V-Rally 4 je arkáda s lehkými možnostmi simulace – dojmy z hraní na E3
zdroj: tisková zpráva

V-Rally 4 je arkáda s lehkými možnostmi simulace – dojmy z hraní na E3

20. 6. 2018 18:00 | Dojmy z hraní | autor: Patrik Hajda |

Zítra tomu bude přesně šestnáct let od dosud posledního dílu závodní série V-Rally. Ta se letos vrací s číslovkou čtyři a už v oznámení slibovala ty nejšílenější závody na poli rally. V redakci jsme vždy rádi za každou další závodní arkádu, i když to ne vždy dopadá dobře (teď koukám na tebe, Gravele). Na E3 jsem tak neváhal a usedl za gamepad V-Rally 4 po boku německého kolegy a rivala.

Takto ve dvou jsme si vyzkoušeli všech pět přítomných disciplín – rally, buginy, závody do vrchu, rallycross a takzvanou Extreme-Khanu. Hned na začátek tak musím vznést pochvalu za to, že ve splitscreenu můžete odjezdit úplně vše. Ale nebojte, v sólo závodech jako rally, do vrchu a Extreme-Khana jsou vypnuté kolize, zatímco v případě bugin a rallycrossu jde o čistou řezničinu.

S rozdělenou obrazovkou je ale bohužel spojen i jeden nezanedbatelný mínus. Hra to totiž zoufale nezvládá. Nevím, na jakém jsme hráli zařízení, ale ovladače jsme měli od PlayStationu (mohlo tedy jít o konzoli nebo PC). Zaznamenávali jsme propady v FPS, grafika nebyla zrovna chvályhodná a na poslední chvíli nedoskakovaly jen stíny, ale i celé objekty včetně stromů u krajnice. A ne, nešlo o ranou verzi hry, ale o aktuální build, který čeká už jen dolaďování. Pár měsíců asi nebude stačit na zázračná vylepšení, ale třeba nás studio Kylotonn ještě mile překvapí.

Pokud budete hrát na jedné obrazovce sami, podobné neduhy vás nepotkají, nebo alespoň netrknou tolik do očí. Z grafického hlediska ale ani tak nejde o nic úžasného a V-Rally 4 je v tomto ohledu na úrovni letošního Gravelu. Tedy sem tam vám vykouzlí úsměv hezký výhled, jinak ale koukáte na vesměs nezajímavou scénu.

zdroj: Archiv

Pod plynem

Grafika je nicméně něco, u čeho se dá přimhouřit oko, pokud daná hra exceluje po stránce hratelnosti, kterou v případě V-Rally 4 představuje jízdní model. Netroufnu si ho po nějaké půlhodině hraní označit za vyloženě dobrý či vyloženě špatný. Za tu dobu jsem si sotva stihl zvyknout na reakci vozidel na plyn, brzdu a jejich chování ve smyku. Mělo to své světlé i stinné stránky.

Hra nabídne přes padesát licencovaných vozidel, ze kterých jsem si osahal menší vzorek z různých kategorií, jejichž ovládání se značně odlišovalo. Poznáte rozdíl mezi zadokolkou a čtyřkolkou, stejně jako mezi šotolinou, asfaltem a vodním brodem. Ve hře údajně i prší a sněží a klouzání po sněhu má být extrémní výzvou, nicméně tyto prvky jsme si osahat nemohli (počasí není dynamické).

V každém případě mohu potvrdit, že se úplně jinak chová rallyová Škoda Fabia S2000, bugina na obřích pružinách a placatý speciál pro závody do vrchu, které je možné jet i z vrchu. Na vozidla z každé disciplíny si budete chvilku zvykat, ale úplně u všech jsem pozoroval nepříjemný jev „rozlítanosti“ – srovnat kola často znamená kvedlat páčkou zleva doprava, což nebudí zrovna dobrý dojem.

Dveřmi napřed nejdál dojedeš

Dělalo mi to problém hlavně u závodů do vrchu, které jsou velice úzké, a než jsem se s výkonným monstrem doplazil nahoru, obouchal jsem ho ze všech stran o svodidla a skály. Model poškození je slušný, plný mačkaného plechu a poškozených vnitřností. Francouzská vývojářka mě pořád upozorňovala na poškozený motor, převodovku, brzdy a řízení, ale já tedy nepozoroval sebemenší rozdíl v ovládání a bez problému jsem závod dojel, a dokonce i vyhrál. Možná se mi jen rozbily kontrolky, ne vlastní součástky...

V rally a buginách vás nic nepřekvapí, rallycross po vás klasicky požaduje jedno projetí jokerem a míchá šotolinu s asfaltem, a Extreme-Khana vám nebude cizí, pokud znáte jméno Ken Block. Šílené průjezdy letištními halami v neustálém driftu mi během jediného závodu nepřirostly k srdci tolik, jako třeba v Dirt 3, kde je kontrolování vozidla ve smyku mnohem snazší a popravdě i zábavnější.

V-Rally 4 zdroj: tisková zpráva

Řekl někdo simulace?

Řekl. Zmiňovaná vývojářka se tímto termínem oháněla do všech stran a já se jen tiše smál pod dorůstajícím knírem. V-Rally 4 opravdu není simulace. Je to arkáda jak hnací řemen, která nabízí pouze určité prvky závodních simulací, konkrétně ve smyslu nastavení vozidla. Pokud se v tom vyznáte, můžete si pohrát s rozložením váhy, silou předních a zadních brzd, tuhostí tlumičů, přilnavostí pneumatik a tak dále. Pokud vám tohle nic neříká, jednoduše sáhnete po přednastavených modelech pro konkrétní typy povrchů.

Mám trochu obavy z toho, jaký budou mít dopad tato nastavení na ovládání vozu, když jsem se všemi rozblikanými kontrolkami poruchy nepoznal žádný rozdíl. Ale opět je potřeba připomenout, že nejde o finální produkt a tuning jsem si rovněž nemohl vyzkoušet, takže jen doufám, že nás v září nečeká další zklamání typu Gravel a zkušení mechanici mezi vámi díky úpravě vozidla zajedou mnohem lepší časy.

zdroj: Cinemart

Další průměrná arkáda?

V-Rally 4 na mě ve výsledku i přes všechny výše zmíněné problémy působí spíš kladným dojmem. Ale těsně. Z hratelné ukázky cítím lehký nadprůměr, který má šanci překonat – pravda – nízkou laťku v podobě Gravelu, ale asi se nehezky udusí v hustém prachu Dirt 4.

Nabídka vozidel je dostatečná, tratě jsou roztroušené po celém světě, většina disciplín mě vyloženě bavila, a pokud se povede režim kariéry, mohlo by jít o příjemné podzimní poježdění na odreagování. Zatím vystrkuje růžky až moc problémů na to, aby hra sbírala vysoká hodnocení, ale budu jedině rád, když mi z kvalitativního rozdílu mezi E3 demem a hotovou hrou spadne čelist.

V-Rally 4 nicméně bude mít skvělou příležitost zazářit v jedné oblasti. V září vyjde na PC, PlayStation 4 a Xbox One, ale ještě do konce roku se plánuje verze pro Switch. Tou dobou na konzoli od Nintenda stále nebude v podstatě žádná konkurence v žánru závodních her (pokud se neobjeví nějaké překvápko, moc by se mi líbil například remaster Burnout Paradise).

V současné chvíli se vám v oblasti „realisticky“ pojatých závodů nabízí pouze nezajímavý Gear.Club Unlimited, jinak můžete sáhnout po motorkách nebo party hrách typu Mario Kart. V-Rally 4 tak pravděpodobně bude první rally hrou na Switchi. A to už možná stojí za zvážení.

Nejnovější články