Vietnam '65 – dojmy z bety válečné strategie
zdroj: tisková zpráva

Vietnam '65 – dojmy z bety válečné strategie

4. 3. 2015 15:00 | Dojmy z hraní | autor: Tomáš Jung |

Válka ve Vietnamu je mastný flek na uniformě americké armády, který nejde vyprat. Tuhle válku Američané projeli. Nepomohlo jim zasypávání džungle napalmem, nasazení tanků, bombardérů ani celková převaha ve výzbroji i materiálu. Nandali jim to komunističtí kluci z Vietkongu obutí v sandálech, kteří s kalašnikovem v ruce útočili rychle a překvapivě z džunglí, kde jako kouř rozehnaný větrem zase mizeli. Podmanili si obyvatelstvo, připravovali pasti a dokonale využívali prostředí, proti čemuž standardní vojenská síla nic nezmohla. Strategie Vietnam '65 je přesně o tomto způsobu války a velmi věrohodně jej simuluje mnoha promyšlenými herními principy. Po prvních hodinách hraní PC beta verze bylo jasné, že autoři před nás předhazují herní zpracování vietnamského pekla, jaké tady dosud nebylo.

Srdce a mysl obyvatelstva

Už jen základní hodnocení úspěchu ve hře za USA, jedinou hratelnou stranou, je originální. Bitvu na malé hexové mapě, po které je rozmístěno 10 vesnic, džungle, cesty a skály, nevyhrajete tím, že zničíte všechny jednotky partyzánského Vietkongu a armády Severního Vietnamu. Musíte získávat přízeň obyvatel přítomných vesniček. Ve Vietnam '65 je tento vztah s domorodci vyčíslen – při zprůměrování přízně všech deseti vesnic se musíte dostat alespoň na hodnotu 50 a to za dobu 45 tahů, po které hra trvá.

Vesnice uprostřed vietnamské džungle je třeba s vojáky navštěvovat a hlavně v jejich okolí vyhrávat bitvy, což má významný vliv na zvyšování kladného vztahu k vašim vojákům. Dokonce vás po čase mohou mít místní rádi tak moc, že prozradí, kde se v blízkosti nachází nepřítel. A to se hodí, protože střílení naslepo nebo preventivní bombardování nefunguje. Zničit můžete jen vietnamského komunistu, kterého vidíte.

Pozor na peníze a ofenzívu

Za každého zničeného nepřítele získáte od vlády USA další dolary na vietnamské dobrodružství. Neméně důležitým faktorem je tedy podpora vlastní země, která celý podnik sponzoruje a vaše počínání bedlivě sleduje. Stačí několik zničených vlastních jednotek a prachy se ze státní poklady přestanou hrnout, nebudete mít dost zásob, vojáků, ani prostředky na budování nových základem. A už se vezete na kolečkách skutečné historie jedné prohrané války.

Ze základních principů hry je nutné ještě zmínit, že jakmile vaše skóre popularity u místních obyvatel bude nepřerušeně klesat tři tahy za sebou, spustí Severovietnamská armáda ofenzívu. Pohrne vpřed tanky a nepříjemně účinné pěší divize. Pak ještě budete s úsměvem vzpomínat na slabé kluky v pantoflích, kteří se sem tam objevují v džungli.

Všeho tak akorát

Vietnam '65 už v beta verzi ukazuje, že dokáže z jednoduchých mechanismů a devíti jednotek uplést složitý strategický uzel, který však nezaskočí běžné hráče a zároveň neznudí protřelé wargamery. Přeci jenom hra poputuje i na mobilní zařízení, kde by přílišná složitost ublížila. Základní jednotkou jsou američtí vojáci určení pro boj a vyzvídání informací ve vesnicích. Mají slušnou palebnou sílu, ale nepřítele dokáží odhalit jen do vzdálenosti jednoho hexu.

Jako oči celé operace musí sloužit rangeři s dohledem až na tři hexy a hlavně s delší vydrží bez zásob. Zásobování je klíčové, ale k tomu se ještě níže vrátím. Na bojiště můžete poslat tanky, mechanizovanou jednotku pěchoty či vrtulník AH-1 Cobra a celý gejzír destrukce pak podpořit dělostřelectvem. To je síla, to je armáda! Ani jedno z toho však není nejdůležitější jednotkou hry. Bez vrtulníku UH-1 Huey, koně celé vietnamské kampaně a legendy, která se stará o dopravu po území hustě porostlého džunglí, zásobuje a převáží zraněné, byste nepřežili déle, než pár tahů.

zdroj: Archiv

Zásobovač

Ve Vietnam '65 jsou bojové operace až na druhém místě. Vy se musíte starat hlavně o zásobování, protože hra je v tomto ohledu drsná a krutá. Jednotka, jež se nachází mimo základnu, spotřebovává zásoby každý tah o jeden bod. Jakmile dojdou zásoby, jednotka zanikne! Hotovo a tečka. Špatné zásobování zabije víc lidí, než Vietkong.

Musíte tak sledovat stav zásob a jakmile se rozsvítí u vojáka modré označení, máte dva tahy na to ho stáhnout na základnu nebo mu poslat vrtulníkem bednu s materiálem. Zásoby dovážíte z hlavní základny, kterou máte od začátku hry, nebo z vybudované předsunuté palebné pozice. Asi tušíte, že volba místa pro zbudování takové předsunuté pekelné zahrádky je nesmírně důležitá, stejně tak stavba dalších palebných postavení, do nichž se lze v případě nouze stáhnout a nepřicházet tak o zásoby. Klíčem ke stavbám a opravám základen jsou ženisté a je třeba je dobře chránit.

Ho Či Minova stezka

Akce nepřítele jsou vázány k náhodně generované Ho Či Minově stezce, slavné blátivé cestě, která byla ve skutečnosti zásobovací tepnou Vietkongu i Severovietnamské armády. Její implementace do hry je více než zajímavá. Stezka se stává páteří aktivit nepřátel, odkud vysílají útočné skupiny, zamořují vesnice komunistickou propagandou a kladou miny. Vy, jako Američan, samozřejmě nevíte kudy stezka vede. Ovšem na strategické mapě, kde se znázorňuje výskyt Vietkongu, začnete postupně trasu stezky odhalovat, soustředit se na její okolí či stavět poblíž svá předsunutá postavení, abyste mohli nefrekventovanější místa výskytu nepřítele bombardovat.

Vietnam v malém. Zatím.

Vietnam '65 není velkolepý titul, ani to od něj nečekejte. Pár typů jednotek, malá mapa s desítkou vesniček a jedna bitva, vždy omezená na 45 tahů. Dokonce byste marně hledali nějakou provázanou kampaň. Tu zastupuje fakt, že před každou novou bitvou je mapa náhodně generována. Někdy jsou vesnice uprostřed džungle a zapotíte se jen přemýšlením nad tím, jak se k nim dostat, jindy jsou plochy volnější a vy se můžete rychleji přesouvat. Generovaná mapa by podle vyjádření autorů měla v plné verzi obsahovat více prvků terénu, včetně oživení kopci a údolími.

Časem má přibýt multiplayer, vliv počasí, speciální jednotky i hudba na pozadí pro lepší atmosféru, zkrátka v plné verzi, si užijeme podstatně více. A to je velmi pěkná vyhlídka do budoucnosti, když mě beta verze přilepila k monitoru na více než osm hodin. Dovolím si také malou spekulaci – autoři mají na Pinterestu kromě věcí kolem války ve Vietnamu i Afghánistán. Naprosto ideální téma pro další pokračování a využití enginu simulujícího gerilovou válku. Nechme se překvapit.

Nejnovější články