World Cup 2002 - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

World Cup 2002 - první dojmy

23. 3. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Tento týden vydané neoficiální demo očekávaného fotbalu World Cup 2002 nás samozřejmě přinutilo vyzkoušet, nač se můžeme těšit a jakého pokroku od poslední FIFY vývojáři z EA Sports docílili.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 23.března 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Tento týden vydané neoficiální hratelné demo očekávaného fotbalu z dílen EA Sports nás samozřejmě přinutilo vyzkoušet, nač se můžeme těšit a jakého pokroku za těch pár měsíců od vydání jejich poslední FIFY 2002 (recenze) vývojáři docílili. Jelikož jsem neměl valného mínění o nějaké větší změně k lepšímu, o to víc jsem byl tím, co jsem v demu zatím objevil, překvapen. Za zmínku stojí, že si v něm můžete zkusit zahrát jeden poločas zápasu Francie proti reprezentaci Senegalu (pouze proti počítači) a s patchem, který s demem na našich stránkách distribuujeme, lze nastavovat i několik dalších herních parametrů.

 Grafika a animace
Začnu tím herně méně podstatným a tím je grafika. Tam opět EA ukázali, že všechno se dá pořád ještě vylepšovat a už tak vysoce kvalitní zpracování hry posunuli ještě mnohem dál. I když demo umožňuje hrát pouze v rozlišení 640 x 480, vše vypadá nezvykle pěkně, trávníkem a hráči počínaje a tribunami se zaplněnými bouřícími ochozy konče. Řadu hráčů poznáte i podle obličeje - Emanuelle Petit má svůj obvyklý culík a je to chlap jak hora, a takové hvězdy jako Zizu Zidane, Thiery Henry anebo Fabien Barthez jsou věrnými kopiemi svých živých předloh. To dává tušit, že obdobně jako v NHL se už i ve fotbale začínáme setkávat ve větším měřítku s přesnými modely skutečných hráčů, a to nejen co do vizáže obličejové, ale i celé postavy.

S grafikou jde ruku v ruce i pohybová stránka, kde rovněž došlo k citelnému zdokonalení a je vidět, že motion capturing, kterým EA pohyby hráčů pořizuje, je jejich velice silnou stránkou. Vše vypadá až neuvěřitelně skutečně a zaměříte-li se na detaily všech možných pohybů, kliček, zpracování míče, strkaček, střel z různých pozic, patiček, ale i samotného běhu, chůze anebo úkroků, uvědomíte si, kolik dílčích pohybových fází je do hry zakomponováno a jak mistrovsky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Změny k lepšímu v hratelnosti
Přejděme nyní k tomu podstatnějšímu, a tím je hratelnost a vlastní engine, jenž hru pohání. Zde došlo k mému údivu k celé řadě zásadních změn a musím říci, že jedině k lepšímu. Rozloučili jsme se třeba s označováním hráčů písmeny při zahrávání standardních situací. S tím je konec a tím pádem i konec zcela automatických akcí, jež vedly k laciným nacvičeným brankám. Stejně tak i centry ve hře netrefují svůj cíl tak neomylně jako dříve a proto založit akci, z níž by se vytvořila gólová pozice, není nikterak snadné a je to na hony vzdálené dosavadnímu způsobu hry, který nám FIFA několik let předkládala. A to je moc dobře.

Přihrávky, střely, výkopy, rohové i přímé kopy - to vše je nyní řízeno správným načasováním a přiměřenou silou, kterou míč nakopnete. Do toho přidejme falše a dostaneme fotbal takový, jaký jsme si už dlouho přáli. Mám odehráno již poměrně dost zápasů a hra mě pořád baví, což jsem o počítačovém fotbalu nenapsal už hodně dlouho. Samozřejmě to bude dílem i překopáním ovládání, které je nyní jednodušší a nefunguje přesně tak, jak jsem za ta léta vžil.

 Ovládání
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Základ ovládání je stejný, některé klávesy však svoji funkci ztratily, jiné fungují trochu jinak. Jsem sám zvědavý, co všechno a jak bude možné ve finální verzi hry provádět. Velkým plusem je konečně možnost pohybovat hráči v době, kdy letí vzduchem centrovaný míč. Tím pádem odpadá můra z toho, že i když centr vidíte a chtěli byste se pohnout, nejde to a musíte čekat, až vám počítač dovolí se hnout. Navíc centry nejsou v duchu toho, jak jsem již psal tak přesné a automaticky nenacházejí příjemce, takže vůbec není snadné se pomocí několika centrů dostat do vápna a odtamtud skórovat.

Ono ani známé automatické směrování míče do některého z koutů branky není tak jednoduché jako tomu bylo dřív, kdy stačilo držet příslušné šipky a počítač vymetl pavučinu za vás. Rovněž bránění není otázkou stisku patřičné klávesy, kdy jste automaticky odebrali útočníkovi míč. Nyní záleží na správném načasování a ani tak není vyhráno. Hráči se žduchají, jednou se podaří obránci míč sebrat, jindy pouze trochu zbrzdí útočníka, nezřídka zapackají oba hráči a také se často stane, že vám útočník unikne. Skluzy je rovněž třeba vhodně směrovat a časovat, což opět pouze zvyšuje hratelnost.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Mám ze hry a úprav, jichž doznala velice dobrý pocit a World Cup 2002 vidím jako největší přínos v historii FIFY od EA Sports. Celý herní systém včetně rozumně pískajících rozhodčích přináší obohacení formou většího počtu standardních situací, ať přímých i nepřímých kopů, tak i kopů rohových či autových vhazování. A to jsou další plusy. Hráči se chovají dobře i týmově, kryjí celou plochu hřiště a dostat se do gólové pozice není na vyšších obtížnostech nic snadného a tak každá spálená šance dvojnásob bolí.

 Opět slabší brankáři
Hoďme si ale také trošku chladivé spršky. Ne vše ve hře je ideální a mám bohužel pocit, že i tentokrát budou nejslabším článkem hry již tradičně golmani. I když se jejich práce v lecčems zlepšila (vybíhají si pod centry, vyrážejí míče, skáčou robinzonády, odráží reflexivně míče apod.), přesto i na nejvyšší obtížnost nestíhají a pořád z nich mám pocit, že patří do nižší ligy než jejich kolegové v poli, přitom by stačilo jen trochu jejich reakce urychlit. Někdy vám předvedou kouzelné série zákroků, ze kterých se vám chce tleskat. O to víc pak vás zpraží naprosto laciné branky, které vzápětí pustí. Je to obrovská škoda, ale je to tak. Osobně si myslím, že při hře živých hráčů to díky enginu hry nebude až tak na závadu, ale proti přesně střílejícímu počítači to bude těžké. Ten sází ze šetnáctky i zpoza ní branky téměř každou střelou, pokud zrovna nemá golman chvilku, kdy se chce blýsknout. Když pak dostanete třetí branku za sebou ze vzdálenosti dobrých osmnáct, dvacet metrů, mrzí to o to víc, o co víc se vám nový herní systém líbí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Brankáři jsou navíc stále nemotornější vzhledem k útočníkům při hře ve vápně. Vyrazí míč kousek od sebe, ale než se k němu otočí a seberou jej, většinou už je pozdě. Z nepochopitelného důvodu často po reflexivním vyražení míče vstávají zády k hřišti a než se uráčí otočit, už se doražený míč mrská v síti. Už několikrát jsem dal branku i z veliké dálky hodně přes třicet metrů, kdy golman míč nejprve vyrazil vysoko nad sebe a poté místo aby míč chytil jej vyboxoval tak, jak to dělá když stojí v brance, ale tím, že byl vyběhnutý si tak míč sám postrčil do vlastní svatyně. Řadu branek jsem dostal také díky naprosto špatnému postavení golmana v brankovišti, kdy si někam vyběhl a už tam zůstal trčet namísto toho, aby se ryche přesunul zpátky. Góly k fotbalu samozřejmě patří, ale takhle laciné branky spíš namíchnou.

 Penalty a asistent pro volbu obtížnosti
Z dalších změn, které stojí za zmínku ještě alespoň vzpomeňme penalty, které jsou sice „vylepšené“ tím, že při střele se objeví stupnice síly a tím potažmo i umístění střely, ale nepodařilo se mi zatím penaltu nedat. Myslím, že když už konečně EA po opravení hanebně snadného zahrávání penalt sáhli, měli být důslednější. Trochu legračně vypadají i fotografové, kteří lemují hrací plochu a jejichž objektivy i v tomto pokračování jsou neustále namířeny na míč a to i v případě, že vyletí z hrací plochy. Nová vychytávečka je v podobě jakéhosi asistenta, který když se vám hra nedaří anebo naopak soupeře těžce drtíte, vám uprostřed zápasu nabídne možnost pokračovat ve hře na nižší, resp. vyšší úrovni.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Poslední postřeh, který chci ještě zmínit, je poměrně velké množství nastřelených tyček v zápasech. Přeci jen nastřelená tyč či břevno jsou zajímavé právě proto, že k jejich trefení dochází zřídkakdy a je tedy tato situace považována za velkou kliku nebo naopak smůlu podle toho, komu právě fandíte. Pokud ale v zápase padne na každé straně tyček pět, jaksi tím kouzlo a vzrušení z daného okamžiku vymizí. Ale to je jen detail.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově musím s radostí konstatovat, že tento nový fotbal navzdory nedávnému vydání nepříliš povedení FIFY 2002 prodělal mnoho změn a to v drtivé většině k lepšímu a je to na hře hodně znát. Uvidíme, co vše nabídne finální hra, která by se do měsíce měla objevit na pultech. Škoda nedoladěných brankářů, kteří být o chlup šikovnější a rychlejší při zákrocích, zvedne to hodně vysoko celkový dojem, který je i tak velice příznivý. Pokud vaše linka ty dvě desítky megabytů, co demo po našich úpravách čítá, unese, rozhodně neváhejte, vyzkoušejte sami a porovnejte své dojmy s těmi mými.

Stáhněte si: Demo (20 MB)

 
Mickey Mouse
připravil: jd


 
 

Nejnovější články