Y: The Case of John Yesterday - dojmy z hororového thrilleru
zdroj: tisková zpráva

Y: The Case of John Yesterday - dojmy z hororového thrilleru

7. 10. 2011 19:00 | Dojmy z hraní | autor: Petr Ticháček |

Herní vystava Gamescom 2011 byla bohatá na spoustu zajímavých her, nechyběly mezi nimi ani adventury. Právě na ně se zaměřil Petr Ticháček, poctivě je všechny oběhal, obhlédl a některé si i zahrál, aby vám mohl z každého jednotlivého titulu nabídnout své dojmy v rámci adventurního speciálu. Výpis všech článků, které v rámci speciálu vyšly, najdete za tímto odkazem, dnes se zaměříme na hororový thriller Y: The Case of John Yesterday od tvůrců série Runaway, který v německy hovořících zemích vyjde na jaře 2012 a následně pak v průběhu roku i ve zbytku Evropy.

Už když jsem odjížděl na Gamescom do Kolína, věděl jsem, že na výstavě uvidím NĚJAKÝ zbrusu nový připravovaný titul od španělských Pendulo Studios, proslavených především trilogií Runaway. Upřímně řečeno, očekával jsem pokračování jejich nepříliš záživné adventury The Next Big Thing, ale jak jsem se hned na začátku prezentace přesvědčil, nemohl jsem se více mýlit.

Producent hry Georg Hach z Crimson Cow (vydavatel hry v Německu) mě posadil do pohodlného koženého křesílka, nabídl mi osvěžující energetický drink, pustil mi premiérový trailer ze hry a s napětím sledoval, jak se při jeho sledování budu tvářit. A myslím, že jsem ho se svýma vykulenýma očima a padlou čelistí docela dobře pobavil. A tak jsem se seznámil s novým titulem Y: The Case of John Yesterday.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

„Mám obrovskou radost, že vám „Y“ můžu ukázat, protože je nesmírně odlišná od všeho, co Pendulo Studios doposud vytvořili,“ povídal se zjevným nadšením Georg Hach. „Příběh začíná v New Yorku, kde se najednou z ulic začínají ztrácet bezdomovci a žebráci. Politiky ani policii to nezajímá, protože čím méně je „špíny“ na ulicích, tím lépe, a nezajímá je to ani ve chvíli, kdy se tito bezdomovci znovu objeví, ale mrtví a zjevně upálení zaživa. Jediná stopa ukazuje k podivné písničce, kterou si dle svědků někdo před každým únosem na ulici pohvizdoval.“

Další zvláštní věcí je, že ve stejnou dobu se na dlaních jiných a navzájem se neznajících lidí začne objevovat jizva ve tvaru písmene Y. Spojitost? To už odhalíme v roli Henryho Whitea, syna milionáře významně přispívajícího na charitu, kterému jako jedinému z New Yorku nejsou osudy bezdomovců lhostejné. Henry dostal tip, že něco souvisejícího s vraždami by se mohlo nalézat v opuštěném tunelu newyorského metra, kde bezdomovci přežívají, a tak se na počátku hry vydává tuhle informaci prověřit. A já se tam během prezentace hry vydal s ním.

zdroj: Archiv

Sotva jsem zhlédnul úvodní animovanou sekvenci, a také první lokace před tunelem a následně v prostoru zdevastované stanice metra, okamžitě jsem zřetelně rozpoznal typický grafický styl Pendulo Studios. To, že se prakticky vůbec nezměnil, mě na jednu stranu překvapilo, protože „Y“ má být podle Georga zcela vážným psychologickým thrillerem, a v takové hře mi cartoon grafika připadá poněkud bizarní. Na druhou stranu je ale pravda, že nepůsobí až tak rozjařeně jako v Runaway nebo The Next Big Thing, je o poznání temnější, šedivější, ponuřejší.

Autoři také změnili charakter vyprávění příběhu a přiklonili se k formě „komiksového románu“, kdy nejen dialogy, ale i všechny ostatní aktivity hlavního hrdiny, jako třeba sebrání předmětu, vyobrazují speciálními animacemi ve zmenšeném okně. A jelikož se ve hře něco děje prakticky neustále, okýnka vyskakují na obrazovku jedno za druhým a člověk má díky tomu skutečně pocit, jakoby sledoval animovaný komiks.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Stejně tak point-and-click rozhraní se dočká jen kosmetických změn. Podobně jako v The Next Big Thing budou k dispozici tzv. animované storyboardy, které jednak rekapitulují dosavadní děj, ale také jasně definují aktuální hráčovy úkoly. Nápověda bude tentokrát více dynamická a bude rozdávat rady podle toho, jak často si o ně hráč řekne – počínaje drobnými indiciemi až po vyzrazení kompletního řešení. „Zachovány samozřejmě zůstanou všechny komfortní funkce, jako rychlý přesun postavičky v lokaci po dvojkliku nebo označení všech aktivních objektů na obrazovce,“ dodal Geog.

Jediná významnější změna, která mě osobně velice potěšila, se týká inventáře. Ten se už nemusí otevírat skrze speciální ikonku, ale je permanentně přítomen u dolního okraje obrazovky, čímž se usnadní jeho dostupnost i přehlednost. KONEČNĚ!

No, a pak zde máme samozřejmě hratelnost. A jak mě „Y“ po většině stránek příjemně překvapila, právě zde mám jisté obavy. Pendulo totiž mají dost výrazné sklony konstruovat hádanky s hodně překombinovanými a nerealistickými řešeními, jejichž dokonalou přehlídkou byla už zmíněná The Next Big Thing. A zdá se, že se jim zcela nevyvarují ani u „Y“.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Georg mi předvedl dvě ukázky z první a druhé kapitoly, přičemž v té první musel Henry „zneškodnit“ visací zámek na mřížích v chodbě vedoucí hlouběji do nitra podzemní stanice. Vynechám obligátní sesbírání mnoha předmětů na třech obrazovkách a složité vyproštění kufříku s nářadím zasypaného sutí, a přesunu se k plechovce od kokakoly, která v hádance hraje klíčovou roli.

V inventáři z ní totiž musíme nožem (nalezeným v kufříku) vyříznout speciálně tvarovaný proužek plechu, který nám poslouží jakožto paklíč a tím posléze visací zámek snadno odemkneme. Jistě, nelogický úkol to určitě není, ale tradiční snaha španělských vývojářů, o co nejsložitější řešení problémů, je na téhle hádance prezentována dokonale.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

A tak mi v hlavičce hlodá maličký červíček nedůvěry. Samozřejmě, příběh sám o sobě rozhodně nezní nezajímavě, a na pohled hra vypadá vskutku úžasně – navíc se v celkem 80 obrazovkách podíváme nejen do New Yorku, ale v pozdějších kapitolách také do Paříže nebo do Tibetu, a to v kůži minimálně tří hratelných postaviček. Nicméně spekulace o tom, zdali bude „Y“ také zábavné hrát, nejsou v tento předčasný okamžik na místě.

Kdy budou, ptáte se? Na jaře 2012, kdy má Crimson Cow hru v úmyslu vydat, ovšem pouze v německy mluvících zemích. Celosvětová práva údajně vlastní francouzský Focus Home Interactive, který hru ovšem paradoxně ještě oficiálně vůbec neoznámil. Datum vydání anglické verze je tedy v oblacích, i když ze zkušenosti z předchozích her Pendula se dá předpokládat, že by oproti německé verzi nemělo nabrat více než čtvrtletní zpoždění.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

V dalším adventurním preview z letošního Gamescomu se Petr 'BigPeter' Ticháček zaměří na připravovanou českou adventurku Memento Mori 2 od Centauri, o které se můžete něco víc dozvědět z našeho nedávného rozhovoru s tvůrci.

V rámci adventurního speciálu z Gamescomu 2011 vyšly články:

  • Gamescom 2011 - horké adventurní novinky
  • Jurassic Park: The Game – adventurní dojmy  z GC 2011
  • Testament of Sherlock Holmes - adventurní dojmy z GC 2011
  • Captain Morgane and The Golden Turtle - adventurní dojmy
  • Asylum - hororové adventurní dojmy z GC 2011
  • Lucius -  GC 2011 dojmy z ďábelské adventure
  • The Book of Unwritten Tales - adventurní dojmy
  • Book of Unwritten Tales: The Critter Chronicles - GC 2011 dojmy
  • L.A. Noire - dojmy z PC verze
  •  

    Nejnovější články