Age of Mythology - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Age of Mythology - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

12. 11. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Někomu by se mohlo zdát, že Age of Mythology je dalším dílem slavné ságy Age of Empires, ale v první české recenzi se dozvíte, proč jde o nejoriginálnější RTS posledních let a proč je lepší než Warcraft 3.

Autor: Bergy
Publikováno: 12.listopadu 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Na první pohled se může zdát, že Ensemble Studios vytvořili třetí díl slavné ságy jménem Age of Empires, ale skutečnost je trochu jiná. Nemá cenu si nalhávat, že se jedná o naprosto odlišnou hru, která nemá nic společného s původní sérii AoE, protože ten, kdo si Age of Mythology (dále jen AoM) zahraje, zjistí, že je tu celá řada společných nebo hodně podobných prvků. Na druhou stranu AoM nenavazuje ani na první ani na druhý díl AoE - má totiž svůj vlastní děj zasazený do období dávných řeckých bájí a pověstí. Navíc je hra úzce spjata s používáním magie a jejích kouzel, což radikálně mění styl celého hraní a psala o tom už v létě Félie v prvních dojmech.

 Nový kabát
Kompletně přepracovaný je i grafický engine, který mě samotného doslova fascinoval. Než jsem si AoM prvně zahrál, viděl jsem pochopitelně už předtím spousty obrázků, které dávaly tušit, jak bude hra vypadat, ale jedna věc je koukat na screenshoty a druhá vidět to všechno v pohybu. Hodně lidí má dodnes velkou averzi k 3D prostředí vůbec, a pokud se jedná o real-time strategii, mám pocit, že to platí dvojnásob. Ovšem už Emperor: Battle for Dune dokázal, že lze udělat kvalitní 3D RTS, která je naprosto přehledná a bez obtíží se ovládá. Od té doby už vznikla celá řada strategií s podobným engine a tomuto trendu (jak jsme sami viděli) nakonec podlehlo i třetí pokračování slavného Warcraftu. Není proto divu, že i AoM je kompletně ve 3D a je jasné, že šťastnější krok autoři udělat ani nemohli.

Svět AoM je tak překrásný, že z toho oči přecházejí. Troufám si říci, že až tato hra teprve odhalila ty největší klady třetího rozměru v grafice RTS. Ze všeho nejvíce mě dostal mořský příboj, jehož drobné vlny se rozlévají po písečných plážích, aby se posléze vrátily zpět do moře. Okolní příroda je také okouzlující, stromy představující lesy jsou na strategii velmi detailní, všude pobíhají nějaká zvířata (od plachých stvoření až po dravce) a to nemluvím o tom, že fauna a flora se v průběhu hry radikálně mění podle toho, ve které jste zrovna zemi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nutno dodat, že celá ta krása si žádá nějaké ty hardwarové nároky, které nejsou zrovna nejmenší. Naštěstí nejste obtěžováni všemožným nastavováním a laděním výkonu hry přidáváním či ubíráním různých grafických efektů. Vše se děje automaticky a na vás zbude prakticky jen volba adekvátního rozlišení obrazovky. Pohled na hrací plochu je řešen tak, že pokud sami nechcete, nemusíte ho vůbec měnit. Pokud takovou potřebu máte, lze plně využít služeb rotace a zoomování. Jak už ale u podobných her bývá zvykem, nejpřehlednější je stejně ten nejvíce oddálený pohled, takže přibližování je v podstatě zbytečné. Co se týká otáčení pohledu, to jsem si velmi oblíbil a používal jsem ho v podstatě neustále.

 Rozsáhlá kampaň
Nyní se pojďme věnovat herní části. Jednoznačně největším lákadlem singleplayeru je hlavní kampaň, která je zde řešena podobně jako u Warcraftu 3. Ačkoli jsou ve hře přítomny tři různé strany (Řekové, Egypťané a Vikingové), vše je slito do jedno velkého tažení, kde si postupně vyzkoušíte výhody a nevýhody všech zúčastněných národů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celá kampaň je v podstatě jeden velký příběh, který začíná a končí v bájné Atlantidě a je vyprávěn především pomocí in-game animací. Od samého začátku putujete se svými hrdiny a navštěvujete ty země, do kterých vás děj misí zavane. Všude na vás čekají rozmanité úkoly (mimo jiné i dobývání slavného města Trója) a co se týká náplní jednotlivých misí, můžete být předem spokojení, protože nudit se určitě nebudete. Krom již klasického budování měst a postupování do vyšších věků jsou zde i na RTS netradiční procházecí mise. V těch nejenže nic nestavíte, ale dostáváte k dispozici pouze hrstku hrdinů, se kterými si musíte vystačit, dokud nesplníte daný cíl.

Také mě zaujal jeden velmi neobvyklý úkol. Mí dva hrdinové byli v jisté misi začarováni ve dvě divoká prasátka. Já se pak musel s těmito stvořeními snažit vypátrat a osvobodit další čuníky uvězněné v ohrádkách (ve skutečnosti to byli mí vlastní vojáci, ale také zakletí). Mému snažení se pochopitelně snažili bránit hladoví vesničané, kteří mě s vidinou pečínky honili křížem krážem po celé vesnici a vojáci ke mně také nebyli zrovna zdvořilí :) Ve finále bylo třeba osvobozené čuníky dopravit k chrámu, kde přestalo zakletí účinkovat a tím tato epizoda šťastně skončila. Nevím jak vás, ale mě tato trochu bláznivá mise dokázala docela rozesmát.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Hrdinové
Jak jsem se již zmínil, ve vašich řadách bojují různí hrdinové. Jejich počet není pevně stanoven, protože se k vám občas přidá nějaký nový hrdina ze země, kam jste právě zavítali. Pokud některý z hlavních hrdinů zemře, není z toho žádná tragédie. Jde totiž vcelku lehce oživit, jen je nutné k němu vyslat nějakou vlastní jednotku. V případě hrdiny, kterého jste získali tak, že jste si ho vyrobili v městském centru, je náhrada možná jen opětovným vyrobením, což už vás bude něco stát.

Hlavní hrdinové mají i zvláštní způsob boje. Vedle klasického ukazatele života mají ještě něco jako stupnici síly. Ta když v boji dosáhne vrcholu, tak hrdina chytne nepřítele a odhodí ho opodál, což způsobí dotyčnému smrt nebo velké poranění. Poté hrdina pokračuje v boji svou zbraní, dokud se mu stupnice zase nedobije na maximální hodnotu.

 Odlišnosti bohů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Velký dopad na hru samotnou má i ona mytologie. Díky ní totiž není celá hra tak přímočará jako jiné strategie. Každý národ má své vlastní božstvo zastoupené třemi hlavními bohy:

Řecko = Zeus, Poseidon, Hádes
Egypt = Ra, Isis, Set
Vikingove = Odin, Thor, Loki

Hlavním bohům každého národa slouží ještě dalších 9 nižších bohů a právě jejich služeb máte vy hráči možnost využít.

Princip je takový, že pokud se svým národem postupujete do dalšího věku (klasický věk, věk hrdinů a mýtický věk), zobrazí se vám nabídka a vy si chtě nechtě musíte vybrat, který bůh vám bude nápomocen. Na výběr máte vždy ze dvou různých nižších bohů a každý věk má přitom nabídku jiných bohů (např. bůh z klasického věku se vám už nenabídne ve věku hrdinů atd.). Pokud budete hrát multiplayer nebo náhodně generovanou misi v singleplayeru, budete si vybírat navíc ještě i hlavního boha a tím si určíte, které kombinace nižších bohů se vám budou později ve hře nabízet.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Výběr konkrétních bohů při přechodu do vyšších věků bych v žádném případě nepodceňoval. Důkladně si prostudujte, jaké vymoženosti a kouzla vám daný bůh přináší a co bude lépe vyhovovat vaší herní taktice. Jeden bůh vám zařídí například rychlejší kavalérii a zlepší schopnosti lučištníků, jiný zase upgraduje klasické pěší jednotky. Také se podívejte, jaká mýtická stvoření budete moci vyrábět, vše je opět u každého boha odlišné. Dalším faktorem, nad kterým je dobré zapřemýšlet, jsou nabízená kouzla. I ta jsou velmi důležitá, protože vám mohou pomoci z nesnází nebo naopak zvítězit v bitvě, která se zdá být nerozhodná.

 Kouzla
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kouzel je v AoM strašná spousta - nemám zde prostor, abych je všechny vyjmenoval, ale zmíním aspoň pár příkladů, které se mi obzvlášť líbily. Jedná se například o kouzlo zvané příměří. Pokud vám v bitvě opravdu teče do bot, můžete tímto způsobem vyvěsit bílou vlajku a na určitou dobu nesmí nikdo na nikoho útočit. Vám to dává možnost buď se z boje stáhnout, nebo rychle přijet s posilami. Jako naprosto nejlepší kouzlo ve hře shledávám roj meteoritů, který je nejen efektivní, ale i drtivě účinný. Využít lze i menších kouzel jako seslání moru na nepřátelská kasárna, vyčarování zlatého dolu atd.

V AoM se také vyskytují relikvie, podobně jako v AoE2. Zde je ale sbírají hrdinové, kteří je odnesou do chámů, kde se aktivují. Opět se jedná o určitá vylepšení, v podobě různých bonusů a to jak ekonomických tak vojenských. Jejich sběr se tedy více než vyplatí.

 Národy a jejich rozdíly
Také jednotlivé národy se od sebe dosti odlišují a nejedná se jen o odlišné prostředí, ve kterém žijí. Liší se i v takových maličkostech jako je třeba těžba surovin nebo získávání víry, která je nutná pro tvorbu mýtických jednotek. V zásadě všichni musí těžit zlato, dřevo, získávat potraviny a onu víru. Řekové například mají podle mého nejsnazší získávání víry, protože jen postaví chrám a pošlou tam vesničany se modlit. Jejich vesničané jsou plně univerzální a mohou vykonávat libovolnou práci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Egypťané už mají pozici o něco obtížnější, protože víra se u nich začne generovat jen v případě, že postavíte něco jako monumenty, jenže ty nejsou zadarmo. I jejich vesničané jsou plně univerzální, ale pokud si chcete usnadnit těžbu, musíte pro potraviny, dřevo i zlato vybudovat 3 různá skladiště (u Řeků postačí jen 2).

Vikingové na tom nejsou o moc lépe, i když jejich způsob těžby je asi nejoriginálnější. Na zlato musí mít trpaslíka s krumpáčem, na stavby polovojenskou jednotku a jídlo s těžbou dřeva obstarávají prostí vesničané. Pro svou ekonomiku tedy musí mít 3 odlišné jednotky, ale zase díky tzv. ox-cartům (vozíky tažené voly) nemusejí stavět skladiště, protože veškeré suroviny se jednoduše hází do těchto mobilních zařízení. Získávání víry u Vikingů je zřejmě nejobtížnější vůbec, jelikož hlavním zdrojem je pro ně boj. Vaše jednotky tedy musí hodně válčit a tím stoupá množství víry - funguje to, i když s vojáky honíte po lese medvědy :)

 Mýtické jednotky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V momentě, kdy máte víry dostatek, můžete se vrhnout na výrobu mýtických jednotek. Jejich nabídka je ovlivněna bohem, kterého si vyberet a jsou to svým způsobem speciální božská stvoření, která jsou nadpřirozeně veliká a jejich schopnosti tomu také odpovídají. Když si třeba takový obr vezme někoho do parády, nepřátelé začnou létat daleko do stran. Nebo takový „menší“ brouček jménem Skarab svými klepety párkrát štípne slona a tlustokožec se za chvíli sune mrtev k zemi. Velké bitvy s těmito monstry sice vypadají poněkud pohádkově, ale na druhou stranu jsou opravdu úchvatné.

Zvuková stránka nezůstala nic dlužna té grafické, a tak se už teď můžete těšit na výtečný hudební doprovod. Hudba je samozřejmě tématicky rozdělena pro jednotlivé národy, tím pádem nehrozí, že byste neustále poslouchali to samé. Když si to dáte dohromady s onou úžasnou grafikou, je vám asi jasné, že s AoM váš čeká prvotřídní zážitek pro všechny smysly.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Česká lokalizace
Jen pro úplnost dodávám, že tato skvělá hra vyjde v České republice lokalizována do našeho rodného jazyka (detaily), což je více než potěšující, protože AoM si to opravdu zaslouží. Jak jste si asi přečetli v našich novinkách, překladu se ujal tým vedený Mrazíkem, takže kvalita je snad předem zaručena. Škoda jen, že díky lokalizaci se zpozdí uvedení hry na domácí trh, ale rozhodně se vyplatí si počkat do konce listopadu (případně zkuste napsat Ježíškovi :) Až bude AoM k mání v obchodech, přineseme zde ještě dodatek k této recenzi, jak na nás působí finální verze překladu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva A co říci závěrem? Snad jen to, že Age of Mythology je dle mého názoru nejlepší real-time strategie roku. Vzhledem k tomu, že C&C: Generals letos už nevyjdou, tak se o svůj post nemusí bát. Je to už opravdu hodně dávno, co jsem u nějaké hry takhle bavil. Vřele proto doporučuji, abyste zapomněli na všechny ostatní hry, co si na RTS jen hrají a vyzkoušeli si AoM - uvidíte sami, jak mile budete překvapeni.

Stáhněte si: Demo (353 MB), Cheaty, Cinematic trailer (5,5 MB), Hades, Odin a Set videa (4 MB / 5 MB / 8 MB), E3 trailer (4 MB), Norské video (4,5 MB), Videa (2x 2 MB)

Související články: První dojmy (8/2002), Preview (6/2001), Age of Empires II: The Conquerors recenze (8/2000), Novinky, Chystá se datadisk?

Pokud se chcete dozvědět spousty užitečných informací o AoM, zkuste navštívit vynikající české fan-stránky na této adrese.

 
Bergy
připravil: jd




 
 
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Nejlepší a nejoriginálnější real-time strategie poslední doby. Kdo nezkusil, nikdy nepochopí.

Nejnovější články