Age of Mythology: Tale of the Dragon - recenze
4/10
zdroj: tisková zpráva

Age of Mythology: Tale of the Dragon - recenze

6. 3. 2016 17:15 | Recenze | autor: Pavel Skoták |

Čína. Čína? Čína! Miluju Čínu! Kdybych se držel rétoriky Donalda Trumpa, musel bych Age of Mythology: Tale of the Dragon hodnotit minimálně jedenácti body z desíti. Copak by mohlo být na datadisku, velkolepém jako Čínská zeď, něco špatného? Mohlo a bohužel toho není málo.

Když na podzim loňského roku ohlásilo studio Forgotten Realms datadisk pro Age of Mythology, měl jsem radost. Po rozšíření The Titans (2003) jsem se nedokázal zbavit dojmu, že má hra v sobě stále ukrytý potenciál a neustále jsem čekal ohlášení druhého dílu nebo nějakého nového datadisku.

Kultur a božstev existuje po světě víc než dost a byla by škoda nevyužít populární značky. Bohužel, v té době asi nikdo podobným způsobem nepřemýšlel a s vydáním třetího dílu Age of Empires šly obě herní série k ledu podobně, jako celý žánr strategií.

Když Jin potkal Jang 

Jakmile došlo na první neoficiální rozšíření pro Age of Empires II, zbystřil jsem v očekávání, že se novinek dočká i série Age of Mythology. Oznámení datadisku Tale of the Dragon, který do hry přidává zbrusu novou frakci Číňanů a novou kampaň, jsem uvítal s nadšením. Asijská kultura je zajímavá a pro našince navíc příjemně exotická.

Tale of the Dragon se snaží dějově prolnout s příběhovou linií Titans. Svět čelí nebezpečí v podobě Titánů a v Číně začne docházet k nejrůznějším živelným katastrofám, čili ke ztrátě rovnováhy mezi Jin a Jang. Císař se rozhodne do postižené oblasti v blízkosti Žluté řeky poslat dva nejlepší generály - hlavního hrdinu celé kampaně Jiao-Longa, který okamžitě přikládá ruku k dílu, a svého syna, který se v příběhu objevuje o něco později. V první misi se tak hráč spolu s Jiao-Longem pouští do oprav poničených přehrad, na což má více než hodinu čistého času - není tedy kam spěchat a můžeme se seznámit s novou frakcí. 

Těžké začátky 

Bohužel hned první mise obsahuje několik designérských chyb. V prvé řadě se na mapě vyskytuje přinejmenším jedna relikvie, kterou není kam umístit, protože hráč nemůže stavět chrám. Pokud je navíc vojevůdce dostatečně rychlý a podaří se mu zničit dva chrámy, ze kterých útočí krokodýli a salamandři, dostaví se zoufalá nuda.

Za zmínku stojí i fakt, že oprava asi sedmi částí přehrady nemá vlastní animaci, a každý kus se staví svou vlastní rychlostí, přičemž nezáleží na počtu přidělených vesničanů, kteří se ke hromadě kamenů často nemůžou ani dostat a prostě se zaseknou. Nezbývá než je občas nemilosrdně zabít.

Podobnými chybami a nedodělky je hra prošpikovaná od začátku do konce své zoufale krátké kampaně, sestavené z nevyvážených misí. Veškeré dobré nápady totiž přebíjí designérské chyby a špatná AI. Tracking postav je v některých mapách naprosto zoufalý. V předposlední misi v rozlehlých lesích si může hráč propálit cestu pomocí severské božské síly. Místo aby jednotky procházely vypálenými cestami, začnou bloudit po lesích, nepřijímají rozkazy a nepřítel je tak může likvidovat bez větších obtíží.

O Číně bez Číny 

Design čínské frakce je zoufalé odbytý a jednotky jsou nevyvážené nejen mezi sebou, ale především i napříč ostatními hratelnými národy. Veškerá nová božstva, například Nüwa, stvořitelka lidstva, nebo Chongli, bůh ohně, vlastně ve hře (a hlavně v příběhu) nehrají žádnou roli. Při hraní se o nich nic nedozvíte a k jejich výběru při postupu mezi jednotlivými epochami ani nedochází. Většinou je totiž hned na začátku nové mise předem vše určené a rozdělené. Mytické jednotky při hraní prakticky nevyužijete a design těch klasických je velkým zklamáním. Jedinou skutečně čínskou jsou střelci Chu Ko Nu, známí třeba z Age of Empires II. Zdatně jim sekundují třeba obléhací jednotky, ale v celkovém konceptu je to zoufale málo.

Z herního hlediska se zdá, že určujícím prvkem Čínaňů mají být speciální zahrady, které slouží jako generátor boží přízně nebo libovolné suroviny. Přísun je bohužel pomalý, a když vezmu v potaz, že většina čínských startovních božstev nabízí boost ekonomiky v raných epochách výměnou za suroviny a přízeň, narážím na menší problém. Získávání je příliš neefektivní a hra proti hráčům nebo počítači prostě vybízí k jinému stylu hraní. Asi nejoriginálnější jednotky, které nicméně nepůsobí moc čínsky, jsou generálové. Motivují totiž vojáky ve svém okolí, podobně jako to dělal v původní kampani atlanťan Arkantos. Za zmínku ještě stojí Vermillion Birds, se kterými vyhrajete prakticky cokoliv bez větších ztrát. Vybalancování hry je v tomto ohledu čirým zoufalstvím.

Zbytek čínské frakce jsou pak většinou jen přeskinované modely klasických jednotek a budov, což se dá v některých případech ještě snést. Ve chvíli, kdy ale v závěru poslední mise vyvolá hráč čínského titána Pangu, končí tím veškeré iluze o zdařilém datadisku. Navzdory tomu, že se autoři snaží držet původních popisků tohoto rohatého titána, který udržuje rovnováhu mezi Jin a Jang, působí mytické stvoření jako ten největší (s prominutím) kretén, na něhož ve videohrách můžete narazit.

Čínští broučci 

Samotnou kapitolou je množství bugů, kterou jsem už zmiňoval. Nejde jen o designové chyby, ale také o čistě technické záležitosti. Občas se například stává, že hra zazoomuje, ale už nejde odzoomovat. Některé mise hra sama od sebe přeskočí. Jiné nejde dokončit, protože chybí ukazatel plnění mise, v němž často chybí i popisky o tom, co přesně musí hráč udělat. Random Map mód s oblibou po deseti až patnácti minutách hraní bez jediného slova spadne do systému. Většinou pomohla reinstalace, ale u podobného titulu bych čekal trošku jiný servis.

Vývojáři z Forgotten Realms dokázali vytvořit dva velice dobré datadisky pro Age of Empires II, ale na poli Age of Mythology selhávají. Tale of the Dragon je obrovským krokem vedle a nezbývá než doufat, že až dojde na mezoamerická nebo slovanská božstva, dopadne to lépe. Pokud se je někdo po podobném faux pas vůbec rozhodne zpracovat.

Verdikt:

Navázat na úspěch Age of Mythology se po více než dvanácti letech nepodařilo. Koncept čínské mytologie je nevyužitý, hra působí odfláknutě a korunu všemu nasazují všudypřítomné bugy.

Nejnovější články