Autor: Cappy Publikováno: 27.března 2007 | Verze hry: prodávaná/anglická Doba recenzování: 2 týdny |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Náplň hry Přímo tady začíná hra a po vás se chce, abyste zajistili, že se z toho hrdina ve zdraví dostane. Za chvíli zjistíte, že obyvatelé planety nejsou dvakrát přátelští, ba co hůř, že je to planeta otrokářů. Pak už to jde ráz na ráz, v jednu chvíli se hrdina ocitá ve vězení, konkrétně v kleci zavěšené za řetězy ke stropu, za chvíli pod palbou laserových pistolí strážců a na vás pokaždé je, aby se z té šlamastiky bezpečně dostal. Příběh je v průběhu hraní neustále vyživován cutscénami. Jakmile provedete nějakou důležitou akci nebo dojde k přelomové události, objeví se příslušná animace, která tuto událost dokreslí. Hráč je tak vtažen do děje. Dnes už je tento způsob dotváření dějové linky naprosto běžný. Ovšem ve své době šlo spíše o ojedinělou věc, kterou se skutečně podařilo úspěšně realizovat jen v několika málo předchozích hrách. A ještě něco je velmi podstatné - a to cílené využití NPC, tedy nehratelných charakterů, jako součást celé hry. Vaším společníkem se záhy a po několika levelech hraní stane spoluvězeň, bez jehož významné pomoci se z problémů nedostanete. Takže neustále musíte sledovat, jestli jste ho někde nezapomněli, jestli jde s vámi a jestli o něm máte přehled. I to k příběhu patří. Ovládání a zpracování Je třeba říct, že Another World je v podstatě plošinovka viděná z bočního pohledu. Jednotlivé scény se dělí na přepínané obrazovky. Scrolling pozadí neexistuje. Pohyby postavičky jsou také velice jednoduché, až primitivní. Můžete s ní jít, běžet, dřepnout si a vyskočit. To je vše. Jako hráč máte k dispozici také jednu funkční klávesu, která zároveň slouží pro střelbu, vyvolání obraného štítu nebo umožní rozšlápnutí nebezpečného červa s jedovým trnem. V jednu chvíli se můžete i kutálet, ale ke všem těmto pohybům vždy stačí směrové šipky a jedna funkční klávesa k provádění akce. To je vše. Grafické zpracování je poplatné době vzniku hry. Na druhou stranu je nutné konstatovat, že remake dostal celou řadu grafických úprav. Postavičky už nejsou tak zubaté, pozadí má více detailů, ale jinak je to v podstatě to samé. Paradoxní je, že "to samé" je třeba brát doslova. Zopakovány jsou všechny chyby, které byly i v jedničce. Některé scény (a obrazovky) na sebe vůbec vzájemně nenavazují. Ani prostorově, ani graficky, nemají stejné měřítko a tak podobně. Minoritní úpravy se týkají i zvuků, i když jsou převedeny do kvalitnějšího formátu a je vylepšení i hudba. Obtížnost a hratelnost Another World se hraje dobře. Ale předem říkám, že na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Určitě výborným aspektem hry je atmosféra, která vás nutí postupovat vpřed. Problém je, že postup hrou je vázán na sérii po sobě jdoucích kroků, které hráč musí být vykonávat - a to v určitém pořadí, v určité návaznosti. Ani jeden krok nelze vynechat, ani není možné nějaký přeskočit. Hra ale nijak nevaruje, že nějakou akci vykonáváte na přeskáčku nebo že se vám něco nepodařilo korektně splnit. Počká, až vás zabijí a vrátí vás jednu nebo dvě obrazovky před místo, kde jste měli něco provést jinak. Vaši protivníci mají jenom jednu jedinou obtížnost. Pekelnou. A k tomu vás na cestě čekají neuvěřitelné překážky a pasti, které musíte přeskákat nebo přeběhnout. Herní matadoři asi pamatují scénu, kde se dostanete hluboko do podzemí, kde na vás čeká hromada masožravých rostlin, díry s krvežíznivou havětí, padající kamení, a nakonec úprk před vodní záplavou a přeskakování několik děr s bodáky na dně. Věřte tomu, že v této části hry uvízl nejeden herní fanda. Pak vám nezbude než experimentovat a zkoušet možné i nemožné, abyste se posunuli kousek dopředu. CO čert nechtěl, minimálně jeden nebo dva případy řešení nějakého problému nejsou úplně intuitivní. Another World prověří vaše hráčské schopnosti, ale také mozkové závity. Kvůli řečenému existují dva pohledy na Another World. Jeden je bezmezně frustrující, druhý je hlediskem báječné zábavy a dobrého zážitku z objevování nepoznaného. Jestli je hře něco možné vytknout, tak ten fakt, že se nic moc za ty roky nezměnilo. Vlastně to ani nebyl záměr. Cílem bylo vydat tu samou hru uzpůsobenou pro moderní počítače a s o něco lepší grafikou. Takže originálu neznalý hráč si asi vytrpí nejednu těžkou chvilku. Ale to už jsem ostatně říkal. Věčná škoda, že Eric Chahi neudělal remake + nějaké malé pokračování. Stačilo by pár levelů, protože příběh nedopadne zrovna dobře a má otevřený konec. Docela jsem se pozastavoval i nad tím, že ve hře zůstaly některé stejné chyby z originálu. Provedete nějakou akci a v další obrazovce vás zabijí. Nicméně po znovu nahrání už není tato akce provedená, takže se musíte vracet mnoho obrazovek nazpět a znova tuto akci dokolečka provádět. Jak jsem v úvodu psal, hra je to docela těžká, takže to občas může způsobit nemalou frustraci. V jednom případě dokonce přeskočí obrazovka do jiné, která na ní normálně nenavazuje. Ale to je klasický bug, který na hratelnosti nijak neubírá. P.S. seznam změn mezi jednotlivými verzemi hry Stáhněte si: Demo |
Cappy | |
autorovi je 27 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her |