Antihero – recenze
5/10
zdroj: tisková zpráva

Antihero – recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

20. 2. 2018 19:30 | Recenze | autor: Patrik Hajda |

Od posledního Thiefa už zase utekla spousta let, a s jakou kradmostí se zahalený zloděj zjevil, tak zase zmizel. Přitom je to tolik lákavé téma, které si zaslouží další díl, ale klidně i nový přístup v jiném titulu jiného studia. To se samozřejmě děje, ovšem většinou jen na poli malých indie her. Do této kategorie spadá nyní již i „deskovka“ Antihero, která na umění zlodějství nahlíží z docela jiné perspektivy. A není to tak dobré, jak to na první pohled vypadá.

Antihero sice není digitální adaptací stolní hry, ale svými mechanismy je bližší právě tomuto fyzickému segmentu zábavního průmyslu. Ono to platí obecně o spoustě tahových strategií, protože takový formát pasuje deskovkám podobně jako pověstný hrnec na lidské pozadí. Antihero připomíná deskovku v každém myslitelném ohledu – hráči (případně hráč a AI) se střídají v tazích, dokud jeden z nich nedosáhne vítězství získáním určitého počtu vítězných bodů.

Cesta k bodům naštěstí není jednosměrná. Jeden utržíte pokaždé, když zavraždíte po mapě pochodující cíl kontraktu, další přistane na vaší straně ve chvíli, kdy zaplníte místní kostel svými uličníky (takoví dětští pomocníčci, bez kterých se žádný vrcholový zloděj neobejde), a třetí způsob vás nutí našetřit si zdejší měnu v podobě lucerniček na dopis plný vyděračských vět.

zdroj: Vlastní

Jedna kapsa, druhá kapsa

Cíle máte tedy pevně dané, takže veškeré vaše počínání k nim nutně směřuje. Je přitom jen a pouze na vás, zda obsadíte všechny kostely, splníte všechny zabijácké kontrakty, rozešlete všechny vyděračské dopisy, nebo všechny aktivity různě nakombinujete. Prostě potřebujete posbírat určitý počet bodů dříve než váš soupeř, čímž se stanete absolutním králem zlodějů viktoriánského Londýna.

Ve svém tahu ovládáte především svou postavu zloděje, kterému je do vínku naděleno několik málo akčních bodů. Ty utrácíte za odmlžování mapy, podřezávání nepřátel a rabování domů. Následně rozestavujete své věrné uličníky, ulice zatarasujete ranaři (abyste omezili pohyb soupeře), trénujete si mistra vraha, šikanujete konkurenční uličníky odchytovou službou atd.

V každém kole máte rovněž možnost vylepšit si svou postavu v jednom ze tří stromů dovedností. Ty vám odemykají lepší bodyguardy, dovolují vám dělat více akcí, starají se o pravidelný příjem platidel, zlepšují vaše bojové schopnosti a podobně.

Tady to vypadá luxusně! No tak nic...

Jako každá správná deskovka má i Antihero svá pravidla, a ta jste se právě dozvěděli v kostce. Teď nadešel čas zhodnotit, jestli tato pravidla fungují a jestli jsou vůbec zábavná. Odpověď na první otázku zní ano, v případě otázky druhé se už tak jednoznačně odpovědět nedá. Bohužel.

Potíží je hned několik. Bude vám vadit náhoda, která mnohokrát zbrzdí váš postup a naopak nahraje vašemu soupeři. Náhoda se skrývá v každém domě, který v podstatě nevidíte, dokud ho nevykradete. Až potom zjistíte, jestli to je opravdu prostý dům bez dalšího účelu, nebo třeba banka nesoucí konstantní zisky. Někdy se vám poštěstí a od samého začátku si žijete jako prase v žitě, jindy ale strádáte několik kol, zatímco si soupeř vesele sbírá body.

Další náhoda je ukrytá v kontraktech. Ty se objevují náhodně po městě, které je z počátku zahalené kouřem. Než se ke kontraktu prokoušete přes hustý smog a soupeřovy bodyguardy, buď se přesune na druhý konec mapy, nebo zmizí, nebo se ho ujme soupeř a vy jste při snaze ho zneškodnit ztratili spoustu drahocenných akčních bodů.

Antihero zdroj: tisková zpráva

Chci akci navíc. I teď chci akci navíc. I teď…

Ale nebudu už oddalovat jeden z největších neduhů hry, čímž je repetitivnost. V rámci „příběhové“ kampaně (příběh vážně nečekejte) na vás čeká 11 úrovní, které se sice liší v uspořádání mapy a často jsou oživeny zvláštními podmínkami vítězství, ale stejně děláte pořád to samé dokola. Vykrádáte domy, zabíráte kostely a banky, najímáte stráže, vraždíte zbohatlíky, vydíráte.

A na každé nové mapě procházíte těmi samými třemi stromy dovedností pořád a pořád dokola. Nikdy se neobmění, vždy začínáte od nuly. V podstatě už po třetí úrovni jste si vyzkoušeli několik přístupů a dál jen do zblbnutí opakujete ten nejfunkčnější. Jistě, funguje to a s trochou štěstíčka si i užíváte vyrovnaný souboj se soupeřem. Ale i těch pár identických hodin, které si od vás kampaň vyžádá, se začne zajídat.

Korespondenční antihrdina

V tu chvíli hře ještě dáte šanci. Řeknete si, že je kampaň slabší třeba proto, že vás má pouze připravit na následný multiplayer. A je pravda, že možnosti hry více hráčů musím jednoznačně pochválit. Můžete si přímo vybrat mapu nebo necháte zvolit počítač, sami si určíte počet bodů nutných k vítězství, počáteční jmění, ceny jednotlivých postav, a sami si zkrátka nastavíte výzvu. Můžete hrát „realtime“, ale je zde i možnost asynchronního multiplayeru, kdy si sami nastavíte časový limit na každý tah, což je u digitálních deskovek nutností.

Možnosti jsou tedy víc než dostačující, ale vlastní zážitek z multiplayeru je školním hodnocením spíš nedostatečný. Od zkušených hráčů dostanete pořádně na frak, dokud se sami nestanete zkušenými, což vesměs znamená opakovat jednu vítěznou strategii pořád dokola. Byť Antihero nabízí tři stromy dovedností, zaručená cesta k vítězství je v podstatě jen jedna, a ta se mezi hráči točí jak na řetízáku.

Protože jsem doteď jen kydal hnůj, zkusím do té šedi vnést trochu světla. Grafická stránka. Je to sice prvek, který v případě takto malé hry nehraje až tak velkou roli, ale přeci jen se na tu nádheru budete dívat několik hodin. Ještě štěstí, že je to opravdu nádhera, bez ironie. Kreslený styl a karikatura hře neskutečně sedí a ani na chvilku nepochybujete o tom, že se nacházíte v temných časech viktoriánského Londýna. Komiksové stripy v příběhové kampani rovněž patří mezi světlé momenty celého zážitku a je hrozná škoda, že vyprávějí velice nezajímavý pseudopříběh.

Antihero zdroj: tisková zpráva

Profesní deformace

Tím bohužel klady z mé strany končí. Celkově to nevyznívá moc zábavně, což? Dovolím si teď jedno zamyšlení, proč zrovna já vnímám Antihero tímto způsobem, a proč by to ve vašem případě mohlo být naopak. Důvodem k zamyšlení je fakt, že Antihero je obecně přijata pozitivně a vzhledem k podstatě hry jakožto digitální deskovky bych se měl bavit i já. Ale v právě v tom vidím problém.

Stolní hry jsou u mě na denním pořádku. Za posledních pět let mi rukama prošly stovky deskovek a desítky jejich digitálních adaptací. Antihero to se mnou kvůli tomu neměla jednoduché už od začátku. Chce totiž zaujmout hráče hratelností, na kterou nejsou zvyklí. Chce vypadat, jako že je něčím jiným, což na poměry počítačových her skutečně je. Ale na poměry deskovek, ze kterých Antihero přímo vychází, jde o velice neoriginální mechanismy. Jsou to v podstatě mechanismy, které tvoří základ celé řady deskovek, a samy o sobě nenabízejí moc prostoru pro hráčovu invenci.

Proto, pokud nejste kovanými hráči deskovek, pro vás Antihero může představovat zábavnou výzvu se skutečně originální hratelností. Ale i tak vám spíš všemi deseti doporučím digitální verzi české hry Galaxy Trucker, která má nejen skvělý multiplayer, ale také výbornou kampaň. Hardcore stratégy zase odkážu na digitální Through the Ages, což je dle mého skromného názoru vůbec nejlepší digitalizace deskovky na trhu. Antihero na ně nemá. Je mdlá, šedá, nevýrazná, nudná. Alespoň takový je názor zapáleného deskovkáře.

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Antihero si sice hraje na stolní hru, ale hráčům deskovek nemá vůbec co nabídnout. Je plochá, bojí se hloubky a nedává vám moc prostoru pro vlastní invenci v neměnných soubojích s protivníky. Na trhu najdete spoustu lepších digitálních deskovek. Ale pokud vás stolní hry vůbec nezajímají a hledáte něco trochu jiného, Antihero to má.

Nejnovější články