Arma 3 Contact – recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Arma 3 Contact – recenze

13. 8. 2019 18:00 | Recenze | autor: Pavel Bier |

Při zveřejnění roadmapy Army 3 pro rok 2018 jsme se dozvěděli, že do konce loňského roku jsme se měli dočkat updatu Old Man, na který ale dosud stále čekáme, a že nizozemská pobočka, která rok předtím vytvořila dobře hodnocené DLC Laws of War, pracuje na dalším projektu, jenž platformu Arma 3 opět hodlá využít netradiční formou. Je jím DLC Contact a netradiční rozhodně je – do českého vojenského simulátoru dorazili mimozemšťané.

Dvojitý útok

DLC Contact vyšlo koncem července zároveň s updatem 1.94, který jej doplňoval a přišel s novým obsahem dostupným všem majitelům Army 3. Ten se pochopitelně tematicky točil kolem nového DLC, takže se všichni hráči dočkali především nových lesních uniforem pro síly NATO spolu se spoustou nových objektů, nicméně veškerý další obsah zůstal již tradičně dostupný jen majitelům DLC s restrikcemi, na které jsme z dřívějších doplňků zvyklí.

Na začátku je vhodné si ujasnit jednu věc. DLC plní dvě role. Jednak jde o update platformy, tudíž veškerý klasický obsah je dostupný majitelům při jakémkoliv spuštění hry, jednak jde spustit jako modifikace, která základní hru zcela zásadně upravuje a předělává pro své potřeby.

Už samotné hlavní menu vám posléze nabídne zúžený výběr možností (chybí například položka multiplayeru) a je orientováno k hlavnímu hratelnému obsahu – kampani. Pro potřeby příběhu jsou pak přetvořeny některé části herního uživatelského rozhraní, kdy například mapa nově obsahuje další režimy zobrazení. Změn doznal systém nastavování aktivních úkolů a nová hlavní směrová navigace je pro potřeby kampaně více nápomocná.

zdroj: Archiv

Sejdeme se u Kostelan

Klasický obsah dostupný při jakémkoliv spuštění zastupuje především nová mapa Livonie, což je vnitrozemský stát zemědělského charakteru, jenž geograficky propojuje východní Evropu s pobaltskými zeměmi. Co se týče politického zasazení, tak je Livonie v době kampaně členem NATO, přičemž její obyvatelé mluví polsky a krom právě Polska sdílí hranice i s ruskou exklávou v Kaliningradu. Pokud byste hledali, která oblast sloužila za vzor, tak jí je okolí obce Kostelany nedaleko Kroměříže ve Zlínském kraji.

Mapa o velikosti 163 km² se svým vzhledem pochopitelně asi nejvíce podobá Černarusi, takže na ní naleznete nemálo assetů, které poznáte z dřívějších dílů série. Podobné vám možná přijdou i stromy, které tvoří částečně nové modely a částečně jsou využity modely z DayZ. I přesto ale na Livonii naleznete spoustu nově vytvořených objektů.

Mapu tvoří dva podstatné celky. Sever je civilnějšího charakteru, plný vesniček, polí i cest, doplněný dominantnější řekou, kdežto jih tvoří zalesněný kopcovitější vojenský újezd Nadbór.  Většina objektů má propracovaný interiér, přístupnost objektů je rozpoznatelná a celkově je mapa opravdu povedená a celkem jí není co vytknout. Náročností se přibližně vyrovná ostrovu Tanoa.

Drony i traktory

Livonijské obranné síly (zkráceně LDF) tvoří jednu ze dvou nově přidaných frakcí (na straně nezávislých). Tou druhou jsou ruské jednotky Specnaz (strana OPFOR). Jednotky přichází klasicky s novou výstrojí i výzbrojí především v lesní kamufláži, takže kromě uniforem, vest či helem dostává LDF do výbavy novou 6.5mm zbraň Promet v několika provedeních a Specnaz obdobně operuje s RPK-12, AK-105 či AKU-12. Civilní strana obdržela starou dobrou Kozlici a civilní variantu Mk 14 s menším zásobníkem, jejíž vojenskou verzi přineslo již DLC Marksman.

LDF dostalo k dispozici několik transportních vozidel v různých variantách, včetně jednoho obrněného a jedné helikoptéry, ale i přes menší úpravy či novinky (například kryt pro offroad) jde často především o přebarvené a přejmenované verze altiských strojů AAF či FIA vyvedených v lesní kamufláži. Oproti dřívějším problémům nových DLC je ovšem vhodné vyzdvihnout, že tentokrát jsou stroje dotažené po stránce výchozího nastavení vnitřního vybavení a vozí tak Promety se zásobníky ve správné ráži.

Do výbavy LDF dostalo i větší množství dronů, doplněné navíc o nový dron ED-1 vytvořený ve dvou variantách. Z toho je asi patrné, že droni posléze plní zásadnější roli v samotné kampani.
Ke Specnaz bohužel nebyli autoři tak štědří, zejména asi proto, že to děj kampaně nevyžaduje, takže tato frakce obsahuje pouze jednotky pěší. Civilisté ještě, vzhledem k povaze krajiny, obdrželi zásadní taktické vozidlo – traktor.

Jak jsem uváděl, Livonijci mluví polsky, takže majitelům je k dispozici nový polský radiový protokol, kterého si v kampani dozajista užijete. Obdobně si Specnaz s sebou přináší ruštinu. V samotné kampani pak každý mluví svým jazykem a aby se v tom hráč orientoval, jsou k dispozici české titulky, které tvoří jeden z jedenácti dostupných překladů.

Emzáci jsou tady

Pro možnost hrát kampaň je nutné spustit hru s aktivním modem Contact (je pro to vytvořeno i nové tlačítko ve spouštěcím panelu). Pokud není tento mod aktivní, není kampaň spustitelná. Asi bych nedoporučoval při hraní kampaně hru spouštět s dalšími modifikacemi, a to především z důvodu, abyste se vyhnuli možným problémům v konfliktech se změnami, se kterými mod Contact přichází a které zásadně ovlivňují jak ovládání, tak podobu uživatelského rozhraní.

Samotná kampaň se jmenuje „První kontakt“ a je určena jednomu hráči. Co je nosným prvkem této kampaně, je patrné jak z názvu, tak ze všech propagačních materiálů. Ano, opravdu dojde k prvnímu kontaktu s mimozemskou civilizací, okamžiku, o kterém píší autoři sci-fi románů spousty let a o kterém byl natočen nejeden film. Příběh je zasazen do roku 2039, téměř čtyři roky po původní kampani Východní vítr, kdy ve vojenském prostoru probíhá cvičení amerických a britských jednotek v kooperaci s místními livonijskými silami.

Děj je rozdělen do šesti hratelných kapitol a poté i kapitoly sedmé, kterou tvoří finální titulky s doplňujícími informacemi. V kampani se hráč vcítí do role specialisty Aidena Rudwella, který jako nováček dorazí na zmíněné cvičení do zalesněného vojenského prostoru Nadbór.

Začátek je z mého pohledu skvěle rozvržen, takže na vás kampaň nehodí všechny novinky naráz, ale zatímco svižně postupujete dějem a úkoly kupředu, hra vám postupně vysvětlí změny v ovládání či navigaci a odhalí, že se v okolí děje něco zvláštního. Během přesunů pak narazíte na všelijaké panely, nástěnky či dostupné spuštěné počítače, které vám zpřístupňují zajímavosti, jež se týkají příběhového pozadí kampaně. Pro potřeby dohrání nejsou zásadní, nicméně zájemcům dokáží dějovou kulisu příjemně obohatit.

O ději by bylo asi škoda víc prozrazovat, ale na rovinu je fér říct, že podstatnou část kampaně pojedete na vlastní triko a po zaškolení dostanete k dispozici dva pomocníky – modulární monitor elektromagnetického spektra s integrovaným analyzátorem (zkráceně „spektrální analyzátor“) a dříve zmíněnou vědeckou variantu dronu ED-1 typ E neboli „Edie“. Spektrální analyzátor se stane vaší neodstranitelnou sekundární zbraní, nicméně nadále budete pochopitelně mít k dispozici i klasickou útočnou pušku, takže vám podstatě nic nebrání řešit některé úkoly „tradičním“ způsobem.

zdroj: Archiv

Geek s rádiem

Nedlouho po začátku vás hra naučí využívat spektrální analyzátor několika způsoby a přesně to budete v průběhu kampaně také potřebovat. Nejdříve se proškolíte ve sledování a hledání frekvencí vysílání různého charakteru, které by měly odpovídat těm reálně používaným. Díky tomu se naučíte odhalovat pozice různých dronů či vojenských jednotek a sledovat jejich komunikaci. Aby to nebylo zase tak snadné, dostanete pro různé rozsahy různé antény.

Následně vám analyzátor umožní vysílat na potřebných frekvencích rušící šum, hackovací signál či z dostupných přednahraných smyček vyslat třeba falešnou zprávu. Systém si navíc potřebné frekvence pamatuje a zaznamenává si k nim i případné odhalené informace o identitě vysílatele.

Zní to možná složitě, ale po chvíli se vám tenhle postup zažije, takže již brzy budete celkem svižně odhalovat pozice a volací znaky a odvolávat pak jednotky na základě sestavené smyšlené zprávy třeba z velení, což vám umožní ušetřit si nervy a náboje.

Podstatná a zásadní část kampaně se odehrává během noci, kterou ovlivní přechodný silný mikrovlnný výboj, jenž odpálí většinu vybavení včetně všech noktovizorů. A tak se čisté nebe se svítícím měsícem stane vaším nejčastějším společníkem při pobíhání po vojenském újezdě, který tvoří naprosto dokonalé kulisy hlavního děje kampaně. Ano, možná jste to již pochopili, ale v této kampani se do severní části mapy vůbec nepodíváte. Livonie evidentně nebyla vytvořena jen pro kampaň.

Den nezávislosti? Ani náhodou

Po oznámení DLC se objevily některé skeptické hlasy, které se obávaly většího odklonění série od realističnosti. Tyto obavy nejsou vůbec nutné, protože samotná kampaň, jakkoli se dá označovat za experimentální, zůstává ve své podstatě hodně tradiční a i nadále v sobě udržuje ducha série. Rozhodně od ní nečekejte spektakulární zážitek plný přestřelek s mimozemšťany. Víc vedle byste asi nemohli být.

Na otázku, kdo je hlavním oponentem kampaně První kontakt, se neodpovídá úplně snadno. Z mého pohledu jej tvoří především vaše svědomí. Ano, najdete zde vyloženě zápornou skupinu Looters neboli „Rabující“, ale protože se k prvnímu kontaktu postaví různé strany odlišně, budete brzy postaveni před rozhodnutí, jak naložit s těmi, co s vámi nechtějí spolupracovat či co jdou proti vaším záměrům a potřebám. Bude jen na vás, zda je budete brát jako pomýlené lidi, nebo si cestu pročistíte skrze jejich mrtvoly. Další příběhové postavy vám sice navrhnou, že máte zkusit volit nenásilné řešení, ale následně vám nikdo nebrání konat dle vlastního uvážení.

Sám jsem se například dostal do situace, kdy jsem nalezl zdánlivě opuštěný hlídkující dron, který po následném „nahackování“ spustil palbu do jednotek, o kterých jsem do té doby netušil, že se v blízkosti nachází. Jelikož jsem se do té chvíle snažil postupovat nekonfliktně, dlouho jsem zvažoval, zda se s tím smířím a vezmu to jako omyl, nebo se vrátím k předchozí uložené pozici a pokusím se jednotku obejít a ušetřit jejich životy.

Bohužel jsem nezaznamenal, že by zvolený postup měl nějaký vliv na následný děj či reakce postav, což, s ohledem na další děj kampaně, nemusí nutně znamenat chybu, ale osobně to považuji za nevyužitou možnost, která se nabízela.

Samotný pohyb je v klíčových nočních misích hodně otevřený, což přináší velkou míru svobody v hledání cest a řešení přesně v duchu těch nejlepších misí série. Lokace jsou po mapě rozvrženy velmi příjemně, takže nedochází k nějak zdlouhavým přesunům.

V exponovaných označených místech se autoři rozhodli implementovat herní mechanismus, který vám znemožňuje zrychlovat čas – a především ukládat pozici. To vás nepřímo tlačí do promyšlenějšího a opatrnějšího postupu, ale jinak se hra ukládá sama dostatečně pravidelně a ve správné a očekávatelné momenty. Bohužel jsem ale také v těch větších a otevřenějších misích pocítil, že ukazatel počtu snímků šel dolů o třetinu až polovinu.

zdroj: Archiv

Elitní přídavek

Celá kampaň se vás snaží poučit a ukázat, jaká možná rizika by případný první kontakt mohl přinášet. Dostanete se tak třeba k oblekům CBRN (obrana před chemickými, biologickými, radiologickými a jadernými hrozbami), což se ale bohužel stane jen na chvíli pro potřeby menší osvěty – oproti třeba ED-1E či spektrálnímu analyzátoru nejsou nadále více využity.

Svou herní obtížností mi kampaň nepřišla nijak zvlášť náročná a většinu doby jsem měl příjemný pocit, že se posouvám svižně kupředu. Dějově postrádá hluché momenty, vše je dobře rozvrženo, vysvětleno a odladěno. Závěr pak hezky graduje dějově i herně, přičemž samotné vyvrcholení a rozuzlení svou strohostí možné ne každému sedne, ale podle mě se hodí k celkovému provedení kampaně. Závěrečné titulky s interaktivním prvkem příjemně potěšily.

Spolu s Pozůstatky války (z DLC Laws of War) jde o další kampaň, kterou považuji za to nejlepší, co kdy do Army 3 vzniklo.  Tam, kde Pozůstatky války excelují ve svém pojetí a tematickém humanitárním přesahu, získává První kontakt body v naprosto skvěle budované atmosféře podpořené nočním zasazením, prací se světlem, zvuky, hudbou a netradičním objevováním mimozemského neznáma.

Další obsah již není tak pestrý, takže pokud se těšíte, že si na Livonii zkusíte zahrát další scénáře, tak se rovnou mrkněte na workshop, protože kromě kampaně obsahuje DLC už jen multiplayerové scénáře pro Zeuse, Combat Patrol a Warlords.

Co říct závěrem? Povedená, více než šest hodin trvající kampaň, která skvěle využívá možností hry i tématu, vytváří unikátní zážitek, který je ve výsledku příjemně uchopitelný a hratelný. Dále tu je nová „moravská“ mapa, u které po dohrání kampaně vlastně zjistíte, že jste pomalu nic neviděli a máte toho ještě hodně co objevovat.

Když k tomu přičtete nové jednotky, výstroj, výzbroj a hromadu nových objektů, pak tu ve výsledku máte další kvalitní obsah, který zajisté využijete, i když zrovna netoužíte po kampani pro jednoho hráče, ale hodláte se věnovat třeba jen multiplayeru. Podle mě to je za těch necelých 25 € dobrá koupě. Pokud již vlastníte nějaká další DLC, pak se mrkněte na balíček Ultimate Edition, díky kterému můžete ještě ušetřit.

Verdikt:

Po Laws of War tu zase jednou máme excelentní přídavek do staré dobré Army 3. Nebojte se, že by snad mimozemská tematika byla padlá na hlavu. Naopak, výsledek nepostrádá atmosféru a skvělé příběhové momenty.

Nejnovější články