Aven Colony - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Aven Colony - recenze

25. 7. 2017 20:00 | Recenze | autor: Ondřej Švára |

Jednou bude lidstvu ve Sluneční soustavě těsno a dojde na scénář z budovatelské strategie Aven Colony. Děti našich dětí v ní osidlují planetu kolem vzdálené hvězdy ve výpravném herním sci-fi s nápaditým řízením kolonie a novým pohledem na život v souladu s exotickou přírodou. Až na drobné vady v ovládání, přehlednosti a příběhu je Aven Colony příklad hry, která vkusně modernizuje svůj žánr.

Všichni společně 

Podle autorů ze studia Mothership Entertainment se budoucí kolonisté na své pionýrské misi kupodivu nerozkmotří a po přistání na planetě Aven Prime nevzniknou žádné frakce coby zárodky soupeřících národů. Tím si hra uchová převážně budovatelský charakter, který pouze drobně rozšíří o šikovné prvky z komplexních „4X strategií“ jako je třeba Alpha Centauri. I když se jí nesnaží kopírovat příliš, přirozenému srovnání se stejně nevyhne.

Podobnost s Alpha Centauri, potažmo jejím duchovním nástupcem Civilization: Beyond Earth, se nabízí zejména díky společnému námětu kolonizace vesmíru. Také Aven Colony předkládá obrázek lidstva v budoucnosti, které si zvyká na odlišné životní podmínky daleko za hranicemi našeho všedního poznání, a na nový svět, byť krásný na pohled, ale plný nebezpečí. Například se v něm nedá dýchat kvůli nedostatku kyslíku v ovzduší. Osadníci Aven Prime proto musejí žít v uzavřených bublinách, pospojovaných prosklenými koridory.

Obtížné soužití 

Na rozdíl od Alpha Centauri a Beyond Earth lidstvo v Aven Colony odmítá o své nové existenci přehnaně filozofovat. Nezahlcuje se dilematy, nerozmlouvá s planetou, ani netouží po nesmrtelnosti. Tíhne spíše k materialistickému zbohatnutí na nových zdrojích energie. Příroda však svoje bohatství nevydá zadarmo. Proto je charakteristickým znakem hry boj člověka s proměnlivými vlivy cizokrajného podnebí.

Ne zrovna přátelsky naladěné klima může za to, že se kolonisté musejí sžívat s mnoha neznámými problémy. Například se pomocí speciálních hromosvodů brání silným atmosférickým bouřím a ve sklenících díky speciálnímu hnojivu přizpůsobují zemědělskou produkci pravidelně se vracejícím třeskutým zimám. Hledají také recepty na dosud neznámé nemoci a brání se útokům monstrózních červů. Jako kdysi jejich protějšci v sáze Dune.

zdroj: tisková zpráva

Ke zvládnutí života vymykajícího se běžným zkušenostem musejí pionýři na Aven Prime upravit hospodářství jako takové. Už z principu se poměry v nové civilizaci dramaticky liší od těch pozemských. Aby se exotická planeta mohla stát přijatelným místem pro život, je nutné využít nové možnosti vědeckého výzkumu a skloubit jej s pokročilým zemědělstvím a těžbou podivuhodných surovin.

Nejlépe tak, aby na vrcholu spotřební pyramidy mohly čnít třeba musli tyčinky z hub Kelko a koření Xeno, které povzbuzují lidskou mysl a náladu. Zkrátka zboží, které přesně a zábavně odpovídá životu podle diktátu dnešní science fiction, leč jednou možná budou skutečné.

A byla zima… 

Z produkce nových potravin a spotřebního zboží těží na Aven Prime specifický vesmírný „supermarket“. Už v raných fázích vývoje osady lze založit obchodní centrum, ve kterém si začnete vyměňovat nastřádané přebytky s mateřskými loděmi ve vesmíru. Směnný obchod je nejen motorem ekonomiky, ale dokáže zažehnat i celospolečenskou krizi, například v období neúrody či při méně úspěšném hledání nových energetických zdrojů.

Schopnost přizpůsobit se aktuálním podmínkám na cizí planetě je asi nejzajímavější prvek celé hry.  Když třeba kolonie nestihne před zimním obdobím (a efektně omrzlým obrazem) uskladnit dostatek mouky na výrobu pečiva, může si ji v jednoduchém ekonomickém aranžmá pořídit za přebytky jiného zboží, dejme tomu vytěžené rudy. V zimě, která se v reálném čase vrací asi každých deset minut, a trvá přibližně stejně dlouho, je směna zboží opravdu vítanou pomůckou k přežití, zvlášť v počátcích.

Zima jako výrazný herní element může za to, že se na farmách nějaký čas nerodí plodiny, ve sklenících sklízejí všeho o polovinu méně a výroba energie z větru či slunce nepříjemně oslabí. Trpí kvalita života obyvatel, kterým v krajních mezích hrozí dokonce vymření. Zvlášť, když v „období skromnosti“ přijde roj meteoritů, útok červa nebo nečekaná infekce. Hrozba hladomoru, epidemie či energetického „blackoutu“ je všudypřítomná a dokáže ohrozit i prosperující společnost. Proč to ale vyprávím: Tím, že se hra průběžně dramatizuje, vyhýbá se tradičnímu syndromu vyhoření.

Utahujeme si opasky 

Budovatelské strategie zasahuje jistá ospalost ve fázích, kdy postavená infrastruktura začíná být soběstačná a hráč se nudí. V Aven Colony naopak musíte být stále ve střehu. To je úžasné plus už proto, že perfektně vybalancovaný systém ekonomických a politických opatření vám propůjčí zábavnou roli osvíceného panovníka a současně i krutovládce.

V Aven Colony ani tak nejde o stavbu základní infrastruktury, která od začátku využívá prakticky všechny dostupné možnosti, a při opakovaném hraní se stává rutinou. Kumšt se skrývá spíše ve schopnosti udržet civilizaci velkou, šťastnou a prosperující bez ohledu na vnější okolnosti. Lidé jsou trasořitky, a když jim hrozí hlad, hned umírají... Anebo se rozzlobí a za prázdné regály v obchodech vám to spočítají ve volbách. Hra tím skončí, a to velmi neslavně, nutno podotknout.

zdroj: tisková zpráva

Ve snaze udržet kolonii v dobré kondici se mi osvědčila mimořádně zábavná politika utahování opasků. Lze při ní centrálně regulovat spotřebu energie, vody i potravin a donutit osadníky k šetření, byť za cenu poklesu vlastní popularity. Čas skromnosti lze nicméně využít ke stavbě nových energetických baterií, k sehnání sezonních dělníků do farem, zkrátka k záchranným politickým „balíčkům“.

Ekonomika s centrálními zásahy vtipně evokuje jakýsi komunismus budoucnosti, kdy strana a vláda sjednocená ve vaší osobě určuje dokonce i to, do kterých částí kolonie se mají lidé stěhovat, aby měli kratší cestu do práce v klíčových elektrárnách, fabrikách nebo plantážích. Když naopak nastane období prosperity, z vůle osvíceného vládce můžete obyvatelstvu dopřát více pohody. Můžete logičtěji uspořádat síť dopravních koridorů, na což si občané potrpí, otevřít zábavní centra, hospody, vyrobit a dodávat luxusní zboží, zkrátka si užívat budovatelský ráj.

Krása, až se oči ztrácejí 

Pro lepší přehled o tom, jak si kolonie vede, slouží celá řada statistik, ukazatelů a mapových filtrů spustitelných chytrými klávesovými zkratkami. Je možné takřka okamžitě zjistit, které oblasti trápí špatné ovzduší, přelidněnost, kriminalita, nedostatek nákupních příležitostí a snažit se nedostatky napravovat stavbou konkrétního vybavení či alespoň několikastupňovým vylepšením toho stávajícího. I přes všeobecnou kvalitu herního rozhraní bych měl nicméně k přehlednosti hry menší výhrady.

V Aven Colony se lze paradoxně snadno ztratit, a to zejména ve standardním pohledu bez mapového překrytí, kdy přemíra krásných grafických detailů architektury splývá v jednu velkou grafickou džungli. Vzhled hry je úžasný, chlubí se spoustou obdivuhodných podrobností a efektů, ale v přebytku krásy se snížila schopnost rychle hledat konkrétní budovy. Občas je prostě potřeba upgradovat vědeckou laboratoř nebo změnit produkci v průmyslové zóně, ale najít konkrétní stavbu v oné hi-tech změti podobných je stejné jako hledat psovi klíště. Tíhnout proto budete spíše k centrálnímu ovládání kolonie skrze tabulky, seznamy a rychlé volby, což je trochu škoda.

Velitel na příjmu 

Výtku mám i ke zpracování scénáře pro hlavní herní kampaň, která nahlíží do života několika velitelů kolonizační mise. Různě významné šajby se vám budou pravidelně hlásit interkomem s různými informacemi o nových poznatcích ze zkoumání planety, a nabídnou vedlejší úkoly v podobě sběru artefaktů či záchrany neopatrných průzkumníků. Bohužel, kontakt s veliteli na můj vkus až protivně odvracel pozornost od samotné správy kolonie. Přitom celou řadu hromadících se úkolů bylo možné vyřídit prostým klikáním myši bez osobní iniciativy, což jejich význam úplně devalvovalo. Kampaň s mírně připálenou omáčkou je každopádně lepší než žádná (viz Kingdom and Castles), a především nezklame svojí délkou ani skladbou.

Kampaň pestře střídá různá prostředí od pouště přes deštný prales až po běloskvoucí permafrost a v tomto rámci mění i cíle konkrétních misí, které kladou důraz na vznik potravinářsky, energeticky, ekonomicky nebo obranářsky laděných kolonií. Žádná dílčí mise se nehraje výrazně podobně jako ta předchozí, což je moc dobře. Pro vyložené samotáře je navíc připraven sandbox mód, ve kterém lze díky svobodné volbě herních podmínek relativně nerušeně budovat až do aleluja. Jen škoda, že podobnou kvalitu asi neocení družnější hráči, kterým bude chybět multiplayer. Autoři si nejspíš byli vědomi, že pokus o konfrontační hru v defenzivně laděné strategii bez armád a mezilidských tahanic by úplně ztroskotal. Hru více hráčů proto v Aven Colony nehledejte.

Buď jak buď, Aven Colony je poctivě zpracovaná budovatelská hra, která se nebojí inspirovat žánrem 4X strategií, ale zároveň neztrácí vlastní identitu. Převzatými nápady ji jenom příjemně doplňuje, a i přes některé neduhy nabízí nesmírně zábavné a dlouhotrvající zážitky ve velkorysých kulisách s poctivou herní mechanikou. Co více si od budovatelské strategie přát. 

Verdikt:

Krásná, dlouhotrvající a příjemně propracovaná je Aven Colony – hvězdička mezi budovatelskými strategiemi. Přestože v lecčems opisuje od známějších her, dokázala si uchovat vlastní a důstojnou tvář.

Nejnovější články