Back to Bed - recenze
4/10
zdroj: tisková zpráva

Back to Bed - recenze

31. 8. 2014 16:45 | Recenze | autor: Lucie Jiříková |

Na začátku vývoje Back to Bed možná stál zajímavý námět – logická hra obtočená kolem optických klamů. Podobně se profiloval i nedávný mobilní hit Monument Valley. Jenže během vývoje Back to Bed se zjevně něco pokazilo a výsledek zůstává hodně za očekáváním i příslibem z klávesnic autorů.

Vymyslet náplň Back to Bed byl pro autory z Bedtime Digital Games očividně vrchol, takže tam, kde nás Monument Valley zahrnovala gejzíry originality a zábavy, Back to Bed pomalu zmírá jako ryba na suchu. Ostatně právě ryby jsou pro tuhle hru klíčové. Nejde jen o jejich virtuální zobrazení, ale i fakt, že vytváří z ryb herní prvek.

V Back to Bed se s ošklivým psem vrháte v ústrety úrovní lehce šmrncnutých obrazy Salvadora Dalího, v nichž bloudí váš náměsíčný páníček. Vaším úkolem je dostat ho bez nehod do postele. K tomu budete využívat právě ryby sloužící jako mosty a dále jablka, kterými můžete korigovat jeho směr. Náměsíčník má totiž tendence stáčet se po nárazu do zdi či do jiné překážky vždy na pravou stranu.

Ke šťastnému uložení pána do měkoučké postele pak občas musíte zužitkovat i přilehlé okolí, respektive kouzelná zrcadla, která spojují dvě jinak nedostupné plošinky, či jakési větráky, jimiž je pán odsunut o několik dlaždic dál bez toho, že by změnil směr své chůze.

Optické iluze jako takové jsou zde většinou jenom naznačené a když už vstoupí do hry, je s nimi problém. Zatímco v Monument Valley jste přesně věděli, kterak optickou iluzi využít a jenom vám vrtalo hlavou, jak takového stavu docílit, zde to funguje přesně naopak. Optické iluze, pokud už je kvůli jejich špatnému naznačení dokážete odhalit (povede se vám to většinou tím, že náměsíčník na tomto místě pořád padá, aniž by k tomu měl nějaký očividný důvod), pro přesun vaší postavy nepředstavují žádnou překážku. Prostě chvíli se bude postava chovat divně a pak už víte oč jde a šup dál.

S iluzemi se autoři prostě nedokázali dobře vypořádat a možná proto s nimi ve hře úzkostlivě šetří a omezují se na prostou nutnost občas se psem za pomoci neviditelných schodů vylézt na stěnu a sundat z ní jinak nedostupné jablíčko. To není zrovna nejnápaditější využití podobného prvku.

Lezení na stěny by zde mohlo být jedním ze zábavných prvků, které by hře dodávaly potřebnou hloubku. A ani by nad ním autoři nemuseli tak usilovně přemýšlet. Na stěny by stačilo párkrát vyhnat náměsíčníka, jenž by díky nim překonal propast či některého z nepřátel, a pak by se díky nějaké nerovnosti vrátil zase zpět na zem.

zdroj: Archiv

Věřím, že optické iluze jako takové, jsou na vymýšlení a funkční využití obtížné, pokud však autoři nedokáží vymyslet ani jedinou chytrou mechaniku, pak bude možná lepší, když tvůrci nebudou vytvářet logické puzzly a raději se zaměří třeba na nějakou střílečku. Ale i tam bych se bála, že vás dokáží vybavit jenom samopalem, protože na tvorbu brokovnice by jim už nezbyl dostatek kreativity.

Ještě předtím, než autorům vyschnul rybník s nápady, vymysleli zajímavý surrealistický svět. Ten je bohužel po celou dobu hraní neměnný, takže obrázek, který uvidíte na začátku, je praktický stejný jako ten na konci. Žádné výraznější motivy, dokonce ani žádné nápadité obrázky mezi jednotlivými úrovněmi. Příběh, pokud se tomu tak dá vůbec říkat, je tu čistě jenom do počtu.

Přijde mi, že autoři autoři vlastně měli v hlavě jen onen zajímavě vizuálně zpracovaný svět a už k němu nedokázali přidat hru. Lákali nás na stylisticky zajímavý herní svět, což se jim povedlo, v konečném důsledku se nám ale ani toho surrealismu moc nedostalo. Vzhled jednotlivých úrovní je totiž od začátku až do konce víceméně stejný a to samé se dá říci i o žalostně ploché hratelnosti. Dokonce i na mobilní platformě, kde hráči jednoduchou náplň dokáží ocenit, by tato hra díru do světa neudělala.

Verdikt:

Surrealismus se je asi jediné, co by vás ke koupi této hry mělo lákat. Nenechte se jím ovšem zviklat, od začátku do konce vás doprovází prakticky ten stejný obraz, jenom s rozdílem několika málo detailů. A hratelnost je na tom bídně už od začátku.

Nejnovější články