Banished - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Banished - recenze

Vývojář:
Platformy:
Detail hry

27. 2. 2014 20:00 | Recenze | autor: Miloš Bohoněk |

Jmenovala se Marles a zemřela ještě předtím, než nastoupila do školy. Malá holčička neměla co do volátka. Není to překvapující, úmrtnost dětí bývala astronomická, ale tenhle křížek jde přímo na mé triko. Marles je někde hala bala zahrabaná a já si uvědomuji, že coby conquistador mám zásadní mezery ve vzdělání. Dva roky po smrti malé dívčiny se k ní připojuje polovina zmrzlé vesnice a já jen bezmocně sleduji to kolonizátorské fiasko…

Banished dává vzpomenout na doby, kdy jste odpoledne přišli domů, dychtivě nainstalovali novou hru a až do pozdního večera jste se ji učili. Manuál s pravidly jste četli tam i zpátky, kolikrát to bolelo, ale o to uspokojivější byly nevyhnutelné triumfy. Po úvodní katastrofě jsem si zopakoval výživný tutoriál, který napodruhé rázem dával mnohem větší smysl, a několik následujících hodin jsem přeskakoval mezi hrou a diskuzními fóry se zkušenějšími budovateli. Klidně tomu říkejme Dwarf Fortress pro malé.

Pískoviště v novém světě

Survival hry dnes frčí. Se slovy „tu máš, kohouta, hraj si,“ vás vhodí do nehostinného světa a vy umřete. Banished míchá drsný boj o přežití se skomírajícím žánrem real-time strategií a prodeje na Steamu značí, že jednohlavý vývojářský tým Shining Rock Software možná našel recept na oživení budovatelsko-strategického odvětví. Po loňském SimCity bylo na čase.

Premisa Banished je jednoduchá. Coby božská ruka se zhostíte kontroly nad hrstkou rodin, která opustila své domovy a s víceméně holým zadkem vyrazila do nového světa. Nebo dokonce do Nového? Kruté bílé zimy by tomu nasvědčovaly, ale takovéto lijáky mají snad jen ve Skotsku. Ať už jste ale doputovali kamkoli, vaším cílem je přežít první zimu a prosperovat.

V Banished nenajdete žádnou příběhovou kampaň nebo roztodivné scénáře (instalační soubor má 90 MB!). Hra náhodně vygeneruje mapu, přičemž vy můžete ovlivnit akorát její velikost, hornatost a podnebí - tím se stáváte pány pískoviště a je to krásný pohled.

Titěrní občánci cupitají od místa k místu, a třebaže jednoduchá grafika je někdy až fádní, díky melancholickému soundtracku se na to velice mile kouká. Oproti řadě jiným strategiím vám nikdo ruce nesvazuje, neodemykáte žádné nové budovy ani nepostupujete do dalších věků. Veškeré stavby jsou přístupné hned zezačátku, akorát pro ně zprvu nebudete mít suroviny, pracovní sílu a koneckonců ani využití.

...

Přežijete zimu?

Rozhodně nejde o interaktivní příručku, která by posloužila coby trénink na kariéru starosty, ale kolikrát jsem se při hraní Banished dostal do problémů jenom proto, že jsem neuvažoval logicky. Dorazili jste do nového světa a hned se vrhnete na zemědělství? Příroda si vaší ekologické šetrnosti jistě váží, ale za odměnu vás nechá pojít hlady. Než totiž něco vyklíčí, cyklus jaro-léta-podzim-zima se stihne jednou protočit. Nebo spíš dvakrát. Nemluvě o tom, že při hraní na vyšší obtížnost úvodem nemáte ani žádná semínka.

To se má tak: najdete velkou řeku, na řece postavíte obchodní středisko, do obchodního střediska naverbujete byznysmena, naporoučíte si zboží z centrálního skladu, pracanti z centrálního skladu nanosí přebytečné oděvy či nástroje, a když se poštěstí, příští rok připluje první obchodní bárka, která doveze… slepice. Co naplat, hrušková nebo třešňová semínka budou snad příští sezónu. Můžete tedy změnit plán a namísto sadu vybudovat farmu, ale v tom případě těch slepic nakupte víc, protože na rozdíl od krav a ovcí mají tendenci chcípat ještě předtím než se rozmnoží.

À propos rozmnožování! Mé první dvě vesnice vzal hladomor (pak jsem naštěstí objevil kouzlo lesních sběračů a lovců), jenže ani plné žaludky a dostatek topiva vám zadky nezachrání. Sám jsem si tím prošel. Ukazatele hlásily, že má padesátihlavá osada měla všeho dostatek, ale počínaje druhým čtvrtstoletím začala vymírat a neprodukovala dostatek juniorů. Přitom stravovací dietu měli obyvatelé pestrou a soudě dle čtyř hvězdiček z pěti byli i veselí – ještě aby ne, když měli hned vedle hřbitova knajpu. Proč tedy má vesnička vymírala?

Celý problém spočíval v nedostatku baráčků. Nově narozené ratolesti zůstávaly doma u rodičů, a přestože byly na konci puberty a potkávaly ostatní vrstevníky, s nimiž už také lomcovaly hormony, nemohly zakládat nové rodiny, protože stále bydlely doma, pod přísnou rákoskou katolických otců. U rodičů na palandě se jim moc rozmnožovat nechtělo. Chápu. Jako správný pražský developer jsem proto kolem metropole rychle položil základy nových levných domečků, což holt odnesli všichni stávající studenti, kterým jsem zrušil povinnou školní docházku a zavedl dětské práce.

Výčitky nemám, tohle je středověk! Na nějaké deklarace lidských práv si dotyční musí ještě pár (set) let počkat. Buď budou všichni pracovat a svědomitě budovat malou utopickou kolonii, kde se všichni dělí rovným dílem a kde neexistují žádné peníze, nebo pojdou.

Když dojdou zásoby

Největší kouzlo Banished vidím v postupném pronikání do komplexních pravidel hry a jejich následném ovládnutí. První zdolání hladomoru jsem slavil rychlými špunty a pochopení udržitelného populačního rozvoje si říkalo rovnou o šampaňské. A první zdolání katastrofického požáru? Manévry, během nichž jsem bleskově vybudoval dvojici studní, se zapíší do vesnické kroniky. Jestli někdy budu někdy někam kandidovat, úspěchy v Banished použiji jako důkaz své odborné způsobilosti.

Jenže radost z objevování je také tím jediným, čím Banished dokáže vysloveně uhranout. Jak do něj proniknete a s lupou v ruce si osvojíte zdejší titěrné uživatelské rozhraní, zjistíte, že hra Luka Hodorowicze vás už ničím dalším příliš nepobaví.

Prvních pár let je vždy zábavných, protože budujete spoustu nových věcí od píky, jenže pak se Banished jaksi začne hrát sama. Po vybudování všech potřebných podniků jsem od počítače schválně na čtvrt hodiny odešel, jen abych pak zjistil, že se vlastně nic moc nestalo. A to se bavíme o nejtěžší obtížnosti s maximálně zrychleným tokem času!

Je evidentní, že Luke Hodorowicz je milovníkem strategií. Zakomponoval velmi přehledný výčet aktuálních událostí, nebál se komplexního managementu desítek surovin a odstranil typické neduhy jako málo oddálená kamera nebo přebujelé uživatelské rozhraní. Co do obsahu však skončil na půli cesty, mou pozornost brzy ztratil a navíc si neodpustil řadu otravností.

Zásoby surovin poněkud nevyzpytatelně kolísají, ale ještě mnohem více mě rozčilovala umělá inteligence obyvatel, která dokáže zruinovat celé budovatelské snažení. To se takhle panáci jednoho dne rozhodli, že přestanou používat tunel a namísto toho budou horský hřeben zdlouhavě obcházet, jen aby během těchto štrek pravidelně umírali vyčerpáním. Neřešitelný problém, dvě hodiny v čudu. Restart? Snad někdy příště.

Banished jsem se na nějakou dobu přejedl. Nečekejte žádné bitvy (ty ani nikdo nechce) nebo roztodivné scénáře a úkoly (ty by se už hodily). Výjimečně dorazí živelné pohromy, ale s těmi si po kratším tréninku poradíte. Banished vám sice vydrží dlouho a než osídlíte největší mapu, uběhne klidně deset hodin, ale ten čas bude z valné většiny vyplněn rutinou. Otázkou pak je, zda rutinní hratelnost považujete za znak atraktivní autenticity, nebo prosté nudy.

Vývojář:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Malebná budovatelská strategie od jednohlavého vývojářského týmu, která míchá komplexní budovatelské prvky se surovým bojem o přežití. Banished vás nejdřív ztrestá, poté okouzlí, ale nakonec bohužel znudí.

Nejnovější články