Battlefleet Gothic Armada 2 - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Battlefleet Gothic Armada 2 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

28. 1. 2019 19:00 | Recenze | autor: Ondřej Švára |

Na strategickém nebi vyšla hvězda jménem Battlefleet Gothic Armada 2. Září z hlubokého vesmíru, kde se na věky věků bojuje za ideály a hlavně přežití, v 41. tisíciletí, které zná jen válku. Velkolepá podívaná a dobře vyladěná herní směs splnila očekávání, když namísto zásadních novinek zdokonalila vše podstatné z prvního dílu a podtrhla svoji kvalitu epickými kulisami. Malému studiu Tindalos Interactive se povedlo vyrobit velkou hru, která fanoušky nezklame.

Silné spojení

Když imperiální admirál Spire uhodí do stolu, létají meteority. Možná se ušklíbnete, ale svět Warhammeru 40,000 už je takový a stejná je i ona věčná válka dobra proti zlu, která pod černobílou slupkou ukrývá pokrytecký boj za vlastní zájmy znesvářených frakcí.

Ve hře se jich objeví dvanáct a do hlavních rolí trojdílné kampaně byly vybrány ty nejzajímavější. První dějství patří zlomenému Impériu lidí, bránícímu planetu Cadie před obří flotilou Chaosu, druhé Necronům a třetí hladovým biomechanickým Tyranidům. Každá třetina singleplayerového zážitku nabídne unikátní příběh, jednotky i herní prostředí v šikovně naservírovaných misích.

Bitva jako velkolepé představení

Ve výpravě i hratelnosti je nová kampaň oproti té předchozí propracovanější. Základní principy se však nezměnily. Na sandboxové mapě se opět znesvářené frakce snaží urvat vždy co největší prostor k udržení válečného soukolí v chodu a z kolonizovaných planetárních soustav si vytvářejí životně důležitou infrastrukturu. Ta zásobuje říši surovinovými zdroji a stabilními příjmy, nutnými pro vývoj technologií a ke stavbě lodí, tedy k co nejefektivnějšímu válčení. Válka plodí zase jenom válku. 

V přípravné části hra nehýří kdovíjakou komplexností, účelům války však vyhoví. Flotily se jako figurky přesunují od jednoho střetu ke druhému a zkušenostní systém ručí za to, že je pokaždé můžete připravit o něco lépe než minule. Stavět či opravovat budete desítky odlišných typů vesmírných plavidel s unikátním vybavením, vlastnostmi a samozřejmě i designem. Třeba pohled na živočišné loďstvo Tyranidů bere dech, je to slušná konkurence pro Zergy ze StarCraftu. (protože Blizzard se Tyranidy „inspiroval“ – poznámka komisaře Smutného)

zdroj: Archiv


Herně novinka ohromí až v samotných vesmírných bitvách, které se na rozdíl od strategické části odehrávají v reálném čase a může je ovlivnit ohromné množství eventualit. Od obratného manévrování lodí a využívání jejich speciálních vlastností až po třeba přerozdělováním priorit u vybraných cílů. Nezanedbatelně bitvu ovlivňuje také mezihvězdný prostor, tentokrát ještě nebezpečnější než dříve s obrovskými kusy hornin na obzoru, energetickými erupcemi či biologickými pastmi v podobě výbušných medúz. Mimochodem, prostředí je bravurně zvládnuto i graficky. Ze skvělé perspektivy až oči přecházejí a obrovitost některých objektů, zejména planet, vyvolává téměř nevolnost v žaludku.

Navzdory rychlejšímu pohybu lodí mají bitvy i ve druhém díle ságy povahu rozvážných a promyšlených operací. Ohromným korábům manévrování stále trochu trvá a pokud jde o konvenční zbraně, zakládá si hra na chirurgicky přesných povelech. Vyžaduje například, aby plavidla byla ke svým cílům ideálně nasměrována, jinak je netrefí. To je klíčové zejména pro vystřelování torpéd bez automatického navádění. Správné manévrování však stojí cennou energii, na což si vzpomenete, až nebude dost síly k eventuálnímu pronásledování nepřítele. Ve hře opravdu nic není zadarmo a z její komplexnosti se může zatočit hlava ještě víc než ze samotné mapy.

Vstupujete-li do ságy Battlefleet Gothic Armada poprvé, čeká vás malý hráčský šok. Při své velkoleposti hra působí na první pohled komplikovaně. Především zachází do podrobných detailů v uživatelském prostředí, které je plné čar, kružnic, ukazatelů a barevných překryvů, kterých je na začátečníky vcelku příliš. Autoři si toho naštěstí byli vědomi a stvořili pro ně výukovou kampaň, která jim „otevře oči“ a pomůže se základní obsluhou strojů i správou impéria. Jak hrát a vyhrát se nicméně budete postupně učit ještě další dlouhé hodiny.

Jelikož valná většina zbraní vyžaduje přesné načasování i zaměřování, válka je plná emocí. Ty pozitivní se samozřejmě pamatují lépe. Třeba po správně zacílené torpédové salvě, která po dlouhých vteřinách s lomozem zasáhne prchající cíl, by člověk nejraději rozepnul skafandr a nadšeně vyhodil helmu do vzduchoprázdna. Spoustu zábavy si samozřejmě užijete i s dalšími zbraněmi, od laserů až po tlakové bomby. Přímo dopingem pro zábavu jsou speciální skilly, s nimiž se lodě umějí teleportovat, zneviditelňovat, nebo si dočasně posilují výkon, útok a obranyschopnost. Dobře načasované užití speciálních vlastností rozhoduje bitvy!

Efektivita vítězí

Válka je v Battlefleet Gothic Armada 2 po všech stránkách příjemně komplikovaná a skýtá mnoho cest, jak zvítězit. Ostatně, málokterý střet musí skončit naprostým zničením protivníka. Struktura misí občas zavelí, že je důležitější obsazovat strategická místa. Každopádně nejpestřejší jsou bitvy, ve kterých zasazujete soupeři rány na nejcitlivějších místech jeho lodí a ty pak ztrácejí kontrolu i motivaci bojovat.

Chytrá válka si žádá efektivitu a jelikož se lodě skládají z typizovaných součástí, jako je reaktor, paluba, generátor štítů a zbraňový systém, může se vaše flotila na tyto body zaměřit a efektivně je vyřazovat ze hry přesně cílenými salvami. Po zásahu reaktoru například loď ztratí schopnost manévrovat a po střelbě do paluby klesne posádce morálka až do té míry, že se rozhodne z bojiště utéci. Velitelům pak nezbývá než zrádce popravovat jako na východní frontě.

zdroj: Archiv

Battlefleet Gothic Armada 2 je po všech stránkách dobře zpracovaná hra s chytrými herními mechanikami a dlouhotrvající zábavou ve velkolepém aranžmá. V dynamických misích se příjemně střídají útočné pasáže s defenzivními a hrubá síla s efektivitou. Nový impuls dá navíc od února i slíbený kooperativní mód. Do té doby si snad stihnete užít dobře vybalancovaný klasický multiplayer a skirmish mód s plně dostupnou dvanáctkou ras a slušnými editačními možnostmi při stavbě flotil. Pokud jste od hry nečekali nějaké zásadní novinky a pokud oželíte méně komplexní strategickou část (a pokud také nemáte nic proti warhammerovskému univerzu), budete s ní opravdu spokojeni.

Ze snahy malého studia vzešlo dílo, které ohromí rozsáhlou kampaní v efektním prostředí, variabilními RPG prvky, dobře vybalancovanými frakcemi a neobyčejnou schopností zaujmout na první pohled. Stačí pár záběrů z libovolné bitvy a okamžitě chcete BGAII hrát. Odmění se vám desítkami hodin zábavy v kampani se siláckou atmosférou, která si vás dá k večeři. Technokratický svět Warhammeru 40,000 a obrovský sci-fi vesmír, to je spojení, jakému není rovno.

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Větší svět, epičtější bitvy, více obsahu a vyladěný multiplayer. Druhý pokus studia Tindalos o adaptaci předlohy Warhammer 40,000 se povedl, a to i bez zásadních novinek oproti předchozímu dílu. Stačilo pouze vylepšovat.

Nejnovější články