Black & White 2 - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Black & White 2 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

20. 10. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Kdy jste si naposledy hráli na boha? Jestli to bylo před čtyřmi lety s Black and White a zdálo se vám to sice originální a zábavné, nicméně poněkud roztahané, bude se vám nový pokus určitě líbit, ale nic není černobílé...

Autor: Gef
Publikováno: 20.října 2005
Verze: anglická/prodávaná s patchem 1.1
Doba recenzování: 10 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Výstižnější název už si Black and White při své premiéře v roce 2001 zvolit nemohla. A to nejen z důvodu do jisté míry podsouvané volnosti rozhodování. Jako by chtěla dělat čest svému jménu ve všech ohledech, nechala se jedněmi vláčet bahnem za svou rozvláčnost a stereotyp v pozdějších fázích, a zároveň vynášet do nebes za originalitu, šíři nabízených možností a v neposlední řadě i velmi vydařenou grafiku (viz naše tehdejší recenze nebo zhodnocení přídavku Creature Isle).

 Bez svědomí
Ani dvojka nezůstává svému názvu nic dlužna, a tak po vás coby po nově se objevivším bohu skočí a učiní z vás hračku pro dva póly nějak podezřele protřelého svědomí. Neposkvrněný dědula v bílém rohu je tak trochu staromódní. Při vytváření podmínek pro plození vašich malých následovníků si zakrývá oči (totéž doporučuje svému bohu) a největší radost by mu udělalo, kdyby mohl s agresory před branami řešit jejich problémy promlouváním do duše.

To opačný pól je jiného ražení. Hřbitov nadšeně nazývá „městským centrem smrti“, dostatku k množení svolných párů „továrnou na lidi“ a z každé křivárny má takovou radost, že by nejradši vyskočil z obrazovky a šel vás obšťastnit svou fyzickou přízní. A tihle dva podivíni se vám jako správné svědomí budou v průběhu hry ozývat pokaždé, když budou mít dojem, že si něčím nejste jisti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Černobílé tamagoči
Stejně jako v jedničce dostanete i tentokrát po úvodním seznámením s vlastní duší na výchovu nějaké to opuštěné zvířátko, které vám bude pomáhat realizovat vaše božské choutky. Na výběr je tentokrát ze čtyř adeptů – vlk, lev, kráva a opice, a pokud si pořídíte sběratelskou edici, získáte přístup i k tygrovi. A jelikož se vše, do čeho se pustíte, podrobuje jednoduchému škatulkování na dobro a zlo a náležitě to dává najevo i grafickou podobou, Zvětšit zdroj: tisková zpráva bude se rozpoložení božské mysli odrážet i na vzhledu chlupatého poskoka.

Pokud jej necháte živit se nepřátelskými vojáky a házet stromy do moře, bude jeho kožich temný jako vaše duše. Pakliže jej však zasvětíte do řehole dobrých skutků, brzy z toho zešediví. A naprostý svatoušek se pak bude chlubit sněhově bílou srstí. Zkrátka jaký pán, takový vlk. I když dilema „je konzumace vesničanů v případě krajního hladu povolena, nebo není“ se asi běžnému středoevropanovi přece jen vyhne. Zvlášť když jako trest hrozí maximálně tak pár facek.

 Kampaň nekampaň
Jakožto bůh vybavený zvířecím pomocníkem dostanete na starost řecký národ a měli byste jej provést kampaní o osmi misích, abyste na konci mohli prozradit Aztékům, co si o nich doopravdy myslíte. Od příběhu samotného nečekejte žádné zázraky, prostě musíte získat nadvládu nad několika kmeny seveřanů a Japonců na každém z ostrovů, který během svého putování navštívíte.

Nicméně tahle hra rozhodně berličku poutavého příběhu nepotřebuje. Vydrží vás bavit (a někdy i pěkně štvát) jen tím, že vás nechá do poslední chvíle objevovat nové možnosti, testovat, co si ti mrňousové na obrazovce nechají všechno líbit, a vylomeninami přerostlého chlupatce reprezentujícího vaše smýšlení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Sice by se mohlo zdát, že kombinace budovatelské strategie a podivného tamagoči nemůže působit příliš kompaktním dojmem, nicméně opak je pravdou. Měla jsem sice dojem, že se bez té sedmimetrové chlupaté obludy, kterou musím každou chvíli drbat na bříšku, aby se náhodou psychicky nesložila, a pohlavky neustále připomínat, že nemá znečišťovat budovy, klidně obejdu. Pak jsem ale dva ostrovy před koncem přišla o několik posledních uložených pozic a musela to rozehrát znovu. A najednou mi ta potvora začala chybět. Člověk si tak nějak zvykne na její reakce a počítá s její pomocí. A teď jsem měla na krku znovu nějaké nevychované štěně, které si klidně dělalo opičky na vesničany, když zrovna bylo zapotřebí na druhém konci města urychleně postavit hradby.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Stavět či ničit?
Ať už jste hodní, nebo zlí, na počátku se nevyhnete troše budování. Aby se vaši lidičkové mohli množit, potřebují někde bydlet a něco jíst. Pokud se rozhodnete pro temnější cestu, nemusejí vás ostatní touhy lidu příliš zajímat a budování pro vás skončí výstavbou trochu morbidní mučírny a nuzných chatrčí, do kterých se nastojato namačká neuvěřitelný počet panáků. Ještě by se mohl hodit chrám, ve kterém budete své podrobence pravidelně obětovat v zájmu získání many potřebné k sesílání zázraků, a pak jen stačí rozběhnout masovou výrobu vojáků a katapultů v kasárnách a dílnách. Jatka podbarvená narudlým oparem mohou začít.

Pakliže se rozhodnete vydat cestou dobra a vše vyřešit bez použití násilí (opravdu to jde až na nutnou obranu výhradně bez bojů, ale dá to zabrat), čeká vás budování monumentálních měst s mohutným opevněním a neustálé plnění malicherných choutek vašich následovníků. A tak „hodné“ město bude zářit běloskvoucími chrámy, hospodami, univerzitami, sochami plodnosti i pouličním osvětlením. Jakmile neutrální vesnice (i zpočátku nepřátelsky naladěná města) zmerčí, že se u vás mají lidé jako v ráji, zapomenou na lásku ke své vlasti, sbalí si své saky paky a připojí se k vám bez boje. A co je na tom nejpříjemnější, ono připojení se týká i jejich bohatých zásob surovin.

 Nejen budováním a vražděním živ jest bůh
Osm misí je sice i při jejich komplexnosti poměrně málo, ale kdyby se v nich jen budovalo, případně vraždilo, asi by hratelnost nestačila ani na ně. A tak nám tvůrci podstrčili systém odměn. Na každém ostrově se vám do rozhraní vetře několik desítek úkolů, za jejichž splnění získáte určitý tribut, který pak lze investovat do odemykání nových prvků.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kromě odměňování za úspěchy při výstavbě města, ovlivňování, či naopak dobývání sídel a výchově zvířete tu jsou především speciální minihry, které vás odvedou od všedních starostí a vlijí do božského počínání také trochu humoru. Jednou tak budete muset vyvrátit nařčení z toho, že jste jistému sedlákovi přivedli dceru do jiného stavu, podruhé chytat jehňata velmi plodné bahnice, které vinou obrovského tlaku v útrobách nebohé matky přicházejí na svět poněkud razantním způsobem. Ale ani připravit uřvaného kohouta o hlasivky, aby nebudil ospalého pasáčka, nebo zařídit párty dvou bratrů násosků není vůbec k zahození. Těžce vydělanou měnu pak můžete zúročit v objevení nových budov, zázraků nebo povýšení potvory.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vedle běžných zázraků (kouzel jako zúrodňující déšť, ohnivý výbuch, uzdravení nebo blesk) si lze za nehoráznou sumu pořídit i nějaký ten epický div. S jeho pomocí pak můžete sesílat opravdu mocná kouzla. Siréna dokáže zcela oblbnout vojsko tak, že se vrátí do civilu, hurikán zase trochu pročistí nepřátelské město od „zbytečných“ budov a panáků. A co teprve takový vulkán nebo zemětřesení – radost pohledět.

 Kam nemůže interface, tam se strčí ruka
Vyplatí se však investovat i do pokročilejších funkcí ruky. Většina ovládání se totiž stejně jako v prvním díle odehrává za pomoci interaktivního kurzoru v podobě ruky a objektů přímo ve hře. Potřebujete postavit stejnou budovu, jako je ta támhle na kopci? Není nic snazšího, než ji čapnout a přetáhnout na nové místo. Díky této klonovací technice nemusíte při budování rozsáhlých sídlišť téměř vůbec navštěvovat menu.

Rozšiřování počtu následovníků se sice klonováním dosáhnout nedá, ale stačí polapit pár panáků na ulici a pak je vysypat na postavu opačného pohlaví – výsledkem je poněkud nestoudně se chovající pár a za několik okamžiků i zakulacené břicho jednoho z aktérů. Nebo se vám zdá, že se vaši poddaní příliš nehrnou do výstavby důležité budovy? Jednoduše utrhněte v lese strom a pak jím „pocukrujte“ základy. Jelikož jste bůh, bude se sypaný materiál skládat rovnou do podoby nádherného chrámu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

S rukou lze však vyvádět i jiné věci. Třeba si pořídit vylepšení, s jehož pomocí lze „vysávat“ více objektů stejného typu najednou, a například posílenou rukou můžete v omezené míře i upravovat terén.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na první pohled vypadá ovládání s minimálním vstupem rozhraní ideálně, občas je ale i k vzteku. Jsem přeci Bůh, tak nemusím lovit své lidičky na ulici, když potřebuju trochu přeorganizovat dělbu práce. Odchycení dostatečného množství nezaměstnaných chlapů na rušné ulici se i s bonusovou vysačavou nástavbou ruky naprosto zbytečně stává poněkud otravným během na dlouhou trať s častými změnami směru. Alespoň selektivní sběrné filtry autoři zakomponovat mohli.

 Černá, nebo bílá
Black and White se snaží umožnit každému jeho styl hraní. Většina problémů se dá řešit několika způsoby. Třeba nepřátelské vojsko můžete rozdrtit volně se povalujícími balvany, postavit jim do cesty opevnění nebo je nechat okusit něčeho ze svého zázračného arzenálu. A také lze lučištníkům trochu znesnadnit míření tím, že prostě pošoupnete hodiny na dobu, kdy není vidět na špičku nosu. Můžete tu jen mírumilovně budovat, nebo naopak především Zvětšit zdroj: tisková zpráva válčit, ale můžete i od každého trochu.

Jenže ono to má háček. Někdo do hry zapomněl implementovat bonusy za vyhraněný směr, takže se opravdu nevyplatí být buď naprostý svatoušek, nebo naopak křivák radost pohledět. Pokud chcete jen pomyslet na to, že byste si pořídili pár drahých divů, rozhodně na nějakou vyhraněnost zapomeňte – budete muset plnit všechny úkoly, ať už se do vašeho svědomí nějak vměstnají, nebo ne.

Pakliže si tedy chcete hru opravdu užít se vším, co nabízí (a byli byste hloupí, kdybyste nechtěli), nějaké lakování na černou a bílou raději přenecháte cvokům, kteří pravidelně pořvávají na Palackého náměstí něco o nějakém Ježíši. A raději dáte přednost vkusné šedé. Vcelku realistickému přístupu k řešení problémů se nevyhne ani váš přerostlý mazel. A tak kožich svatouškovského polárního vlka, který si do jisté doby užíval jen obveselování občanů, těžby surovin a stavění budov, vinou účasti na bojových úkolech pomalu zaneřádí tmavý melír světem protřelého praktika.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Ani božství není bez chyby
Ač je Black and White 2 velmi zábavným titulem, ve kterém se na rozdíl od jeho předchůdce nedočkáte ani stereotypu, ani nedostatku motivace pro delší hraní, přeci jen se mu nevyhne několik vad na kráse. Hned po spuštění hry vás bude obtěžovat děsivý tutorial, jehož nejnudnější část sice po aplikaci patche 1.1 lze přeskočit, ale dvě poměrně dlouhé mise si budete muset užít znovu pokaždé, když zatoužíte po výměně své božské potvory. Také hardwarové nároky asi příliš nepotěší. Na sestavě Athlon XP 3000+, 1024 MB RAM s 128 MB grafickou kartou se větší ostrovy vzdávaly křečí až při rozlišení 1024x768 s středními detaily.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Větší mínus, které se bohužel táhne celou hrou, představuje fakt, že umělá inteligence je tu zcela neznámým pojmem. Soupeř není schopen ani té nejmenší koordinace, a tak vaše opevnění přijde obhlédnout tu samotný katapult, tu opuštěná potvora a v nejlepším případě dva pluky najednou. Stačí jim na cestu posvítit obyčejnou ohnivou koulí z vašeho oltáře a je vystaráno. Jakous takous inteligentní reakci počítačový soupeř prokáže jen v případě, že se opovážíte zaútočit na jeho město. Okamžitě se na vás sesype vše, co zrovna dokáže držet zbraň, a nezdráhá se využít sesílání mocných zázraků z vybudovaných divů. Vinou absence multiplayeru, který by nepříjemnou inteligenční deficienci počítače nahradil živým mozkem, máte pocit, že vám tahle hra zatajuje svoji lepší polovičku.

Internetový obchod Tiscali Gameshop se stal spolusponzorem češtiny do této hry. Každý, kdo si ji objedná, dostane češtinu po jejím dokončení (prosinec) zdarma na email nebo CD.

Stáhněte si: Patch, Trailer, Cheaty, Videa

Související články: Mega-preview, Novinky, Black & White recenze,Black & White: Creature Isle recenze

 
Gef
autorce je 28 let, pracuje jako redaktorka populárně vědeckého časopisu a z her na ní mají smůlu hlavně strategie a RPG






 
 
Gef
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Peter Molyneux dokazuje, že ví, jak má vypadat zábavná hra na boha s poněkud svéhlavým svědomím. Hlavně však dokazuje, že i dnes se dá ještě udělat výborná originální strategie. Jen by to chtělo dotáhnout do konce a přestat boha občas trochu zbytečně šikanovat.

Nejnovější články