Blocks That Matter – recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Blocks That Matter – recenze

2. 9. 2014 21:30 | Recenze | autor: Ladislav Loukota |

Už velikán Igor Timko si všiml, že se kvalita mnohých uměleckých děl projeví až s odstupem času. Krátké herní cykly naštěstí dávají šanci napáchanou historickou křivdu napravit v případě autorů puzzle hopsačky Blocks That Matter (homepage s demoverzí zde). Od vydání hry sice uplynuly už tři roky a pár dnů, titul za tu dobu však ani o fous nezestárl. A je to o to důležitější, že vývojáři téhle návykové záležitosti ze Swing Swing Submarine se v mezičase vyprofilovali jako jedno ze zajímavých nezávislých studií.

Opilí úspěchem 

Za Blocks That Matter je odpovědné zmíněné francouzské studio Swing Swing Submarine, které bylo doposud trestuhodně přehlížené – i to je však důvod, abychom se vrátili k tvorbě vývojářů z let minulých. Blocks That Matter je konkrétně debutem hlavních mozků studia, tedy Davida Williama a Martina Guillaumeho, bývalých vývojářů z Ubisoftu. A oproti zvyklostem začneme tím, co se na hře nejméně povedlo. Paradoxně nejvíce zbytečnou součástí je totiž příběh.

Příběh se (ostatně jako celá hra) snaží být poctou starým hrám. Sleduje proto dvojici "herních legend", jistého Alexeje a Markuse, které před vydáním jejich nového a tajemného projektu unesou mafiáni a odvlečou je kamsi do lesů (alespoň si to máme myslet). Jedinou nadějí na únik dvojice je právě jejich projekt. Nejde totiž o hru, nýbrž o revolučního robota Tetrobota, protagonistu a vašeho avatara v Blocks That Matter.

Netřeba dodávat, že podobná zápletka nekonkuruje aspirantům na Oscary za původní scénář a Nobelovy cenami za literaturu. Nic na tom nemění, že děj z dnešního pohledu slouží jako stroj času, co vede do éry, kdy byl úspěch Minecraftu ještě v živé paměti a všichni byli paf z možností nezávislého vývoje (v době vydání Blocks That Matter ostatně zbývalo ještě přes půl roku do odhalení Double Fine Adventure…).

Krom několika hlášek však slovní přestřelky mezi oběma charaktery (a později i příchozím "záporákem") bohužel nenabízí ani přehršle humoru nebo nápaditých narážek a vtípků, směřovaných na indie scénu. Co více, dialogové scény, sloužící k vyprávění příběhu, se objevují výhradně v úvodu levelů a jsou proto po čase spíše otravné. Hra vám je s oblibou střílí před obličej i při opakování kola po několikanásobné smrti Tetrobota. Scény lze sice přeskočit, podesáté se však už opravdu nechcete dívat na mírně trapné zbožšťování tvůrců Tetrisu a Minecraftu… 

Ale nešť. O příběh opravdu nejde. Blocks That Matter totiž především nabízejí nápaditě povedenou puzzle plošinovku v provedení, které je nečekaně návykové.

Pravidlo čtyř 

V základu je Blocks That Matter zcela tradiční puzzle plošinovka, abych byl přesný –  jako Tetrobot v 2D pohledu lozíte z levelu do levelu, hopsáte po plošinkách, prorážíte si cestu částečně zničitelným prostředím a vyhýbáte se nepřátelům - hra neobsahuje zbraně, ačkoliv občas lze potvory zlikvidovat pomocí fyziky. To celé ve snaze dojít do exitu a proces opakovat v kole dalším. Jako pocta Minecraftu však hra obsahuje i budovatelskou nástavbu – možnost některé čtverečky nejen likvidovat a sbírat je tak do zásoby, ale následně je i umisťovat.

Krom logických možností, třeba stavění přechodů mezi plošinkami, mají bloky i jednoduché fyzikální vlastnosti: dřevo hoří, led taje, písek se sype. Vzájemnou kombinací bloků je tak možné na dálku detonovat bedýnky s TNT, posouvat kostky do kýžených mezer a provádět další skopičiny. I stavění bloků má však svá pevná pravidla.

Alfou a omegou hratelnosti Blocks That Matter je tedy především možnost sázet najednou pouhé čtyři bloky. Ani o jeden více, ani o jeden méně. Rébusy tak vyvstávají ze skutečnosti, že level designéři hráči naservírují jenom omezenou paletu čtverečků – obtížnost je pak dána nutností mezi nimi najít správnou kombinaci. Jednou to znamená pochopit, že se po vás chce zabít slimáky padajícími pískovými bloky, jindy zase zničit nedostupnou bednu s TNT postavením dřevěných bedýnek k lávové spršce.

zdroj: Vlastní

Ani málo, ani moc

Variací je sice o fous více, podstatné však je, že jich hra servíruje „tak akorát“, aby hráče nemátla záplavou nových prvků, ale zároveň ho nenudila přemírou nudy. A v tom se naplno projevuje mimořádně povedený level design, který zvedá hodnocení hry více než cokoliv jiného. Hře díky tomu nechybí ani znovuhratelnost – do základního exitu lze většinou dojít relativně snadno, sebrat ale zároveň i bonusový blok (titulní „block that matter“) odemykající bonusové bločky, je však o poznání náročnější kousek.

Vzdor poctám nejvýznamnějšímu sandboxu posledních let (Minecraft) totiž jede Blocks That Matter pevně v kolejích intencí level designéra. Šedesát původních levelů však přesto skýtá šesti (pokud jste chytří) až deseti (pokud jste jako já) hodinovou trvanlivost. Swing Swingům se přitom podařilo skoro až zázračně vybalancovat obtížnost s výzvami. Blocks That Matter tak nabízí jedno z nejvíce návykových pojetí puzzle plošinovky za opravdu hodně dlouho dobu. Delší kola se střídají s pomalejšími, skoro každé přichází s novými nápady a hodiny hraní tak uplynou, ani nevíte jak.

Snad jedinou výtkou k celému konceptu je absence "savepointů" a občasná možnost všechno nezvratně podělat – za začátku kola vyplýtvat špatný čtvereček, skočit do špatné jámy nebo nemít při vyhýbání se nepřátelům dostatečně rychlé reflexy. Díky vysoké plynulosti hry a kratším kolům to však povětšinou není zásadní problém, proto protentokrát přimhouřím oko.

Více než debut

Blocks That Matter by si rozhodně zasloužila mnohem větší mediální otisk než řada jiných indie plošinovek. Vzhledem k návykové hratelnosti je navíc o to příjemnější, že Blocks That Matter je na Steamu v prodeji sotva za pět Eur (na GOGu aktuálně ještě levněji), k dispozici jsou přitom i komunitní mapy. A navíc Swing Swing Submarine nezůstali jenom u jedné hry.

Duchovním pokračováním Blocks That Matter je totiž další plošinovka Tetrobot and Co. a tvůrci aktuálně pracují na zvířátkové pohádce Seasons After Fall. Už její artworky působí jako zjevení. A když v ní tvůrci zachovají stejně pekelnou hratelnost jako v dosavadní tvorbě, bude zaděláno na novou kultovku!

Verdikt:

V poměru ceny k zábavě jednoznačné eso už před třemi lety. I dnes však Blocks That Matter může ostatní puzzle plošinovky učit, jak z jednoduchých pravidel, použitých ovšem na X různých způsobů, umixovat návykovou hratelnost. 

Nejnovější články