Breed - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Breed - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

6. 4. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Anglická verze dlouho odkládané sci-fi akce Breed, označované jako konkurence nejslavnější hry pro Xbox - Halo - se konečně dostala na pulty obchodů. Dokázala napodobit svůj vzor nebo ho dokonce v něčem předčit?

Autor: Ondřej Prokop
Publikováno: 6.dubna 2004
Verze hry: finální/anglická 1.1
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Hodně vody uplynulo od doby, kdy se objevila první hratelná demoverze. Tehdy jsme vám přinesli první dojmy s nadějí, že plná hra bude brzy následovat. Není jasné, co autory z britského studia Brat Designs donutilo k téměř ročnímu odkladu, každopádně nyní mám v rukou už finální anglickou verzi Breedu, která je od minulého týdne dostupná i v českých obchodech. Ačkoliv se autoři v rozhovorech vyjadřovali v tom smyslu, že rozhodně nemíní udělat klon Halo, vzájemná podoba obou titulů se opravdu zapřít nedá. Proto také v recenzi budu jisté aspekty srovnávat.

 Bylo nebylo...
V daleké budoucnosti, kolem roku 2610, je stále se rozrůstající lidstvo nuceno kolonizovat vzdálené planety v dalekých koutech vesmíru, vhodné pro vytvoření dobrých životních podmínek. Bohužel lidé už dávno poznali, že ve vesmíru nejsou sami a jsou tak nuceni bojovat s rasou nazvanou Breed, které taktéž jejich planeta začíná být nejspíše malá. Protože jsou boje velmi tuhé, bylo lidstvo nuceno vyslat na pomoc veškeré vojenské síly, které mělo.

To byla ovšem osudová chyba, neboť právě toho využili proradní vetřelci a ovládli starou matičku Zemi, která bez vojenských sil podlehla velmi rychle. Po návratu hlavní vojenské lodě Darwin její posádka nalézá už jen zpustošenou planetu, skrz na skrz prolezlou Breedy. Nezbývá jim nic jiného, než se pokusit svést největší bitvu v historii lidstva a pokusit se dobýt náš domov zpět…

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Námět to není nikterak originální, ale od tohoto tématu nelze čekat něco nového a neokoukaného. Každopádně příběh není zas tak špatný a časem se dále rozvíjí, jak se snažíte nalézt a zkontaktovat přeživší odboj na Zemi. Ale o příběhu Breed není - je to hlavně jedna velká a rychlá akce.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Kdo z koho?
Proti ohromné přesile vetřelců by měli „slabí“ lidé opravdu pramalé šance zvítězit, naštěstí věda za těch šest století udělala velký krok kupředu a proti milionům Breedů stojí speciálně geneticky upravení vojáci. Jmenují se GRUNTi a jsou vytvořeny výhradně pro boj s těmi nejhoršími zrůdami, na které můžete vůbec ve vesmíru natrefit. Genetičtí inženýři lidské geny nejspíš zkřížili s nějakým živočichem podobným nezmaru, protože po lehčích zraněních se tělo neustále regeneruje. Sice po jednom procentu za sekundu, ale rozhodně to má vliv na průběh bitev.

Na druhou stranu si tvůrci zachovali smysl pro „realitu“ a implementovali do hry také krvácení. To se projevuje naopak postupným ztrácením zdraví po hodně těžkých zraněních. Pokud takové zásahy utrpíte (tzn. spadne-li vám razantně počet hitpointů), je nutno rychle vyhledat lékařskou pomoc. Pokud zrovna po ruce není žádná lékárnička, můžete zavolat o pomoc a někdo z týmu vám během okamžiku pomůže.

 Týmová spolupráce?
Prakticky celou hrou procházíte s týmem vojáků, z jejichž očí vše vidíte. Standardně je komando složeno z jednoho či dvou klasických mariňáků se samopalem, sniperem a specialistou přes těžkou techniku. Každá postava může nést jen dvě zbraně, přičemž ve hře jich je asi deset druhů. Mezi členy se můžete libovolně přepínat, přičemž vždy platí, že postava, kterou právě ovládáte, je velitelem a ostatní plní její (vaše) příkazy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Příkazy jsou vyřešeny velice jednoduše. V levé horní části obrazovky máte vedle sebe řádek ikon, kde každá představuje určitý rozkaz týmu. Jejich ovládání je nastaveno na funkční klávesy (F1 – F6). Můžete tak dát velmi snadno příkazy čekání na místě, nebo naopak k tomu aby vás ostatní následovali. Dále spolubojovníkům lze přikázat různé formace (roztažené, semknuté) a podobně.

 Taktický nádech
Obrázek zdroj: tisková zpráva Tento systém vnáší do hry maličko taktický nádech a oproti Halo, kde jste byli odkázání na dobrovolné úsudky ostatních, své kumpány nyní máte naprosto pod kontrolou. Je jen na vás, jestli tento taktický prvek využijete, hra vás k tomu rozhodně nenutí a většina misí jde projít i s jedním člověkem. Bohužel se autoři nedokázali vypořádat s jedním dost podstatným a velice obtěžujícím faktem. Ostatní vojáci totiž trpí zasekáváním, padáním a ztrácením se v terénu. Sledují vás totiž nejkratší možnou cestou a pokud jim v ní stojí kámen, strom, zničený tank nebo cokoliv jiného - neprojdou. Horší je, když je mezi vámi a oním nešťastníkem třeba menší záliv nebo jezero, to pak znamená, že se chudák s největší pravděpodobností utopí.

Na druhou stranu musím pozvednout AI co se týká samotných bojů. Ať už spoluhráčů, kteří nejen dokáží skvěle podpořit vaši palbu, ale doplňují si i navzájem zdraví a když je potřeba, tak i munici (o to můžete požádat i vy). Stejně tak vypadají docela chytře i nepřátele. Není výjimkou, že se schovávají za překážky a dělají všelijaké úhybné manévry. Rozhodně vám nenabíhají přímo pod roztočený minigun.

 Nejen pěšky
Náplň hry je celkem různorodá, čili rozhodně nejde o jednotvárnou a nudnou střílečku. Každá ze zhruba dvaceti misí má svůj určitý cíl a dějově na sebe navazují. Úplně na začátku hra nabízí tutoriál, který je braný jako vojenský výcvik. Dá se sice přeskočit, ale rozhodně bych doporučoval ho absolvovat, protože vás naučí používat týmové příkazy a vysvětlí orientaci v poměrně rozsáhlých levelech. Váš další cíl vždy označují check-pointy, jejichž směr a vzdálenost vidíte na kompasu. Druhá část tréninku je už jen o tom, abyste se naučili ovládání všech důležitých vozidel a letounů, které budete později nutně potřebovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Podobně jako v Halo, i zde máte k dispozici různé dopravní prostředky. V Breedu netvoří už jen komfortní doplněk, ale jsou nutnou součástí hry, kdy je budete muset chtě nechtě využít. Některé mise jsou čistě jen takovou simulací tanku nebo futuristického letounu. Především pak letecké souboje jsou vyvedeny opravdu skvěle, ale nejprve si musíte zvyknout na ovládání. Samozřejmě, sem tam nějaká ta rychlá bugina vám velice urychlí postup, taktéž je možné zasednout do spousty kulometných hnízd nebo raketových střílen rozsetých po mapě.

 Zpracování
Obrázek zdroj: tisková zpráva Design jednotlivých úrovní je velice pestrý a téměř mise od mise přináší jiné prostředí. To je ohromné plus oproti neuvěřitelnému stereotypu v Halo, kde jste chodili, především v závěru hry, po neustále stejně vypadajících místech. Setkáte se s exteriéry i interiéry, avšak venkovní prostředí jasně převládá. Budete bojovat na tropických ostrovech plných palem a písku, nebo naopak v zasněžených a na kost zmrzlých planinách.

Grafika je celkově nadprůměrná, ačkoliv nejde o žádnou revoluci, jak autoři slibovali a Far Cry vypadá o něco lépe. Breed je alespoň střídmější co se týká hardwarových nároků, a tak si ho zahrajete také na starších strojích. Na mé sestavě Athlon 1800+, 512 MB RAM, GeForce Ti 4200 běžela hra bez problémů v rozlišení 1024x768 a téměř plné detaily. Nutností je patch, který opravuje několik problémů s grafikou a především chybu, která na některých počítačích neumožňovala dohrát jednu misi.

Zvukový doprovod jde ruku v ruce s tím vizuálním. Jednotlivé zvuky nijak nepřekvapí, ale taktéž neurazí. Velice podařená je hudba, která dokonale podbarvuje svým rychlých rytmem zběsilou akci, kterou je celý Breed doslova nasáklý.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázků z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Hra také nabízí multiplayer. Ten je tu však spíše na doplnění a nepřináší nic převratně nového. Na výběr máte z klasického Deathmatche i jeho týmové podoby nebo Assault modu, podobného tomu z Unreal Tournament.

 Závěr
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově bych Breeda označil za podařený titul, který sice netají svůj vzor, ale dokáže ho v několika aspektech překonat (design levelů, týmová spolupráce, zábavnější dopravní prostředky). Bohužel dokonalý zážitek shazují trochu zbytečné chyby, především pak hloupost spolubojovníků. Každopádně pokud se vám líbilo Halo, rozhodně byste si měli Breed pořídit, už jen kvůli poměrně dlouhé hrací době a trochu vyšší obtížnosti. Říct, která hra je lepší, je těžké, ale u mě osobně zvítězil Breed.

Stáhněte si: Demo, Patch, Trailery, Videa...

Související články: První dojmy (5/2003), Rozhovor (8/2003), Novinky

 
Ondřej Prokop
autorovi je 18 let, studuje střední průmyslovou školu, nejraději má akční a strategické hry, ale nepohrdne ani kvalitní sportovní či závodní simulací, dříve psal pro Gameplanet, jako admin působí ještě na GameZone a E-sports.cz.



 
 
Ondřej Prokop
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Povedený titul, který se může směle rovnat se svým vzorem Halo a v mnoha směrech ho dokonce překonává. Pěkná grafika, dobrá týmová spolupráce, zábava při řízení všemožných vozidel a letadel, poměrně dlouhá hrací doba versus horší umělá inteligence spoluhráčů a neoriginalita.

Nejnovější články