Call of Cthulhu - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Call of Cthulhu - recenze

15. 4. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Tato hororová akční adventura se odehrává ve 20. letech minulého století v příběhu dle díla spisovatele H.P. Lovercrafta, ale nechvalně se proslavila roky odkladů. Jak moc se podepsaly na hratelnosti a temné atmosféře?

Autor: David Ducháček
Publikováno: 15.dubna 2006
Verze hry: finální/anglická/PC
Doba recenzování: 2 týdny

Obrázek zdroj: tisková zpráva Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth aneb pro Čecha hra s téměř nevyslovitelným názvem je po předlouhých odkladech konečně venku. Těšil jsem se na ní už před lety a stále jsem věřil, že nakonec přeci jen vyjde. Tak se stalo, ovšem se čtyřletým zpožděním a až po krachu vývojářské firmy Headfirst Productions (autoři Simon the Sorcerer 3D), jejíž pár zbylých zaměstnanců dodělávalo hru během posledních pár měsíců bez vidiny výplaty. Ale to koncové zákazníky, kteří za ní vysolí tisícovku, nemusí zase tak moc zajímat. Máme rok 2006 a přestože H.P. Lovecraft neustále nabírá na popularitě, Call of Cthulhu by mělo předvést hodně kvalitní obsah, aby se mohlo zařadit po bok hitům jako je Undying Cliva Barkera, sérii Silent Hill nebo poněkud futurističtěji laděnému Resident Evil.

Jako detektiv Jack Walters jste ponořeni do případu záhadných událostí, jejichž vliv na psychiku vám vysloužil šestiletou dovolenou v blázinci. Po návratu do kanceláře dostáváte nový případ - máte vyšetřit zdánlivě běžnou vraždu v malém městečku Innsmouth. Po příchodu na místo činu však zjistíte, že vražda není jediná špatná věc ve městě a že série záhad teprve začíná...

 Adventura nebo 3D akce?
Call of Cthulhu (dále již jen COC) již od prvních okamžiků dává hráči najevo, že nehodlá být zařazována mezi primitivní akce typu „zastřel a jdi“. Kdepak. Tvůrci COC vsadili na citlivější strunu. I když se vám bude zdát divné a nezvyklé začínat hru bez jakékoliv zbraně (na tu první si pěkně dlouho počkáte), brzy tento chytrý tah designérů pochopíte. První třetinu hry totiž budete nuceni procházet s maximální opatrností, přestože smrtelných nebezpečí potkáte tváří v tvář jen několik. Mnohokrát se ocitnete v situaci, kdy si v duchu říkáte, jak snadné by bylo její řešení s pomocí jakéhokoliv „donucovacího“ prostředku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Velmi rychle pochopíte, jak složitá je komunikace s obyvateli Innsmouthu – většina z nich působí, jako by měsíc nespali a vaše maličkost byla příčinou všech problémů ve vesmíru. Bohužel, cizinecké čmuchaly tu nikdo nemá rád a to ani ještě neví, že jste detektivem. V souvislosti s dialogy mne napadá jedna věc, kterou bych COC vytknul, resp. která docela otravovala. Vzhledem k naprosté nutnosti komunikovat se všemi jen trochu použitelnými bytostmi zamrzí, když si hlavní hrdina po chvilce nepamatuje, že už se na danou věc ptal. Působí to jako nepodstatná prkotina, jenže komunikace s charaktery je zde důležitá a po vyřešení nějakého úkolu obvykle musíte znovu zjišťovat, zdali se od někoho nedozvíte něco nového (viz třeba ubytování v hotelu).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Zbraně a hororová atmosféra
Jak už to tak bývá, v momentech, kdy vázne komunikace, přichází na řadu zbraně. Těch sice není v COC omračující množství, za to se však dozajista zapotíte při jejich používání – zapomeňte na nějaké zaměřovací křížky uprostřed obrazovky nebo vteřinové dobíjení brokovnice. Na obrazovce nevidíte ani stav vašeho zdraví, natož množství munice v zásobnících. Většina zbraní má sekundární režim, což v praxi znamená, že máte na výběr něco jako střelbu „od boku“ (primární režim) a zamíření (sekundární). První volba je přitom vhodná jen při střelbě zblízka.

Atmosféra COC je dosti hutná i bez řady lekaček, jež patří mezi oblíbenou hračku nejen zde. Hororově laděnou tíživou atmosféru překvapivě nemá na svědomí grafické zpracování. Hlavní hrdina je totiž dost citlivý člověk, což se ve hře projevuje poněkud nezvyklým způsobem. Když jde do tuhého a ocitáte se v situacích, kdy stačí jedna chyba a je po vás, začne se rozmazávat obraz a virtuálnímu já se nebezpečně rychle zvedne tep. Potom je i sebemenší pohyb vysoce riskantní. Většinou stačí chvíli počkat, až se zklidníte a pak můžete vesele pokračovat dál - nesmíte to však s čekáním přehnat, jinak Jack zemře.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dalším doplňkem pečlivě vybroušené atmosféry je zvuková kulisa a videosekvence na způsob Max Payne. Právě videa mají rozhodující vliv na vaši psychiku, jelikož často přichází coby předtuchy varující vás o blížícím se nebezpečí. Protože, jak už to tak bývá v kvalitních hororových dílech, nejvíce se bojíte něčeho, co neznáte a co se ukrývá v temnotě. Leckterého hráče možná vystraší nemožnost uložit pozici jinak než pomocí checkpointů, avšak to je podle mého názoru dobrý nápad. COC tak působí mnohem celistvěji a navíc vás neustále žene dopředu, abyste to v případě neúspěchu zkoušeli znova a znova.

 Psychická i fyzická výdrž
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Narozdíl od jiných her neustále musíte dbát na úroveň fyzického, ale i psychického rozpoložení. Jackova fyzického zranění si všimnete snadno. Jakmile je zasažen, činí mu jakýkoliv pohyb velké problémy (heká, skučí), což se viditelně projevuje i na chůzi. Zdravotní stav a veškeré potíže je vhodné sledovat v inventáři, kde spatříte přesnou lokaci zranění. Hrdina je naštěstí dobrým zdravotníkem a k vyléčení jakýchkoliv zranění si vystačí s lékárničkou plnou obvazů – ty se povalují na ne vždy viditelných místech a rozhodně se vyplatí s nimi šetřit – čím vážnější zranění, tím více gázy spotřebujete! Neomezená není ani munice. Ba naopak. Snažte se prozkoumat každý kout, protože právě v těch nejnepravděpodobnějších místech se obvykle skrývají zásoby střeliva nebo důležité artefakty.

Aby se titul dobře prodával, nestačí jen oslovit slavného spisovatele pro napsání příběhu, který je spolu s atmosférou hlavní devizou této hry. COC míchá několik žánrů, z nichž převládá first-person akce s prvky adventury. Útočí ale na hráče zcela jinými zbraněmi než zběsilou akcí či DaVinciho rébusy. Obtížnost adventurních prvků není neúměrně vysoká a téměř vždy, když se zaseknete, skýtá řešení literatura v inventáři (knihy, vaše vlastní zápisky či nálezy) nebo zmínka v dialozích (pečlivě je sledujte).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Inteligence opět kamenem úrazu
A je to tu zase. I v případě COC můžeme mluvit o klasických chybách, se kterými se setkáváme téměř v každé FPS za posledních X let - občas vás protivník uzří na vzdálenost jednoho kilometru, přestože téměř nejste vidět, jindy se za zlotřilcem v pohodě rozběhnete a sejmete ho páčidlem, aniž by tušil, že se blížíte. Nesčetněkrát se mi stalo, že mne nepřítel nebyl schopen trefit v místnosti 2x2 metry, protože mne zkrátka přehledl… A.I. je tedy poměrně slabá. Programátoři jen začlenili skripty, které se spouštějí v daných situacích, nasadili hlídající, případně obnovující se protivníky a tím byl pro ně asi úkol splněn. Je to škoda, jelikož právě hororová hra by taková negativa mít neměla.

 Vizuální orgie se nekonají
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ať už se dívám na vizuální stránku z jakékoli strany, nelze si nevšimnout do očí bijící zastaralosti enginu. COC se rodil extrémně dlouho (první zmínky se na veřejnosti objevily před více než 5 lety!) a je dost smutné, jak moc (nebo spíš málo? jak se to vezme...) je tato doba na výsledku patrná. Začal bych však pozitivními prvky, přestože jich v oblasti grafického zpracování mnoho není. Dobrým dojmem působí výše nakousnuté videosekvence – ať už v reálném čase nebo ve „vizionářské“ formě. Překvapivě efektně jsou zpracovány drobné grafické detaily, jako např. cákající krev, zobrazující se na obrazovce. Celkem povedená je i animace postav, relativně věrně „simulující“ chůzi zraněných kulhajících protivníků.

Bohužel většina ostatních grafických prvků ve hře připomíná nějaké aprílové nízkorozpočtové retro. Veškeré textury postrádají detaily a působí tak velmi stroze a lacině, o nějaké podpoře moderních technologií ani nemluvě. Mnohdy je díky kostrbatosti problém rozeznat konkrétní objekty – naštěstí jsou ty důležité výrazně vysvíceny. Chabé grafické ztvárnění COC potkalo i inventář, jehož nepřehlednost a prehistorické zobrazení ikonek navozuje nechtěné nostalgické vzpomínky na starý Alone in the Dark.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky najdete v naší sekci screenshotů (za některé díky Actiontripu)

COC je zklamáním i co se stability týče. Hra sice údajně podporuje multi-tasking, nicméně jakýkoliv pokus o znovunavrácení do hry z Windows způsobil pád celé hry. Tu a tam narazíte na chybu v enginu – proskočíte stropem podlahy, vidíte skrz stěnu, NPC se zasekne o nějaký předmět v cestě atd. Nejde sice o nikterak fatální chyby, přesto by se jistě daly odladit a jejich výskyt hraní docela znepříjemňuje.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Těžko si představit kvalitní horor bez odpovídající zvukové kulisy. Tento aspekt herním vývojářům naštěstí neušel. Tedy co se týče zvukových efektů, je všechno v naprostém pořádku, realistické ozvučení nemá chybu a zvlášť si dali zvukaři záležet na dabingu postav. Trošku mne však zklamala úplná absence hudby. Zrovna u hororu může hudební doprovod patřičně podpořit atmosféru - stačí si vybavit Aliens vs Predator nebo již zmiňované Undying.

P.S. Kvůli zániku Headfirst Productions byla zrušena druhá plánovaná Call of Cthulhu hra, third-person akce s podtitulem Destiny's End.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Novinky

David Ducháček
autorovi je 25 let, dříve psal pro GamePort a nyní působí i v Levelu, pracuje jako správce sítě, nejraději má akční hry všeho druhu a mezi jeho nejoblíbenější tituly patří Dungeon Master, Shadowman a Half-Life





 
 
David Ducháček

Verdikt:

Překvapivě hratelný, zábavný a po příběhové stránce velmi vyspělý hororový titul. Získal by vyšší než lehce nadprůměrné hodnocení, nebýt horšího (zastaralého) zpracování, absence hudby, chyb v umělé inteligenci a pár technických problémů.

Nejnovější články