Call of Duty 2 - recenze multiplayeru
zdroj: tisková zpráva

Call of Duty 2 - recenze multiplayeru

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

4. 1. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Stříleček z druhé světové války existuje přehršel, ale málokterá je tak oblíbená jako série Call of Duty zejména díky multiplayeru, do nějž denně nastupují desetitisíce vojáků. Chcete vědět,zda se CoD2 stane tak úspěšný?

Autor: Kopulkon
Publikováno: 4.ledna 2006
Verze hry: finální/anglická/PC
Doba recenzování: 1 týden

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Třebaže si výsadní postavení mezi týmovými akčními hrami s přehledem udržel Counter-Strike, první díl Call of Duty si za uplynulé dva roky oblíbily desetitisíce hráčů. Není se tedy čemu divit, že k multiplayeru dvojky vzhlížela hráčská komunita s velikým očekáváním. Stejně jako u takřka filmového zpracování singleplayeru (viz recenze), i na síťové hře je jasně patrná snaha o řadu vylepšení, avšak při zachování původního konceptu. Proč měnit něco, co dobře funguje, že? Nedočkali jsme se tudíž žádného nového herního módu, a tak se musíme spokojit s klasikou.

 Typy síťové hry
Záminku k vraždění osob v jiné uniformě zavdávají v CoD2 herní módy Deathmatch, Týmový Deathmatch, Boj o vlajku, Boj o rádio a nejoblíbenější z nich - Search & Destroy, tzn. Najdi a znič. Autoři tedy recyklovali multiplayer minulého Call of Duty i datadisku United Offensive, ale vypustili méně hrané Behind Enemy Lines nebo obdobu Battlefieldů nesoucí název Domination.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

K západo a východoevropským frontám tentokrát přibyla africká bojiště. K dispozici je celkem 13 oficiálních map, z nichž čtyři však byly k vidění již v jedničce. Konkrétně se jedná o mapy Brecourt, St. Mere Eglise (Dawnville), Stalingrad (Railyard) a Carentan. Tolik k faktům a nyní se pojďme podívat na to, jak se to vlastně hraje.

 Méně realistické zbraně
Váleční veteráni na první pohled zaznamenají rozšířenou nabídku zbraní, která nyní čítá šest až sedm kousků za každou ze stran (i když třeba puška M1 Garand a samopal Thompson mají jak Britové, tak Američané). Mezi vražednými nástroji debutují pouze brokovnice a samopaly PPS42 a Grease gun. Největší překvapení ale pro ostřílené harcovníky nastane, jakmile ze zbraně poprvé vystřelí. Absence zpětného rázu umožňuje pohodlné kropení druhého konce mapy s poměrně značnou přesností. Naštěstí už po mapách nepobíhá tolik skákajících sprejerů, protože při pohybu zmizí ze středu obrazovky zaměřovací kříž, tudíž je střelba tímto způsobem poněkud ztížena.

Jinak netuším, z jakého důvodu poskytli tvůrci tak obrovskou výhodu sniperům. Díky optice, která nyní zabírá téměř celý výhled, neztrácí odstřelovač přehled o situaci okolo sebe a díky funkci zadržení dechu může střílet s naprostou přesností. Navíc i zásah do lýtka se rovná jisté smrti, takže o zakempené frajery ležící v křoví s odstřelovačkou není nouze.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Kouř a kempeři
Diskutabilní záležitostí je téměř okamžité uzdravení hráče poté, co do něj nasolíte několik ran z lehčí zbraně. Doplnění zdraví proběhne stejně rychle jako v singleplayeru, a proto je vhodné mířit na hlavu, jinak hrozí nebezpečí, že si vás ne úplně doražený soupeř později najde a vrátí vám to i s úroky.

Na odlišný systém vrhání granátů a dýmovnic pomocí zvláštních kláves (namísto nutnosti granát nejprve zvolit a až pak jej házet) jsem si zvykl takřka ihned, protože funguje výborně. Co se týče zmíněných dýmovnic, lze narazit na servery, kde pro kouř nevidíte ani na krok. Musím také zmínit, že existuje spousta serverů, kde jsou dýmovnice zakázány a není možné používat třeba odstřelovací pušky či brokovnice. Podobných drobných modifikací existuje spousta, takže s trochou trpělivosti jistě naleznete tu svou, resp. svůj oblíbený server, který vám bude nejvíce vyhovovat. Mimochodem, ovladatelná ani neovladatelná vozidla se v síťové hře vůbec nevyskytují.

 Chyby, kam se podíváte
Až dosud bylo vše relativně v pořádku, ale kamenem úrazu je v základní prodávané verzi CoD2 absence jakékoli ochrany proti podvádění. Ne že by snad podvodníci byli na každém kroku (to se ostatně nedá ani dost dobře poznat, pokud si hříšník dává trochu pozor), ale vede to k velmi častému osočování lepších hráčů, kteří mohou být třeba stokrát nevinní. Infinity Ward s dřívějším prohlášením, že komunita je dostatečně vyspělá na to, aby PunkBuster nepotřebovala, značně přestřelili. Inu pokušení je to pro některé příliš velké a programy umožňující například vidět nepřátele skrz zdi jsou tak snadno dostupné... Každopádně po hrozbě bojkotu je na leden slíben oficiální patch, který již má anti-cheatovací ochranu obsahovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vzhledem k tomu, že je Call of Duty 2 postaveno na částečně totožném enginu co předchůdce, naleznete zde i podobné chyby jako minule. Tyto nedostatky se sice dají s přimhouřením obou očí považovat za vlastnosti hry, ale nemyslím si, že by byly implementovány záměrně. Stále je tedy možné například trošičku zrychlit svůj běh, pokud se nalepíte těsně ke zdi, nebo provádět extra dlouhé skoky, tzv. "strafe jumpy."

Bugy se nevyhnuly ani tak zásadním věcem, jako je procházení pevnými překážkami. Na mapě Burgundy jde s trochou cviku vstoupit do domu zavřeným oknem (bug1.jpg) a z bezpečného úkrytu pozorovat okolí. Často se také stává, že začnete střílet, lehnete, střílíte dál a hle – najednou prudce odjíždíte po břiše dvacet metrů daleko.

Vedle těchto starých much jsem v CoD2 natrefil ještě na zbrusu nové. Například na mapě Brecourt, což je obrovská louka protkaná množstvím zákopů a křovin, vývojáři příliš nevychytali snižování detailů se zvyšující se vzdáleností. Jak je vidět na přiloženém screenshotu (bug2.jpg), pokud nezamíříte, můžete pohodlně pozorovat oblast, kde se krátce po startu kola zdržují vaši nepřátelé (v Search and Destroy) nebo místo poblíž americké vlajky (v Capture the Flag). Jakmile ale zamíříte, křoví se najednou objeví, nicméně vy už víte, kde jsou nepřátelští vojáci, a tak není problém keře propálit a připsat si další frag prakticky bez práce. Podotýkám, že tohoto efektu jsem nedocílil žádnými úpravami konfiguračních souborů ani jsem nepoužil cheaty. Oproti tomu je zasekávání zbraní ve zdech (bug3.jpg) jen kosmetickou chybou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Vševědoucí kompas
Některým hráčům rovněž vadí skutečnost, že se poloha vašich přátel i nepřátel zobrazuje na kompasu. Soupeře ale vidíte pouze tehdy, prozradí-li se nějak vašemu spoluhráči (například tím, že ho zabije). Netřeba dodávat, že toto zjednodušení přispívá ke zrychlení hry. To je sice ku prospěchu věci, ale třeba boje na menších mapách, jako je El Alamein, se občas zvrhávají až v prachsprostou řezničinu a průměrné kolo v módu Najdi a znič trvá přibližně minutu. To už je možná lepší jít hrát Unreal Tournament. Naštěstí na ostatních mapách se taktizovat dá.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Takže si to shrňme. Přestože lze na multiplayeru CoD2 najít mnoho chybek a nedodělků, jedná se o skvělou zábavu, obzvláště při dlouhých zimních večerech. Herních serverů je momentálně hodně a hráčů jakbysmet, takže koupí originálky určitě neprohloupíte. Pomalu se začínají rozjíždět progamingové akce (OpenCup a Laddery na Clanbase), ale opravdový rozkvět multiplayeru může nastat až ve chvíli, kdy autoři do hry zakomponují vytoužený PunkBuster proti cheaterům, opraví chyby nebo přidají další oficiální mapy.

Stáhněte si: Demo, Patch, Videa, Trailery, Cheaty...

Související články: Recenze (11/2005), Dojmy z dema (9/2005), Preview (5/2005), Novinky, Call of Duty recenze, Call of Duty: United Offensive recenze


 
Kopulkon
autorovi je 18 let, studuje střední školu v Havířově, ve svém volném čase se věnuje překládání her a sportům všeho druhu

 
 
Kopulkon
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Nejnovější články