Car Mechanic Simulator 2018 - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Car Mechanic Simulator 2018 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

28. 10. 2017 18:00 | Recenze | autor: Patrik Hajda |

Hry simulující skutečné pracovní pozice jsou dnes již nedílnou součástí nabídky obchodů, a jejich přítomnost (a leckdy i podivnost) nemůže už nikoho překvapit. Najdeme mezi nimi lepší i horší zástupce, často dokonce katastrofální pokusy malých nezávislých týmů. Série Car Mechanic Simulator naštěstí patří na opačnou stranu spektra do míst, kde se nachází jen pár opravdu povedených simulátorů. Třetí díl s číslovkou 2018 nedělá svému dva roky starému bratříčkovi žádnou ostudu. Aspoň tedy v současné podobě.

Early access bez early accessu

Od data vydání Car Mechanic Simulator 2018 (dále jen CMS2018) uběhlo již pár měsíců a tato recenze tak neaspiruje na nejaktuálnější text všech dob, ale má to samozřejmě své důvody. Ty pramení z naprosto otřesné verze, s jakou se setkali všichni hráči ihned po vydání hry. Kdybych měl dělat jakékoliv rozsudky v prvním měsíci života nejnovějšího dílu opraváře aut, s přimhouřením obou od oleje zamazaných očí bych s obrovským zklamáním sáhl po nějaké čtyřce, ne-li hůř. A proč jsem tak neučinil? Protože se tvůrci vzchopili způsobem, jaký ve videoherním světě moc často nevidíme.

CMS2018 byla zpočátku téměř nehratelná. Často padala, ztrácela schopnost načítat uložené pozice, zasekávala se v menu, neuměla přehrávat hudbu, nechávala záhadně mizet předměty z inventáře, jednou odmontované součástky už neuměla namontovat, sekala se i na top strojích, ztrácely se herní peníze… Každého potkal minimálně jeden ze zmíněných nešvarů, které kazily radost ze hry jako takové.

zdroj: Archiv

Mrzelo mě to, protože minulý díl jsem si užil na plné čáře a pokračování u mě patřilo k nejočekávanějším hrám roku. Okamžitě jsem se začal obávat o budoucnost série, ale záhy jsem byl uklidněn aktivním přístupem vývojářů z Red Dot Games. V prvním týdnu se objevovaly dvě záplaty denně a prakticky celý první měsíc se z CMS2018 stávala každým dalším dnem lepší hra.

Proto jsem se rozhodl počkat s recenzí do doby, kdy zážitek nebude jedno velké zklamání. Nechtěl jsem, aby zde už navěky visela čtyřka u hry, která si po dvou měsících možná zaslouží dvojnásobek. A rozhodl jsem se správně. Desítky záplat a hotfixů vychytaly prakticky všechny problémy uspěchaného startu, který připomínal klasický předběžný přístup. Tím bych považoval to nejhorší z CMS2018 za uzavřené. Vrhněme se konečně na ta pozitiva.

Pokrok automobilového průmyslu

K největším otázkám každého pokračování patří pokrok, tedy přidaná hodnota oproti předchozím dílům. U simulačních her to platí dvojnásob. Jednou povedená simulace má tendenci se opakovat a vylepšit se jen po vizuální stránce. Předchozí díl CMS patřil ke špičce na poli simulátorů a šlo o právoplatného krále automechaniků. Však taky neměl moc konkurenci, a to platí i o novém dílu. Ten tak měl jediný cíl – být lepší než předchůdce. A to se nakonec povedlo.

Grafický posun je značný. Jednotlivá vozidla i jejich díly se setkaly s ještě větší péčí a díky novým texturám a odleskům působí ve většině případů realističtějším dojmem. Na druhou stranu si tvůrci ani tentokrát neodpustili signalizaci poškození dílů rzí, která bije do očí svou přehnaností a nepůsobí vůbec uvěřitelně. Příště by to chtělo trochu ubrat, pánové. Ale s tím se tak nějak počítalo. Velkou neznámou byla herní náplň.

Ale i v tomto ohledu se tvůrcům podařilo inovovat. Prvotní šok vás čeká krátce po začátku hry. Ocitáte se totiž v krásné prostorné dílně se spoustou nástrojů, jenže pak rázem skončí tutoriál a vy smutně postáváte uprostřed malé garáže s jediným zvedákem, klíčem a šroubovákem na nevelkém ponku. Aneb správný začátek každého automechanika.

Car Mechanic Simulator 2018 zdroj: tisková zpráva

K lepšímu vybavení se zkrátka musíte propracovat přes rozvětvený strom dovedností, kde si za nabyté zkušenosti odemykáte jak nové části dílny, tak i nové přístroje, rychlejší montáž i demontáž atd. Zezačátku vás čekají běžné zakázky s výměnou oleje, brzdových destiček, výfukového systému a podobně. Tyto zakázky vám samy vypíší problémy vozu a na vás tak zbývá jen manuální práce.

Později se s voděním za ručičku musíte rozloučit. Zákazníci vám sdělí jen: „Při brždění to táhne doleva,“ nebo „Z motorového prostoru je slyšet klepání,“ a odhalení problému je tak plně ve vaší režii. V nevybavené dílně to znamená rozmontovat klidně celý motor, později stačí protáhnout auto diagnostickou místností nebo připojit různé měřáky.

Běžné zakázky jsou čas od času zpestřené „příběhovými“ úkoly, kdy se dokola setkáváte s těmi samými řidiči. Jeden se rád baví mimo silnice, proto vás u něj čeká častá oprava karoserie a tlumičů, zatímco druhý si hraje na závodníka se svým prdítkem a má věčně v háji brzdy. Tito stálí zákazníci dále přispívají k uvěřitelnosti. Hra je navíc v češtině, byť překlad má své mezery.

zdroj: Archiv

Více či méně realismu

Tím jsem však trochu odběhl od skutečných novinek, ke kterým se zařadí jak přiblížení se k většímu realismu, tak paradoxně i určitý odklon. Některé kousky vozu tvořily v minulých hrách celky, zatímco tentokrát se rozdělují na další díly. Jmenovitě jde o tlumiče, které musíte na speciálním zařízení rozmontovat a dostat se tak k pružině. Stejně na tom jsou kola, kdy na zouváku sundáte pneumatiku, abyste na ráfek následně nandali novou a celé kolo pak ještě vyvážili na vyvažovačce. Výměna všech čtyř kol se tak z časového hlediska stává novou noční můrou. Ještě štěstí, že ve hře není šestikolové monstrum Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6… Alespoň zatím.

Přibyl také držák motoru, který můžete osadit blokem motoru a celý motor složit elegantně na něm, čímž odpadá nepohodlí montáže v nitru vozu s nutností neustálého zvedání a sundávání auta na zvedáku. Všechny tyto novinky sice prodlužují jednotlivé zakázky, ale zároveň přispívají k realističnosti, což je v případě CMS2018 jednoznačné plus.

Z tohoto důvodu nechápu, proč se výměna oleje stala arkádovější. Dříve jste museli dojít pro speciální nádobu, nasměrovat ji pod olejovou vanu a manuálně uvolnit výpust. V případě vylití oleje jste byli o stovečku kratší kvůli uklízečce. Tentokrát jen dojdete k nádobě, přikážete ji přesunout se pod vybrané vozidlo a pouhým klikem na ni je olej pryč. Tolik to nevadí, jen to ve světle přibližování se realističnosti v ostatních odvětvích postrádá smysl.

Car Mechanic Simulator 2018 zdroj: tisková zpráva

A tím novinky nekončí. Zatímco CMS2015 se spousty obsahu dočkala formou DLC, CMS2018 tento a další obsah poskytuje již v základu. Jedná se o terénní vozidla, široký výběr hudebních stanic v rádiu, více odmontovatelných dílů v interiéru, stodolní nálezy a šrotiště, kde můžete nalézt nejen díly, ale koupit si i celé vraky, renovovat je a prodat v aukční síni, vystavit na svém parkovišti nebo provětrat na okruhu.

K posledním důležitým novinkám patří zcela překopaný systém ovládání, který fanoušky série asi poměrně vyděsí. Seznamte se s moderní kruhovou nabídkou! Je to o zvyku. O pořádném zvyku, pokud jste s předchozím dílem strávili desítky až stovky hodin, ale ve výsledku mi kruhová nabídka přišla jako elegantní řešení a po pár hodinách jako nerozlučný parťák.

Stejná nepřívětivá politika

Jak se recenze chýlí svému konci, je mou nemilou povinností podívat se na zoubek vozovému parku. Ten totiž razí stejný trend, jako předchozí díly. Základní hra sice nabízí přes 40 vozidel, ale bez licence (až na Malucha). Ve většině z nich sice snadno rozeznáte skutečná vozidla, ale s opravdovým Audi, BMW či Fordem se zde nesetkáte.

Ty totiž dorazí až s dodatečnými a těžce zaplacenými DLC. V době psaní této recenze jsou již k dispozici balíčky se dvěma vozy Mazda a dvěma vozy Dodge, každý za 5 eur. Nejnovější DLC přináší za 6 eur čtyři vozy Jeep, tři nové motory a novou offroadovou trať (ano, ve hře si i tentokrát můžete zajezdit s vozy po závodních dráhách, ale od jízdního modelu nic moc neočekávejte). Cenová politika balíčků je tak docela nevyvážená, ale nutno podotknout, že vzhledem k předchůdci je o kousek přívětivější k vaší peněžence. Dále jsou potvrzené vozy značek Mercedes, Maserati, DeLorean, Pagani, Bentley, Plymouth, Chrysler, Ram a Lotus. Utrácející fanoušci se tak mají vážně na co těšit.

Car Mechanic Simulator 2018 zdroj: tisková zpráva

Práce v nové autodílně

Car Mechanic Simulator 2018 se ve výsledku podařilo překonat svého předchůdce ve většině disciplín. Je mnohem hezčí, v základu obsahuje širší zástup vozidel, má propracovanější systém dovedností, nabízí nové oblasti na mapě, je realističtější… Zkrátka a dobře, fanoušci série mají nyní, po opravě všech nedostatků, spoustu důvodů přesedlat na nový ročník.

Zároveň se jedná o logický vstupní bod pro nováčky, protože CMS2015 teď působí zastarale. CMS2018 vás sice skutečně nenaučí rozebrat auto na šasi a opět složit do funkčního stavu (ve hře to udělat můžete, ale v reálu byste si zadělali na pěkný problém), ale předá vám spoustu podnětných informací o fungování vozu, o systému brzd, zavěšení, vnitřnostech motoru, rozvodech, převodovce... Pokud tíhnete k autům a rádi byste věděli něco víc, než jen jak se ovládají na okruhu, a pokud se nebojíte repetitivnosti jdoucí ruku v ruce se simulační podstatou hry, budete se bavit.

Zároveň musíte počítat s celkem nezajímavými vozidly v základu a v případě zájmu s několikanásobně vyššími náklady při pořízení licencovaných aut. Už jen čtyři balíčky s pár známými značkami se vyrovnají základní ceně hry, proto bych jejich pořízení doporučil jen opravdovým srdcařům. Ostatním doporučím počkat na nějaké slevové akce. Vánoce jsou přeci jen za dveřmi, a s nimi půjdou nějaká procenta z ceny pravděpodobně dolů.

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Třetí díl opravářské simulační série opět posouvá hranice tím správným směrem. Je hezčí, obsáhlejší a o fous realističtější. V základu nabízí mnohem více muziky za cenu totožnou s předchůdcem a inovuje ho na správných místech. Škoda jen katastrofálního startu a opět předražených balíčků s licencovanými vozy. Pro fanoušky série je to v každém případě povinnost, pro ostatní něco úplně nového, u čeho si dokonale odpočinou a seznámí se s auty zase trochu jinak.

Nejnovější články