Catherine - recenze konzolové verze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Catherine - recenze konzolové verze

16. 10. 2012 21:00 | Recenze | autor: Václav Rybář |

Japonská kultovka Catherine už je sice pár měsíců venku, ale dostali jsme se k ní až nyní a vůbec není třeba diskutovat o tom, jak je podstatné na ni upozornit. Je totiž nejen nadčasová, ona je možná přímo klíčová pro nově nastartovaný optimismus, co se herního byznysu týká. Jestli jste pod nánosem sequelů, FPSek, zpackaných filmových licencí a blýskavých, ale ve výsledku tupých herních blockbusterům začali ztrácet naději, zajděte si na rande s japonskými kočkami.

Okolí z vás možná bude dělat pomatence, co fandí holkám s vykulenýma očima i výstřihem, ale to z něj jen mluví závist. Catherine je totiž chytřejší a dospělejší, nikoliv však přehnaně komplikovaná. Jakoby Japonci bez sebemenšího úsilí ochmatávali Svatý Grál, kolem něhož západní herní byznys čas od času bezmocně krouží.

Když se sejdou dva sobi...

Prvním předpokladem k úspěchu byla v tomto případě dokonalá symbióza. Zatímco na západě se Hollywood a herní byznys v podstatě nemohou vystát a dělají si spíš naschvály (což začíná a končí tím, že na sebe navzájem svalují vinu za násilí ve společnosti), v Japonsku se vývojáři z Atlusu sešli s animátory úspěšného studia 4C (Steamboy, Street Fighter 4 OVA, vybrané segmenty v Halo Legends) a výsledkem jsou nádherné dějové sekvence, které posouvají příběh Catherine kupředu, nutí vás lovit čelist na podlaze a rámují celý titul tak působivě, že hrajete kvůli nim.

Vždyť to znáte - přemíra cutscén vás ve vyloženě akčních titulech občas nutí některou přeskočit, abyste už mohli prostřelovat lebky. Tady je to přesně obráceně. Zápletka je tak napínavá, že hráče motivuje k lepším a lepším výkonům, které se v poslední třetině zvrhnou spíš v souboj o holý život. Chcete znát pointu? Zaberte! A dávejte si při tom pozor, kam šlapete, protože hra může mít až devět různých konců. A zdaleka ne všechny jsou happy.

Manželství je bič, rychle od něj pryč!

Hlavním hrdinou hry je třicátník Vincent, který své mládí utápí v alkoholovém oparu uprostřed baru Zatoulaná ovečka. Chlast a podobně naladění kamarádi pro něj představují únik od povinností pracovního, ale i vztahového charakteru. Jeho dlouholetá přítelkyně Katherine na něj totiž poslední dobou tlačí, co se týče "dalšího velkého kroku". Nutnost rozhodnutí zda dospět či osiřet má na Vincenta zničující účinky a je příčinou mnoha hlubokých rozprav s jeho druhy.

Jeden z večerů je ale jiný. Na jeho sklonku si k němu přisedne vnadná blondýnka a od první věty je jasné, že si je plně vědoma svých ženských zbraní. Navíc se jmenuje Catherine, takže Vincenta hned napadne, že taková náhoda... vůbec není náhoda! V racionálním světě by možná nadržený samec do očividné pasti nenakráčel, ale ať hodí kamenem ten, kdo... inu, Vincent se s koketující Catherine vyspí a brzy ho začne tlačit svědomí. Před Katherine se musí přetvařovat, sám sobě si namlouvat nejrůznější polopravdy a v noci, v noci musí skákat po bizarních kostkách.

Neříkej hop, dokud si nepřeskočil

Ano, ano, noční můry (poháněné Vincentovými výčitkami svědomí) mají v Catherine velmi zábavnou podobu a náramně oddělují relativně normální, konverzační část hry, od šíleného světa abstrakce, adrenalinu a japonské ujetosti. S každým ulehnutím se propadáte do světa, v němž vy a ostatní nevěrníci (prezentováni jako humanoidní ovce) musíte šplhat po zdi z kostek, pronásledováni svými běsy, které nabývají nejrůznějších podob (oživlé rozkroky např.).

Šplhání ale není jen tak, protože řečeno slovy klasika Babicy - ne každá kostka je dobrá. Některé se drolí, jiné se vypaří, než k nim stihnete dojít, ale to předbíháme, protože i ty zcela běžné kostky v úvodu hry je třeba zdolávat v určitém pořadí a lifrovat je sem a tam, abyste si z vertikálního puzzle vyrobili schůdnou stezku.

Vincent nedokáže vylézt ob dvě kostky, ale rychle zjistíte, že dokud se dvě sousední kostky dotýkají, udrží se i pouhými hranami. Manipulací (kostky vytahujete směrem ze zdi k sobě) si většinou zablokujete předchozí přístup, takže jakákoliv chyba vás zdrží dvojnásob. Při výstupu je tak potřeba myslet dva, tři kroky dopředu a udržovat tempo, jinak vás běs dožene a vy padáte, padáte až se jednoho rána neprobudíte.

Ve Vincentově okolí se záhadné smrti mladých mužů poslední dobou množí. Všem se prý zdálo o tom, že někam padají, a pak je našli v posteli mrtvé za nevyjasněných okolností. Kdo chce zemřít v boji a nikoliv v peřině, ten musí makat. Hra vám nic nedá zadarmo a s přísunem nových typů kostek dokáže potrápit i ty nejzručnější. Pranic přitom nepomůže oddechovka po každém levelu, kdy se s ostatními ovcemi sejdete v horní lobby a můžete klábosit, vyměňovat si taktiky nebo nakupovat extra životy. Je tu i zpovědnice, další zdroj mnoha šílených zážitků.

Skákačková pasáž zní na papíře možná unyle, ale Vincentovo ovládání je natolik nativní, že si při správně skončených kombech budete připadat jako superhrdina. Je to další z mnoha chytře vložených kontrastů. Zatímco v reálu opilý Vincent působí dojmem lenochoda, zpomaleně ťukajícího SMSky do telefonu, ve snovém světě kmitá z kostky na kostku a je neustále ve střehu.

Občas sice kvůli nerozhodné kameře nevíte, kudy se postavička vydá a kolísající obtížnost vyrobí hned několik zásekových levelů, ale neuvěřitelná motivace postoupit dál (resp. výš) žehlí jakoukoliv krizi. A odměnou je pak vždy další posun v ději, který kormidlujete volbami odpovědí, esemesek a vnitřních rozhodnutí. Ta jsou stejně důležitá jako výkon ve snových mezihrách.

Vaše náklonost k oběma Kateřinám totiž ovlivňuje měřák morálky. Právě ten nakonec rozhodne o tom, k jakému zakončení s Vincentem doskáčete. Kromě možnosti hrát všechno znovu na vyšší obtížnost, abyste skončili jinak, se vám po prvním dohrání otevře také kooperativní multiplayer. Síla Catherine je ovšem v jejím prvotním vychutnání.

Je to hra dospělá i vyspělá a zároveň se vůbec nebere vážně. Jako svůj hlavní herní mechanismus si vybrala dávno zapomenutý žánr, mnohými považovaný za infantilní (kdy jste naposledy hráli puzzle skákačku?). Přesto svým dějem poškrábe nejedno svědomí, aniž by působila dojmem morální agitky. Takovou kombinaci opravdu zažijete jen zřídka.

Pro souhlas stiskněte Béé

Právě cílení na univerzální téma vztahů ovšem Japoncům přináší úspěch na mezinárodní scéně. Nemusíte být fanda anime nebo puzzle her (obojí samozřejmě výrazně pomůže), protože vás osloví už samotný námět a jeho prezentace. Dramaturgie titulu je podobná jako u filmu, ovšem vyvrcholení se tu dočkají jen trpěliví hráči - puzzle sekvence na rozdíl od těch dialogových logicky přeskočit nejdou.

Při vší úctě si však myslím, že od rozehrané Catherine odejde málokdo. Touha naplnit Vincentův osud je silnější a v době YouTube tutoriálů se dá i největší zásek, byť potupně, vyřešit během několika minut. Za tři, čtyři dlouhé večery je hotovo, ale chuťový jazyk s vámi zůstane celé týdny až měsíce. A nenechte se mýlit, že bychom snad chválili japonskou hru pro její "japonskost".

Spousta titulů z rodiště Godzilly je stejně tak zajímavých jako nepřístupných - Evropana zkrátka osloví jen při velmi výjimečných konstelacích. Catherine je naopak velmi user-friendly, aniž by jí to ubralo na výjimečnosti. Vlastně ani nevím, proč ještě čtete tohle kombo superlativ a pochval. Možná prostě jen nevíte, kde jste nechali kreditku.

Být druhý se vyplatí

A ještě jedna věc. Nepřipadejte si méněcenní proto, že Japonci tuhle pecku znali už loni a vy kolem ní čmucháte s velkým zpožděním. Občas se drobné váhání vyplatí. Americká a evropská verze totiž oproti východnímu originálu disponují opraveným kódem, vylepšenou umělou inteligencí, která nedovoluje frustraci z náhlých výkyvů obtížnosti a v neposlední řadě i super easy mód pro puzzle zelenáče, kterým to s kostkami moc nejde, ale chtějí Vincentův příběh dokoukat až do konce. Přidejte se k nim.

Zkušení harcovníci vás budou víc brát, méně zkušení joypadové přisávače můžete inspirovat a laická část veřejnosti bude u piva koulet oči, když prohlásíte, že vás v japonském simulátoru nevěry honí nervózní rozkrok s ostrými zuby a klapajícími podpatky. Čím víc vypitých piv budete v tu chvíli mít v sobě, tím lépe.

Příjemné hraní a klidné spaní...

Verdikt:

Nádherně vyvážený hybrid, kombinující puzzle skákačku a sexuálně nabitou anime, který potěší fanoušky, navnadí zvědavce a hlavně ukazuje, že japonští vývojáři umí oslovit evropské a americké hráče, aniž by při tom muselo slevit ze svých trademarkově bizarních nápadů.

Nejnovější články