Cesta kolem světa za 80 dní CZ - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Cesta kolem světa za 80 dní CZ - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

10. 1. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vsadím se s kýmkoliv o 20 000 liber, že stihnu cestu kolem světa za 80 dní nebo méně; za 1 920 hodin neboli také 115 200 minut. Přijmete výzvu této lehce akční adventury na motivy slavné knihy Julese Verna?

Autor: Nukem
Publikováno: 10.ledna 2006
První recenze české verze zdroj: tisková zpráva Verze hry: prodávaná/česká
Doba recenzování: 2 týdny

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Najde-li se snad člověk, který alespoň nezaslechl spojení „Cesta kolem světa za osmdesát dní“, potom patrně nežil na Zemi. Stejně jako Dvacet tisíc mil pod mořem, Ocelové město, Dva roky prázdnin či Vynález zkázy patří i tento titul mezi ty nejznámější romány od Julese Verna, který je právem pokládán za otce žánru sci-fi.

 Verne by se divil
„80 Days“ je originální název hry od firmy Frogwares, avšak nejedná se zdaleka o první Verneovku na poli počítačových her. Již před dvěma lety vyšla z té samé dílny adventura Journey to the Center of the Earth (Cesta do středu Země), rok na to nás konkurenti z Kheops Studios potěšili volným zpracováním Tajuplného ostrova adventurou Return To Mysterious Island a o rok později pak trošku zklamali hrou Voyage: Inspired by Jules Verne (na motivy románu Cesta na Měsíc).

Stejně jako výše zmíněné tituly není hra 80 Days přesným zpracováním původní předlohy, ale bere si z ní pouze základní myšlenku, kterou pak rozvíjí poněkud jiným směrem. Autoři hry žehrají na to, že originální příběh zná snad každý, tudíž jim nic nebránilo, aby jej citelně pozměnili. A myslím, že tím chybu rozhodně neudělali. To ovšem není jediný krok správným směrem. Celá hra se nese v odlehčeném duchu a tak, přestože je vám čas a pár nepřátel neustále v patách, se vždy najde volná chvíle na nějaký ten žertík. Ačkoliv je děj hry situován do roku 1899, byly do ní vkusně a vtipně zakomponovány některé prvky typické pro současnost (reklama, showbyznys, podomní marketing, hudební klipy apod.).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Ve Foggových stopách
Primární zápletka hry je skoro stejně tak prostá jako je ta v románu. Hrdinou našeho příběhu není kupodivu Phileas Fogg, ale dvaatřicetiletý mladík jménem Oliver Lavisheart, který sice vede poněkud dobrodružný život, avšak není natolik šílený, aby podnikl závod s časem kolem světa. To se však nedá říci o jeho strýci Matthewovi, výstřednímu vynálezci, který se v jedné slabé chvilce vsadil, že to, co zvládl Fogg, dokáže jeho synovec taky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Chudák Oliver přišel ke svému výletu jako poslanec k imunitě. Navíc krom toho, že se musí vrátit nejpozději za osmdesát dní, je potřeba, aby pro strýce obstaral věrohodné důkazy o autorství čtyř vynálezů, které zkonstruoval na jeho cestách po světě. Oliver by býval Matthewovu výzvu ani nepřijal, ale jelikož jde o strýcovu čest a celé jmění, nakonec svolil. A možná také i ze strachu před chomoutem, který se mu snažili nasadit jeho rodiče spolu s rodiči nějaké, jemu zcela neznámé nafoukané dcerušky. Oliver tedy vyráží z Londýna ve stejný den jako kdysi Phileas Fogg, byť o 27 let později, a jeho první zastávkou je Káhira.

 Konečně svoboda
Jakmile se z přístavu dostanete do centra, objevíte jednu úžasnou a v čistých adventurách téměř nevídanou svobodu pohybu po mapě. Znalci GTA 3 nebo Mafie jistě ví, co mám na mysli. Celé město je totiž jedna velká lokace, po které se bez jediného nahrávání můžete pohybovat. Prolézat spletité uličky, navštěvovat zajímavá místa jako maják, tržnice, parky, přístaviště atd. Nahrávat se budou pouze lokace oddělené od města třeba branou, interiéry některých budov apod.

V ulicích je na adventuru poměrně rušno. Narazíte na pouliční prodavače pochutin i spotřebního zboží, na skupinky lidí diskutujících o každodenních starostech, na ženy jdoucí z tržnice, strážníky na obchůzkách či třeba velbloudy nebo krávy, bloumající po ulicích. Každého člověka můžete oslovit, i když odpovědí vám bude jen několik slov. Po městě se lze pohybovat pěšky nebo si pronajmout nějaký rychlejší dopravní prostředek, jako třeba motorizovanou trojkolku, automobil, velblouda, ba dokonce i létající koberec.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Musíme si pomáhat
Na každé zastávce v jednom ze čtyř měst je třeba získat materiál dokládající duševní vlastnictví určitého strýcova vynálezu. Pochopitelně to nebude cesta jednoduchá, ale vždy vám někdo pomůže. Především to pokaždé bude osoba, která Oliverova strýce dobře znala a je ochotna v zájmu dobrého přátelství pomoci. Se svojí nemalou troškou do mlýna přispějí i členové bratrstva rodáků ze Skotska – neodbytných propagátorů nošení skotských sukní a prodejců tartanu, ale i spousta dalších lidiček, kteří se do vašeho příběhu připletou. Přitom vždy platí: „Pomůžeš-li ty mně, pomohu já tobě.“

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V každém městě budete muset podstoupit velkou řadu zkoušek, než se propracujete ke kýženému důkazu. Úkoly a hádanky, které je třeba vyřešit, jsou vždy originální a přitom ne nijak zvlášť obtížné. Jde o klasické hledání vhodných předmětů a jejich použití na potřebných místech, interakce s jinými postavami při vzájemné výpomoci, tichý průchod kolem strážných a nechybí ani slušný počet logických hádanek (průchod bludištěm podle určitých znaků, spojení sloupu elektrického vedení do uzavřeného obvodu, různe zámky k trezorům, rozpoznání správných spínačů podle hvězd, míchání koktejlů, svázání ikebany atd.).

 V poklidu nebo ve stresu?
Před započetím hraní si musíte vybrat jednu ze tří obtížností. Úkoly jsou pro všechny obtížnosti stejné, avšak rozdíl je v tom, jak rychle ubíhá čas ve hře a jak těžký máte měšec. Protože je třeba zvládnout celou cestu za osmdesát dní, není rozumné se příliš často kochat krásou krajiny, ale spíše konat. Pochopitelně, že hledat určité místo či osobu v tak rozsáhlé mapě by bylo přehnaně obtížné, proto vždy máte k dispozici nápovědu ve formě šipek v malé mapce, které vás dovedou k aktuálnímu cíli. Cestu a způsob, jakým se tam dostanete, je pak už na vás. Buď zdarma pěšky, nebo rychleji nějakým povozem, který ale něco stojí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jistou roli zde hraje i únava, neboť Oliver nemůže celou tu dobu nespat. Ukazatel únavy vás neustále informuje o tom, zda není vhodné se vrátit do hotelu a pořádně si odpočinout. Trochu sil je možné nabrat zakoupením jídla, ale to se nedá praktikovat donekonečna. Pokud necháte Olivera vyčerpaného uprostřed města, omdlí a ztratí dvanáct hodin drahocenného času, než se probere. Navíc bude odpočatý jen z půlky, než kdyby přespal osm hodin v hotelu. Hrdina jinak nemůže zemřít - když například spadne do vody nebo ze vzducholodě, objeví se na místě, kde k incidentu došlo.

 Peníze až na prvním místě
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Při nejvyšší obtížnosti utíká čas poměrně rychle a peněz není nikdy dost. Pak je třeba zvážit, zda obětovat čas namísto peněz a jít pěšky nebo si pronajmout nějaké přibližovadlo a být v cíli dřív. Občas můžete na nějakém více či méně skrytém místě nalézt peníze nebo jiné cennosti, které se okamžitě promění na peníze, a párkrát si lze přivydělat v rámci nějakého úkolu. Při nejnižší obtížnosti nehraje čas roli a peněz budete mít vždy dostatek. Pak si hru můžete pořádně vychutnat, procházet se uličkami, hledat poztrácené peníze atd. A ještě jedna drobnost - hru nelze ukládat libovolně, ale sama se vždy uloží na určitém místě.

Kromě samotných měst se nemalá část hry odehrává na některém ze tří dopravních prostředků (lodi, vzducholodi a vlaku), kterými cestujete mezi jednotlivými městy. I zde zažijete plno horkých chvil, neboť každou chvíli se přihodí něco, co jízdu zpomalí nebo zcela zastaví. Na vás pak je co nejdříve problém vyřešit a odvrátit tak nepříjemné zpoždění. Kupodivu se zde Oliver neunavuje, takže jíst ani odpočívat nemusí.

 Časové skoky
Pro hraní jsem zvolil střední obtížnost. Pochopitelně jsem se snažil hru projít co nejrychleji, tedy v rámci herního času, tzn. i např. nahrát hru znova a provést všechny úkoly už bez zdržování. V jistém místě je třeba splnit celkem náročnou misi do 24 hodin, jinak Oliver selhal. To ve spojení s únavou a pobíháním po městě sem a tam byla hodně napjatá záležitost, kde byl znát každý nechtěný zákys. Zde bylo opakování nutností. Místní čas hraje roli i při plnění některých úkolů. Např. do jednoho paláce se nedostanete dřív než v noci a také se z něj během té doby musíte dostat ven. Naopak prodavačky textilu pracují pouze přes den.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Během hraní plynul čas lineárně, avšak v přechodech mezi městem a přepravou do dalšího města skákal poměrně náhodně. Např. pokud jsem těsně před nástupem do lodi měl čas 23 dní, po objevení se na palubě to bylo najednou 26. Ke konci se mi podařilo nastřádat už hodně slušnou rezervu, přesto mi hra v přechodech na dopravní prostředky hlásila, že mám, oproti Foggovi, znatelné zpoždění, což ale odporovalo všem ostatním ukazatelům. Téměř u konce mi pak naskočil takový čas, že jsem měl opravdu asi dva dny zpoždění a při dalším přechodu jsem byl naopak o den napřed. Nakonec mi celková doba vyšla tak, jako kdysi Foggovi.

 Starý, ale dobrý engine
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud jsem na začátku recenze zmiňoval první díl GTA 3 nebo Mafii, došlo znalcům těchto her, že 80 Days je kompletně ve 3D. Engine hry se těmto dvou titulům velmi podobá nejen stylem zobrazování scény, ale i např. kvalitou textur, ztvárněním postav i neživých objektů apod. Zkrátka nejde o žádný poslední hit, přesto je pro potřeby hry plně dostačující a myslím, že z něj autoři dostali maximum. Asi nikoho už nepřekvapí, že ve dne je světlo, pak se začne smrákat a v noci je kupodivu zase tma, tedy až na pouliční osvětlení. Slunce i Měsíc doopravdy putují po obloze. Sem tam zaprší, v Japonsku zase padá sníh. Přitom nejde o beztvaré bílé chuchvalce, ale o vločky s určitou strukturou. Ta je ovšem vidět jen tehdy, pokud vločka proletí blízko kamery.

Každé město je ztvárněno v odpovídajícím stylu, včetně vzhledu domorodých obyvatel, jejich oblečení apod. Trochu na škodu je poměrně málo typů postav. U neznámých kolemjdoucích by to zase tolik nevadilo, ale u lidí, se kterými máte co dočinění, by nebylo od věci, kdyby jejich vzhled byl vždy jedinečný. Tak se stane, že v baru zaoceánské lodi potkáte ředitele cirkusu a když se za ním ženete na palubu, je každá čtvrtá postava stejná jako on.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Hudba, dabing a perfektní překlad
Ozvučení hry je neméně kvalitní. Ruchy okolí odpovídají realitě, takže je rozdíl, když Oliver běží po kamenné dlažbě, dřevěné podlaze nebo po trávníku. V noci slyšíte cvrčky, ve dne ruch ulice. Hudební doprovod se kupodivu nedrží tradičních melodií, typických pro tu kterou zemi, ale pro celou hru bylo vybráno několik známých melodií převážně z 80. let. Většinou hrají na pozadí, ale párkrát vám některé postavy celou písneň zazpívají, byť s jiným textem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Samostatnou kapitolou je samozřejmě anglický dabing. Ten je u většiny postav bezvadný, ovšem směrem k podružným až zcela nedůležitým osobám jeho kvalita poněkud klesá. I zde se lehce šetřilo, takže např. všechny členy skotských bratří v kiltu dabují ne více než dva herci. Tak, jak jsou stejní všichni námořníci, mají i stejné hlasy. Avšak díky jinak dobré kvalitě ostatních hlasů se tento jev dá snadno opomenout.

V paměti mi utkvěl např. velevýřečný indický vetešník, zvracející kapitán či panovačná ochránkyně zvířat. Své kouzlo má i hlasatelka palubního rozhlasu, která občerstvuje jinak poklidnou atmosféru plavby či letu veselými hlášeními. Stejný prvek byl myslím použit v Leisure Suit Larry 7. Škoda, že těch hlášení nebylo více, tahle se dost často opakovala.

Když už jsme u dabingu, je dobré se zmínit o lokalizaci titulků, jejímž pachatelem je opět Petr Ticháček. Vzhledem ke značnému množství dialogů i jiných textů to určitě nebyla nijak lehká práce, přesto je výsledkem překlad, který si zachovává vysokou kvalitu po celou dobu hry. Vhodně volená větná spojení odpovídají nátuře našeho jazyka a věrně odráží původní význam i tam, kde bylo třeba použít volnější překlad. Ve všech těch čtivých květnatých souvětích jsem si všiml pouze jediné chybky, což možná svědčí o mé nepozornosti ;-), ale spíše o dobré korektuře.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Bohužel se nemohu kladně vyjádřit ke stabilitě hry. Počáteční občasné pády jsem nejprve připisoval na vrub přepínání na plochu, později se však hra čím dál častěji poroučela i za nerušeného běhu. Jako vedlejší efekt to s sebou přinášelo vymazání vlastního nastavení po znovuspuštění a to jak grafiky, tak i ovládání. Možná to je vlastnost, která umožní spustit hru, pokud jste ji předtím nastavili tak, že třeba hned na začátku zamrzla. To se ale dá řešit zvlášť spustitelným „safe módem“ či dialogovým oknem před spuštěním, než tvrdým vymazáním příslušného konfiguračního souboru. Doporučuji jej tedy zazálohovat. Ve dvou případech se mi pak podařilo dostat mimo herní plán, kdy jsem propadl do bedny nebo pod úroveň terénu a už se odsud nedostal.

 Rekapitulace
Cesta kolem světa za 80 dní je určitě překvapením pro ty, kteří čekali pouze standardní adventuru. Jistě, ve své podstatě jde o běžnou adventuru, ale v celkovém pojetí to je něco víc. Škoda, že časová tíseň, se kterou se děj hry neustále potýká, nedovolil využít potenciálu velké svobody ve větší míře např. plněním nepovinných úkolů, více příležitostí k výdělku apod. I když to by žánr hry posunulo spíše směrem k RPG a o to vývojářům asi ani nešlo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Díky dobré orientaci v mapě za pomoci šipek, zvýrazňování aktivních předmětů a nijak složitým logickým úkolům má hra slušný spád. Na zákysy, jakož i pixelhunting tu prakticky nenarazíte. Díky nenáročnému engine je hru možné spustit i na pomalejších strojích s procesory od 1 GHz, 512 MB operační paměti a 64MB grafickou kartou standardu DX9. Pochopitelně, že především kvůli nahrávání obrovských map je větší operační paměť určitě výhodou. Na výběr je z několika základních nastavení grafiky, jako rozlišení, vyhlazování či stíny, takže si hru můžete přizpůsobit výkonu vaší sestavy.

Stáhněte si: Demo, Trailery...

Související články: Novinky

 
Nukem
autorovi je 31 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-)






 
 
Nukem
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Pakliže jste už znuděni „obyčejnými“ adventurami, 80 Days má na to, aby vás dobře pobavila netradičním zpracováním známé Verneovky. Volnost pohybu, využívání dopravních prostředků, vtipné dialogy, vyvážená obtížnost, to vše jsou potřebné devizy, se kterými má hra šanci na úspěch. Jen by to ještě chtělo lepší marketing, bohatší paletu modelů postav a zajištění větší stability programu.

Nejnovější články