Children of Morta – recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Children of Morta – recenze

11. 9. 2019 18:00 | Recenze | autor: Jakub Šindelář |

Něco vám povím. Bergsonovic rodinka, to je tedy povedená partička. Zkáza v podobě „corruption“ se světem šíří rychleji než v českém fotbale – a oni chtějí s touto zkázou nejen bojovat, ale také najít její zdroj a vymýtit ji! Jsou přesvědčeni, že společnými silami dosáhnou úspěchu. Od toho přece rodina je.

Diablo a ti druzí

A tak se členové rodiny, každý vybaven svými specifickými schopnostmi, postupně vydávají na těžká dobrodružství s cílem zbavit se nákazy jednou provždy. Na první výpravu musí samozřejmě ten nepovolanější: otec John. Vybaven jednoručním mečem a štítem seká v temných kobkách jednu nestvůru za druhou. Netopýři, pavouci, kostlivci a všechna další podobná verbež padají po desítkách. Ale ne, otec utržil kritický zásah! Tohle nezvládne. Poražen se opět ocitá ve svém domě, připraven vymyslet nový plán, jak nepřátelům vzdorovat.

Takhle nějak vypadá hraní 8-bitové diablovky Children of Morta. Že něco málo čerpá z Diabla, poznáte během prvních několika hodin. V úvodní části hry se s oponenty potýkáte v temných kobkách, kdežto v části druhé se pro změnu ocitnete na poušti. Vázy a staré artefakty, které můžete zničit a vypadnou z nich zlaťáky, už jen dokreslují podobu s legendární hrou.

Diablo není jediný fantasy svět, kterým se Morta nechává inspirovat. V jedné z výprav se vám například podaří zachránit mládě bílého vlka, což bude moment povědomý všem fanouškům Hry o trůny. Že Children of Morta nejsou jen vykrádačkou slavných fantasy světů, ale především skvělou a návykovou záležitostí, si ovšem dokážeme během chvilky.

zdroj: Archiv

Neuspěls? Nevadí!

Prvně je třeba si říct, že se jedná o roguelike hack and slash hru, ale nemusíte se bát žádného festivalu klikání. Hra se ovládá klávesami WSAD, což je opravdu příjemná změna. Útok navíc stačí pouze držet a váš hrdina do nepřátel řeže sám.

Při slově „roguelike“ jistě mnohým vstávají vlasy hrůzou, ale v případě Children of Morta můžete být poměrně v klidu. Ano, sice po smrti ztratíte veškerý průchod a musíte misi opakovat, ale hra je, především svým RPG systémem, k hráči mnohem přívětivější, než bývá obvyklé. A když to bude i tak příliš velká výzva, není nic jednoduššího než přivolat na pomoc kamaráda. Children of Morta totiž nabízejí také kooperativní mód.

Při průchodech lokacemi samozřejmě sbíráte peníze, které můžete investovat a nakupovat tak různá vylepšení. Ta jsou dvojího druhu. Ze začátku je k dispozici pouze dílna strýčka Bena, kde můžete vylepšovat ability, jako je třeba rychlost chůze, počet životů a výše poškození. Postupně se vám odemykají další a další možnosti jako pravděpodobnost kritického zásahu, jeho výše, pravděpodobnost úhybu a podobně.

Po nějaké době pak objevíte ještě takzvanou Book of Rea, která vám otevře možnost investovat třeba do většího množství získaných zkušeností z monster, více goldů, dále budete moct vylepšovat efekty a kouzla ve hře.

Kouzla a čáry

U čar bych se rád pozastavil. Mimo základního útoku má každý hrdina 2 speciální skilly, které je nutno odemknout levelováním. Každý člen rodiny se také může po nabití ukazatele zuřivosti dostat do stavu, v němž má vylepšené vlastnosti a na určitou chvíli je téměř nezničitelný. Mimoto budete v úrovních narážet na obelisky poskytující určitý bonus po omezený čas.

Co je ale opravdu zajímavé, je systém speciálních míst, která jsou dostupná buď skrz zlatý, nebo modrý portál. Za zlatým portálem čeká vždy nějaká odměna, buď kouzlo, nebo trvalý efekt – tedy, „trvalý“ ve smyslu dané mise. A jelikož se jedná o roguelike, znamená to, že kouzla i efekty jsou zde s každým průchodem jiné.

Za modrým portálem na vás většinou čeká výzva. Můžete si zahrát minihru podobnou ping pongu nebo pomůžete sužovaným obyvatelům dané lokace, případně si zahrajete něco na způsob karet osudu. Výzvy jsou opravdu zábavné a skvěle obohacují celou hru. Jsou ale dobrovolné a vy nejste nuceni je plnit, pokud se vám prostě nechce nebo se bojíte případné smrti, která zde mnohdy skutečně hrozí.

A aby té magie nebylo málo, figurují zde ještě runy, které modifikují schopnosti jednotlivých hrdinů. Takže například Linda dává základním útokem lukem ještě knockback nebo střílí zapálené šípy, Lucy metá firebally, které nejen zraňují, ale ještě k tomu vybuchují atd. Některé runy dokonce dokážou přivolat na pomoc člena rodiny. V praxi to vypadá tak, že váš skill spustí efekt někoho z rodiny a schopnosti se potom nakombinují.

Dalším velice důležitým artefaktem jsou drahokamy. Ty vám nejen pomáhají odemykat speciální truhly v jednotlivých úrovních, ale také za ně můžete v pozdějších fázích hry nakupovat kouzla, efekty nebo health potiony, případně resetovat své skill pointy. K tomu vám ale musí nějaký drahokam zbýt po misi.

Dohromady je to kombinace, která zajišťuje, že se nikdy nenudíte. Hra je pořád svěží, pořád nabízí něco nového, takže místo abyste zběsile klikali, objevujete. A to je pro hru, která si zakládá na znovuhratelnosti, nesmírně důležité.

zdroj: Archiv

Život ve hře

Hratelných Bergsonů je celkem 6 s tím, že se vám postavy odemykají postupně. Každý příbuzný má unikátní zbraň i kouzla a levelujete všechny zvlášť. Zároveň ale po určitém množství investovaných skill pointů odemknete efekt, který pomáhá všem ostatním.

Rodina vysílá své členy na dobrodružství pomocí portálů, které se nacházejí v podzemí pod domem. Portál vždy obsahuje 2 až 3 lokace a každá z nich má 2 až 4 podúrovně. Na jejich konci vás vždy čeká boss. Někteří jsou lehčí, na jiné se poměrně nadřete. V samotných levelech narazíte kromě běžných creepů občas na silnější nepřátele, kteří jsou zvýrazněni žlutou barvou.

Nicméně přechod do dalšího portálu bývá velice tuhý. Poškození, které udílíte, většinou nestačí a poměrně často a rychle umíráte. Je tedy rozumné projít třeba předchozí portál, nasbírat nějaké zkušenosti a goldy, ty dobře investovat a poté si zkusit opět těžší portál. To byl také záměr tvůrců. Hra je sice těžká, ale nehází vám klacky pod nohy. Protože jednou se vylepšíte natolik, že toho zpropadeného bosse prostě porazíte.

Co mě fascinovalo a velice zaujalo, byl fakt, že příběh se odehrává i potom, co v misi zemřete. Ve velkém domě rodiny Bergsonů se totiž neustále něco děje a oni jako by žili svým vlastním životem. Jednou se vrátí z dlouhé cesty syn Joey, aby byl najednou hratelný, jindy kolem projde potulný cestovatel, od kterého prostě jen zjistíte, co se děje ve světě. Strýček Ben se snaží přijít na kloub nějakému technickému vynálezu ve své laboratoři, zatímco další syn Kevin ve svém pokoji trénuje bojové umění. Vy se jen zastavíte a koukáte, co se to doma děje. A jako celek to působí roztomile a idylicky.

Návyková záležitost

Jedinou malou kaňkou na kráse je občasná technická nedokonalost hry. Někdy se mi stávalo, že nepřítel upustil zlaťáky nebo předměty někam, odkud nebylo možné je sebrat. Poměrně zvláštní je i fungování výše zmíněných modrých a zlatých portálů. Nepřátelé se za ně totiž nedostanou, ale vy je zároveň dokážete prostřelit. Takže když jste v úzkých, můžete je nalákat k portálu, v klidu si přejít na druhou stranu a pohodlně je vybít, pokud tedy umíte útočit na dálku.

Nevím, zda se v tomto případě jedná o technický nedostatek, nebo jde o záměr. Tímto způsobem se dá ale mnohdy zabít poměrně velké množství nepřátel, proto bych uvítal, aby nepřátelé mohli branami procházet – i když je pravda, že mi tenhle manévr mnohdy zachránil život.

Children of Morta jsou velice návykovou hrou, přesně takovou, ke které si jednou sednete a nedokážete se od ní odpoutat, dokud ji nedohrajete nebo alespoň neporazíte toho bosse, který vás už tolikrát zničil. Je zde navíc velký prostor pro znovuhratelnost, protože dungeony jsou vždy náhodně generované a vy neustále objevujete nové události, takže i po dohrání příběhové kampaně máte stále co dělat.

A když už nic, tak alespoň chcete nechat běžet dění v domě Bergsonových jako spořič obrazovky, protože vás prostě bude bavit se na ně dívat. Hra si bere to nejlepší ze svých předchůdců a i přes poněkud typický fantasy příběh je zatraceně zábavná. A když k tomu přidáte možnost hrát v kooperaci, výsledkem je něco skoro dokonalého.

Verdikt:

VAROVÁNÍ: Jakmile jednou spustíte Children of Morta, nikdy nebudete chtít přestat.

Nejnovější články