Codename Panzers Cold War - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Codename Panzers Cold War - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

6. 4. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Přinést na poli válečných strategií něco nového není zrovna lehké. Pokračování zavedené série to zkouší alespoň s fiktivním konfliktem za Studené války.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 6.dubna 2009
Verze hry: anglická/PC/review
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Tvůrci úspěšné série Codename: Panzers od začátku avizovali, že chtějí vydat trilogii. A nelhali. Po prvním a druhém titulu zasazeném do atraktivního, ale lehce ohraného prostředí druhé světové války se posunuli o pár let dál. Po autentických bitvách zatím posledního světového konfliktu přinášejí boje fiktivní, ale neméně zajímavé. Autoři totiž rozvíjejí napjatou situaci z období Studené války až k velkému ozbrojenému konfliktu...

Válka začala v Berlíně
Kampaň s necelými dvěma desítkami misí začíná ve chvíli, kdy Sovětská armáda útočí na berlínské letiště Templehof. Záminkou je „sestřelení“ sovětského MIGu, který ve skutečnosti spadl po srážce s nákladním spojeneckým letadlem, jedním z mnoha, které do blokádou uzavřeného západního Berlína přiváželo potraviny a léky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Bojové scénáře vás nezavedou jen do Berlína a Německa vůbec, ale i do dalších částí Evropy; třeba do Francie, Holandska či Finska. A také do Sovětského svazu. Poměrně plytký příběh vás postaví do role západních hrdinů, ale vyzkoušíte si i boj v kůži „těch správných“ sovětských důstojníků, kteří bojují proti fanatickým komunistům a jejich plánu na rozpoutání nukleární války.

Bitvy spíše komorní
Cold War není o obrovských bitvách desítek a stovek jednotek; jde spíše o taktizování s menším počtem vojáků a strojů, v realtimovém režimu. Obvykle počet jednotek v průběhu mise rozšíříte – i když tu nestavíte základnu a nevyrábíte klasickým způsobem jednotky, některé objekty vám umožní přivolat posily. Někdy se k vám také nějaký ten voják přidá v průběhu bitvy, a také docela často objevíte opuštěné stroje. Atmosféru války zlepšuje i nezávislé (vámi neovladatelné) působení spojeneckých jednotek, které se k vám třeba přidají při útoku nebo.

Dobývání, dobývání...
V každé misi na vás obvykle čeká několik hlavních úkolů, a k tomu ještě cíle vedlejší či tajné. I když se jedná o úkoly na první pohled rozmanité, ve skutečnosti jde většinou o variaci na zabrání určitého strategického bodu. Těch je ve hře celá řada, a i když jejich obsazení není vždy primárním úkolem, není od věci všechna důležitá místa obsadit. Alespoň občasným zpestřením je nějaký ten obranný nebo eskortní úkol, a sem tam dostanete k dispozici jen pár pěších jednotek a vyzkoušíte si infiltrační misi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zabráním strategického bodu obvykle získáte nějakou výhodu. Tak třeba můžete ovládnout obrovské stacionární dělo s ničivou silou. Nebo radar, který vám jednou za čas může ukázat všechny jednotky na mapě. A nebo depo či polní nemocnici, tedy ideální místo na opravu strojů a doléčení vojáků. A nechybí ani přístav, heliport nebo skladiště, tedy místa, které vám mohou „vyprodukovat“ čerstvé jednotky.

 AI nijak neoslní
Kampaň můžete hrát na čtyři různé obtížnosti. Při volbě Easy jí zvládnete za víkend, na Normal už budete muset taktizovat a při dalších dvou se docela zapotíte. Je docela škoda, že kampaň jako celek nemůžete hrát v kooperativním multiplayeru, přesto, že je do hry implementován – bohužel jen na úrovni scénářů.

Nepřátelští vojáci vedení umělou inteligencí nedělají vysloveně kraviny, ale že by dokázali třeba nějak koordinovaně útočit, neřku-li se pokusili o záludný obchvat, to tedy ne. Připadali mi spíš pasivní: snad všechny větší akce počítačového soupeře jsou naskriptované, je to znát hlavně na protiofenzívách po zabrání určitého území. Celá hra v tomto ohledu tak nějak průměrná. Pathfinding vašich jednotek funguje jakž takž, až na občasné vzájemné motání větších strojů nebudete mít vážnější problémy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Obsazování tanků i budov
Jednoduché ovládání a vesměs přímočaré úkoly by mohly vést k přesvědčení, že hra nemá žádnou strategickou a taktickou hloubku. Není tomu tak. Vojenské operace musíte leckdy provádět s rozvahou a využít každé možnosti, jak posílit své pozice. To znamená třeba obsazovat nepřátelské stroje. Třeba posádku tanku můžete vyhnat tak, že rozpálíte pancíř svými plamenometčíky, a dělostřelce zas může postřílet snajpr... Tohle se osvědčilo už v minulých dílech a funguje to zas.

Další známou akcí je obsazování budov a bunkrů, nově můžete své pěšáky také krýt za různými bednami a podobnými překážkami. Herní engine ale počítá s destrukcí většiny objektů, takže třeba domek neskýtá absolutní bezpečí – nepřátelé jej klidně mohou palbou z těžších zbraní srovnat se zemí, stejně jako rozstřílejí sudy nebo tankem vyvrátí strom.

Specializovaní pěšáci a upgrady pro techniku
S pěchotou si vůbec můžete docela pohrát. Většina jednotek má nějaké speciální schopnosti, a využijete jak průzkumníky a snajpry, tak minometčíky, bazukáře, kulometčíky či mediky. A také ženisty schopné zaminovat cestu, postavit zátaras či vyčistit minové pole. Některé profese navíc mohou postavit jednoduchou stavbu – třeba kulometné hnízdo, polní lazaret, depo nebo strážní věž.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Veselo je i s bojovou technikou. Ve hře sice není nijak omračující množství různých typů, ale v praxi obrněné vozidlo, džíp a pár tanků a samohybné artilerie vlastně stačí. Zvlášť proto, že ji postupem času můžete vylepšovat – třeba kanónu přidáte maskování, tanku vylepšíte dělo a obrněnému vozidlu přidáte opravárenský kit či obojživelnou úpravu. Nepřítele také můžete polaskat ze vzduchu: letadla sice nejsou klasickou součástí vaší armády, ale v určitých intervalech si můžete přivolat bombardéry, průzkum nebo zásobovací helikoptéru.

Vaši chrabří hoši se s bojovými zkušenostmi zlepšují, mohou dosáhnout až tří úrovní. Část armády – tzv. core units – navíc putuje z mise do mise a vyplatí se na ně dávat pozor a pěkně si je piplat a vylepšovat. Na některé dávat pozor dokonce vyloženě musíte, a to na hlavní hrdiny, kteří jsou přítomni i přímo na bojišti. Mezi boji si poslechnete nejen brífink k další misi, ale také si můžete pohrát se svými hlavními jednotkami: za body prestiže vybrat vylepšení či koupit nové jednotky. Do mise jich pak vezmete jen omezený počet, takže se vyplatí mít pestrou armádu a bojovat vždy s jednotkami, které se hodí na daný typ úkolu.

Slušná grafika
Grafické zpracování je přívětivé, řekl bych odpovídající žánru. Ať už se pohybujete v rozstříleném Berlíně, na francouzském venkově nebo sněhem pokryté základně někde v Severním moři, vždy máte dobrý přehled o bojišti. Atmosféru dokresluje sovětský rozhlas (v angličtině se silným, hollywoodsky ruským přízvukem) i výkřiky vojáků.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

I když hra postrádá takový ten „wow“ efekt, fakticky není technickému zpracování možné vyloženě vytknout nějaký velký nedostatek. Tedy snad až na zbytečně dlouhé nahrávání; když něco zkazíte a využijete funkci Load, tak si trochu počkáte. A u ovládání je zas škoda, že přes poměrně bohaté volby není možné změnit některé klávesy – a třeba pauzování bych osobně mnohem více ocenil na mezerníku, než na klávese Pause.

 Lehký nadprůměr, žádná špička
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Cold War není nijak převratnou hrou, na druhou stranu osvědčené válečné sérii žádnou ostudu nedělá. Přináší v rámci série několik nových prvků – třeba upgrady pro vaše stroje -, hlavní principy bere z předchozích dílů. Je ale škoda, že si z nich bere i průměrnou umělou inteligenci, která těm nejnáročnějším stratégům stačit nebude. Pro ostatní je třetí díl Panzers slušnou válečnou hrou, při které se dobře pobaví. A i když kampaň není z nejdelších, i po jejím dohrání hra nabízí slušné množství samostatných misí pro jednoho i více hráčů.

Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery...

Související články: Novinky, GC dojmy, Codename Panzers 1 recenze, Codename Panzers 2 recenze

 
Jiří Sládek
autor je šéfeditorem portálu TN.cz




 
 
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Slušné pokračování povedené série válečných realtimovek těží z atraktivního tématu fiktivní války mezi SSSR a západem. Hodnocení sráží průměrná umělá inteligence a monotónní úkoly, ale bavit se můžete i tak.

Nejnovější články