Colin McRae: DIRT - mega-recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Colin McRae: DIRT - mega-recenze

19. 6. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nejznámější rally série je zpět a přijíždí s plnou parádou. Slibovala revoluci v grafice, systému poškození i zásadní zlepšení kritizovaného jízdního modelu. Zvládl Colin přechod na next-gen platformy?

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 19.června 2007
Verze: prodávaná/X360/anglická
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Colin McRae Rally, jedna ze stálic závodního nebe, přijíždí v novém kabátě a s řadou úprav na všechny moderní systémy. Zejména majitelé Xboxu 360 se konečně dočkali offroadových závodů, které na této platformě dosud chyběly. Jak se vývojáři poprali s novými technologiemi, to se dočtete na následujících řádcích.

Tahle série měla podle mnohých lidí klesající tendenci a možná pod tímto tlakem přistoupili Codemasters nejen ke kosmetické změně názvu, ale i k úpravě herní koncepce. Původně čistě rally hra se nám v novém dílu DIRT vydala na průzkum ke konkurenci a přivezla s sebou několik jejich nápadů. Předně je zcela přebudován model soutěží, který evidentně kopíruje geniální Rallisport Challenge 2 (pro mě dodnes nepřekonanou závodní hru, na jejíž pokračování čekám jako na smilování boží, ale nejspíš nevznikne). Kariéra DIRT je rozestavěna do podoby velké pyramidy, kdy začínáte se závody v jejím nejspodnějším patře, vítězstvími odemykáte nové soutěže a postupně šplháte až na samotný vrchol.

Hra se již neomezuje jen na klasickou rally, ale vyzkoušíte si i Rallycross, Crossover, Rally Raid, závody do vrchu a klání offroad vozů. Taktéž nabídka vozidel se značně rozšířila, zejména jejich variabilita. Vedle nejpopulárnější třídy WRC si užijete různých bugin, offroad speciálů, náklaďáků atd. Přítomnost bugin (a přibližně stejné nasvícení scény) značně evokuje podobnost s PS3 hitem MotorStorm, ale je to jen první dojem, který rychle odezní. Jak jsem již uvedl, nejvíce se čerpalo u druhého dílu Rallisport Challenge, jehož vliv je tu nezpochybnitelný.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Před startem
Aby šok ze změny nebyl až tak velký, vývojáři tu zachovali klasický rally šampionát, který je vedle kariéry druhým hlavním herním režimem. Zbývá nám ještě možnost vlastního nastavení závodu a pak hodně očesaný multiplayer, který vlastně ani žádným klasickým multiplayerem není. Jezdíte totiž osamoceně na zvolené trati a po závodu se jen podíváte, jak jste na tom ve srovnání s dosaženými časy ostatních hráčů. Navíc je nastavení online závodů hodně nedořešené a měl jsem také problémy s komunikací, kdy nám neustále vypadávalo hlasové spojení.

Menu je netradičně řešeno virtuálními plovoucími nabídkami, které vypadají velmi elegantně, ale listování v nich by mohlo být o fous svižnější. Loading obrazovky ztvárňuje totožná grafika a během čekání na načtení dat zobrazují všemožné statistiky, od počtu odjetých závodů, až po nejdelší skok nebo průměrnou dosaženou rychlost. Vtipný nápad, během nějž si ani neuvědomíte, že je to čistě nouzové řešení, abyste se nezačali nudit.

 Od Forzy ke Colinovi
Někde jsem četl, že nový Colin je ideální spojení arkády a simulace, ale to je podle mého názoru nesmyslné tvrzení. Tahle hra je totiž arkáda jako řemen a kde bych měl hledat nějaké prvky simulace, to mi není moc jasné. Snad autora výroku přesvědčily možnosti nastavení auta, které se tváří velmi sofistikovaně, ale jejich skutečná účinnost je nevalná.

Colina jsem začal testovat vzápětí po Forze 2 a mé první pocity připomínaly běžce, kterému uvázali na nohu kamennou kouli. Neustále jsem se s hrou přetahoval o řízení, auto mi na silnici podivně plavalo a snaha udržet ho v nějakém smysluplném směru byla marná. Hra trpí několika problémy v nastavení, na které si nutně musíte zvyknout, jinak budete postrádat kvalitní odezvu z řízení. Trvalo mi to celé tři hodiny a teprve potom jsem se začal dobře bavit. Do té doby jsem neměl pro hru dobré slovo a proklínal jsem všechny, že zkazili tak slavnou sérii. Tak horké to naštěstí není, i když do optimálního stavu má hra daleko.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jízdní fyzika
Domnívám se, že je škoda, že vývojáři nezkopírovali i fyziku z Rallisportu Challenge 2, když už si vzali jejich herní systém. Auta totiž postrádají váhu a kvůli špatně nastavené trakci nedrží stopu. Netýká se to všech vozidel, ale valné většiny ano. Velkým problémem je zatáčení některých modelů kolem centrálního pivotu, což bych od následovníka série Colin McRae Rally nečekal. Vypadá to, jakoby tuhle závodní hru dělal tým nováčků a ne zkušených profesionálů. Kvůli tomu je poměrně komplikované zvládnout řízený smyk a vůbec si správně najet autem do zatáčky. Extrémně účinné brzdy vás pak donutí naučit se zvládnout přetáčivý slide bez pomoci ruční brzdy, která je vhodná jen do velmi ostrých zatáček a doporučuji ji podržet déle, než jste zvyklí z jiných her. Nevím, zda je to ten hledaný simulační prvek, ale pouze krátké stisknutí ruční brzdy nevede ke kýženému efektu.

Jakmile pochopíte tyhle zákonitosti, zjistíte, že se na ně dá celkem zvyknout a po pár hodinách ježdění bude vaše počínání na trati vypadat docela k světu. Netvrdím, že je to ideální scénář pro závodní hru, sám dávám přednost intuitivnímu pochopení jízdního modelu, ale chci takhle zabránit zbytečnému odsouzení hry jen po pár minutách testování. Nevzdávejte se po prvním nezdaru a výsledky se brzy dostaví. Já jsem ke konci kariéry téměř nabyl dojmu, že je řízení úplně perfektní, ale zůstávám nohama na zemi. Do jisté míry je to způsobeno lepšími vozidly, která si průběžně pořizujete a pak se určitě podepsal i mnohahodinový trénink, který udělá mistra z každého.

Komplikovanější jízdní fyzika se podepisuje u všech kategorií vozidel, někde více, jinde méně. Obával jsem se především závodních kamionů, ale ty jsou nakonec lepší, než jsem čekal. K dobrému dojmu ze hry přispívají výborné kamery z interiérů vozidel, kde se můžete volně rozhlížet a všímat si všech detailů. Samozřejmě, že váš navigátor čte z poznámek a hlásí vám zatáčky, mosty, skokánky a jiná důležitá místa. U většiny rally her je zvykem sledovat doprovodnou barevnou šipku na HUD displeji, ale tentokrát se bez ní musíte obejít. Mluvená navigace se však povedla a až na několik nezvládnutých úseků se s její pomocí řídí velmi dobře.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Model poškození
Povedly se také kolize a destrukce vozidla, kde míru poničení ovlivňuje zvolená obtížnost. Skvěle reaguje vegetace, která se ohýbá, menší dřevěné sloupky lze přerazit, svodidla promáčknout a volně položené balíky slámy nebo pneumatiky nárazem odhodíte. Teprve velké a pevné objekty mohou způsobit úplnou destrukci vozidla, ačkoliv existují výjimky, protože na jedné trati mě několikrát dokázal zastavit směšně malý kamínek. K nějakým zásadním chybám u kolizního modelu nedochází, snad jen auto po otočce na střechu přestává kolidovat se soupeři, případně zlobí některé z bariér podél silnice.

Systém poškození vozidel eviduje devět různých oblastí - od motoru, převodovky nebo chladiče až po karoserii, opotřebení pneumatik nebo proražený výfuk. Každá součástka ovlivňuje celkový chod vozu, opět dle úrovně obtížnosti. Proto je nezbytné, při každé zastávce v depu, opravit nejkritičtěji poničené části, na což máte vymezený čas. Obvykle se vyplatí auto nejprve umýt, protože se tím zkrátí doba potřebná na opravu dalších součástí, ale na to už si přijdete sami. Rozbitá auta vypadají realisticky s minimem polygonových chyb, mezi něž patří třeba prolínání trojúhelníků v pneumatice.

Ne zcela ideální mi připadal rychlý reset vozidla, které se dostane mimo vytyčenou trať. Nejenže si nevychutnáte případnou havárii, ale především vás hra nikdy moc daleko nepustí. Jednou poodjedete i pár desítek metrů a nic se neděje, podruhé jen lehce zavítáte mimo ideální stopu a hra přeruší vaši jízdu. Není to sice kritický problém, spíše to obtěžuje a přerušuje hru.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

AI na půl plynul
Umělá inteligence je hodně závislá na zvolené obtížnosti. Na nižších stupních dělají řidiči chyby, nejedou moc rychle a maximálně se snaží jednotlivě blokovat cestu. Na vyšším nastavení jedou čistou stopu a bez okolků do vás budou narážet, případně nefér spolupracují a uzavřou celou šíři vozovky. Přesto jsou jednotlivé stupně obtížnosti trochu nevyrovnané a rozdíly v časech mohou dělat i desítky sekund.

Nemile mě překvapila předvídatelnost některých fází závodu, kupříkladu start. Ten se většinou odehrává podle stejného scénáře, takže pokud se dva soupeři na začátku srazí, bude se tato situace opakovat po každém restartu. Ke cti vývojářům zrovna neslouží podvody, kterých se umělá inteligence dopouští. Přizpůsobuje se schopnostem hráče, což jde nejlépe vidět u Crossover závodů. V prvním kole jsem dosáhnul času 1:06 a můj soupeř byl o sekundu pomalejší. Druhá dvojice jela čas okolo 1:20 a vítěz postoupil se mnou do finále, kde mi na vítězství nestačil ani můj nový osobní rekord. Zázračné zlepšení soupeře, který jel ještě před chvílí o patnáct sekund pomaleji, postrádá smysl a mně mnohem více vyhovují řidiči v podobě, v jaké je nabízí Forza Motorsport 2.

Podobný typ podvodu odhalíte i u dalších závodů. Jakmile se prokoušete do čela a poodjedete o pár sekund, náhle se za vámi vyřítí nejčastěji Colin McRae, který ďábelským zrychlením zlikviduje celý váš náskok. Není to pravidlo, ale stalo se mi to mnohokrát. Celkově však lze umělou inteligenci hodnotit spíše pozitivně…

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kýčovitá grafika
Nový Colin běhá na enginu Neon, který Codemasters pyšně představili před několika měsíci (a bude využitý i v jejich Flashpointu 2). Považuji však za chybu, že si někdo vzal jeho název příliš k srdci a rozzářil tolik objektů všemožnými bloom a glow efekty. Některé lokace, zejména Itálie a Austrálie, působí strašně kýčovitě a já jsem přesvědčen, že by více hráčů dalo přednost reálnějšímu provedení než této cirkusové šaškárně. Určitě také spoustu lidí zamrzí, že ve hře neexistuje změna počasí (ani zimní lokace) a jediné, co uvidíte, jsou lesknoucí se silnice, které mají vzbuzovat dojem mokrého povrchu. To je další ústupek oproti starším dílům.

Kvalita a detail zpracování je však bezprecedentní a i globální nasvícení vypadá velmi dobře – stylově se blíží MotorStormu, který si však odpustil nerealistické experimenty s rozsvěcováním objektů. Špičkový detail krajiny a vozidel si však vybral svou daň v podobě nestabilního frameratu (i na X360) a viditelného doskakování LOD modelů. V pořádku není ani vertikální synchronizace obrazu nebo relativně pomalá odezva na přepnutí do zpětné kamery. Grafiku však hodnotím velmi dobře, je to rozhodně jedna z nejkrásnějších her současnosti, ale namísto husté trávy bych dal přednost stabilnímu fps, protože to je u závodních her ta nejpodstatnější vlastnost.

Pazvuky motoru
Kde však hru musím podrobit zdrcující kritice, je audio stránka, zejména ty pazvuky, co se linou od motorů. Něco tak příšerného jsem už dlouho neslyšel a nebojím se napsat, že se jedná o jednu z nejhůře ozvučených závodních her moderní historie. U většiny vozidel se ani nedá mluvit o motoru, ale spíše o kombinaci vysavače a meluzíny. Po několika minutách poslechu dalších pěti stejně kvílejících vozidel budete mít hlavu jako glóbus a obrovskou chuť vlastnoručně zabít zvukaře, který se zcela určitě minul povoláním. Jen minimum aut se dá jakž takž akceptovat a do určité míry se i podobají svým reálným předlohám, ale podle čeho se zvukař inspiroval u těch ostatních, to si netroufám vůbec odhadnout.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zklamalo mě také, že se nikdo nenamáhal ozvučit krátké přetáčivé smyky při snaze srovnat rozhozené auto, neuslyšíte ani rázy od silentbloků nebo převodovky, které jsou tak charakteristické pro vozidla třídy WRC. Podprůměrnou práci tak zachraňují jen povedené zvuky destrukce, zejména přerážení různých planěk kolem cest nebo demolování ochranných bariér, které snad nemohl dělat stejný člověk.

Zastávka u PC verze
V krátkosti jsme se podívali také na PC verzi hry, která se vyznačuje obdobným zpracováním jako na Xboxu 360. Abyste však dosáhli stejné kvality, musíte disponovat velmi výkonnou konfigurací, protože dvoujádrový procesor s grafickou kartou GeForce 7900 a 1GB RAM není to pravé ořechové a s nějakými detaily se můžete rozloučit. Optimalizace je dost špatná, protože s touto výbavou hra neběhala plynule ani v nízkém rozlišení a s minimálními detaily.

Ani doporučená konfigurace (procesor Intel Core 2 Duo 2.66Ghz (Athlon X2 3800+), 2GB RAM a GeForce 8800 nebo Radeon X1950) nezvládá zobrazit hru v kvalitě srovnatelné s X360, což je trochu na pováženou, protože se rozhodně nejedná o sestavu za lidovou cenu. Na PC mi dále vadilo ovládání na klávesnici, které je nepohodlné a ještě negativněji zvýrazňuje krkolomné nastavení vozidel. Na Xboxu 360 se hra ovládá mnohem lépe, přestože jsem ani zde nešetřil kritikou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší galerii (za část díky Xboxyde)

Shrnutí
Colin McRae: Dirt je poněkud rozporuplná hra, alespoň z mého pohledu. Komiksově barevné závody s nečitelnou jízdní fyzikou budou vyžadovat hodně vaší trpělivosti, než jim přijdete na chuť. Ale pokud překonáte první rozčarování, je velmi pravděpodobné, že se budete dobře bavit. Kdybych totiž napsal hodnocení této hry po několika prvních hodinách hraní, stěží bych udělil známku vyšší než nějakých šedesát procent. Zvláště po Forze jsem si nemohl zvyknout na nekomunikativní řízení, plávání vozidel, těžkopádné řízení smyku, zadrhávání frameratu atd.

Čím déle jsem však hrál, tím lépe jsem se sžil s nastavením hry a nakonec, po dokončení kariéry i rally šampionátu, jsem litoval, že už je po všem. Hra se dá dokončit během pouhých deseti hodin, což není mnoho, ale nikdo vám nebrání pustit se do opakovaných soubojů na vyšší obtížnost. Překvapivě musím přiznat, že si mnohé závody s chutí zopakuji, protože mají své kouzlo. Ovládání vozidel se dá naučit, jen to bude chtít více času, než bývá dobrým zvykem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Z herních elementů lze dále vyzdvihnout velmi slušné kolize a zničitelnost okolního prostředí. Občas sice uvidíte nějakou chybu, ale přesto vypadá úchvatně, když se vám náhodou podaří táhlý slide a vy zadkem vozidla pokosíte dřevěné hrazení kolem zatáčky. Je ale velká škoda, že nový Colin nedokázal navázat na přeci jen intuitivnější předchůdce a prakticky pohřbil multiplayer, jehož omezené možnosti jsou jen chabou, nekonkurenceschopnou záplatou.



Stáhněte si: Demo, Trailery

Související články: Dojmy z dema, Novinky, Colin McRae Rally 2005 recenze, Colin McRae Rally 04 recenze, Colin McRae Rally 3 recenze, Colin McRae Rally 2 recenze

Ivan Kratochvíl
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým






 
 
Ivan Kratochvíl

Verdikt:

Hezké offroad závody, u nichž musíte projevit dostatek trpělivosti, abyste ovládli jízdní model. Ten je, zejména zpočátku, hodně těžkopádný a nedosahuje kvalit starších dílů. Pokud však dáte hře šanci, odvděčí se vám kvalitní kariérou v parádním vizuálním provedení a i to ovládání se nakonec nějak poddá. Slušná práce, ale čekali jsme přeci jen víc.

Nejnovější články