Combat Mission: Beyond Overlord
zdroj: tisková zpráva

Combat Mission: Beyond Overlord

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

25. 7. 2000 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Combat Mission: Beyond Overlord - recenzeAutor: BergyPublikováno: 25.července 2000Po...


Combat Mission: Beyond Overlord - recenze

Autor: Bergy
Publikováno: 25.července 2000

Po nedávném znovuoživení ságy slavných Steel Panthers se všem zarytým válečným stratégům naskýtá další možnost jak využít své schopnosti a to v titulu nazvaném Combat Mission. Hned v úvodu je ale třeba říci, že ačkoliv se Combat Mission po grafické stránce může jevit spíše jako real-time strategie, jedná se čistě o tahovou strategii a ne ledajakou.

 Tahová strategie ve 3D realitou
V první řadě si hned všimnete, že se tato strategie liší od jiných tahovek svojí grafikou a také možná až nehoráznými hardwarovými nároky, které dají v některých případech zabrat i výkonným počítačům. Všechny objekty, terén, vozidla a i pěšáci jsou totiž plně 3D a u těch největších scénářů není vůbec žádný problém mít na obrazovce přes 100 samostatně se pohybujících jednotek. Teď si možná říkáte co to plácám, vždyť jde o tahovou strategii, tak proč by se všichni pohybovali najednou. A v tom je právě celý vtip, už o odstavec dříve jsem se zmínil, že nejde o ledajakou strategii a teď vám poskytnu ono vysvětlení. Dění hry je totiž rozděleno do dvou částí. V první máte za úkol plánování. Určíte, kam se která jednotka přesune, popřípadě rozdáte příkazy kdo má na koho střílet a podobně. Zde plánování končí a je třeba se přepnout do reálného módu, ve kterém se všechny jednotky, které dostaly nějaký úkol, snaží splnit vše co jste jim přikázali. Reálný čas běží 60 vteřin, pak se děj opět zastaví a vy pokračujete v zadávání příkazů. Ona druhá část by se vlastně dala označit za čistě pozorovací, protože hráč nemůže děj nijak ovlivnit, jednotky provádějí pouze příkazy zadané v plánovacím módu.

Člověk si to hned neuvědomí, ale stačí chvilka hry a hned pochopíte, jak brilantní nápad to je. Poté, co pečlivě udělíte příkazy, se totiž už nemusíte ničemu věnovat a můžete se v klidu kochat probíhajícím dějem a co víc, pokud by vám nějaká část obrovského boje unikla (scénáře jsou opravdu rozlehlé), nic se neděje. Stačí na ovládacím panelu přetočit děj na začátek a pustit si dané kolo znovu a prohlédnou si ty části, které vám předtím unikly. K plánovací části se pochopitelně vrátit nemůžete, takže vaše závažné velitelské hrubky napraví jedině restart scénáře, ale jak se říká všechno špatné je k něčemu dobré a to si myslím platí i zde. Pokud se tedy nějaké chyby dopustíte, radím vám pořádně si prohlédnout reálnou akci ať vidíte co přesně váš chybný krok způsobil, snáze se tak poučíte a příště budete postupovat obezřetněji.

 Taktika především...
Každý scénář je, ostatně jako ve většině tahových strategiích, limitován počtem tahů. Pokud jste v roli obránců, může vám to být asi jedno, protože jste to vy kdo sedí na určitých kvótách, které se snaží nepřítel dobít a pokud na nich vydržíte až do posledního tahu, jste vítězi. Jiný postoj musí zaujmout útočník, který se musí snažit postupovat, aby buď zcela rozdrtil protivníka silou (total victory) nebo aspoň zabral strategické body (tactical victory), což je také vítězství, ale nepřítel nebyl v tomto případě úplně eliminován. Pro úplnost dodávám, že jsou scénáře, kde jsou obě strany útočníkem - taková bitva představuje scénu, kdy se oba soupeři nalézají na opačných stranách mapy a strategické body někde uprostřed. Pak už jen záleží na správně rychlé taktice kterou zvolíte a nic už nebrání rozpoutat bitvu, která musí nadchnout každého válečného nadšence.

Ačkoli mohla být grafika v obecném měřítku možná o něco hezčí, je až překvapivě detailní. Všechny bojové prostředky se snaží odpovídat svým skutečným protějškům, i pouhým vizuálním kontaktem poznáte jaké zbraně ve svých rukách třímá pěchota, nemluvě o vozidlech, které jsou zpracovány přímo skvěle a to i po zvukové stránce, které tvoří ve výsledku naprosto věrnou kulisu obrovské bitevní vřavy. Vraťme se ale k herní stránce Combat Mission. Kromě rozsáhlého výběru jednotlivých bitev máte k dispozici i obdobu kampaní, které obsahují třeba i 9 bitev. A pokud všechny scénáře dohrajete (což rozhodně jen tak nebude) máte k dispozici editor, kde můžete vytvářet nové mapy a začleňovat je do svých bitev a dokonce i kampaní.

 Nastavení šité každému na míru
Obtížnost je u této hry velice dobře nastavitelná, bude vyhovovat jak stratégovi začátečníkovi tak otrlému válečníkovi, který nežije ničím jiným než druhou světovou válkou. Před začátkem každého scénáře si můžete zvolit poměr sil, tak jak vám bude vyhovovat nebo nastavit z jaké vzdálenosti budou vaše jednotky schopny nepřítele zpozorovat a kdy se jim podaří přesně identifikovat daný typ. V praxi to znamená, že při standardním nastavení vaše předsunutá hlídka spatří nepřátelský tank v určité vzdálenosti, ale nerozpozná o jaký druh se jedná. Když se pak nepřítel přiblíží, tak teprve zjistíte, s kým máte tu čest. Je to velice důležité neboť když identifikujete tank nebo jiný bojový prostředek, můžete si lehko zjistit jakou má daný stroj výzbroj nebo jak silně je pancéřován a zvolit nejvhodnější zbraň proti němu. Tato volba viditelnosti jde samozřejmě také vypnout a jak říkám, záleží jen na vás jaké nastavení zvolíte.

 Výhody trojrozměrného terénu
Obrovskou výhodou oproti jiným hrám je zde použitý plastický terén, který díky trojrozměrnému zpracování jde efektně využít. Neříkám že třeba v hrách typu Close Combat taková možnost není, ale při pohledu z ptačí perspektivy má člověk kolikrát problém onu terénní nerovnost rozpoznat. To má za následek, třeba i zvolení špatné taktiky a ta samozřejmě i ztrátu cenných jednotek. V Combat Mission si můžete svůj pohled libovolně natáčet, přibližovat nebo oddalovat a díky tomu jsou vaše možnosti viditelné i samotným okem. A kdyby přeci ne, tak jste zejména při zaměřování potencionálních cílů okamžitě upozorněni, že vám v trajektorii střelby leží překážka. Rozhodně tedy nepočítejte s tím že scénáře budou nějaké holé placky to tedy ne. Mapy jsou doslova posety ďolíčky a vyvýšeninami, přičemž se zde nachází spousta stromů a také obytných stavení. Pokud se boje přenesou i do měst nebo vesnic, jsou ony baráčky skvělým útočištěm pro pěchotu, která je tak dobře chráněná a zároveň může ostřelovat nepřítele.

Autoři šli dokonce až tak daleko, že si můžete zvolit u více patrových budov do jakého patra své svěřence naženete, což jsem snad v žádné hře ještě neviděl. Zároveň je ale důležitá volba budovy, která poskytne vojákům svou ochranu. Někdy sice není z čeho vybírat, ale pokud je, tak vybírejte pečlivě. Například dřevěný domek se po pár zásazích z tanku rozsype - rozhodně lepší ochranu vám poskytne dům cihlový a úplně nejlepší je kamenný, který vydrží skoro všechno (myšleno obrazně). Nicméně i takové trosky, které posléze z nějakého stavení po vytrvalé palbě zůstanou, mohou poskytnout skvělé útočiště. Zvláště pro vojáky s protitankovými střelami je to bezvadná skrýš, takže i od takových míst si raději držte určitý odstup, jinak vás stihne nemilé překvapení.

Bojovat můžete buď se spojenci (Američané, Angličané ,Francouzi, Kanaďané) nebo s Němci (Wehrmacht, SS). Je sice trochu škoda, že časové rozmezí, ve kterém se boje odehrávají, je možná až moc malé (od spojenecké invaze v Normandii do konce války), ale nezbývá než doufat, že buď nás Big Time Software obdaří nějakým datadiskem nebo dalším dílem této znamenité strategie. Na druhou stranu na nedostatek jednotlivých bitev a operací si určitě stěžovat nemůžeme.

pokračování - AI láme rekordy, hra přes email...

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva


Zvětšit

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Nejnovější články