Command&Conquer 3: Kane Wrath - rec.
7/10
zdroj: tisková zpráva

Command&Conquer 3: Kane Wrath - rec.

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

29. 3. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Kane nikdy neumírá, Kane nikdy neodpouští svým nepřátelům a Kane nikdy nepřestane usilovat o nastolení úplného chaosu. Zabráníte mu v novém tahovém módu v datadisku? PRVNÍ ČESKÁ RECENZE

Autor: Bergy
Publikováno: 29.března 2008
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze: PC/prodávaná/česká
Doba recenzování: pár dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
I když momentálně hodně pozornosti poutá nedávno ohlášený Red Alert 3, přídavek Kane's Wrath pro Command & Conquer 3 (mega-recenze PC verze / video-recenze / X360 recenze) rozhodně na okraji zájmu nestojí. Jak už totiž napovědělo naše preview, vývojáři toho poměrně dost naslibovali, včetně podstatných novinek pro singleplayer i multiplayer. Pojďme se proto společně podívat na to, jak se Kane's Wrath nakonec vyvedl a jestli se opravdu vyplatí si ho pořídit (vyžaduje však, abyste vlastnili původní hru CC3, tzn. není samostatně spustitelný).

 Povstání z popela
Nový příběh se točí kolem hlavního záporňáka jménem Kane. Začátek singleplayerové kampaně vás navíc zavádí do událostí odehrávajících se před třetím dílem CC3. Přesněji řečeno do doby, kdy skončila druhá tibériová válka a Kane byl považován za mrtvého. Toho využili jeho bývalí stoupenci, kteří zformovali odnože NOD a prohlásili se za nové vůdce.

Bratrstvo NOD se tak hned od počátku nachází v nezáviděníhodné situaci. Jeho základy otřásají vnitřní boje a vojenská síla je citelně oslabena ztrátou důmyslných vojenských technologií, které po porážce padly do rukou GDI. Nic však není definitivně ztraceno. Kane, jak jistě víte, po smrti vůbec není a s vaší pomocí začíná drtit všechny odpadlíky, dokud NOD společně znovu nesjednotíte. Krátce na to získáváte zpět i svá vojenská tajemství, která GDI neprozřetelně nezničila, protože se je snažila rozluštit a využít ve svůj vlastní prospěch. Děj pak ještě více nabírá na obrátkách a pokračuje dalšími epizodami, jež probíhají nejen v době původního Command & Conquer 3, ale i po jeho skončení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

To vše se odehrává v klasickém nalinkovaném tažení o velikosti třinácti misí. Kampaň je však jen jedna a celá se dá hrát pouze za NOD, což je trochu škoda. Možná se ale časem dočkáme dalších přídavků i za ostatní strany, kdo ví. V každém případě tažením NOD naštěstí singleplayerová zábava nekončí.

 Ovládněte celý svět
Kane’s Wrath přináší do světa Command & Conquer novinku v podobě volného a tudíž nelineárního herního módu s názvem Dobývání světa. Nejedná se sice o nic převratného, protože obdobnou záležitost už nacpali například EA Pacific do druhého dílu LOTR: Battle for Middle-Earth, ale i tak je to velký krok kupředu od zaběhnuté praxe.

Stačí si vybrat jednu z bojujících stran (NOD, GDI, Scrinové), kterou budete ovládat a už se můžete pustit do boje na velké mapě světa. Výchozí pozice je pro všechny stejná, pár základen rozesetých napříč kontinenty a spousta místa k rozšíření svého vlivu. Vybudované základny automaticky generují příjmy do centrální pokladny. Z našetřených peněz financujete výstavbu dalších bází, najímáte armády nebo pořizujete různé bonusy (strategické budovy, podpůrné prostředky atd.).

Prakticky vše se děje na tahy (velký nezvyk pro celou sérii C&C), což znamená, že si své kroky můžete důkladně rozmyslet a nic vás nenutí jednat zbrkle. Během jednoho kola je možné s jednou jednotkou buď provést přesun z místa na místo, nebo vybojovat bitvu. Pohyb vojska je po pevnině velmi zdlouhavý a využívat se ho proto vyplatí jen v krajním případě. Mnohem lepší jsou proto přístavní města, které vás dokáží bleskurychle přepravit po moři do dalšího přístavu kdekoli na mapě. Ještě lepší je teleport mezi vlastními základnami, funguje úplně stejně jako transport mezi přístavy jen s tím rozdílem, že nemusíte cestovat k pobřeží oceánů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V rámci tahů lze ještě postupně vylepšovat své základny. S každým dalším upgradem roste vliv báze, což je velmi důležité. Vývojáři totiž herní mapu navrhli poměrně nezvykle. Vidíte na ní jen obrysy světadílů, ale hranice států nebo zabraného území v podobě sektorů už nikoli. Tibériem zamořený svět už zkrátka nemá jiné hranice, než ty které si svým snažením sami nadefinujete. Kolem základen všech stran se proto rozkládají kruhové výseče ukazující, kam až sahá jejich vliv. Čím větší bázi vybudujete, tím více území máte pod kontrolou.

Rozhodně oceňuji snahu vedoucí k novým nápadům, nicméně zrovna v tomto případě bych osobně daleko radši uvítal klasický systém s jasně definovanými sektory, které by hráč zabíral jako například v sérii Total War a jí podobných. Možná jsem konzerva (označení pro konzervativně smýšlejícího člověka) ale já si zkrátka nemohu pomoct. V mých očích proto Dobývání světa nemá tak velké kouzlo jaké by mohlo mít, ale třeba je to jen můj subjektivní pocit, se kterým nemusíte souhlasit.

 Vyhrát lze více způsoby
Zmínit musím i podmínky vítězství. Nejpřímočařejší cestou je logicky úplné vojenské vítězství, jež počítá s porážkou soupeřů na bitevních polích a následným zničením jejich základen. Není to ale jediná cesta jak hru dokončit. Existuje zde totiž ještě částečné vojenské vítězství, které může nastat mnohem dříve, než úplná eliminace dvou soupeřů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Například GDI dosáhnou alternativního závěru ve chvíli, kdy ovládnou třetinu všech zemských pevnin. To znamená budovat co nejvíce základen a rozšiřovat svůj vliv. U bratrstva NOD je to jiné, musí se soustředit na města a vyvolávat v nich chaos. Pokud ve dvaceti čtyřech metropolích dosáhnou nepokoje kritické úrovně (červená barva), je vítězství jejich. Scrinové se o města ani pevniny starat příliš nemusí, když ale u svých rozvinutých základen dokončí celkem devět prahových věží, jsou soupeři automaticky poraženi.

Bitvy armád se mohou v tahovém režimu automaticky zpracovávat nebo se můžete přepnout do reálného času a se soupeřem si to rozdat na bitevní mapě normální cestou známou ze singleplayeru a multilplayeru. Jakmile se ocitnete v boji, můžete s hotovou armádou rovnou útočit nebo zkusit založit rychle základnu a dovybavit se dalšími jednotkami. Nesmíte však zapomenout, že to samé učiní i váš soupeř. Síly se kterými do střetu vstupujete, jsou tedy poměrně zásadní. Se slabými jednotkami prostě nepřežijete a ani nebudete mít čas se v průběhu bitvy dopracovat k lepším. Při boji v reálném čase se navíc nedají ukládat pozice, takže vše musíte zvládnout na první pokus.

Jak jsem už výše nakousl. Na světové mapě neverbujete jednotlivé jednotky ale celé skupiny, respektive armády. I zde se dá poměrně dobře taktizovat, protože složení těchto týmů je plně ve vaší režii. Jde si vybrat třeba z předefinovaných skupin, přičemž každá je poskládána jinak a má své specifické výhody i nevýhody. Dalším limitujícím faktorem je dosažená úroveň základen (k nejlepším jednotkám se musíte dopracovat upgrady) a také to, jak hluboko máte do kapsy. Pokud vám ale složení armád z nějakého důvodu nevyhovuje, můžete si seskládat vlastní bojové skupiny dle své libosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Za určitých okolností lze ušetřit finance tím, že do armády nedáte MCV, ale nezapomeňte, že pak nemůžete v RTS bitvě postavit žádnou základnu a ani na světové mapě nejde s touto skupinou založit novou bázi. Ovšem pokud potřebujete pouze eliminovat nepřátelskou jednotku a na základně vám nezáleží, pak stojí za zvážení, jestli MCV nevyměnit za pár tanků či letadel. Je to zkrátka jen na vás.

 Rozštěpení frakcí
Už během hraní základní singleplayerové kampaně vám nemůže uniknout, že bratrstvo NOD zde vystupuje v podobě třech znepřátelených frakcí. K základním silám NODu totiž ještě přibylo Kaeonovo znamení a Černá ruka. Vývojáři v této myšlence evidentně našli vydatný potenciál a rozhodli se rozšířit i ostatní strany o další subfrakce. S GDI tak zde koexistují ještě uskupení Ocelové drápy a ZOCOM a stranou nezůstali ani Scrinové, kteří jsou doplněni o frakce Žnec-17 a Poutník-59.

Výsledkem je celkem devět samostatných stran, což je poměrně velký přínos zejména pro multiplayer a přestřelky (skirmish). Rozdíly mezi rozštěpenými stranami sice nejsou na první pohled úplně patrné, ale při bližším zkoumání zjistíte rozdíly zejména v používaném arzenálu. Například subfrakce Ocelové drápy používá některé zbraně známé z Tiberian Sun. Mech Rosomák (v originále Wolverine) nebo Titán tak musí udělat velkou radost všem fandům celé série C&C.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dále mají upravený ještě třeba kombajn nebo Juggernauta (Ocelové Drápy ho nazývají jako Behemot) a to tím způsobem, že tyto stroje nyní mohou ještě pojmout pěší posádku, která může aktivně útočit či bránit. Na druhou stranu Behemot už nelze použít jako dalekonosná artilerie, což ho zase znevýhodňuje atd. Armáda ZOCOMU pak nesází na těžkou techniku, kterou nemá tak vychytanou jako GDI nebo Ocelové drápy, ale má zase mnohem účinnější těžkou pěchotu, která je pro příbuzné strany zase nedostupná. Vše má tedy své světlé i stinné stránky.

Podobný model je aplikován i u subfrakcí NOD a Scrinů. Jednotlivé rozdíly se proto znatelně odrážejí ve schopnostech budovaných armád a ovlivňují i vaši bojovou taktiku. Super je, že každý z vás si zkrátka vybere to, co je jeho srdci nejbližší a s tím si posléze pořádně vyhraje. V herním módu Dobývání světa navíc máte k dispozici arzenál všech příbuzných stran (subfrakce jsou zde sjednocené a nesoupeří proti sobě). Nic vám proto nebrání nakombinovat si svojí bojovou armádu, v níž jsou třeba zastoupeny jednotky NOD, Černé ruky i Kaenova znamení zároveň.

 Unikátní bojové stroje
Aby toho nebylo málo, všechny strany dostaly do vínku i úplně nové jednotky. Těmi normálními se nebudeme zdržovat, ale určitě vás musím seznámit s těmi ultimátními, které opravdu stojí za to. Tyto jednotky může mít každý hráč pouze v jednom exempláři a i svojí velikostí jsou skutečně nepřehlédnutelné. Společnou vlastností také je, že jsou silné proti všem cílům a slabé stránky vlastně ani nemají.

U NOD se jedná o obřího mecha jménem Spasitel. Poznáte ho snadno, je asi tak třikrát mohutnější než jeho menší bráška Avatar. Hlavní zbraní je párek silných laserů, navíc má v sobě sloty pro pěchotu, které lze proměnit na kulometné, plamenometné nebo raketové střílny. Pokud je na palubě Sabotér, dokáže Spasitele i sám opravovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii


GDI mají pro změnu MARV, což je obří tank (i klasický Mammoth tank působí vedle něj jako drobek) na dvou podvozcích s tříhlavňovým dělem vystřelující sonické střely. I on může pojmout pěchotní jednotky, které na něm vytvoří až čtyři střílny pro střelce, ostřelovače, raketometčíky, granátníky nebo obrněnou pěchotu. Technik se podobně jako Sabotér ve Spasiteli dokáže starat o opravy MARV svépomocí. Poslední epickou jednotkou je Šestinohý Likvidátor ve výzbroji Scrinů. Jedná se o velikého mecha jenž se podobá pavoukovi. Jeho bojové schopnosti jsou srovnatelné jako u konkurence. Navíc umí vysávat tibérium ze zničených jednotek a za pomocí Centrálního mozku se dokáže i teleportovat z místa na místo.

 Multiplayer
Pokud vás zamrzelo, že X360 verze C&C3 byla obdařena extra módy do multiplayeru, tak vás to může užírat i nadále. Asi jsem nebyl sám, kdo čekal, že v datadisku budou tyto prvky z Xboxu zakomponovány i do PC verze, ale bohužel se tak nestalo. Je zde sice řada nových map a lze hrát za devět odlišných stran, ovšem jen způsobem, jaký dobře znáte už z minula.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Grafický engine a hardwarové nároky jsou vesměs totožné co u základní hry Tiberium Wars. Vizuální podoba je tedy stále ucházející a dobře fungující i na běžných sestavách. Samozřejmostí je domácí lokalizace v podobě českých textů, v nichž jsem na žádné chyby nenarazil. Cena je stanovena na 799,-Kč.

zdroj: Archiv


launch trailer

Stáhněte si: Demo původní hry, Videa, Trailery...

Související články: GC preview, Novinky, Recenze PC/X360 verze, video-recenze a průvodce s návodem pro původní C&C3

Bergy
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře


 
 
Bergy
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Docela našlápnutý datadisk. Většinu z toho, co tvůrci slíbili, opravdu splnili. I proto se jedná o asi nejzajímavější datadisk, který kdy pro sérii Command & Conquer vyšel. Vyššímu hodnocení zabránily chybějící multiplayerové módy a zvláštně pojatá mapa světa pro tahový režim.

Nejnovější články