Command & Conquer 3 - X360 recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Command & Conquer 3 - X360 recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

3. 7. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Válka o tiberium nabrala ještě více na obrátkách ve čtyřech multiplayerových módech, které si na PC prostě neužijete. Zápolení se totiž přesunulo na jiné bojiště. Byl Xbox 360 s ovládáním na gamepadu vhodnou volbou?

Autor: Warlock
Publikováno: 3.července 2007
Verze hry: prodávaná/X360/anglická
Doba recenzování: 3 týdny

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Jsou hry, které není potřeba představovat. A právě jedna taková se dočkala po necelých dvou měsících od vydaní na PC (mega-recenze a video-recenze) ještě konverze pro konzoli Xbox 360. Co se obsahu týče, jedná se téměř o identické dvojče a vše od kampaně až po trojici soupeřích stran zůstalo na svém místě. Přesto však tento titul vyvolával obavy z krkolomného ovládání a zároveň i nadšení z přítomnosti čtyř nových režimů multiplayeru. Jaký pocit nakonec zvítězí?

Dá se vůbec myš nahradit?
Zprvu jsem se jako ostřílený stratég jenom s těžkým srdcem vzdával myši a klávesnice. Ani po pár hodinách se situace moc nezlepšila a já stále jedním očkem pošilhával po pracovním stole s PC, ale po delším čase jsem si jakžtakž zvyknul. Otáčení s kamerou, které zajišťuje pravá analogová páčka, bylo až příliš citlivé a pro změnu levou páčkou nešla až do zvýšení magnetismu kurzoru pořádně označit žádná jednotka.

U jakékoli jiné strategie (nejlépe tahové) bych nad tím mávnul rukou, ale zrovinka Tiberium Wars je velmi rychlou a akční hrou, kde se počítá každá vteřina. Pokud bojujete proti živému hráči, podmínky jsou téměř vyrovnané a zpomalenost se projevuje na obou stranách. Zkuste se však pustit do křížku s těžkou nebo brutální umělou inteligencí a velmi rychle se ze zlou potážete. Počítačem řízený protivník totiž nebyl nijak upravován a počíná si stejně obratně jako u verze pro PC.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Co z toho plyne? Hra je daleko přímočařejší a určitě si tolik neužijete kombinování jednotek, jak byste teoreticky mohli. Použití EMP u Raider Buggy k ochromení těžké pojízdné techniky je zkrátka nemožné a stejně tak do říše snů patří třeba útok ze zálohy Stealth tanky. Málokdy se odhodláte k nasazení něčeho jiného než skupinky Mammoth tanků nebo podobného ekvivalentu.

Pochvalu však zasluhuje množství režimů pro výběr jednotek. Podle stisknutí některého z bočních tlačítek označíte veškerou techniku na obrazovce, jednotky stejného druhu anebo si postupně naklikáte určitou skupinu. K tomu všemu by se ještě hodila zkratka pro vytvoření obdélníku, kterým by se lépe vybíraly menší seskupení na mapě.

Stavění budov zajišťují stejné záložky jako v LOTR: Battle for Middle-Earth II a procházení menu probíhá přes čtyřsměrné tlačítko. Stejná nabídka obstarává i zařazování jednotek do skupin, používání superzbraní a produkci v továrnách. Vydávání příkazů je v tomto případě velice rychlé a snadno lze zkombinovat třeba nálet Orc a pozemní útok. Trochu zmatek však nastává, pokud máte k dispozici více výrobních linek.

Celkově je ovládání C&C3 na gamepadu použitelné, chytře promyšlené a ve své podstatě plně dostačující k ukočírování všech aspektů hry. Ale každému je snad jasné, že nikdy nedosáhne na zázračnou dvojici myš a klávesnice. Verze pro X360 si tak zakládá na cviku a především citu, jaký vynaložíte při ovládání jednotlivých páček.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Klid před bouří
Xbox 360 narozdíl od PC zvládne při síťové hře pouze čtyři hráče naráz, což však i v případě Tiberium Wars bohatě stačí na velmi výbušnou show. Platí to zejména pro režim Siege, kdy se celá mapa zezačátku hry prakticky rozčtvrtí a každou základnu obklopí neprostupná bariéra. Ta zmizí v předem určený čas a slouží jako obrana před rychlými útoky. Naopak napomáhá zběsilé jízdě, jenž se následovně rozhostí.

Při testování na Xbox Live byl limit obvykle nastaven na pět minut, což ve hře znamenalo téměř kompletní technologický strom. Nikdo tedy přesně nevěděl, s čím soupeř přijde a většinou se tak čekalo na první úder. Po něm následovala řetězová reakce, kdy se k hlavnímu agresorovi přidal ještě jeden útočník a oba spolehlivě vyhladili prvního nešťastníka. Samozřejmě se vzápětí poprali navzájem a ten čtvrtý vzadu již bezpečně kontroloval situaci.

Z predátora oběť a naopak
Další mód Capture the Flag je ve znamení maskovaných odstřelovačů a zároveň detektorů z řad pojízdné techniky. Vlajku ze středu mapy do základny mohla totiž přenášet pouze pěchota. Za úspěšný transport byl následně přičten bod a vlajka se opět objevila na původním místě. Častokrát se mi tak stalo, že jsem sice díky rychlé expanzi zabral prostor okolo vlajky, ale následný přesun do báze byl velice vyčerpávající a o střed mapy jsem zkrátka přišel. Role se tedy obrátily a tentokrát jsem to byl já, kdo se snažil se skupinou Venomů dostat skrz několik eskortujících Mammoth tanků a zasáhnout vlajkonoše.

Držet a nepustit
Režim Capture and Hold mi hodně připomínal zabírání vítězných pozic (Victory locations) z Ground Control. Minimálně co se týče tempa a hlavně marné snahy udržet více než dvě nebo tři pozice, z nichž plynou na konto body nutné k vítězství. I když jsem se snažil sebevíce, nikdy se mi nepodařilo najít ten vhodný poměr mezi předsunutými jednotkami a obranou základny.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Často si totiž soupeři pletli tento mód se standardním Versus, nedokázali se soustředit na více míst naráz a tak si vybrali pouze jediné – moji základnu. Náhoda? Spíše smutné pravidlo známe z již zmiňovaného Ground Controlu a tento režim se vždy řadil k těm nejtěžším, co se koordinace armády týče.

Trůn v obležení
Poslední X360-exkluzivní síťový mód King of the Hill se sice hlavním motivem příliš neliší od Capture and Hold, ale svojí zábavností ho daleko předčí. Ve hře je tentokrát pouze jedna lokace, kterou musíte po předem uvedenou dobu udržet ve své moci. To se samozřejmě lehko řekne, ale soupeř má tím pádem jasně dané souřadnice pro dělostřeleckou palbu a nálety. Více než v jiných režimech se tedy ke slovu dostalo letectvo, které díky chybějící protiletadlové obraně snadno proniklo až nad cíl a deptalo oponenta. Ve vhodnou chvíli stačilo poslat několik Mammoth tanků a definitivně to zkoncovat.

Multiplayer se zkrátka povedl
Jednotlivé režimy v X360 verzi jsou zábavné a hlavně dokáží udržet pekelné tempo. Je moc velká škoda, že se hráči na PC s těmito režimy zatím nemohou setkat. Minimálně Siege by za zpětnou konverzi opravdu stál. Nevzpomínám si totiž na jinou hru (vyjma druhého dílu AoE), kde by byl začínající hráč takto chráněn před ostřílenými veterány a situace při hře 1 na 1 by se tak aspoň trochu vyrovnala.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry v galerii

Pro někoho velmi nepříjemnou informací bude, že se nové režimy nedají hrát jinak než přes Xbox Live (tzn. přes placenou multiplayerovou službu vyžadující mít Xbox Live Gold účet). Nerozšířen zůstal počet multiplayerových map, kterých naleznete v nabídce pouze dvacet, těch známých z PC verze. Naopak pochvalu zaslouží síťový kód a za celou dobu testování jsem nezaznamenal nejmenší známky výpadků či lagování. Pokud máte u X360 přikoupenou kameru, můžete ji v síťové hře využít ke komunikaci.


Drobné změny se dotkly i grafické stránky, která není oproti té z PC tolik barevná a ostrá. Zkrátka by chtělo o něco ubrat na rozmazávání obrazovky (blur efekt) a spíše zvýraznit ostatní efekty, mezi něž patří třeba maskování Stealth tanku, lasery Tripodů nebo výbuchy všeho druhu. Navíc při větším počtu jednotek na bojišti (40+) se začala konzole trochu zadýchávat.

Resumé
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nejhorší obavy ohledně předělání Tiberium Wars na Xbox 360 se tedy nevyplnily. Ovládání se vám dostane po pár odehraných hrách do krve a nové multiplayerové módy si určitě oblíbíte. Jediná moje vážnější výtka směřuje k netknutí umělé inteligence, která dělá problémy, i pokud jste vyzbrojeni myší a klávesnicí. Další výhrady jsou pouhými zrnky písku v porovnání s tím, jakou zábavu a prožitek z akce Tiberium Wars přináší.


Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa, Cheaty...

Související články: Mega-recenze PC verze, Video-recenze, Návod a průvodce, Dojmy z dema, Dojmy z GC, Preview, Novinky

Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole






 
 
Warlock
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Skvělá hratelnost, čtyři nové módy pro multiplayer, propracovaný interface a s tím spojené pohodlné ovládání je pouze několik aspektů, jimiž se může Tiberium Wars na Xbox 360 pyšnit. Někomu nemusí sednout mázlá grafika, ale to se dá tolerovat, protože lepší RTS na Xbox 360 zkrátka nenajdete. Pro někoho však může být zásadním problémem absence české lokalizace (narozdíl od PC verze) a velmi vysoká cena (1699-1999 Kč - o 400 Kč dražší).

Nejnovější články