Autor: Bergy Publikováno: 14.února 2003 |
Mohlo by se sice zdát, že hra za teroristy je přehnaně obtížná a za ostatní strany zase vyloženou brnkačkou, ale skutečnost je zcela opačná. Všechny strany jsou i přes velké rozdíly ve vybavení a schopnostech velmi dobře vyváženy a tak, ať už hrajete za kohokoli, vždy proti vám bude stát schopný soupeř. Celkovou obtížnost lze pochopitelně moderovat ještě jejím nastavením. Je to trochu zvláštní, ale náročnost je zde definována poněkud netradičně. Místo standardní nabídky, kdy si hráč zvolí buď jednoduchou, normální nebo těžkou obtížnost, je zde na výběr normální, těžká nebo brutální hra. Zřejmě proto, aby se začátečníci nebo slabší hráči necítili trapně :) In-game animace místo videí Hned v úvodu docela zamrzí intro, které je spíš prezentací schopností grafického engine hry, než filmečkem, který vás má v táhnout do děje hry. Vzápětí (po výběru jedné z kampaní) dostává hráč další podpásovku, když zjistí, že byl ochuzen o jeden z nejkrásnějších prvků předchozích dílů C&C série. Ano, tím mám na mysli absenci nádherných filmových sekvencí před a po skončení jednotlivých misí. Tyto úžasné prostřihy z dřívějška byly bohužel nahrazeny in-game animacemi, které také nejsou špatné, ale jak sami uznáte, nikdy to nemůže nahradit klasická renderovaná videa. Seřazení kampaní působí na první pohled čistě náhodně, ale pokud se zadíváte pozorněji, dá se odtušit i menší záměr. Jako první je totiž v pořadí Čína, které jde hlavně o to vyprovodit teroristy ze svého nebo přilehlého území. Pak přijde na řadu GLA, což jsou ti největší záporňáci ve hře a ve třetí kampani celou situaci vyřeší Amerika, která zachrání svět. K finále samozřejmě patří i tradiční mohutné oslavy amerických občanů, což si vychutnáte v závěrečném outru. Vzhledem k těmto skutečnostem se dá předpokládat, že na americkém kontinentu bude tato hra trhat rekordy v prodejnosti. Nedokážu si totiž představit lépe pojatou válečnou strategii, jejíž cílovým zákazníkem má být průměrný Američan sršící patriotismem, zvlášť nyní, kdy je válka s Irákem na spadnutí. Pokud se vám ale z nějakého důvodu nebude podobný sled událostí líbit, máte možnost začít a skončit libovolnou kampaní. Není zde tedy nutné dodržovat herní posloupnost jako třeba u Warcraftu III. Spojené státy americké Nyní si pojďme podrobněji představit všechny zúčastněné strany. Začnu asi Spojenými státy, které vlastní nejvyspělejší technologie. Jako již tradičně se mohou opřít o silnou leteckou podporu a mobilitu. Jejich jednotky tedy lze v případě potřeby přemístit vrtulníky Chinook a ještě jim dopřát i leteckou ochranu v podobě vrtulníků Comanche, stíhaček Raptor, F117 nebo bombardérů Aurora. Základními pěšími jednotkami jsou kulometčík a raketometčík. Mezi specialisty lze zařadit ostřelovače jménem Pathfinder a plukovníka Burtona, který zde supluje roli komanda z minulých C&C. Co se týká tanků a vozidel - ani zde nebudete zklamáni, ale nejedná se o nic mimořádného. Do výbavy tedy patří již tradiční Humvee s kulometem a možností převážet pasažéry, dva druhy tanků a velice účinný nosič raket Tomahavk (více o jednotkách v návodu). USA jinak disponují částicovým kanónem (Particle cannon), který je schopný zaútočit na jakékoli místo na mapě smrtícím paprskem. Mezi zajímavosti patří i strategické centrum, které umožní hráči zvolit jednu ze tří různých taktik vašich vojsk. Vždy je možné mít označenou pouze jednu, ale lze ji kdykoli změnit. Výsledkem pak je zefektivnění určitých schopností vaší armády (drtivější útok, urputnější obrana atd.) V C&C: Generals je také nové pravidlo pro získávání financí. Už se zde nic netěží a peníze k vám přitékají prostřednictvím zdrojů ze zásobovacích skladišť. Ony zásobárny pochopitelně nejsou nevyčerpatelné a tak je kolikrát potřeba během hry objevovat další skladiště, abyste byli schopni dál financovat vojenskou produkci. USA využívá k převozu zásob své vrtulníky, takže i když vozíte zásoby z velké dálky, doprava je velice rychlá. Další možností je v pokročilejších levelech vyrobit budovu jménem Dropzone, kam je v dvouminutových intervalech shazována dopravními letadly finanční pomoc. Upgrady si můžete ještě více vylepšit vaši armádu. Jedná se například o možnost zabírání cizích budov, používání oslepujících granátů, raketové závěsy, pancéřování atd. Vychytávkou jsou velmi užitečné upgrady tanků. Každý z nich si může vyrobit vlastní vylepšení v podobně malého pozorovacího letadla a létajícího robůtka, který umí likvidovat nepřátelské pěšáky a opravovat vozidlo svého majitele. Komunistická Čína Čína už tak vyspělou technologií sice neoplývá, ale zase disponuje opravdu hrubou silou. V této armádě si dozajista nejvíce oblíbíte jednotku zvanou Overlord, což není nic jiného než dvouhlavňová obluda monstrózních rozměrů. Další z ďábelských zbraní je jaderné dělo a Inferno kanón. Oboje jsou to zbraně spíše na velkou vzdálenost. Na boj z blízka se jeví jako optimální klasický tank Battlemaster a Dragon tank. Druhý jmenovaný je naprosto výborný proti pěchotě a budovám, protože používá plamenomet a nemilosrdně vše proměňuje v prach a popel. Na pěchotu je ještě výborný Gattling tank, což je vozítko s upevněným velkým rotačním kulometem. Jak sami vidíte, pozemní technika je čínskou nejsilnější stránkou. Logicky z toho vyplývá, že pěchota a letectvo na tom už tak dobře nejsou. Bojové pěší jednotky jsou jen dvě, kulometčík a RPG voják. Zajímavostí je určitě speciální jednotka zvaná Hacker, která umí prostřednictvím internetu vylepšit váš finanční rozpočet nebo vypnout za pomocí viru nepřátelskou budovu. Podobné schopnosti, ale s výhodou kamufláže, má ještě dívčina Black Lotos, stojí ovšem dvojnásobek co Hacker. Z leteckých sil má Čína k dispozici pouze stíhačky MIG a možnost provádět kobercové bombardování, z čehož je zřejmé, že zásoby jsou dopravovány po zemi, konkrétně nákladními auty. Pokud máte zájem nabudit vaše jednotky a zvednout jejich výkonnost, postavte budovu propagandistického centra. Pak můžete umísťovat kolem své základny hlásné věže, které budou pokřikovat na vaše vojáky stranická hesla, čímž se zlepší bojová nálada :) Podobné schopnosti má i použití nacionalismu, který podpoří u Číňanů vlastenecké cítění. Nejmocnější zbraní Číny je atomová bomba. I když je její exploze v cílové oblasti velice efektní (po vizuální stránce), její účinky jsou srovnatelné pouze se superzbraněmi ostatních soupeřů. Z upgradů je pro obranné účely vcelku užitečné zaminovat okolí svých budov a velmi doporučuji investovat do černého napalmu, který používají Dragon tanky. Za pokus stojí i vylepšení nábojů, které budou posléze obsahovat uran, což zvýší jejich účinek. Global Liberation Army Teroristická armáda je velice nekonvenční, jak po stránce svého vybavení, tak v bojovém přístupu. Nemá žádné hi-tech vymoženosti a letectvo už vůbec ne, ale také nepotřebuje stavět elektrárny a není na elektřině závislá. V čem tedy je jejich síla, když jsem tvrdil, že nejsou lehkými soupeři? Řešení je celkem prosté. I když jsou vojáci GLA v podstatě jen vyzbrojení pobudové, mohou za pomoci sebevražedných jednotek (atentátník opásaný dynamitem nebo náklaďák naložený trhavinou) nadělat v řadách nepřítele neuvěřitelnou paseku. Pěší jednotky v sobě zahrnují klasického kulometčíka a vojáka s RPG. Vyrobit lze ale i hordu drbanů, kterou ovládáte jako jednu jednotku. Ze specialistů můžete využít zloděje (dokáže zcizit třeba nepřátelský tank) nebo jednotku Jarem Kell, což je maskovaný chlapík, jenž se umí schovat do civilní budovy a sniperkou ostřelovat nepřátelské vojáky nebo posádky strojů. Tanky GLA mají spíše historický vzhled, rozhodně nepatří ke špičce, ale fungují a to je hlavní. Jeden stroj je určený jako protitanková zbraň s možností upgrade, který přidá nosič raket a druhý tank je určen na ničení budov. Pro likvidaci nepřátelské pěchoty dobře poslouží dodávka s otevřenou korbou, na které je umístěn těžký kulomet a svou práci zastane i Toxic tank, který zamořuje vojáky toxickými látkami. Scud launcher je mobilní nosič raket Scud a využijete ho hlavně na ostřelování vzdálených cílů. Velmi hbitou jednotkou je Rocket buggy, která střílí rakety a dokáže svým pronásledovatelům rychle zmizet z očí, vydrží ale jen opravdu minimum zásahů. Neexistence letectva GLA moc netrápí a s nepřátelskými stroji na obloze si dokáže poradit díky pojízdným protiletadlovým kanónům a také hnízdům, která jsou schopná likvidovat jak vzdušné, tak pozemní cíle. GLA se tedy může pyšnit svým fanatismem a slušnými protizbraněmi, kterými lze - stejně jako ve skutečnosti - účinně likvidovat technologicky vyspělejší jednotky nepřátel. Zatímco Američané mají strategické centrum a Číňané zase propagandistické centrum, GLA vlastní černý trh a palác. Tyto budovy vám mohou poskytnou spoustu upgradů. Jedná se například o kamufláž jednotek, použití smrtonosného Antraxu, toxických nábojů, lepších protitankových nábojů, raket atd. Menším esem v rukávu GLA je i možnost postavit si komplex podzemních tunelů sloužící k velice rychlé přepravě pěších jednotek. Funguje to tak, že si postavíte minimálně dva vchody (každý je bráněn těžkým kulometem), a když potřebujete transport jednotek, naženete je do nejbližšího z nich. Poté si kliknete na ten druhý a dáte příkaz, aby jednotky vyběhly ven. Z hlediska zásobovacích jednotek je na tom GLA ale bledě, protože zdroje přesunují obyčejní nosiči v rukou, kteří jsou pomalí a velice zranitelní. Super zbraní je v podání GLA smršť raket Scud. Zajišťuje ji jedna z budov, která vystřelí skupinu těchto raket tam, kam si ukážete. Její účinky jsou dost děsivé, protože jednak zdevastuje místo dopadu a ještě ho zamoří toxickými látkami. Generálem snadno a rychle Velkým plusem C&C:Generals je i novinka v podobě udělování generálských hodností. Hráč je v průběhu hry za svůj výkon proti nepříteli oceňován bodíky a vždy, když dosáhne určité hranice, je povýšen. Můžete se tak stát jedno, tří nebo pěti hvězdičkovým generálem. Každá hodnost sebou přináší řadu bonusů a v řadě případů je možné některé jednotky vyrábět, až když nasbíráte nějaké ty generálské bodíky. Američané například získávají parašutistický výsadek, bombový nálet, útok letadel A10 nebo možnost automatického opravení skupiny svých jednotek. Číňané mohou mimo jiné ze vzduchu zaminovat jakoukoli vybranou lokaci, použít dalekonosnou artilerii k ostřelování cílů na druhé straně mapy, hackovat soupeřova skladiště a odčerpávat jim finance nebo použít bombu s EMP pulsem, která vyřadí na určitou dobu vše co používá elektrickou energii. GLA zase třeba dostanou peníze za zabité nepřátele a zničené budovy, automatické opravy či zničující antraxovou bombu. Nápadité mise Na náplň misí jsem byl osobně velmi zvědavý. Trochu jsem se bál, aby nebylo vše podřízeno jen grafickému engine a nepozapomnělo se přitom na to, aby se hráč i bavil. Hned od začátku je ale jasně vidět, že autoři se opravdu snažili a vrcholem všeho jsou asi mise s vodními přehradami. Ve dvou ze tří misí (za různé strany konfliktu) tyto vodní nádrže sami odstřelíte, a pak se můžete kochat následnou spouští z pohledu člověka, který to vše způsobil. Velmi zajímavé jsou mise odehrávající se uprostřed měst na Blízkém východě. Budovy zde nejsou moc vysoké, takže neztrácíte přehlednost, zároveň se jedná o spletité bludiště, kde se v každém z desítek domečků může kdokoli schovat a opevnit. Mě samotného uchvátila jedna mise Američanů, kde bylo mým úkolem vylodit se na pláži, kde byl vybudován val s obrannými věžemi teroristů. Člověk hned dostal pocit, že dobývá druhou Omahu. Naštěstí se tahle, pro většinu z vás, nestane snad tak krvavou. Mise tedy rozhodně nepostrádají nápad, ale vždy je pochopitelně hlavním cílem likvidace vašeho soupeře, jinak by to asi ani nešlo. Na druhou stranu, ten kdo čekal, že po této stránce bude C&C:Generals nějak revoluční, bude možná trochu zklamán. Ani celkový počet misí (7 za každou stranu) není nijak omračující, takže i mě samotnému by se více zamlouvalo, kdyby hra byla o nějakou tu misi delší - např. 10 misí místo 7 by bylo podle mě optimální. Chcete-li dát konkrétní příklad postupu v nějaké misi, můžete se podívat do návodu. Zpětná analýza vašeho počínání Takovou třešničkou na dortu je funkce uložení si průběhu mise a následná funkce replay. Pak koukáte na tuto misi jako na film s tím, že zde není Fog of war (černé výseče na mapě v místech, kde nemáte vlastní jednotky) a v klidu můžete hodnotit jak vaše osobní snažení, tak to soupeřovo. I při opakovaném přehrávání můžete volně pohybovat kamerou, takže pokud se vám nějaká mise opravdu zdařila, můžete se svými úspěchy kochat prakticky donekonečna a ze všech možných pohledů :) Od umělé inteligence jsem však čekal trochu více. Počítačem ovládané jednotky jsou sice schopné útočit na vaši základnu z více směrů, ale o nějaké mazanosti, chytrosti nebo překvapivé taktice počítače rozhodně mluvit nemůžeme. Přitom pravě v této oblasti by bylo potřeba, aby vývojáři zapracovali asi nejvíce. V misích má většinou počítač výhodu, že už má postavenou základnu a je na vás připravený, ale ve skirmish módu, kde každý začíná od nuly, se nedostatky v AI projeví naplno. Excelentní grafika, ... Jak jste už jistě z přiložených obrázků zjistili, grafické zpracování C&C: Generals je opravdu úžasné. Pěkné nasvícení jednotek a použití krásných stínů objektů či mraků je vskutku chvályhodné. Stejně tak velice detailní 3D modely tanků, vozidel a vzdušných jednotek a to nemluvím o explozích, při kterých panáčkové poletují vzduchem či odlétávají věže tanků. Jediné, co bych vytkl, jsou dost odfláknuté modely pěších jednotek. Autoři zřejmě spoléhali na to, že si toho nikdo nevšimne, když jsou tyto jednotky tak titěrné, ale pokud si hodně přiblížíte pohled, je to docela síla. Kamera jinak postrádá nastavování úhlu pohledu (což je dobře), ale jinak máte naprostou volnost. Já sám bych ale ještě uvítal možnost většího odzoomování kvůli větší přehlednosti bojiště. Takhle mám pocit, že toho vidím i na maximální oddálený pohled poměrně málo. Některé mise se také neodehrávají jen za denního světla, ale i za měsícem ozářené noci, kdy některé jednotky rozsvěcují své světlomety a okna budov propouštějí světlo vnitřního osvětlení. Pochopitelně se mění i herní prostředí. Na Blízkém východě se ocitnete ve vyprahlé poušti a v Asii zase s travnatými plochami či sněhem v horách. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Jisté změny zaznamenal i herní interface, který se přestěhoval do spodní části obrazovky a souhlasím se slovy autorů, že hra je takhle přehlednější a snáze ovladatelná. Výbornou pomůckou je, že když kliknete na ikonku jednotky, kterou chcete vyrobit, ukáže se vám informace, s jakými nepřáteli si daný bojový prostředek hladce poradí a s kým bude mít problémy. ... ale vysoké HW nároky Bohužel tohle všechno si na můj vkus žádá až příliš krvavé hardwarové nároky. Myslím, že nemám zrovna počítač, za který bych se musel v současné době stydět (Athlon XP 2200+ s 512 MB DDR a GeForce4 Ti4400), ale abych měl hru opravdu plynulou, nemohl jsem si při rozlišení 1024x768 dovolit dát plné detaily. Až na střední detaily byla hra plynulá prakticky za všech okolností (vyjma protržení přehrady, ale to se dá přežít). Pokud tedy nepatříte mezi majitele výkonného stroje, raději před koupí zvažte i nějaký upgrade počítače nebo se budete muset spokojit s horším rozlišením a nízkými detaily. Celkově bych C&C: Generals hodnotil jako hru, která za zahrání rozhodně stojí. Svým pojetím a grafikou je na velmi vysoké úrovni, ale chce to mít opravdu dobrý počítač. Osobně bych ale byl pro větší počet misí v kampaních, aby zábava vydržela co možná nejdéle. Všechny poznatky zde uvedené se jinak týkají pouze singleplayerové části hry, protože nemám možnost si multiplayer vyzkoušet. Pokud ale vše dobře dopadne, objeví se v budoucnosti na našich stránkách i recenze věnovaná čistě hře více hráčů, kde se dozvíte další zajímavosti ze světa C&C: Generals. Stáhněte si: Cheaty, Přehled jednotek a budov, GLA trailer, Trailer #2, ECTS trailer, Flood video, E3 trailer, Gameshoot video Související články: Návod, Preview #2, Rozhovor, Preview, Novinky, C&C: Renegade recenze (březen 2002), C&C: Yuri's Revenge (září 2001), Red Alert 2 recenze (listopad 2000), C&C: Tiberian Sun Firestorm recenze (březen 2000), C&C: Tiberian Sun recenze |
Bergy připravil: jd | přidat komentář do diskusního fóra |