Conflict: Desert Storm - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Conflict: Desert Storm - recenze

4. 10. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Stále nemáte dost her s válečnou tematikou a Ghost Recon je pro vás příliš obtížný? Pak by vás měla uspokojit týmová akce Conflict: Desert Storm z prostředí operace Pouštní bouře v Perském zálivu.

Autor: Frix
Publikováno: 4.října 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Osoby se slabším žaludkem by se možná měly vyvarovat dalšího čtení a vůbec nejlepší by bylo dát si od hraní na chvíli pauzu. Proč? Člověk se čehokoliv přejí velmi snadno a letos mám pocit, že mezi klíčovými vývojářskými domy vládne jakási smlouva, že musí do Vánoc vydat alespoň jednu válečnou hru. Už jsme jich tu měli letos spoustu a další se ještě chystají, že by nám skutečně tolik chybělo válečné vybití? Těžko říct, každopádně se právě teď budeme věnovat dalšímu přírůstku do rodiny těchto her, která si však pozornost díkybohu zaslouží.

Conflict: Desert Storm potvrzuje, že se nevyplatí předem odsuzovat něco, co si člověk důkladně nevyzkouší. Hra vyšla již před uvolněním PC verze na konzoli PS2 a podle screenshotů se nejednalo o nic jiného, než další tuctovou týmovou akci á la Ghost Recon. Podivně trhané pohyby, málo polygonů a horší textury. Jak jen se člověk může podle pár obrázků zmýlit. Obrovským plusem, který nelze přejít bez povšimnutí, je fakt, že hra nebyla na PC pouze portována, ale samostatně vyvíjena. Grafika využívá možnosti hardwaru mnohem víc, než jak by to dovedla převedená konzolová verze (z poslední doby jako dobrý příklad poslouží třeba Prisoner of War). Krom toho se nám nebudou lámat prsty u ovládání, které je sice fajn na joypadu, ale nepoužitelné pro myš a klávesnici. Ale co že je tahle hra vlastně zač?

 Operace Pouštní bouře
Podle názvu lze odvodit, že tentokrát budeme virtuálně bojovat ve skutečném konfliktu, přesněji během irácké invaze do Kuvajtu v letech 1990 a 91. Vyberete si jednu ze spojeneckých stran (britské SAS nebo americké Delta Force) a hurá do ničení Saddámových plánů na ovládnutí ropného impéria. Bohužel se žádných odlišností ve výzbrojí jednotlivých armád nedočkáme, takže jde pouze o to, která uniforma vám padne více do oka. Kromě dobře provedeného tutoriálu, který vás na skutečný boj dostatečně připraví a především seznámí s ovládáním týmu, je zde k dispozici pouze jediná volba - Desert Storm, neboli operace Pouštní bouře.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jednotlivé mise jsou pokaždé uvedeny enginovou animací na slušné úrovni, která navodí tu správnou bojovou atmosféru a hlavně vás seznámí s úkolem. Pochválit jde střih, který je ve většině filmečků proveden na výbornou a nezadá si s mnohem věhlasnějšími tituly. Tím se dostávám k podobnostem s Ghost Recon, z nichž největší je styl a celkové pojetí hry. Taktické střílečky jdou v zásadě rozdělit na ty serióznější pokusy, který se chvílemi dají označit spíše za real-time strategie, a víceméně čistokrevnou akci, která je pouze oblečena do hávu tajných operací a spolupráce s týmem. Jak Ghost Recon, tak Desert Storm spadají do druhé skupiny, i když o nich nelze hovořit jako o čistých akcích.

 Podobnost s Ghost Recon
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Myšlení dopředu je nutností už vzhledem k tomu, že ke každé misi máte přiděleny pouze dvě pozice pro uložení hry - odpověď na věčně omílanou otázku, zda je limitování save pozic dobře nebo špatně, nechám již na vás. Po každé absolvované misi dostanete určitý počet zkušenostních bodů, kterými si můžete trochu napumpovat schopnosti jednotlivých členů týmu a je tak do hry začleněn náznak RPG elementu. A jak si možná všimnete, opět je zde podoba s Ghost Recon. Abychom už tento výčet zakončili, poslední na řadě je nemožnost skákat. Osobně jsem tuto restrikci schopný pochopit u Rainbow Six nebo podobně pojatých her, ale v Desert Storm skákání chvílemi citelně chybí.

Tím bychom podobnost s Ghost Recon měli za sebou. Po delším hraní si člověk uvědomí, že Desert Storm je mnohem více orientovaný na akci a nenajdeme v něm tolik plížení a tichého postupu. Je to však pochopitelné, protože i když se hra vyvíjela pro různé systémy odděleně, musí jít stále o ten samý produkt co se hratelnosti týče - a ta bývá na konzolích mnohem více zaměřena právě na akci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Týmová spolupráce na jedničku
Pochvalu si určitě zaslouží použitá umělá inteligence, která je slušně provedená u nepřátel, ale vysloveně mě překvapila její kvalita u týmových kolegů. Zadávání rozkazů probíhá vcelku snadno pomocí klávesových zkratek a parťáci se jimi řídí podle potřeby. Pokud však jde o život, na rozkaz typu "stůj na místě a nic nedělej" se vykašlou a pustí se do boje, ovšem stále hlídají dané stanoviště. Dobré ulehčení v momentech největší bitevní vřavy, kdy člověk nestíhá komandovat celý čtyřčlenný tým naráz, zvláště pak když uvážíme, že smrt jednoho člověka v týmu stačí k neúspěšnému zakončení mise.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jen málokdy se vidí tak uvěřitelné a reálné chování počítačových bytostí - pokud se pohybují vaši kolegové v blízkosti nepřítele, nebudou na sebe instrukce řvát jako normálně, ale zašeptají. Naopak když se za vámi znenadání vynoří nepřátelská patrola, křikem nešetří a i přesně identifikují místo, odkud nebezpečí hrozí. Výborné je chování v boji, například během útěku z nepřátelských pozic. Vojáci ustupují pozadu a jsou připraveni vystřelit jakmile se objeví na obzoru nepřítel, případně pokud se dostanou do obklíčení, jsou schopní použít kouřové granáty.

 Lékarničky pro arkádové pojetí hry
Jestliže nehrajete na nejtěžší obtížnost, projeví se jedna arkádová vlastnost hry - pokud je nějaký parťák zabit, ještě nějakou chvíli máte možnost jej vrátit mezi živé pomocí balíčku první pomoci. Jste-li zrovna příliš zaměstnání bojem a lékárničku má v týmu i někdo další, je dobrá šance že ji k záchraně kamaráda použije. V opačném případě následuje po smrti kohokoliv v týmu nutný restart nebo nahrání uložené pozice.

Sice je to na hony vzdálené realitě, ale hratelnosti to nijak neuškodí. Ostatně, vzpomenete si, kde byl tento koncept použitý prvně? Jestli jste hádali Commandos 2, máte bod. Mohu však jen doporučit hraní na nejvyšší obtížnost, protože medkitů je ve hře až přebytek a prakticky není možné misi nevyhrát na první pokus. Tuhle konzolovou vychytávku možná mohli autoři vypustit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Náplň misí a nepřesná navigace
Design levelů je vcelku dobrý, v souvislosti s námětem hry jde většinou o rozlehlé pouštní exteriéry + sem tam nějaká budova. Bohužel je postup silně lineární a musíte jednotlivé úkoly plnit v tom pořadí, jak chtěli autoři. Maximálně si můžete dovolit luxus typu 'nejdřív vyhodím do vzduchu most a potom teprve tankovou patrolu na druhé straně údolí'. Náplň je klasická od vraždění důležitých osob, přes osvobozování kolegů až po ochranu různých klíčových artefaktů. Interaktivita prostředí nijak neoslní, nebo spíše nestojí za nic. Škoda, že jde pouze sbírat zbraně, lékárničky atp., nefunguje ani obligátní rozstřelování lamp nebo květináčů... Na druhou stranu nejsou květináče hlavním kritériem pro úspěšnost hry, takže se dá tento nedodělek s přivřenýma očima přejít.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Společně s výčtem úkolů se objeví malá mapka, která je však naprosto nepoužitelná a to především proto, že je nepřesná. Musíte se tedy spolehnout na kompas, který ve stylu např. GTA nebo Mafie ukazuje směrem k dalšímu úkolu v pořadí, ale bohužel také nepřesně. Vyplatí se dávat velký pozor při filmečcích před začátkem mise, jinak se snadno octnete v situaci, kdy hledáte klíčový předmět nebo osobu v nepřehledné změti stejně vyhlížejících budov. Zahrát si můžete i ve více lidech formou deathmatche, avšak boti nejsou obsaženi ani jinak k dispozici, takže si budete muset opatřit lidské spoluhráče. Podporována je hra jak po LAN tak po internetu.

 Zbraňový arzenál
Po přečtení řádků výše asi nikoho nepřekvapí, že i zbraně jsou pojaté trochu zjednodušeně. Jinými slovy, nečekejte nějak přehnaný důraz na zpětný ráz atd. Jednotlivé zbraně obvykle disponují několika palebnými módy a hra činí skutečnosti zadost alespoň tak, že je holý nesmysl se pokoušet zabít někoho na dálku samopalem, a to ještě v dávkovém módu. Základní nabídka pro Brity a Američany je stejná, k novým zbraním si přijdete v průběhu mise buď od mrtvých nepřátel nebo z různých muničních skladů atp. Nabídka je široká, ale nikterak překvapivá - M16 + podvěsný granátomet, MP5 s tlumičem, AK47, PSG1, dva druhy raketometů a další.

Grafika je překvapivě dost slušná, snad jen si jde všimnou nižšího počtu polygonů použitých na modely, ale jinak se jedná o solidní nadprůměr, který v pohodě běží na průměrné sestavě s maximálními detaily. Problémové jsou přechody pohybových animací, když např. couváte a pokusíte se ukročit, přechod vypadá trochu jako by se voják připravoval na polku. Klasické bugy typu prolínání polygonů nebo objevování se modelů odnikud zmíním, ale nelze jim přikládat žádnou větší důležitost, když jimi trpí každá druhá hra. Krom těchto drobných much si není na co stěžovat - vše vypadá uvěřitelně a pomáhá vám se soustředit na boj, velmi povedené jsou exploze.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

 Příjemné překvapení
Radost mi autoři udělali i zahrnutím krve, která sice možná posune věkovou hranici prodejnosti v některých přísnějších zemích, ale kdo by chtěl hrát válečnou hru, kde voják po zásahu raketometem odletí 20m daleko a přistane doslova nepoškozen? Hudba akci slušně doplňuje, ale rozhodně nevybočuje z průměru, podobně je to i se zvuky. Za zmínku stojí profesionálně udělané namluvení, jednotlivé hlasy se bohužel příliš často opakují.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ke Conflictu: Desert Storm jsem přistupoval s očekáváním tuctové střílečky, ale ze hry se vyklubala překvapivě dobrá, chvílemi až příliš arkádová, taktická akce. Pokud jsou pro vás ostatní týmové hry příliš náročné, nemohu než Desert Storm doporučit. Nejde sice o nic originálního nebo snad revolučního, ale nabízí čistou, nezkalenou zábavu ve stylu akčních filmů z válečného prostředí. Hra je v současné době nejprodávanějším titulem v celkovém součtu pro všechny platformy ve Velké Británii, což hovoří za vše.

Stáhněte si: Demo (73 MB), Trailer (4,5 MB), Videa (2,5 MB a 10 MB), Cheaty
Související články: Novinky

 
Frix
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Pokud od Conflict: Desert Storm nebudete čekat zázraky, dostane se vám vrchovatá porce zábavy. Neměli byste ale trpět odporem vůči multiplatformovým hrám.

Nejnovější články