Autor: Matto Publikováno: 26.dubna 2004 |
Království za syna Jednou z dominant CK je sledování vývoje vašeho rodu. Vládce vaší země musí v závislosti na zákonech země zplodit následníka, protože pokud vymřete po meči, máte smůlu, hra pro vás končí. První vaší starostí tedy je vládce dobře oženit, pokud možno získat nějaké to věno a případně nárok na některý další titul a pak se jen modlit za následníka. Jsou tu ale například i možnosti přijmout za následníka levobočka či včas za následníka prohlásit svého bratra. Možností je skutečně mnoho a sledovat všechny události týkající se vašeho rodu je hlavně z počátku, než do hry proniknete, poněkud náročné. Je to drobná nevýhoda hry, ale na druhou stranu jí dodává tu správnou atmosféru. Vhodná politika rozšiřování vašeho rodu totiž může přivést na váš dvůr schopného ministra, vojevůdce či duchovního či nečekaně připojit další území, kde se váš rod náhle stal vládnoucím (ať už přirozenou či násilnou smrtí místního panovníka). Hierarchie společnosti Váš rod není v Evropě jediný, naopak rody slavných erbů se to tam jen hemží a konkurence je tedy veliká. Nicméně vzniká tak jistá hierarchie společnosti, která tak vlastně dává vzniknout vyšším státním celkům. Abych to nějak přiblížil, řekněme, že začnete v roce 1066 n.l. hrát za Čechy, které v té době představují čtyři hrabství (Praha, Plzeň, Liberec, Ústí nad Labem a Cheb). Váš rod je rod Přemyslovců a vládne Wratislav, který má mimochodem ve hře krom jiných vlastnost „Hrbáč“. Nicméně pod vaší správu spadají ještě další hrabství (Hradec Králové, Opava a Ostrava), kde vládnou jiné rody, které jsou však vašimi vazaly. To, jestli zůstanou či jestli přejdou jinam, záleží na vaší politické, případně vojenské obratnosti. A aby to nebylo jednoduché, vy sami jste vazalem panovníka Německé říše a záleží opět jen na vaší politické obratnosti či vojenské síle, zda se rozhodnete přejít jinam, osamostatnit se nebo dokonce převzít vládu nad říší. Údržba země Dalším vaším úkolem je udržování, budování a rozvoj vaší země. V každém hrabství jsou čtyři základní typy obyvatel, mezi nimiž musíte udržovat rovnováhu. Z těchto obyvatel pak putují příjmy do vaší pokladny, verbujete z nich vojsko či potlačujete rebelii, pokud se vám situace vymkne z rukou. Budování provincie představují různé stavby, které ovlivňují obyvatelstvo, příjmy, výcvik vojsk atd. prostě vše co byste tak očekávali. V tomto bodě je hra velmi podobná EU2 a znalci tedy jistě tuší. Co se naopak úplně liší od všech zmiňovaných her je výzkum či věda. V CK vás výzkum nic nestojí, pouze soustředíte pozornost vaší inteligence vždy na jednu z možností ze tří hlavních oborů, které zde představují válečnictví, rozvoj infrastruktury a rozvoj kultury či náboženství. Nicméně funguje zde i přebírání znalostí ze světa a tak máte jistotu, že pokud v sousední zemi vynalezli něco nového, dřív nebo později to prostě doputuje k vám a nemusíte se tím zatěžovat. Nebyl by to středověk bez meče Protože jsme ve středověku, není zde nikdy daleko od jednací síně některého z hradů k meči, ať už se důvodem stane snaha o rozšíření panství, neshoda s vazalem, spor se sousedem, problémy vašeho panovníka či taková malichernost jako je křížová výprava proti nevěřícím. Pak nezbude než naverbovat vojsko ve svých hrabstvích či u svých vazalů (a začít mu platit žold) a vyrazit do boje. Samotný systém bojů je opět velmi podobný EU2 a víc asi poznáte z okolních obrázků, než z mého vysvětlování. Zbývá snad jen dodat, že úspěšnost vašich vojsk samozřejmě ovlivňují schopnosti jejich velitelů, pokrok na poli válečnickém či oddanost vašich vazalů, jejichž armády jste povolali. Grafické zpracování hry vám asi opět nejlépe přiblíží okolní obrázky. Podle mého názoru je hra po grafické stránce zpracována velmi hezky a dělá hře příjemnou atmosféru, která hráče do hry vtáhne. Zvukově není hra příliš bohatá, co mě ale nadchnulo je soundtrack, který se Paradoxům už tradičně velmi povedl. Kdybych měl nějak srovnat hraní CK s asi nejpodobnější EU2, tak musím říci, že CK je drobet složitější právě díky správě vlastního rodu, ale to vůbec není ke škodě. Hra má spád, stále se něco děje a hlavně nevyžaduje takovou náročnou piplačku s každou drobností jako třeba VIC. Oproti EU2 je zde méně historických událostí, což je možná trošku škoda, protože EU2 tak byla současně i zdrojem vzdělávání v historii, ale vzhledem k šerému středověku je to celkem pochopitelné. Nicméně bát se nemusíte, radostné události jako třeba vpád Mongolů do Evropy se vám přesto nevyhnou. Směřujeme k dokonalosti Co se umělé inteligence týká, je trošku obtížné jí hodnotit. Oproti posledním verzím EU2 či HoI je rozhodně slabší, ale zde se dá očekávat výrazné zlepšení s dalšími patchi. Tímto se dostáváme k jednomu ze zásadních problémů her od Paradoxu. Podobně jako v případě EU2, HOI i VIC je CK ve verzi 1.00 téměř nehratelná (i když i tady bych viděl jistý pokrok, s EU2 to bylo o poznání horší). Hra padala, obsahovala vyložené logické chyby a AI občas předvedla neuvěřitelné kousky. Nicméně nyní, asi dva týdny po vydání hry, je na světě první patch, který všechny zásadní problémy odstranil. Hra se tak ve verzi 1.01 stala velmi dobře hratelnou, i když občasné pády se jí zatím stále zcela nevyhnou. Dle vyjádření autorů se dá očekávat i další vývoj a vydávání mnoha patchů, podobně jako v případě zmiňovaných her (např. EU2 je aktuálně ve verzi 1.08, HOI ve verzi 1.06 a obě se od základní verze zlepšily několikanásobně!). Dokonce i rozšíření historických událostí je v plánu, a tak se snad máme nač těšit. Škoda jen, že to s sebou nese další čekání a stahování dalších a dalších megabytů souborů z internetu. Co zde chybí Pokud se podíváme na nedostatky, tak pokud pominu nyní již drobnější chyby AI a občasné padání hry, což se doufám brzy změní vydáním dalších patchů, za jeden ze zásadních nedostatků bych viděl v nedostatku přehledu. Pokud jste někdy hráli EU2 či HOI, jistě si vzpomenete na horu statistik a grafů, které hráči zpřehledňovaly situaci a usnadňovaly některá rozhodování. Nic takového CK neobsahuje, což je rozhodně velká škoda. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Pár střípků na závěr Co je určitě zajímavé, je možnost vyexportovat uloženou hru z CK do EU2 a pokračovat tak v rozvoji své země až do konce 18.století. Kolik času by zabrala taková hra (čili od roku 1066 do roku 1792) si ani neumím představit. Podobně jako její předchůdci, nabízí CK hru více hráčů po síti či internetu. Tuto variantu jsem neměl možnost vyzkoušet, ale na základě zkušeností z EU2 a zkušeností dalších recenzentů mohu zodpovědně říci, že na rozdíl od VIC je CK pro hru více hráčů jako dělaná a její rychlost se podobá průběhu multiplayer hry v EU2. Poslední informací, která jistě bude naše čtenáře zajímat, je situace kolem české lokalizace hry. Dle mého názoru povedenou českou verzi her EU2 a HOI vydala firma CD Projekt, která se prozatím rozhodla CK nepřekládat (resp. vůbec nevydávat). Nezbývá než doufat, aby se tato strategie někdy v budoucnu dočkala české lokalizace, čímž by se stala přijatelnější a dostupnější pro domácí hráčskou obec, nehledě na možnost spojení s českou verzí EU2. Stáhněte si: Intro, Patch Související články: Novinky, Europa Universalis: Crown of North recenze, Europa Universalis II CZ recenze, Two Thrones recenze, Victoria recenze, Hearts of Iron CZ recenze |
Matto | |
autorovi je 31 let a pracuje v soukromé vývojářské firmě jako softwarový inženýr; specializuje se na válečné strategie nejlépe s tématem druhé světové, ale nepohrdne ani pěkným simulátorem ze stejného prostředí |