Crusader Kings - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Crusader Kings - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

26. 4. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Paradox Entertainment vychrlili další strategii, tentokrát zaměřenou na raný středověk v křesťanské Evropě, ovšem oproti Europa Universalis se vedle rozvoje říše musíte starat i o to, aby váš rod Přemyslovců nevymřel.

Autor: Matto
Publikováno: 26.dubna 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická 1.0 a 1.01
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Švédská firma Paradox Enterteinment se do povědomí hráčů realtimových strategií zapsala jako velmi kontroverzní vydavatel těchto her. Jejich tituly, teď mám na mysli ty úspěšné, jsou velmi originální, neokoukané a propracované a hráčská obec se rozdělila na skupinu příznivců a na skupinu zarytých nepřátel, kterým styl těchto her nebo politika firmy vskutku nesedla.

Podívejme se nyní na její poslední počin, hru Crusader Kings (dále už jen CK). Na rozdíl od podvůdků typu Two Thrones jde o hru novou a dle mého názoru velmi povedenou. Velmi rychle jí můžeme zařadit do rodiny her začínající Europou Universalis 2 (EU2), přes Hearts of Iron (HOI) až po nedávno vydanou Victorii (VIC) a určitě se nevyhnu srovnávání právě s nimi. Věřím, že znalým to velmi pomůže v orientaci a ty ostatní to třeba naláká. Nicméně i Crusader Kings prochází pro Paradox typickými porodními bolestmi, k čemuž se ještě dostaneme.

 Základní princip
CK se asi nejvíce podobá Europa Universalis 2. Historicky je ale zasazena do hlubšího středověku počínaje rokem 1066 a konče tam, kde začíná EU2. Hra se odehrává na mapě tehdejší Evropy plus nejbližší okolí, čímž se myslí pobřeží severní Afriky a Blízký Východ. Mapa je rozdělena na mnoho hrabství, která jsou základním stavebním prvkem vyšších uskupení, kterými jsou vévodství a království. Na začátku hry si vyberete právě jedno z těchto uskupení a pod jeho štítem pak budete přepisovat historii s cílem stát se nejúspěšnější zemí kontinentu. Vaší základní starostí bude krom rozvoje jednotlivých hrabství, výzkumu, obrany území či naopak zabírání území nového i starost o váš rod.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Království za syna
Jednou z dominant CK je sledování vývoje vašeho rodu. Vládce vaší země musí v závislosti na zákonech země zplodit následníka, protože pokud vymřete po meči, máte smůlu, hra pro vás končí. První vaší starostí tedy je vládce dobře oženit, pokud možno získat nějaké to věno a případně nárok na některý další titul a pak se jen modlit za následníka. Jsou tu ale například i možnosti přijmout za následníka levobočka či včas za následníka prohlásit svého bratra.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Možností je skutečně mnoho a sledovat všechny události týkající se vašeho rodu je hlavně z počátku, než do hry proniknete, poněkud náročné. Je to drobná nevýhoda hry, ale na druhou stranu jí dodává tu správnou atmosféru. Vhodná politika rozšiřování vašeho rodu totiž může přivést na váš dvůr schopného ministra, vojevůdce či duchovního či nečekaně připojit další území, kde se váš rod náhle stal vládnoucím (ať už přirozenou či násilnou smrtí místního panovníka).

 Hierarchie společnosti
Váš rod není v Evropě jediný, naopak rody slavných erbů se to tam jen hemží a konkurence je tedy veliká. Nicméně vzniká tak jistá hierarchie společnosti, která tak vlastně dává vzniknout vyšším státním celkům. Abych to nějak přiblížil, řekněme, že začnete v roce 1066 n.l. hrát za Čechy, které v té době představují čtyři hrabství (Praha, Plzeň, Liberec, Ústí nad Labem a Cheb). Váš rod je rod Přemyslovců a vládne Wratislav, který má mimochodem ve hře krom jiných vlastnost „Hrbáč“.

Nicméně pod vaší správu spadají ještě další hrabství (Hradec Králové, Opava a Ostrava), kde vládnou jiné rody, které jsou však vašimi vazaly. To, jestli zůstanou či jestli přejdou jinam, záleží na vaší politické, případně vojenské obratnosti. A aby to nebylo jednoduché, vy sami jste vazalem panovníka Německé říše a záleží opět jen na vaší politické obratnosti či vojenské síle, zda se rozhodnete přejít jinam, osamostatnit se nebo dokonce převzít vládu nad říší.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Údržba země
Dalším vaším úkolem je udržování, budování a rozvoj vaší země. V každém hrabství jsou čtyři základní typy obyvatel, mezi nimiž musíte udržovat rovnováhu. Z těchto obyvatel pak putují příjmy do vaší pokladny, verbujete z nich vojsko či potlačujete rebelii, pokud se vám situace vymkne z rukou. Budování provincie představují různé stavby, které ovlivňují obyvatelstvo, příjmy, výcvik vojsk atd. prostě vše co byste tak očekávali. V tomto bodě je hra velmi podobná EU2 a znalci tedy jistě tuší.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co se naopak úplně liší od všech zmiňovaných her je výzkum či věda. V CK vás výzkum nic nestojí, pouze soustředíte pozornost vaší inteligence vždy na jednu z možností ze tří hlavních oborů, které zde představují válečnictví, rozvoj infrastruktury a rozvoj kultury či náboženství. Nicméně funguje zde i přebírání znalostí ze světa a tak máte jistotu, že pokud v sousední zemi vynalezli něco nového, dřív nebo později to prostě doputuje k vám a nemusíte se tím zatěžovat.

 Nebyl by to středověk bez meče
Protože jsme ve středověku, není zde nikdy daleko od jednací síně některého z hradů k meči, ať už se důvodem stane snaha o rozšíření panství, neshoda s vazalem, spor se sousedem, problémy vašeho panovníka či taková malichernost jako je křížová výprava proti nevěřícím. Pak nezbude než naverbovat vojsko ve svých hrabstvích či u svých vazalů (a začít mu platit žold) a vyrazit do boje. Samotný systém bojů je opět velmi podobný EU2 a víc asi poznáte z okolních obrázků, než z mého vysvětlování. Zbývá snad jen dodat, že úspěšnost vašich vojsk samozřejmě ovlivňují schopnosti jejich velitelů, pokrok na poli válečnickém či oddanost vašich vazalů, jejichž armády jste povolali.

Grafické zpracování hry vám asi opět nejlépe přiblíží okolní obrázky. Podle mého názoru je hra po grafické stránce zpracována velmi hezky a dělá hře příjemnou atmosféru, která hráče do hry vtáhne. Zvukově není hra příliš bohatá, co mě ale nadchnulo je soundtrack, který se Paradoxům už tradičně velmi povedl.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Jak se to hraje?
Kdybych měl nějak srovnat hraní CK s asi nejpodobnější EU2, tak musím říci, že CK je drobet složitější právě díky správě vlastního rodu, ale to vůbec není ke škodě. Hra má spád, stále se něco děje a hlavně nevyžaduje takovou náročnou piplačku s každou drobností jako třeba VIC. Oproti EU2 je zde méně historických událostí, což je možná trošku škoda, protože EU2 tak byla současně i zdrojem vzdělávání v historii, ale vzhledem k šerému středověku je to celkem pochopitelné. Nicméně bát se nemusíte, radostné události jako třeba vpád Mongolů do Evropy se vám přesto nevyhnou.

 Směřujeme k dokonalosti
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co se umělé inteligence týká, je trošku obtížné jí hodnotit. Oproti posledním verzím EU2 či HoI je rozhodně slabší, ale zde se dá očekávat výrazné zlepšení s dalšími patchi. Tímto se dostáváme k jednomu ze zásadních problémů her od Paradoxu. Podobně jako v případě EU2, HOI i VIC je CK ve verzi 1.00 téměř nehratelná (i když i tady bych viděl jistý pokrok, s EU2 to bylo o poznání horší). Hra padala, obsahovala vyložené logické chyby a AI občas předvedla neuvěřitelné kousky. Nicméně nyní, asi dva týdny po vydání hry, je na světě první patch, který všechny zásadní problémy odstranil. Hra se tak ve verzi 1.01 stala velmi dobře hratelnou, i když občasné pády se jí zatím stále zcela nevyhnou.

Dle vyjádření autorů se dá očekávat i další vývoj a vydávání mnoha patchů, podobně jako v případě zmiňovaných her (např. EU2 je aktuálně ve verzi 1.08, HOI ve verzi 1.06 a obě se od základní verze zlepšily několikanásobně!). Dokonce i rozšíření historických událostí je v plánu, a tak se snad máme nač těšit. Škoda jen, že to s sebou nese další čekání a stahování dalších a dalších megabytů souborů z internetu.

 Co zde chybí
Pokud se podíváme na nedostatky, tak pokud pominu nyní již drobnější chyby AI a občasné padání hry, což se doufám brzy změní vydáním dalších patchů, za jeden ze zásadních nedostatků bych viděl v nedostatku přehledu. Pokud jste někdy hráli EU2 či HOI, jistě si vzpomenete na horu statistik a grafů, které hráči zpřehledňovaly situaci a usnadňovaly některá rozhodování. Nic takového CK neobsahuje, což je rozhodně velká škoda.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Hráči by určitě prospěl přehled ovládaných území i s jejich atributy, vztahy s vazaly a panovníky či přehled vazeb vašeho rodu na okolní státy. O statistikách vašich armád a jejich bitev ani nemluvě. Za další nedostatek lze považovat nemožnost hrát za muslimské země, resp. nemožnost hrát za jiné než křesťanské země. Autory k tomu pravděpodobně vedla obtížná dostupnost historických reálií, ale myslím, že to by jim hráči odpustili.

 Pár střípků na závěr
Co je určitě zajímavé, je možnost vyexportovat uloženou hru z CK do EU2 a pokračovat tak v rozvoji své země až do konce 18.století. Kolik času by zabrala taková hra (čili od roku 1066 do roku 1792) si ani neumím představit. Podobně jako její předchůdci, nabízí CK hru více hráčů po síti či internetu. Tuto variantu jsem neměl možnost vyzkoušet, ale na základě zkušeností z EU2 a zkušeností dalších recenzentů mohu zodpovědně říci, že na rozdíl od VIC je CK pro hru více hráčů jako dělaná a její rychlost se podobá průběhu multiplayer hry v EU2.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Poslední informací, která jistě bude naše čtenáře zajímat, je situace kolem české lokalizace hry. Dle mého názoru povedenou českou verzi her EU2 a HOI vydala firma CD Projekt, která se prozatím rozhodla CK nepřekládat (resp. vůbec nevydávat). Nezbývá než doufat, aby se tato strategie někdy v budoucnu dočkala české lokalizace, čímž by se stala přijatelnější a dostupnější pro domácí hráčskou obec, nehledě na možnost spojení s českou verzí EU2.

Stáhněte si: Intro, Patch

Související články: Novinky, Europa Universalis: Crown of North recenze, Europa Universalis II CZ recenze, Two Thrones recenze, Victoria recenze, Hearts of Iron CZ recenze

Matto
autorovi je 31 let a pracuje v soukromé vývojářské firmě jako softwarový inženýr; specializuje se na válečné strategie nejlépe s tématem druhé světové, ale nepohrdne ani pěkným simulátorem ze stejného prostředí


 
 
Matto
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Crusader Kings je povedená realtimová strategie zaměřená na období ranného středověku v křesťanské Evropě. Hra prochází menšími porodními bolestmi, jak už je u her od Paradox Enterteinment zvykem, ale s výhledem k jejímu dalšímu rozvoji si troufám říci, že půjde o nejlepší počin z rodiny her Europa Universalis, Hearts of Iron a Victoria. Nicméně nejde o hru, která by si získala popularitu široké veřejnosti, protože se svým zpracováním liší od běžných realtimových her a ne každému hráči systém těchto her tak říkajíc sedne.

Nejnovější články