Cypher: Kód zkázy - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Cypher: Kód zkázy - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

19. 6. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

3D adventura navazující na Traitors Gate, která se odehrává v zapomenutém chrámu dávné civilizace, měla napínavě kombinovat tajnou akci, zkoumání, poutavé hádanky a špionáž. Bohužel tu však je několik ALE...

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 19.června 2004
Verze hry: anglická/finální
Doba recenzování: týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Před časem se mi pod pařáty dostala 3D akční adventura napínavě kombinující tajnou akci, zkoumání, vyzvědačství a poutavé hádanky – Cypher: Kód zkázy. Alespoň tak je charakterizována na obalu hry. Jinde ve světě se prodává též pod názvem Traitors Gate II a navazuje na více než čtyři roky starou špionážní adventuru z Londýna. Bohužel jsem první díl nehrál, ale podle recenzí asi šlo o celkem kvalitní titul s napínavým příběhem, vynikající atmosférou a obtížnými hádankami. Na rozdíl od mladšího bratříčka, který je plně 3D, běžel na enginu podobném tomu z Atlantis od Cryo Interactive.

 Za vše mohou teroristi
Hned z kraje musím začít tím nejhorším - příběhem. Podobnou slátaninu by dal dohromady snad každý školák záklaďák a autoři tím zcela vážně pošramotili jinak dobrou atmosféru, protože zápletka je plná chyb a nesmyslností. Vězte, že svět už neohrožují jen konvenční zbraně (atom, chemie, bio), ale teroristům se do rukou dostává vir elektronický, který mají v úmyslu po světě rozšířit prostřednictvím ukradeného satelitu.

Do protiakce se vydává neohrožený Raven, který ale na teroristy nejde silou, nýbrž hlavou a „hi-tech nádobíčkem“ (o něm později). Má tři úkoly: nepozorovaně proniknout podzemní sítí kobek do tajné základny schované kdesi v poušti, přemontovat základní desku v ovládacím počítači satelitu a zkopírovat počítačový virus pro další zkoumání. Akce je samozřejmě tajná a pokud při ní náhodou zemřete, vláda jakoukoliv spojitost s vaši osobou popře....

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Výše popsaný děj vám zprostředkuje zdařilá úvodní animace. Po jejím přehrání veškerý vývoj příběhu zamrzne a opět se rozjede spolu s animací závěrečnou. Největším paradoxem pak je, že se celou dobu pachtíte smrdutými kobkami, plížíte základnou a snažíte se nezdechnout (aby se vláda nemusela distancovat), aby byl nakonec celý komplex stejně vybombardován letectvem. Nevadí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Ovládání matka hratelnosti
V samotné hře dostáváte pod prsty samotného Ravena, který sice vypadá nabušeně, ale ve skutečnosti toho moc neumí - dokáže se dívat, chodit, tlačit, tahat a používat špionážní udělátka. Sice by jeden čekal, že když se na místo akce spustí v bombě, z níž následně vypadne a roztáhne padák, mohl by umět třeba poskočit nebo dát ránu. Ale běda, kromě čtyř směrových a jedné akční klávesy neovládáte Ravena ničím jiným. Můžete se kolem rozhlížet myší, ale její fungování je všelijaké, jen ne pohodlné. A nejhorší je, že klávesy nejdou přemapovat. Sice nejde o nepřekonatelnou překážku, ale myslím, že už nějakých 15 let jde o věc naprosto běžnou. A jestli jste, stejně jako já, zvyklí na inverzní nastavení myši, budete skřípat zuby.

Z toho vyplývá, že jediné, co můžete dělat, je manipulovat pákami a tlačítky a sbírat a používat předměty. Těch není mnoho a vesměs se jedná o ozubená kola nebo klíče. Důležitá je jakási božská hůl, kterou aktivujete přepínače zabudované v zemi a když už si nevíte rady, zkuste ji použít na všechno kolem. V začátcích vyřešíte problém v jednom sálu a poté se přesouváte do dalšího. Později se otevřou rozlehlejší lokace a vy musíte přebíhat mezi vícero místnostmi a postupně plnit úkoly tak, abyste se nakonec dostali do úrovně další. A v tom je menší problém.

 Je libo zákys?
Zaprvé není Raven žádný rychlík a jeho šourání se nekonečnými a stále stejnými chodbami je zábavné jako loupání brambor ve vojenské kuchyni. Zadruhé vám nikdo neporadí, kterou z místností máte splnit jako první, aby se pohnulo něco v té další a to znamená další běhání sem a tam. A za třetí se interaktivní předměty nijak nehlásí, díky čemuž dochází k nevynuceným zákysům.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Já jsem například pokládal sošky u jednoho schodiště pouze za dekoraci a poté jsem celý den strávil běháním mezi deseti místnostmi a zkoušením všeho na všechno. A ve stejné úrovni jsem jen díky tomu zjistil, že v tom tmavě šedém kvádru je černá dírka, do které pasuje jeden z dříve sebraných předmětů. Zkrátka pro prodloužení herní doby se vývojáři uchýlili k ne zrovna košer berličkám.

 Ty máš svaly, já mám plyn!
Samotné hádanky jsou poměrně srozumitelné, ale našly se i takové, které jsem vyřešil jen čirou náhodou. Často pomáhají různé fresky na zdech a je záhodno pečlivě prohlížet okolí. Když ani to nenese ovoce, je dobré pročíst zápisníku archeologa, který na počátku století systém kobek objevil. Řešení prvních pár místností je v deníku popsáno krok za krokem, ale pro zbytek hry se musíte spokojit jen s indiciemi zašifrovanými do mytologických příběhů. A poznámky nejsou řazeny popořadě, takže musíte přijít i na to, která stránka patří k jakému úkolu. Chápu, že už se to v dnešní době nenosí, ale přeci jen mohl vydavatel zapracovat a přetisknout deník na papír a přiložit ho k manuálu do krabice. Ušetřili bychom si nepohodlné listování deníkem přímo ve hře, které trochu ruší, a bylo by to velmi sexy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nakonec sem si nechal výdobytky nejmodernější techniky - ono hi-tech nádobíčko. Základní desku a čtečku hardisků použijete jen jednou. Více si užijete s baterkou, plynovou maskou, špionážní kamerou, skenerem oční duhovky a uspávacím plynem. Mimo baterky sice do tří čtvrtin hry nic jiného nevyužijete, ale po vniknutí do teroristické báze se stávají tyhle pomůcky naprosto nezbytné. Bunkr je sice plný vojáků, ale celá závěrečná estráda je obtížností jen slabým odvarem předchozích událostí. Jediné, co musíte udělat, je dát do klimatizace uspávací plyn, nasadit masku a najít osobu, která má práva otevřít následující dveře, oskenovat jí oči a pak zas a znovu. Zkrátka nuda.

 Nikdo není dokonalý
Po technické stránce není Cypher nijak úchvatný. Grafika běží na starém enginu z Morrowindu, ale ze všeho nejvíc mi prostředí připomínalo Serious Sam. Potěšující je, že se za celou dobu nesetkáte ani jednou s nějakou loadovací obrazovkou, tedy až na nahrávání pozic. Nároky na hardware nejsou nijak přehnané, ale přeci jen mi Cypher občas seknul. Divné je jen to, že to bylo většinou v chodbách a nikoliv v graficky náročnějších místnostech. Zřejmě to souvisí s výše uvedenou absencí nahrávacích obrazovek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Hudba je sbírkou sporadicky znějících krátkých ambientních skladeb, které vás rozhodně nevytrhnout z usilovného přemýšlení. Zato zvuky jsou příšerné. Ani ne tak kvalitou, jako tím, že jich je minimum a po mi chvíli pěkně lezly na mozek. Raven občas prohodí nějakou hlášku, ale místo toho, aby tím autoři třeba lehce naznačili jak dál, jsou jeho proslovy duchaprosté žvásty.

Nemohu se nezmínit o spoustě chyb a chybiček, kterými je hra protkána. Nejotravnější je, že jednou za páku zatáhnete v pohodě a podruhé ze stejného místa to nejde. Často se propadáváte do stěn nebo zasekáváte o kostky, což může paradoxně někdy pomoci. Na návštěvě u teroristů se mi zase stalo, že jsem chtěl skenovat očka jednomu z nich, ale namísto toho jsem se teleportoval k jeho kolegovi.

 Závěr
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ze Cyphera mám smíšené pocity, nedokáži ho jednoduše smést ze stolu - na to jsem se u něj místy bavil, byl přilepen k monitoru a těšil se, co na mě čeká za dalšími dveřmi. Vyšší hodnocení ale nedokáži udělit s ohledem na nedodělky, chyby, ovládání, doslova ubohou závěrečnou část a hlavně uměle vyráběné zákysy. Rozhodnout se musíte sami, jestli dokážete přivřít oči nad otravnými programátorskými přehmaty a párkrát si vytrpět myšlenky na to, jestli jste opravdu takový idiot, že vám řešení daného úkolu nedochází. Odměnou vám bude převážně na prostorové hádanky orientovaná adventura s tajuplnou atmosférou.

Stáhněte si: Demo

Související články: Novinky

Pavel Oreški
autorovi je 25 let, pracuje jako grafik v celostátním deníku, píše občas i pro Level, hraní her se věnuje téměr patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem (všechny clánky autora)


 
 
Pavel Oreški
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Adventura z prostředí zapomenutého chrámu dávné civilizace s dobrou atmosférou a mozek cupujícími hádankami. Bohužel se autoři nedokázali vyhnout trapným nachytávačkám, kterými se snaží zakrýt poměrně krátkou herní dobu, a nevychytali spoustu technických chyb. Posledním záporem je pak naprosto příšerný příběh, který nemá ani hlavu ani patu.

Nejnovější články