Autor: David Ducháček Publikováno: 22.června 2005 | Verze hry: česká/prodávaná Doba recenzování: 1 týden |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Záliba v alchymii Herní aktivity v Daemonice vyplňuje převážně putování po krajině, její průzkum a rozhovory s postavami. Dialogy jsou velmi podstatnou součástí hry a bez nich nemáte šanci na další postup ve hře. Bohužel občas se stává, že musíte, ač neradi, zbytečně absolvovat tuny textu (je možné ho urychlit), než se dozvíte informaci, kterou jste již dávno tušili, jen vám ji někdo „oficiálně“ potvrdil. Jelikož je Daemonica temná záležitost s příměsí hororu, nečekejte žádné humorné scénky ala Monkey Island. Naopak, setkáte se zde s arogancí, nadutostí a opovržením a to vše jen díky vaší temné minulosti. Díky chytrému diáři ale o žádný důležitý rozhovor nebo úkol nepřijdete, vše se automaticky zaznamenává a informace máte stále při sobě. Vaší nepopularitě napomáhá záliba v alchymii, respektive v černé magii. Vytváření rozličných lektvarů je stěžejní dovedností hrdiny. Hravě zvládne jednoduché nápoje doplňující zdraví (Sneeyin dech), ale také speciální silné sérum (Soulgreep), které ho „teleportuje“ do říše mrtvých, kde je možné rozmlouvat se zemřelými, kolem čehož se celá hra točí. Lektvary si Nicholas připravuje ve svém příbytku ze vzácných rostlin, jejichž výskyt je různý. Na skalách roste velmi vzácný Slzoskal, na březích řek zase poměrně často naleznete Vodněnku a poblíž hřbitova občas narazíte na Krvelistec. Jakékoliv lektvary však lze připravovat výhradně ve vašem příbytku! Jen tam máte k dispozici všechny pomůcky a hlavně mrtvolný klid. Soukromí je pro vás životně důležité. Někoho možná zarazí nepříliš akční styl, jaký Daemonica předkládá. Na nějaký ten souboj sice občas dojde, nicméně je jich podstatně méně než v příbuzných titulech. Některým se lze vyhnout, jiné jsou povinné, což se dá říct i o úkolech. Ovšem potěší, když máte možnost se z nepřítelem „domluvit“ aniž byste mu cokoliv usekli. Hrubá síla tedy nemusí být vždy ideálním řešením. Nicméně občas se násilí nevyhnete. K boji používáte meč, s nímž si Nicholas dobře rozumí. Zpočátku jsem měl sice opačný pocit, ale to je vedlejší. Poté, co si nakloníte Cavornského kováře, máte možnost rozvíjet svoje šermířské schopnosti, a to se vyplatí. Boj je poměrně primitivní a připomíná lehce vylepšený systém z Diabla. Sečné údery mají dvojí podobu, přičemž hra rozlišuje jednouchý a dvojitý – podle toho, jestli kliknete levým tlačítkem myši jednou nebo dvakrát. Až budete mít více bojových zkušeností, získáte ještě další úder, aby vaše pravé tlačítko myši nezůstalo nevyužité. Určitě bych vám neměl zatajit možnost krytí pomocí mezerníku. Jen stěží si dokáži představit vaše putování bez kvalitní mapy. Ta má zakresleny hlavní lokace červeným křížkem, mezi kterými je možné cestovat pouhým klikáním na ně. Snadno a rychle se tedy „teleportujete“ z místa na místo. V případě, že jen tušíte přibližnou polohu hledané osoby nebo místa, stačí do mapy kliknout, čímž se vytvoří zelená šipka a ta vás k místu navede. To není špatné a mnohokrát tuto funkci oceníte. Bez zajímavosti není ani to, že hra má několik různých konců v závislosti na vašem stylu hraní. Grafika nijak zvlášť nepřekvapí další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Občas jsem byl také svědkem zasekávání hry při donačítání dat z CD, což ale může závada mého přijímače. Z technického hlediska jsem vedle zmiňovaných interiérů žádné další výrazné nedostatky neodhalil. Ozvučení a český dabing Hudební doprovod si rozhodně zaslouží pár řádek textu, neboť je velmi zdařilý. Na svědomí ho má Martin Linda, jehož jméno je zapsáno i pod titulem Berušky. Musím s radostí říct, že tenhle člověk svému řemeslu opravdu rozumí a nebýt jeho hudebního doprovodu, hra by hodně utrpěla na hratelnosti a ztratila by svou hororovou atmosféru. Autor hudby se totiž rád pouštěl do temných melodií plné smyčců, varhan v šikovné kombinaci s klávesami. Výsledkem je opravdu nezvykle kvalitní hudební doprovod navíc přehrávaný ve vynikající kvalitě (formátu WMA). A jelikož nejsou soubory nijak chráněny ani kódovány, můžete si hudbu směle pouštět mimo hru. Škoda jen, že se zvukové efekty moc nepovedly. Je jich hodně málo a nejsou příliš kvalitní. Zvířata ani lidé nevydávají reálné zvuky a to je škoda. Samostatnou kapitolou jsou však dialogy, jejich kompletní namluvení zasluhuje velkou pochvalu, a to nejen proto, že se ho ujala současná herecká špička - P. Soukup, M. Táborský, V. Fišer, D. Suchařípa. Stáhněte si: Trailery... Související články: Novinky |
David Ducháček | |
autorovi je 23 let, dříve psal pro GamePort a nyní působí i v Levelu, pracuje jako správce sítě, nejraději má akční hry všeho druhu a mezi jeho nejoblíbenější tituly patří Dungeon Master, Shadowman a Half-Life |