Dead Effect - recenze české doomovky
6/10
zdroj: tisková zpráva

Dead Effect - recenze české doomovky

16. 2. 2015 19:40 | Recenze | autor: Vilém Koubek |

Občas je potřeba vykašlat se na inovace, zapomenout na většinu vývoje, kterým prošel žánr FPS, a vrátit se pěkně ke kořenům. Tak nějak nejspíš uvažovali čeští vývojáři z BadFly Interactive, když pokládali základy své střílečky Dead Effect, která loni vyšla pro mobilní zařízení. Jak už se ale stalo zvykem, úspěch hry nakonec vydláždil cestu pro vznik počítačové verze, která vyšla těsně před koncem minulého roku. A jako u většiny podobných konverzí okamžitě nastupuje otázka, zda stojí za to PC verzi téhle doomovky zkoušet, nebo je lepší obrátit se na původní mobilní verzi.

Moje loď, můj dům

Když v úvodu píšu, že se jedná o „doomovku“, myslím to do slova a do písmene. Už vizuálem je Dead Effect nápadně podobný třetímu Doomu a když vám prozradím, že v něm drtivou většinu času budete likvidovat hordy nemrtvých, nemůže už být dalších pochyb o uctivém holdu, který tahle hra skládá.

Na začátku si zvolíte jednu ze dvou hlavních postav a probudíte se do pekla. Na vesmírné lodi ESS Meridian se totiž děly docela divoké věci a zatímco jste spali v hibernaci, vědecký vývoj na lodi se utrhl ze řetězu. Koumákům se povedlo vyvinout speciální látku, která lidem zvětšovala výdrž a dokázala je udržet aktivní za minimální spotřeby energie.

Jinými slovy, udělala z nich zombie. Původně se mělo jednat o zlepšovák, ale všichni víme, že v tomto žánru platí, že cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly. A tak tu máte malý problém, který celé dny kouká do prázdna, slintá, chrčí a na lodi se vyskytuje ve stovkách víceméně podobných exemplářů.

Takové problémy se obvykle léčí olovem, zuby motorovky, elektrickými výboji nebo třeba speciálními schopnostmi. Dead Effect se nepouští do žádných neprobádaných vod a tohle všechno vám nabídne v míře více než hojné. S chutí se proto pustíte do bezhlavého střílení, zatímco okolo vás vybuchují hlavy zombíků, kteří se po vás budou chvíli sápat hbitě, jindy zase velmi neohrabaně. Prohledáváte loď, sbíráte peníze, za které následně vylepšujete své vybavení, čtete spousty lodních deníčků, a snažíte se rozplést, co že se to tady vlastně stalo.

Tady už jsem byl

Zanedlouho na to se na scéně objeví dokonce i váš „přítel na telefonu“, pan doktor Wagner, který svou dikcí a přízvukem připomíná zfetovaného a přehrávajícího Arnolda Schwarzeneggera. Jeho proslovy vám vykládají herní příběh a popohání vás kupředu. A tak se mrtvoly dál kupí, kolega Wagner chrochtá blahem, zatímco vy se pitomě smějete nebo si rvete vlasy podle toho, v jaké fázi hry zrovna jste. Až dojde zásoba zombíků, zlikvidujete finálního bosse a hotovo. Stará škola, jako když vyšije.

Jenže, jakkoliv to celé vypadá na papíře skvěle, ve hře samotné to už tak dobře nefunguje. Uznávám, že Wagner mě bavil, i když místy už jeho dabér zacházel moc daleko i na můj pochybný vkus. Zbraně jsou razantní a jejich efekt správně brutální. Krev stříká všude a mrtvoly jsem taky už v jiných hrách viděl škaredější. I během tří hodin, které s Dead Effect strávíte na normální obtížnost bez autohealu, ale začne hra být stereotypní.

zdroj: Archiv

Dokonce už stařičký Doom věděl, že je v bezhlavých akcích nutno měnit hratelnost pomocí nových nepřátel a zbraní. Vedle klasických ozbrojených mrtvol nabízel také celou plejádu různých démonů a monster. Dead Effect má pár modelů klasických bloumavých nemrtvých, pak trochu tužší mrtvoly, tlouštíky, kteří útočí na dálku, strašlivě přesílené granátníky a levnou variantu impů. Jinými slovy, mrtvoly a impy. A jimi vaše rozmlsané hlavně spíše nenasytí.

Podobně stereotypně a časem logicky nudně působí také prostředí. Jistě, dá se namítnout, že se celá hra odehrává na palubě jedné lodi, takže je výběr kulis dosti omezený. System Shock 2, Dead Space nebo třeba Alien: Isolation to ale zvládly. I kdyby měli autoři recyklovat zajetá vesmírná klišé, stále by udělali líp, než vás na každém kroku provázet stejnými odlesky kovů a místnostmi, v nichž vás zdraví déjà vu.

Podmínky

Nakonec je proto docela jedno, že si můžete vylepšovat postavu, zbraně i další vybavení, když s ním bojujete proti těm samým nepřátelům a v těch samých prostorách. Je to přitom škoda. Obzvláště, když si autoři dali tu práci a úrovně postavili nelineárně. Odboček, v nichž můžete hledat peníze a deníčky, je celá řada, což ve mně vzbuzovalo pocit, že skutečně prozkoumávám lokace a neběžím jen po přímce.

Příjemné je také technické zpracování, tedy samozřejmě vezmeme-li v potaz, že se jedná o port z mobilních zařízení. Dabing, jak už jsem předestřel, je spíš špatný, ale na druhé straně má jistou béčkovou kvalitu, takže pokud holdujete špatným filmům a nad postelí máte plakát s The Room, Dead Effect vás nezklame.

Jednoduše, Dead Effect je hra, nad kterou visí několik „pokud“. Pokud prahnete po staromódní zombie rubanici, měli byste tomuhle čištění vesmírné lodi dát šanci. Pokud neplánujete dojet hru na jeden zátah, nemusela by vám tolik vadit její stereotypnost – ale všimnete si jí. A pokud čekáte cokoliv lepšího než řemeslně slušně udělanou budgetovku, spíše se poohlédněte jinde nebo počkejte na Dead Effect 2, na které už tvůrci pracují.

Verdikt:

Dead Effect si užijete jako béčkovou akční jednohubku, která je hloupá, ale v tom v podstatě tkví její kouzlo. Bezvýhradně doporučit se nedá. Zavrhnout ale také určitě ne. A tak nezbývá, než najít odpovědět na otázku, zda je namíchaná na míru zrovna vám.

Nejnovější články