Deadlight - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Deadlight - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

31. 7. 2012 22:00 | Recenze | autor: Lucie Jiříková |

Postapokalyptický svět je, snad i díky neutuchajícím předpovědím o konci světa, momentálně dost oblíbené téma. Vedle filmů nebo knih si ho za vlastní bere i spousta videoher. Také nezávislé španělské studio Tequila Works se rozhodlo přihřát si na této popularitě polívčičku, jen to vzalo trošku z jiného konce – na rozdíl od většiny titulů s tímto námětem nepřináší first-person akci ani RPG, ale velmi zajímavou 2D plošinovku Deadlight.

Seattlu to sluší i po katastrofě

Deadlight se do značné míry podobá dalšímu survival pokusu I Am Alive od Ubisoftu, ze kterého si bere zpracování pohybů, respektive skákání přes překážky. A zjevná je také inspirace fantastickým Limbem, ze kterého si půjčuje nejen hutnou porcí atmosféry, ale také grafickou stylizaci.

Deadlight tvoří po většinu času směsice odstínů šedivé barvy na pozadí a černých objektů v popředí. Občas se najdou i jiné barvy, charakteristické však pro ni zůstává, že hra pracuje spíše s konturami, než s detailem prostředí, a co bych vám povídala, ve spojení s reálnou fyzikou to vypadá přímo senzačně. Ruiny amerického města Seattle, do nějž vás zavádí příběh, vykreslují dech beroucí panoramata, což společně s oživlými mrtvolami, zde označovaných za Stíny, vytváří ponuré a strašidelné prostředí.

Kdo uteče možná i vyhraje

A v této unikátní kulise se odehrává dobrodružství, kde na sebe všechno plynule navazuje, jednotlivé překážky jsou narafičené s maximální precizností, a proto je potřeba provádět pohyby hezky důkladně a taky si je dobře načasovat. Vedle hopsání přibývají postupně i jiné činnosti, například otevírání dveří, prokopávání zabitých latěk v oknech, ustřelování zámků a jiných překážek, jejichž překonávání se vám snaží znepříjemnit Stíny.

Stíny se probouzejí ke svému polomrtvému životu postupně a dá se říct, že vždy v ten nejméně vhodný okamžik, takže některé pasáže budete s návalem adrenalinu v hlavě i rukách prostě jenom probíhat. Většinou to stihnete, ale úplně nadoraz, takže vás čekají pořádně stresové situace, svědčící o tom, že se designéři během vývoje vážně neflákali.

zdroj: Archiv

Ke stísněnému pocitu přispívá samozřejmě i samotné poslání hlavního hrdiny, sešlého Randalla Wayna, bývalého policajta, který se za vaší pomoci několik dní po neznámé katastrofě vydává hledat svou manželku a dceru. Vcelku fádní zápletka je tu ale protkaná prapodivnými a smutnými sny a pročítáním ztracených a znovunalezených stránek deníku.

Nechybí však občasnými setkání s přáteli a méně kamarádskými postavičkami, bez nichž by se žádná pořádná postapokalypsa neobešla. Právě tento příběhový mišmaš vám ale poskytuje motivaci přijít všemu na kloub a možná i uronit nakonec nějakou tu slzu – kvůli tomu, jak události vyvrcholí, ale i proto, že už je zkrátka konec.

Krátké trápení vandala Randalla

Závěr totiž přichází docela brzy. Jako vždy ve chvíli, kdy byste to čekali nejméně. Hra je rozdělená na tři části, přičemž za plnohodnotné lze považovat pouze dvě poslední. První z nich je až příliš jednoduchá, klasicky tutoriálová, což vzhledem k vcelku běžnému rozvržení tlačítek pro jednotlivé pohyby může být pro pokročilejší jedince docela otrava.

Středně pokročilému hráči zabere pokoření hry všeho všudy něco málo přes 2 hodiny. A to jsem si kvůli občasné nešikovnosti prožila spoustu restartů a lehkých zádrhelů na logických hádankách. Opravdoví šikulové tak hrou mohou profrčet ještě rychleji.

Vezmu-li ale v potaz, že Deadlight je hra, která vychází v rámci programu Summer of Arcade a na Xbox Live se momentálně prodává za pouhých 1200 MS bodů (něco kolem 400 korun), a přičtu-li k tomu solidní znovuhratelnost, ke níž vás žene fakt, že za každou na 100 % splněnou část se vám otevře jeden handheld se zajímavou minihrou, musím hru důrazně doporučit. Jde o silně atmosférický zážitek, který vás donutí bát se, přemýšlet a citlivější jedince možná i rozpláče.

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Atmosférou nasáklá 2D plošinovka, která je sice extrémně krátká, ale i přes to se stihne zarýt hluboko do srdce.

Nejnovější články