Diabolik The Original Sin - recenze
2/10
zdroj: tisková zpráva

Diabolik The Original Sin - recenze

12. 8. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Není to žádný Superman, nemá účes jako Dušan Chrástek a jeho černý kostým vzbuzuje před protivníky legraci. Chcete s ním hrát radši adventuru nebo akci?

Autor: Lichtenberg
Publikováno: 12.srpna 2009
Verze hry: prodávaná/anglická/PC
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Italský komiksový hrdina Diabolik, kdysi brázdící odpolední vysílání televize Fox Kids nebo též představitel průměrného béčkového filmu Maria Bavy, si pro rok 2009 našel cestu na všechny herní platformy starší generace. Není to žádný Superman, nemá účes jako Dušan Chrástek a jeho černý kostým vzbuzuje před protivníky spíše legraci. I přesto si však Diabolik dovolil vyšlápnout na žánr, ve kterém byste asi špióna z Apenin nečekali a to na jest point & click adventura. Dopadl tento experiment dobře nebo se dá hovořit spíše o jeho ďábelskosti?

Vrať ji nebo tě sním
Společně s Diabolikem máte před sebou hrdinský úkol najít a zachránit vaší unesenou přítelkyni a to je jak plné klišé, tak zároveň i pěkná nuda. Za sedm kapitol příběhu se nedočkáme jediného zajímavého okamžiku, příběhového zvratu či čehokoliv, co by alespoň na chviličku upoutalo hráčovu pozornost. Na konci každé části hry si akorát v rádoby stylové videosekvenci podíváte, jaká patálie se udála a kam se s hlavní postavou podíváte příště, řešit v podstatě ten samý problém: získat přístupové kódy, otevřít pár zámků a najít spící pannu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Příběhová linie je neviditelná a může za to především velmi nízký počet NPC postav, které navíc neposouvají děj nikam dopředu. Diabolik je přeci jen špion a na většině míst není vítaný. S několika postavami tedy prohodí pár slov a nakonec jim stejně uštědří merdu loktem do krku. Těch několik dialogů ani tak není žádné terno a hodily by se možná tak do levných komiksů padesát let starého Playboye.

Bohužel tuto dějovou nezajímavost má na svědomí naprostá absence jakéhokoliv nadhledu, bez něhož je scénář napsán. Diabolik totiž je i přes svůj černý kostým legrační akční hrdina, avšak ve hře vystupuje jako ryze vážný suchar bez špetky strachu či čehokoliv, co by bylo aspoň trochu humorné. I obyčejné popisování akčních míst v lokaci je vždy naplněno tak trapně nudnou větou, že z toho chvílemi pobolívaly mé ušní boltce.

Adventura nebo akce?
Ani nevíte, jaké bylo mé překvapení anebo možná i jisté vyplašení, když se mě hra na začátku příběhu zeptala, zda chci hrát ryzí adventuru nebo adventuru s akčními prvky. Bohužel studená sprcha přišla hned na začátku, kdy jsem poprvé pochytil, o co asi tak kráčí. Během videí, ve kterých se střídají statické obrázky, jako byste si četli okénka komiksu (zjevný záměr), občas musíte rychle uhnout myší na určenou stranu či několikrát rychle kliknout a hra se podle toho ukončí nebo pokračuje dál. Vážně legrace.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Během hry pak musíte v rámci mezihry občas prostrčit cosi něčím úzkým, což vám při trochu pevné ruky zabere rozumné tři vteřiny práce. Otravné časové limity, kdy máte na pohyb v lokaci a následný postup omezenou dobu mi připomněly to nejhorší ze Still Life 2 a definitivně mě utvrdily v tom, že takto cesta k zakčnění obyčejné point & click adventury nevede a přál bych si, aby toho už všichni jejich autoři konečně nechali.

Až na těchto pár kosmetických prvků je Diabolik: Original Sin úplně obyčejná adventura, která na vás chrlí mnoho hádanek, což jsou povětšinu hry výzvy k získání nějaké přístupové karty či vhodného klíče, popřípadě k nalezení padnoucího převleku, s nímž se dostanete do určitého místa. To co však může znít jako přitažlivá špionská záležitost, je pak ve hře skutečně bídnou náhražkou jakéhokoliv adrenalinu. Holt když máte plný inventář plný věcí jako je laser, všemocný šperhák a další takové a hra dělá vědu z nějakých zavřených plesnivých dveří, jako profesionální špion si rozhodně nepřipadáte.

Utíkání po lokacích
Grafický engine je velice zastaralý a schází mu tak pět velkých injekcí polygonů. Pár lokací sice vypadá s přivřením oka relativně průměrně (Diabolikův dům, horský venkov), ale valnou většinu hry strávíte za tmy, kde je všechno nenápadité a podivně hranaté. První polovinu hraní se totiž ocitáte ve velkém vlaku a prostředí tam je opravdu stereotypní a nehezké. Ke konci se situace o něco vylepší, ale přitažlivost těch několika málo lokací mi nevymluví fakt, že grafika není kladnou stránkou této adventury.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Časté videosekvence se dělí na realistické (které mají více či méně demonstrovat skutečnost) a komiksové. Obě z nich jsou strnulé a nezáživné a bohužel se nedají přeskočit, čili pokud na konci některého z dlouhých komiksových videí zemřete kvůli akční pasáži (ne vždy máte prst na myši, abyste nečekaně splnili mezihru), je pěkně zdlouhavé koukat se na něj znovu.

Na co jsme si však zvykli a v porovnání s jinými adventurami se dá hovořit i jako o světlém bodu Diabolik: The Original Sin, je relativně dobrá práce s kamerou a běhání po lokaci jako takové. Sice zastaralost grafického enginu ubírá hře kvalitu a pohodlnost manévrů hlavní postavy, ale automatická kamera zde vždy snímá ten nejlepší záběr a hrdina tak běhá skutečně tam, kam si navolíte. Líbil se mi i fakt, že hrdina přepne chůzi na běh, pokud držíte levé myšítko, což je dle mého názoru pohodlnější, než klasický dvojklik na místo určení.

 Špionážní nic
Kamera a také i docela nadprůměrný soundtrack však nejsou zárukou kvalitní adventury a Diabolik: The Original Sin nemá s kvalitou pranic společného. Zdravě přemýšlejícího hráče může vyděsit i přemrštěná cena pohybující se kolem pětačtyřiceti dolarů, což je na hru tak viditelně zastupující budgetový žánr vážně kudla do zad. Inu, vlastně, hardwarové nároky zahrnující minimálně CPU 2 GHz, 512 MB RAM a grafickou kartu lepší než 128 MB mohly být vzhledem ke grafice také klidně o polovinu nižší.

Stáhněte si: Trailery...

Související články: Novinky...

 
Lichtenberg
autorovi je 18 let, studuje ekonomickou školu v Jindřichově Hradci a hraje závodně lední hokej, přispívá i do SCORE, z žánrů má nejraději adventury a hry se silným příběhem.




 
 
Lichtenberg

Verdikt:

Zastaralá adventura plná klišé a mdlé rádoby špionážní hratelnosti. Přátelé, Italové, nechte tuto svoji ďábelskou značku už v klidu odpočívat v hrobě.

Nejnovější články