Dracula: Origin (Zrození) CZ - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Dracula: Origin (Zrození) CZ - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

17. 6. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Pan „Chodící reklama na zubní pastu“, ujíždějící už pár set let na červené tekutině, je notoricky užívanou postavou napříč snad všemi rovinami uměleckého snažení člověka. Tak proč ne ještě jednou v adventuře?

Autor: Martin Holas
Publikováno: 17.června 2008
První recenze české verze zdroj: tisková zpráva Verze hry: review/česká/PC
Doba recenzování: 1 týden


Pan „Chodící reklama na zubní pastu“, ujíždějící už pár set let na červené tekutině, je notoricky užívanou postavou napříč snad všemi rovinami uměleckého snažení člověka. Tak proč ne ještě jednou v adventuře?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kyjevští Frogwares se po sérii detektivních adventur, která svým posledním dílem Sherlock Holmes vs. Arsene Lupin definitivně potvrdila svůj nájezd na koleje stereotypu, rozhodli nabrat pár hltů čerstvého vzduchu a svoji inspiraci svěřili do náruče jiného velikána světové literatury. Vzduch to sice není až tak úplně čerstvý, neboť je zároveň už značně předdýchán těmi zástupy pisálků, filmových režisérů a nakonec i konkurenčních herních tvůrců, na druhou stranu už třeba v Awakened Frogwares potvrdili, že fantazie jim rozhodně nechybí a se zdánlivě nezvratně ohmatanou látkou si dokáží pohrát novým, zajímavým způsobem.

 Vykuchaná předloha
A tak se stalo i v Drákula: Zrození. Děj hry si totiž z Bram Stokerovy předlohy bere jen to nejnutnější, sdírá z ní všechno maso a na obnaženou kostru si potom plácá svoje vlastní těstíčko. Nutno dodat, že se autoři neštítili původní dílo nejen doplnit, ale některá zásadní fakta jako osud Jonathana Harkera i pozměnit k obrazu svému. Snad proto se z původně relativně vedlejší postavy, profesora Van Helsinga, zde stává středobod všeho.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Drákula se vydává do Londýna, aby získal sličnou Minu do své moci a mohl její tělo využít k reinkarnaci své dávno zemřelé jediné lásky. Tak zní ve stručnosti celá hlavní zápletka a na vás, v roli Van Helsinga, pochopitelně je zrůdné plány překazit a pokud možno dívku v nesnázích zachránit. Cesta to rozhodně nebude jednoduchá a pátrání vás zanese do všemožných koutů světa (Egypt, Vídeň), abyste nakonec skočili šelmě do chřtánu v samotné Transylvánii.

 Toto jsem nečekal
Takto důsledné překopání původní myšlenky jsem nečekal, příliš mě neohromilo a nepotěšilo už vůbec. Historie ukázala, že mýtus o upírech funguje dobře právě dvojím způsobem. Buď vezmete originálního Brama Stokera, budete se ho striktně držet a v rozumné míře doplňovat, anebo si vymyslíte co nejvíce myslitelnou ujetost a tu zrealizujete (právě mě napadá snad jen Wilsonova novela The Space Vampires).

Drákula: Zrození není ani jedním, kráčí si zlatým středem a nejspíše právě proto mi celé to vyprávění připadalo částečně nezajímavé a i přes poměrně krátkou herní dobu zbytečně natahované. Od pořádné upířiny z té doby očekávám chladně temné gotické motivy, propracované pozadí příběhu a především i nějaké ty upíry. Zde na Drákulu pořádně narazíte poprvé při rozbalování krabice a podruhé na konci hry, kdy je konfrontace otázkou jednoho kliknutí. Všechno mezi tím je jedno velké pachtění se pouští za přízrakem a odkrývání jeho nejvzdálenější minulosti, která není ani trochu šokující.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Ústupky v obtížnosti
Po oklepání se z určitého zklamání, které, přiznávám to, může být jen mým subjektivním problémem a určitě se najdou jiní, kteří budou považovat příběhovou linii za strhující, musím nicméně seznat, že s adventurním jádrem se chlapíci z Frogwares poprali dobře. Designer vás příběhem provádí po malých úsecích, čímž se hra stává poměrně jednoduchou a přístupnou i casual hráčům, zvláště když k tomu ještě připočteme dnes zdá se povinnou zkratku pro zvýraznění aktivních bodů na obrazovce.

Na několika málo lokacích vždy máte k dispozici pár předmětů a po vyřešení předloženého problému jste vpuštění do další série izolovaných místností. A tak dále, a tak dále. Rozhodně se jedná o obrat o 180°. Stačí si jen vzpomenout na poměrně drastickou obtížnost minulých titulů z dílny tohoto týmu. Drákulou jsem prosvištěl na rozdíl od nich takřka bez zaváhání a zadrhnul jsem se pouze na drobnostech.

Na začátku hry je například nutné pohybem myši oškrábat povrch zarostlého náhrobku a ze získaných údajů uhádnout kombinaci k zámku v jiné části hřbitova. Jako správný adventurista mám ovšem obě ruce levé a manuální činnosti mi nevoní... Abych to zkrátil, lišejníky z náhrobku jsem sice seškrábal, ale ne natolik důkladně, aby Van Helsing laskavě seznal, že je onen nápis dostatečně čitelný i pro něj. Namísto promptního vyřešení hádanky jsem se proto bezradně procházel mezi hroby a doufal, že do jednoho z nich únavou nespadnu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Kolísavé hádanky
Úroveň puzzlů se potácí stylem chůze notorického alkoholika zleva doprava, z louže na chodník a zase zpátky pod okap. Naštěstí moc nepršelo, a tak si toho chodníku užijete asi nejvíc – hádanky se mi většinou zdály logické, vkusné vzhledem k omáčce kolem a v neposlední řadě i originální. Budete muset například přijít na to, kterak odlákat pozornost Drákulova posluhovače s netradičním apetitem, kterak získat uprostřed Egypta zemí neposkvrněnou vodu anebo bude vaším úkolem eliminace rozdrážděné kobry.

Jak jsem ale zmínil, hádanky se mi zdály vkusné většinou, protože pár z nich bylo jako vystřižených z komediálních dobrodružství Guybrushe Threepwooda. Aneb koho by napadlo ve vážně se tvářící adventuře vyrábět atrapu klíče z kusu alobalu, lepidla a dvou preclíků, aby oklamal hlídače? A koho by napadlo použít jako trychtýř zdechlinu veverky?

Hra je velmi často proložena i nějakým tím interaktivním rébusem, mechanismem či zámkem, na jehož vyřešení budete muset aplikovat striktní logické myšlení. S čistým svědomím můžu říct, že právě tyhle chvilky jsem si ve hře užíval nejvíc, neboť zde uplatnili autoři své tvůrčí umění asi nejvíce. Hned ze začátku se vám do cesty postaví mapa Londýna, s jejíž pomocí a na základě novinových článků z posledních dnů budete muset určit lokaci hrabětova úkrytu. No, to ještě není nic kdovíjak složitého, ale obtížnost postupně graduje a v závěru se můžete připravit i na komplikovanější problémy týkající se vyhrávání kódu na klavír nebo patrně nejzábavnější luštění kombinace zámku do Drákulovy krypty (princip samozřejmě prozrazovat nebudu, užijte si).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry v galerii

 Úkrok dozadu vpřed
Po technické stránce je Drákula: Zrození zpracován velmi dobře. Ač nemám nic proti pokroku, autoři udělali jen dobře, že strhli své ambice z pohledu první osoby do bezpečnějších vod klasického point-and-click pojetí. Zde totiž už tolik v konceptu ovládání netápou a vše je krásně uživatelsky přívětivé (anebo se možná také poučili a věnovali vyladění tohoto aspektu hry větší důraz než v předešlých projektech).

Grafika je taktéž více než vyhovující. Renderovaná pozadí jsou neuvěřitelně detailní a propracovaná. Skoro si až někdy budete říkat, že by bylo parádní, kdyby výsledný dojem nekazily poměrně nepřirozené animace postav. Ozvučení bych klasifikoval jako čistě neurážející. Na průměrný dabing je potřeba si zvyknout, nicméně to není vzhledem k mizivému počtu dialogů až takový hendikep.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mimochodem, jak si můžete všimnout na obrázcích, Drákula: Zrození je u nás prodáván plně otitulkován. Přestože si myslím, že v angličtině by texty pravděpodobně vyzněly o něco lépe a stylověji, nemám vůči provedení lokalizace výhrad a jejich autor si tudíž zaslouží oprávněnou pochvalu.


anglický trailer

Stáhněte si: České demo lokálně (620 MB) - obsahuje úvodní část hry, ve které po shlednutí intra navštívíte Harkerovu snoubenku.

Související články: Novinky...

 
Martin Holas
autorovi je 19 let, studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-)




 
 
Martin Holas
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Nemůžu tvrdit, že bych u téhle hry trpěl. Po smazání z disku ale mám pocit, že mi tam určitě nebude chybět a že si na ni už nikdy nevzpomenu. Takových adventur jsme zkrátka hráli už tuny a Drákula: Zrození, ač je technicky vzato udělán dobře, z jejich řad vybočuje pramálo. A stejně jako milenecký poměr, ani adventura prostě nemůže být ohromující, když nevzbuzuje žádné emoce.

Nejnovější články