Empire Earth III - recenze
4/10
zdroj: tisková zpráva

Empire Earth III - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

14. 12. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

RTS pokrývající celé lidské dějiny ve třetím dílu značně zjednodušila svůj herní koncept a naopak přidala kolový režim se zabíráním provincií na zeměkouli. Jsou to změny k lepšímu nebo k horšímu?

Autor: Warlock
Publikováno: 14.prosince 2007
Verze hry: anglická/finální/PC
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva
Empire Earth (dále jen EE) si svého času vydobyla místo mezi těmi nejlepšími RTS. Tato série sice nepokrytě kopírovala veškeré herní principy Age of Empires (dále jen AoE), ale stala se úspěšnou díky patnácti epochám pokrývajícím celé lidské dějiny (včetně budoucnosti) a neuvěřitelnému počtu jednotek, s nimiž byla radost bojovat. A přestože někteří škodolibě upozorňovali na to, že šlo pouze o vhodné načasování do relativně suchého roku 2001 na RTS, druhý díl vyšel prakticky souběžně s třetím pokračováním AoE a potvrdil, že nešlo pouze o shodu náhod. Třetí EE má v současné době proti sobě velmi silnou konkurenci, a tak otočil kormidlo o 180 stupňů a razantně změnil herní koncept. Největší zbraní EE3 měl být tahový režim World Domination na mapě zeměkoule, s nímž hodlá přijít i datadisk pro C&C3.

Výběr stran
Trojice národů (Západ, Střední východ a Dálný východ) se v hratelnosti příliš neodlišuje. Přestože má například Západ a Dálný východ na oko rozdílné jednotky, při bližším zkoumání zjistíte, že po stránce vlastností jde téměř o identická dvojčata. Střední východ se snaží diferencovat speciálními schopnostmi některých bojovníků, které využijete stejně poskrovnu jako přesouvání budov.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Na první pohled vypadá pěkně i myšlenka, že vojáci Dálného východu mohou stavět budovy narozdíl od ostatních frakcí, jež pro tento účel mají specializovaného dělníka. Škoda, že to je téměř k ničemu, pokud si uvědomíte, že veškerou zástavbu musíte umisťovat pouze na vámi zabrané teritorium na mapě. O tom je samozřejmě soupeř informován a moment překvapení používaný například u Vikingů v Age of Mythology se tedy vytrácí.

Těžba surovin
Zjednodušení těžby surovin jsem s nelibostí přijal už při hraní bety a naivně jsem doufal, že by se na tom ještě něco mohlo do plné verze změnit. Ale nestalo se tak a k udržení zásob opravdu stačí postavit u každého dolu na takzvaný hrubý materiál (Raw) pracovní stanici a o nic víc se nestarat. To samé platí i pro druhou (a poslední) surovinu – jmění (Wealth), jejíž přísun zajišťuje nekonečné pendlování obchodních vozíků mezi radnicí a půl obrazovky vzdáleným tržištěm.

Veškeré řetězce pro těžbu surovin známé z předchozích dílů jsou tedy nenávratně pryč. Samo o sobě by to ještě neznamenalo žádnou pohromu, na podobných principech si zakládá kupříkladu série Command & Conquer. Ta však vše dohání hratelností v bojové části hry, která si žádá veškerou hráčovu pozornost. Kéž by výše zmíněné pravidlo platilo i pro EE3...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zde je bohužel budování základny asi tak stejně zábavné jako sledování obchodních karavanů. Ani počítač neprojevuje téměř žádnou iniciativu a až na pár směšných útoků jeho přítomnost téměř nezaznamenáte. V prvních deseti minutách jste prakticky ve stejné situaci a vojenské manévry si zkrátka nemůžete dovolit. U jiných RTS se zabavíte nutností kombinovat vesničany při těžbě různých surovin nebo musíte pečlivě rozmýšlet, jaké budovy postavit nejdříve. U EE3 máte bohužel až příliš volného času a hra vás v této fázi nevytíží ani z poloviny.

 Bez nutnosti kombinovat jednotky
Po nepříliš záživné úvodní čtvrt hodince obvykle zaberete dostatečný počet teritorií, kde založíte několik těžebních stanic, a tím si zajistíte téměř neomezený zdroj surovin. Teď by konečně mohla začít ta pravá zábava, nebýt nepřizpůsobivosti umělé inteligence. Do boje totiž stačí poslat dva, maximálně tři druhy jednotek a nějaký ten katapult na ničení budov. O nutnosti znatelněji kombinovat členy vaší armády jako v jiných novodobých RTS nemůže být v EE3 ani řeč. Útoky jsou tak velmi stereotypní, předvídatelné a opět na vás nekladou žádné nároky. Většinu čas strávíte sledováním řezajících se rytířů a pokud jste dobře propočítali možné ztráty, ve většině případů máte vítězství v kapse.

Pokud se vám do bojů z jakýkoli důvodů nechce, můžete využít obrovských zásob surovin v diplomacii. Ta sice nedosahuje propracovanosti EE2, ale i tak si s její pomocí můžete ukrátit dobu strávenou v tomto režimu hry. Jestliže se například na mapě nachází více národů, vhodnými investicemi si stačí spřátelit nejsilnějšího oponenta a vítězství máte v kapse. Dokonce při hře jeden na jednoho můžete peníze využít jako taktickou výhodu a vyhlásit časově omezené příměří.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hře myslím hodně uškodilo snížení původního počtu epoch z původních patnácti (EE1) na pouhých pět (info). Veškeré kouzlo pomalého postupu lidskými dějinami se rázem vytratilo. Není problém postavit vojáka s bajonetem, který vypadá oproti opodál kotvící letadlové lodi poněkud podivně. Stejně tak jsem s nelibostí vítal s postupem doby se snižující počet pozemních a vzdušných jednotek. To samozřejmě v konečném důsledku znamenalo nefunkčnost jednoho ze základních principů RTS (tzv. systém kámen/nůžky/papír), bez něhož stačilo stavět pouze jeden druh jednotek vhodný proti všem ostatním. Naopak na nedostatek kocábek jsem si nemohl stěžovat. Škoda jen, že vyloženě vodních map je poskrovnu.

O poněkud spící umělé inteligenci již byla řeč a osobně bych překousnul i nepříliš povedený pathfinding, což při přesunu větších armád vedlo k zasekávání jednotek téměř o cokoli. Co mi ale v dnešní době vyrazilo dech, byla nesamostatnost každého vojáka a dokonce stavitele. Tomu jsem sice zadal výstavbu dvou domů, ale po dokončení první budovy si v klidu vybral pauzu na oběd a musel jsem ho do práce ručně popohnat.

 Ovládnout celý svět
V módu World Domination v kolovém režimu pohybujete armádami a postupně dobýváte jednu provincii za druhou. Zeměkoule je rozdělena na zhruba šedesát provincí, z nichž každá zaručuje příjem jedné ze tří surovin potřebných pro výzkum nebo nákup armády.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V závislosti na právě zabírané provincii se samozřejmě mění i podnebí mapy, na které se pak boje odehrávají v režimu RTS. Počítač projevuje dostatečnou míru iniciativity a zpočátku nasadí rychlé tempo získávání provincií. Po čase s ním ale srovnáte krok a poznáte, že v systému World Domination nejsou žádné záludnosti a není tak komplexní jako u Rome: Total War, kde se musíte starat o různé statistiky obyvatelstva či výběr daní. S trochou nadsázky se dá říci, že se jedná o trochu vylepšený režim znamý z Emperor: Battle for Dune doplněný o postup do dalších dob.

Více se mělo zapracovat na automatickém vyhodnocováním soubojů. Jelikož i s notně vyčerpanými jednotkami se vyplatí přepnout se do režimu RTS, kde vás ale čeká vždy velmi pomalý rozjezd výstavby základny zakončený nepříliš zaživnými souboji - častokrát využijete diplomacie, abyste se co nejdříve dostali na mapu světa. To, co mělo být původně největší zbraní EE3 oproti konkurenci, se podle mě stalo chabou náhražkou za kampaň. Klasicky postojované mise z předešlých dílů se mi zdály lepším řešením.

 Zpátky do pravěku
Vizuální stránka zaspala dobu o několik let a srovnání s World in Conflict nebo s dva roky starými Age of Empires III nemá vůbec cenu. Přesto jsou nároky na hardware poměrně vysoké a na sestavě Core2 Duo E6300, 3,3GB RAM, Radeon X1950 Pro jsem při nastavení středně vysokých detailů pociťoval lehké trhání obrazu. Pochvalu zasluhují jedině efekty počasí, které přebíjí nepěkný zubatý stín u veškerých objektů. Ten se zobrazoval i při nejvyšších detailech. V podobném duchu se dá mluvit i o modelech jednotek nebo texturách. Celý EE3 připomíná ztvárněním spíše komixově laděný Warcraft.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Rozloučení s legendou
Třetí díl EE3 se zjednodušil v pojetí herních principů a místo slušně vyšlapané cesty prvním a druhým pokračováním nabral směr do propadliště dějin. Prakticky každou vlastnost, která doznala změn, se podle mého názoru nepodařilo vybalancovat nebo vhodně zakomponovat Zvětšit zdroj: tisková zpráva do herního systému. Zkrátka jenom dobrý nápad někdy nestačí a musí se vypilovat, což se tvůrcům příliš nepodařilo.

Pozitivem je možnost řešit konflikty i diplomatickou cestou a režim světové nadvlády, který se v RTS příliš často nenachází. I ten má však své mouchy stejně jako technické zpracování a mizerná umělá inteligence. Třetí díl EE měl vyjít buďto po dalším roce intenzivní práce nebo v krajním případě raději vůbec. Takovéto zakončení si série nezasloužila.

zdroj: Archiv


Empire Earth III launch trailer - stažitelná verze (38 MB, HD)

Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery...

Související články: Dojmy z bety, Novinky, Empire Earth II recenze, Empire Earth II Art of Supremacy recenze

Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole





 
 
Warlock
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly a přesně podle tohoto pořekadla dopadl EE3. Přílišná změna herního konceptu a neschopnost konkurovat současným RTS ho dovedla téměř na dno. Čtyřku si odnáší kvůli nostalgickým vzpomínkám na první díl, jehož otisk je i ve třetím pokračování trochu patrný.

Nejnovější články