Evil Under the Sun - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Evil Under the Sun - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

24. 1. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Je vrahem zahradník? I na to musíte spolu s Herculem Poirotem kápnout v pekelně těžké adventuře, inspirované knihou světoznámé spisovatelky Agathy Christie.

Autor: Martin Holas
Publikováno: 24.ledna 2008
Verze hry: finální/anglická/PC
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Na první pohled to tak možná nevypadá, každopádně adventurní žánr v sobě ukrývá ohromně působivý kaleidoskop rozmanitých podžánrů a podpodžánrů. Existují adventury pro nováčky, pro veterány, tzv. skokové adventury po vzoru Atlantis, balíky logických puzzlů (Safecracker), point-and-click klasika,... Evil Under the Sun je představitelem jedné z nejméně zastoupených větví – detektivních point-and-click adventur s hlavním důrazem na řešení dialogů.

 Je vrahem zahradník?
Hra je adaptací knihy spisovatelky Agathy Christie, ústřední postavou je tedy nepřekvapivě geniální detektiv Hercule Poirot. Právě ten se jednoho večera, navštíven ve své londýnské kanceláři dlouholetým přítelem Arthurem Hastingsem, vrací k řešení jednoho ze svých slavných případů vražd v hotelu na ostrově Seadrift (považujme to třeba za takovou civilizovanější formu vyprávění strašidelných historek u táboráku).

Retrospektivní forma vyprávění bezprostřednímu zážitku z děje nijak neubližuje, spíše naopak. Od autorů to byl poměrně prozíravý krok, kterak nahradit výpomoc třetího vypravěče. Hráč je oběma diskutéry bombardován trefnými komentáři a úvahami nad děním, často jen aby se pousmál nad názory vzájemně velmi kontrastních osobností postaršího gentlemana a živého mladíka se zájmem o ženy a auta.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Zapeklitý případ
Evil Under the Sun ale není pouhým elektronickým vydáním epizody televizního seriálu s Davidem Suchetem v hlavní roli. Ani ne tak kvůli výtvarnému zpracování, inspirace tu bylo načerpáno dost a dost (dokonce i ústřední hudební motiv je neskutečně podobný, a stejně líbivý). Ve srovnání s televizí je hra hororem bez cenzury, hardcore verzí, deseti díly, které sledujete najednou.

Zatímco příběhová motanice nabývá v seriálu rozměrů akceptovatelného průměrným televizním divákem, zde začínají brzy ztrácet nit i zkušenější lamači hádanek. Kromě tří vražd se postaráte o rozbití pašeráckého gangu, usvědčení vlastizrádce, vyřešení záhady voodoo praktik nebo třeba odhalení podstaty pověsti o duchu Sama Cuttera. Jasnou výhodu mají znalci knihy, ti alespoň vědí, co ode hry očekávat.

Jemný start v podobě kombinací tří předmětů k postavení provizorní pozorovatelny na ptáky nebo záchrany opeřence umazaného od ropy se rychle rozvětví do komplikované mozaiky vztahů mezi více než dvacítkou (!) postav. Neřízený růst složitosti zápletky se megalomanskému scénaristovi, jehož problém je ten, že není Agatha Christie, sem tam vymyká z rukou a pravděpodobně se budete se značným úsilím vracet zpět z guláše do obrazu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Do 18 let nepřístupno
Evil Under the Sun prostě v žádném případě není hrou pro prcky. Bez perfektní znalosti angličtiny a dokonalého opancéřování trpělivostí si neškrtnete. Dialogy se proudem valí, lejstra a knihy přibývají. Vše je to psáno líbivou, nicméně značně obtížnou starou angličtinou. Indicie v textu jsou ukryty velmi důkladně, často vás od pochopení úkolu dělí pár slovíček. Pro jednu z postav například musíte objednat u baru jako protislužbu její oblíbený drink, který jen tak bokem zmínila v jednom z předchozích dialogů.

Vysoce nastavenou lať obtížnosti má na svědomí ale daleko víc prvků. Kombinování předmětů v Evil Under the Sun hraje spíše okrajovou úlohu, o to více však nic netušícího hráče dokáže odzbrojit zákeřnost, s jakou byly puzzlíky připraveny. Bez přehánění můžu říct, že strávíte pěkných pár hodin nad blouděním po desítkách obrazovek, jen abyste našli prázdnou láhev od margarity v odpadkovém koši, který do té doby samozřejmě aktivní nebyl. Jednou z tisíce dalších podpásovek bylo i hledání magnetu pro sabotáž kapesního kompasu. Koho by napadlo, že řešením bude rozebrání hasáku, který jsem v inventáři měl téměř od začátku hry.

 Teorie chaosu v praxi
Co mě ovšem iritovalo nejvíce, bylo zbytečné natahování herní doby nelogickou strukturou spouštěcích událostí. Akce a následek, jak typický princip pro adventury. V Evil Under the Sun to bohužel chodí tak, že následky nenavazují na akce, a vy jste donuceni po každém úspěšném zásahu znovu podrobně propídit všechny lokace a najít deset rozdílů.

Sebrání láhve od margarity z koše – slečna A se začne v sousedním městečku opalovat na lehátku. Dialog se slečnou A – pan B se objeví na ochozu hotelu. Dialog s panem B – na poštu dorazily Poirotovy telegramy. Vše působí dojmem motýla, který zatřepe křídly a na druhém konci světa se strhne bouře. Jakoby byly detaily scénáře bez valného přemýšlení upřesňovány operativně za pochodu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Naštěstí úplně plavat vás v tom hra nenechá a k dispozici máte pár pomůcek. Patrně nejdůležitější je „magické“ zařízení Finger of suspicion (volně přeloženo jako Prst tušení), který po aplikaci kartičky s jménem postavy určí, zda si s ní máte promluvit, prohledat její pokoj, splnit nějaký úkol anebo ji pozorovat/odposlechnout. Své mouchy to má, mašinka neukáže, kde se dotyčná osoba nachází, a občas vám dokonce poradí akci, aniž by to ještě výše zmíněná pravidla uznala za vhodné. Pořád lepší nějaká pomoc než žádná.

 Deník génia
Detektiv si poznatky a nalezené dokumenty zapisuje do deníku, který je ovšem natolik obludně nepřehledný, že jsem už raději trávil ty hodiny hledáním než se pokoušet z něj cokoliv vydedukovat. Nejsem Hercule Poirot, nedokážu vytáhnout z rukávu smysluplný závěr díky špendlíkům na mapě, dvěma tuctům profilů potenciálních viníků a stejnému počtu časových údajů, jak dlouho trvá chůze odněkud někam. Pokud jste na tom s detektivními schopnostmi lépe, možná jste za vodou, ale pochybuji o tom.

Když už prožijete martýrium při řešení hádanek, alespoň nebudete muset zápasit s ovládáním, které bylo vyřešeno pěkně jednoduše a intuitivně. Inventář otevřete pravým myšítkem, chůzi mezi lokacemi si lze ukrátit dvojklikem. Při najetí kurzoru na aktivní místo se automaticky vybere správná akce, stejně tak vám dá hra najevo, že jste přišli na možnou kombinaci dvou předmětů. Citelně chybí pouze mapa, cestování mezi od sebe vzdálenějšími místy je unavující.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

 Vydařená grafika
Rozpačité dojmy jsem si odnesl z grafického zpracování. Je třeba uznat, že reálie staroanglického hotýlku a přilehlé vesničky byly zpracovány dobře. I s omezením pevně zvoleného rozlišení 1024x768 nevypadá Evil Under the Sun nijak tragicky. Nevypadá nijak tragicky v enginu, abych byl přesnější. Příběhové animace jsou zpracovány vyloženě směšně, dokonce i animace jsou v nich o řád horší než v samotné hře, ačkoliv sekvence zcela zřetelně z enginu vycházejí. Smál jsem se na celé kolo, když Hercule Poirot plul nad zemí, imitujíc při tom chůzi tučňáka. Doteď mi cukají koutky úst.

Grafiku jako celek ale hodnotím kladně, díky relativně propracovaným modelům postav a hlavně parádní, rozmanité mimice a gestikulaci postav během rozhovorů. Ta navíc perfektně ladí s obsahem textu. Na tomto si vývojáři očividně dali hodně záležet a vynaložená práce se vyplatila. Samozřejmě na tomto místě o to víc platí předpoklad vynikající znalosti anglického jazyka. Během louskání titulků si moc neužijete a kýžený efekt vyšumí do ztracena.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dabing postav není nijak zvlášť špatný, jeho kvalita je hodně kolísavá. Naštěstí kvalitativní špičky se kryjí s hlavními postavami Poirota a Hastingse, takže ony silně přehrávající (ženské) role už snad nějak přežijete. Soundtrack, i když rozsahově objímající pouhé asi čtyři nebo pět stop, se taktéž vydařil a příjemně dokresluje atmosféru příslušných lokací.


trailer


gameplay video

Související články: Novinky, And Then There Were None recenze, Murder on the Orient Express recenze

 
Martin Holas
autorovi je 19 let, studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-)






 
 
Martin Holas
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Těžká, dlouhá a často frustrující adventura pro trpělivé veterány anebo velké obdivovatele Hercula Poirota.

Nejnovější články