Fair Strike - recenze
3/10
zdroj: tisková zpráva

Fair Strike - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

20. 2. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ruské kolchoznicko-distribuční mašinérii ještě asi stále přebývají nějaké peníze, kterých je třeba se zbavit, a tak se zjevila další "bomba" - vrtulníková arkáda Fair Strike. Je lepší než předchozí počin Red Shark?

Autor: David Ducháček
Publikováno: 20.února 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 5 dnů


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Naivita některých firem je snad nekonečná. Ruské kolchoznicko-distribuční mašinérii ještě asi stále přebývají peníze, kterých je třeba se zbavit. Vhodným a relativně legálním řešením je distribuce „kvalitního“ PC titulu, jehož tržby pokryjí všechny náklady a ještě zbude na dva zánovní traktory. Inu, věřím, že s podobným marketingovým záměrem se prodává dosti obtížně. Zvlášť když se kvalita produktů pohybuje hluboko pod úrovní současného průměru. Přece jen se zjevila další bomba, kterou nám přichystal ruský minimalistický tým G5 Software. Jde vlastně o nástupce rok a půl staré hry Red Shark, vznikající ve stejných slévárnách.

 Střílečka či ehm…simulátor?
Fair Strike je (téměř) krystalická akce s nulovým náznakem jakékoli simulace. Výrobce se nás sice snaží obalamutit prostřednictvím složitého ovládání, ale to mu přece nemůže vyjít. Tohle na nás neplatí. Vezměme to po pořádku. Singleplayer paskvil jménem Fair Strike tvoří čtveřice kampaní. V každé z nich najdete desítku různě dlouhých misí. Dokončení některých je záležitosti pár minut i na střední obtížnost, což je vzhledem k nulové hratelností spíš klad. Opět platí staré známé „úsloví“ o preferování kvality před kvantitou. Zřejmě však není známo v postsovětských proveniencích.

V bezmála čtyřicítce scénářích neničíte jen chatrnou pěchotu s tančíky. Tu a tam dopravíte stádo vašich vojáčků ze stanoviště XC do bodu N, mezitím vyhladíte vesničany v osadě JU a načerpáte benzín n ZS (základní stanoviště). Zatímco se vaše KA-52 snaží zlikvidovat konkurenční KA-50, spřátelení UH-60 ledabyle přihlíží souboji s KA-58. Uff, poněkud zmatené, nicméně ne nemožné.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Krom ničení všeho ve vzduchu, na moři a souši občas fungujete jako ochranka, převozník či sabotér, ale sami poznáte, že se to od klasického ničení příliš neliší :) Ono to sice všechno působí jako náznak variability, ale to je velká mýlka! Už po prvních misích se hra stává značně nezajímavým a stereotypním kouskem bez špetky invence. Upřímně řečeno, nedělal jsem si v případě distribuční společnosti Buka Entertainment velké iluze. I když před týdnem oslavila deset let své existence, její produkce je stále na stejné (mizerné) úrovni.

 Vrtulníky a zbraně
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Létacích bojeschopných strojů je ve Fair Strike šest kousků. Ka-50 Hokum A, Ka-52 Hokum B, Ka-58 "Black Ghost", Ah-64A Apache, PAH-2 Tiger, RAH-66 Comanche. Připočteme-li ještě dva transportní UH-60 Black Hawk and Ka-60, vyjde nám číslo osm. Budiž, to by nebylo tak zlé. Před každou misí si zvolíte oblíbený vrtulníček podle několika kritérií – palebná síla, rychlost, odolnost, můžete si zvolit barvu (podle prostředí a vkusu) a můžete vyrazit do boje.

Zbraně jsou vesměs podobné. Zatímco kulomety máte k dispozici vždy (liší se většinou jen ráží a velikostí zásobníku), dodatečné raketky si musí vybrat sami – opět klasické země – vzduch, vzduch – vzduch atd.

Munice je sice omezená, ale nemusíte se bát, že vám dojde. Na mapě je vždy "repair-fuel" plošinka, na které stačí zaparkovat a za moment jste zase plní šťávy a olova. Problém je pouze v tom, že musíte toto stanoviště včas objevit :) Někdy to není problém, jindy to trvá déle. V každém případě dávejte na ovrtulené hračky pozor, jsou to vesměs křehká zařízení – stačí párkrát škrtnout o větve stromu nebo rychle přistát a jste na hadry. No, i přes značnou dávku tolerance si troufám tvrdit, že v reálu vydrží helikoptéra asi poněkud víc.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na své cestě vás bude občas doprovázet týmový spolubojovník – maximum jsou tři další letci. Jejich pomoc je však díky nízké inteligenci značně omezená. Mnohdy napáchají víc škody než užitku, takže jsem jejich služeb raději příliš ne(zne)užíval.

 Pohřešuje se umělá inteligence
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Snažil jsem se ze všech sil, leč není k nalezení. Moje úloha bude značně ztížena, protože popisovat neexistující věc dá trochu víc práce. Tak jinak. Fair Strike prakticky žádnou umělou inteligencí nedisponuje. Všechno, co na své poutí potkáte, se řídí vlastním instinktem, což je na rozdíl od reklamních kampaní špatně. Pozemní jednotky (ty pohyblivé) se ani nesnaží nijak taktizovat nebo manévrovat, prostě jen střílí a střílí…a střílí.

Vzdušné souboje už jsou o něco pestřejší a soupeř vám občas dá zabrat. Vrtulníky jsou totiž docela živé potvory s proklatě hbitými reakcemi. Nicméně ve srovnání s vámi působí jako podomácky urychlené letadélko aneb jakmile si přivyknete na odlišný způsob boje, přestanou vám činit problémy.

 Vylepšování výzbroje
Ledabylé vizuální provedení titulu Fair Strike téměř popírá existenci dnešních 3D karet xté generace. Kdybych tento titul ukázal laickému smrtelníkovi s nulovou herní minulostí, nepochybně by se už do žádné další hry nikdy nepustil. Ani bych se mu příliš nedivil. Vždyť Fair Strike vypadá jako pět let starý titul a to bohužel nepřeháním. Modely letadel jsou sice průměrné, ale na „odporometru“ zdaleka nevykazují nejvyšší hodnoty. Chvíli váhám, jestli mi přišlo horší ztvárnění pozemních jednotek či „kůl“ FX efektů. Nakonec to „vyhráli“ bojové stroje a jejich příbuzné veličiny.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Grafici použili inovativní strategii pracovně nazvanou „hráčjedebil“. Finta to není špatná, jenže má drobné mušky. Jelikož se pohybujete ve vrtulníku, a nemůžete si tedy zemi příliš přibližovat, je vlastně jedno, jak bude váš nepřítel vypadat, říká si vychytralý grafik. Jestli bude tvořen tisícovkou polygonů či desítkou neořezaných pastelek.. heh, kdo to pozná? Problém je, že to vidět JE. Tanky a protiletadlové kulomety takřka splývají v jednou tmavou krabici od bot.

FX efekty jsou pak jen další zkaženou broskví v třešňovém sadu. Voda vypadá zcela odpudivě, nerealisticky a líně. Sice střelbu z kulometu opětuje vyvrhnutím sebe sama na hladinu, jenže činí tak způsobem značně směšným. O efektních explozích si nechte zdát nebo si nainstalujete Incoming. Ano, i tenhle veterán grafické zpracování Fair Strike brutálně překonává! Síla, co?

 Ať to zvučí!
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hudební doprovod bych snad radši ani neměl hodnotit. Je tak mizerný, jak jen může dvojice minutových skladeb být. Kdo má poslouchat pořád to samé s minimálními obměnami celou hru? Já to nebudu. Po několika misích jsem hudbu vypnul a pustil si k ní něco úplně jiného – výběr je na vás, ale mě se osvědčil trance. Je proto potěšující, že alespoň zvukové efekty vypínat nemusíte. Nejde sice o nic převratného, ale ani o vyložené trapas. Vrtulníky vydávají zvuky podobné skutečným strojům a svištící rakety nemají chybu. Tradičně nezvládnuté jsou veškeré mluvené komentáře, ať už jde o briefing nebo hlášky vašich nadřízených. No, někdy se vyplatí vzít kvalifikovaného dabéra vládnoucího anglickým jazykem :)

Stáhněte si: Demo, Trailer...

Související články: Novinky, Vše o hře Red Shark

David Ducháček
autorovi je 23 let, dříve psal pro GamePort a nyní působí i v Levelu, pracuje jako správce sítě, nejraději má akční hry všeho druhu a mezi jeho nejoblíbenější tituly patří Dungeon Master, Shadowman a Half-Life (všechny články autora)


 
 
David Ducháček
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Fair Strike si hraje na něco, co mu jen tak někdo nezbaští. Akčních pitominek podobného ražení sice není mnoho, ale ani to nezaručuje této nepovedence dlouhý virtuální život. Pokud vás nějakým zázrakem minulo benchmark 3D Mark 2001, urychleně si ho opatřete. I pouhých 90 vteřin v jeho společnosti je příjemnějším prožitkem než několik dní ve světě „férového útoku“. Nebo si raději počkejte na nový přírůstek do známé série Desert Strike od Electronic Arts.

Nejnovější články