Falcon 4: Allied Force - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Falcon 4: Allied Force - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

12. 8. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Klasika moderních leteckých simulátorů se vrací v nové podobě a s novým podtitulem Allied Force. Vyznačuje se nejen dynamickými kampaněmi, kterými se nemůže pochlubit jakákoli jiná současná hra.

Autor: Michal "TCRaven" Urban
Publikováno: 12.srpna 2005
Verze hry: anglická/prodávaná 1.0
Doba recenzování: 4 týdnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Letos se stala vskutku nevídaná věc - vyšly dva realistické simulátory proudových letadel. Tím prvním byl Lock On: Flaming Cliffs a druhým dnes recenzovaný Falcon 4: Allied Force. Oba ovšem staví na dříve vydaných titulech, nejedná se tedy o simulátory zcela nové. Allied Force (dále jen F4:AF) je součástí příběhu započatého již před osmi lety vydáním původního Falcona 4 (třídílný speciál). Jde o první samostatně fungující verzí od vydání originální CD verze v roce 1998, vše ostatní byly patche a rozšíření, v převážné většině volně stažitelné. AF je komerční produkt vytvořený společnostmi Lead Pursuit a Graphsim Ent. Nejsou však ochotni poskytnout zdrojový kód samostatným tvůrcům a tím je zatím znemožněno rozvíjení formou modifikací.

 F-16 Fighting Falcon
F4:AF je simulátorem víceúčelového letounu F-16 C ve verzích Block 40, 42, 50, 52 a F-16 A MLU. Verze s nulou a dvojkou na konci se od sebe liší motorem, ovšem s velmi podobným tahem, v simulátoru to poznat není. Externí 3D modely se bohužel neliší, tak nechápu proč v simu tyto verze jsou. Verze 4x a 5x mají jinou avioniku a liší se jejich určení a možná výzbroj. MLU je modernizovaná verze Block 5-15, která má výrazně slabší motor, což již patrné je. Mimochodem, v zemi původu letounu, tedy USA, se označení “Fighting Falcon” moc nepoužívá, mnohem častější je “Viper”. Jedním z vysvětlení, proč tomu tak je, že sokol – Falcon je menší opeřenec než orel – Eagle. Takže záleží na velikosti nebo nezáleží?

V F4:AF si tedy zalétáte jenom s variantami F-16, ve vzduchu se ale potkáte s desítkami dalších letounů obou válčící stran. Možnost létat defakto pouze s jedním letounem je vyvážena jeho víceúčelovostí. F-16 lze použít v blízkém manévrovém boji na kanóny i střely krátkého doletu. Dokáže pomocí radaru a střel středního doletu kontrolovat poměrně velký vzdušný prostor. Rozmanitá protizemní munice mu dovoluje přesně útočit na letiště, stavby, mosty, ale i jednotky, jako jsou obrněná vozidla nebo stanoviště protivzdušné obrany.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Příležitosti k boji
Ústředním tématem F4:AF jsou jeho dynamické kampaně. Mimo kampaní jsou připraveny i cvičné mise, které je vhodné před započetím „ostrého“ létání absolvovat. Jsou totiž vždy zaměřeny na konkrétní problematiku a virtuální pilot není nucen řešit kombinaci faktorů jak je tomu v kampaních. Dále jsou k dispozici režimy „Dogfight“ a „Instant Action“ kde se bojuje za volitelných podmínek přímo bez tvorby mise nebo kampaně. Také je možné Zvětšit zdroj: tisková zpráva pomocí editoru konstruovat samostatné mise.

Letoun F-16 disponuje velmi složitou avionikou, která nemusí být každému virtuálnímu pilotovi po chuti, a proto je možné snižovat její náročnost. Protivzdušný i protizemní radar disponuje mnoha různými režimy, kokpit je plný nejrůznějších přístrojů a přepínačů, které skutečně fungují. Přesto není nezbytně nutné k úspěšnému bojování znát všechny systémy, i na nejvyšší úroveň realismu se dá vystačit s jejich částí. Jejich úplné používání ale je cestou, jak využít jeden z hlavních přínosů tohoto simu. Další možnosti zjednodušení postihují letový model, účinnost zbraní atd. Zajímavostí je, že F4:AF, jakožto sim ze „staré školy“, umožňuje používat padlock, aniž by celkový realismus klesl pod 100%.

 Kampaně
Slova Allied Force označují vojenskou operaci NATO v bývalé Jugoslávii a přítomnost tohoto prostředí v simulátoru je nejnápadnější změnou oproti původnímu Falconu, který obsahoval pouze Koreu. F4:AF obsahuje bojiště Jugoslávie i Koreje, které jsou dostupné ve třech časových obdobích. Pro každé z těchto období jsou připraveny tři kampaně, celkem jich je tedy 18.

Kampaně v tomto simulátoru jsou plně dynamické. Před startem kampaně si můžete v daném prostředí vybrat jednotku a druh misí, kterým se bude převážně věnovat. Od okamžiku spuštění kampaně probíhá na zemi i ve vzduchu válka, do které může virtuální pilot vstupovat a ovlivňovat ji. Pokud však tak neučiní, válka probíhá i bez něj – jednotky útočí, brání se, letadla padají z oblohy...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V základní nabídce je mapa a seznam připravovaných i probíhajících misí zvolené jednotky. Do těchto misí se můžete přidat a vybrat si svou pozici v nich – vedoucí či wingman. Dále lze editovat trasu letu a výzbroj letounů. Na mapě je možno sledovat status všech jednotek a objektů, přátelských i nepřátelských. Seznam veškerých misí všech vlastních jednotek v kampani se nazývá ATO – Air Tasking Order. Pokud nějaká jednotka používá pilotovatelnou verzi letounu F-16, s pomocí ATO můžete zaujmout místo v jejím letu. Jakákoli mise může být zrušena a naopak vytvořena nová. Dokonce se dá vstoupit do probíhajícího letu a kdykoli z něj zase vyskočit, vše pokračuje dál.

Vaše činnost v misi má svůj vliv na průběh kampaně – zničený nepřátelský letoun již škodu kolegům neudělá, rozbitá dráha letiště nedovolí vzlet letounů, zničený radar zneschopní protiletadlový komplex atd. Každá mise má své cíle, kterými mohou být tyto objekty, jejich zničení či poškození se tedy vyhodnocuje a na základě jejich stavu probíhá dále kampaň. Stejným způsobem však dochází k započítávání jakéhokoli jiného objektu na celé mapě, pokud ho zničíte „mimo plán“.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

ATO je v reálu komplexní dokument koordinující činnost všech vlastních jednotek v oblasti. Je tedy přirozené, že mnohé jeho fragmenty jsou závislé na ostatních částech i v simulátoru. Například k podpoře útoku na letiště, které ohrožuje operace vlastních letounů v oblasti, je vyslána letka, která dočasně vyčistí prostor od nepřátelských stíhačů a druhá letka zničí protivzdušnou obranu. Skupina vyčleněných letounů potom útočí na samotné letiště. Bohužel tato spolupráce v F4:AF naprosto nefunguje. Uvedené mise sice probíhají, ale počítačem řízené letouny své úkoly neplní, protivzdušná obrana ničena není atd. Tím se dostáváme...

 K umělé inteligenci
Tento aspekt simulace je největším nedostatkem F4:AF. Jak již bylo řečeno, spolupráce mezi jednotkami řízenými počítačem je nedostatečná. Problémem jsou bohužel i letouny vlastní letky. Wingmana je možno řídit mnoha příkazy, ale on je v mnoha případech neplní nebo tak činí nevhodně. Často vám nepřítele od ocasu neodstřelí, ač by jenom stačilo „stisknout tlačítko“ a letí pořád rovně ve formaci. Pokud po letišti pojíždějí nepřátelské letouny a dáte mu příkaz k vyčištění prostoru za vámi, on to narve střemhlav do země.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V příkladech bychom mohli pokračovat, ale nemá to smysl. Důsledkem těchto problémů je, že si buďto všechno obstaráte sami, což často není možné z důvodu omezeného množství podvěšených zbraní. Nebo budete wingmany neustále kontrolovat. Není žádnou vzácností, že rozkaz provedou až po třetím opakování, případně vůbec. Při přechodu z jednoho režimu do druhého provádějí velice prudké změny polohy naprosto překračující možnosti letového modelu. Letí rovně, dáte příkaz k útoku a oni se vrhnou daným směrem, rychlostí, kterou vy nejste schopni zopakovat. To vše souvisí také s letovými modely.

 Letové modely
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Reálný letoun F-16 je ovládán pomocí elektronického systému řízení, který v jistých ohledech usnadňuje pilotáž. Díky tomu v simulátoru pak není třeba modelovat některé letové režimy a vlastnosti jako u jiných letounů. Tato relativní „jednoduchost“ je několikrát zmíněna také v elektronickém manuálu F4:AF, který je mimochodem vynikající. Je ale pravdou, že i s respektováním tohoto faktu, letové modely v žádném případě nejsou na standardu doby, stále vycházejí z původních. Ovládání letounu, respektive provádění manévrů, je velmi jednoduché.

Každý letecký simulátor má letové modely počítačem řízených letounů mírně jednodušší než u pilotovatelného letounu z důvodu snížení nároků na HW. V tomto simu AI jednak „poskakují“ jak jsme již popsali, druhak létají opravdu jinak. Někdy vidíte wingmana točícího s naloženou mašinou, jako kdyby létal display na leteckém dnu. Pohled na MIG-21 manévrující na úhlu náběhu 34° je také interesantní. Některé AI letouny prostě „umí“ létat mnohem lépe než by měly. Ono vůbec sledovat AI je poměrně tristní, letouny se při normálním letu, ale třeba i při vyhýbání střelám, různě zmítají a natřásají. Vše završuje neschopnost simu přesně zobrazovat objekty (i vlastní letoun), pořád se mírně chvějí.

 Komunikace
Činnost letectva se neobejde bez vzájemné komunikace mezi letouny samotnými, ale také se „zemí“. V F4:AF lze komunikovat s letouny vlastní letky, AWACSem, tankerem a pozemní kontrolou. Jednotlivé příkazy jsou vybírány v menu a namluveny. V éteru se pak ozývá naše komunikace, odpovědi na ni, ale také hlášení a výkřiky z ostatních letounů. F4:AF je velice ukecaný simulátor.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Naprosto běžně na letišti stojí, pojíždí a startuje, přistává více než 20 letounů, takže je docela zábavné tento cvrkot pozorovat. Pozemní kontrola např. řadí letouny tak, že pustí jeden letoun na start, pak jeden přistává, pak startuje další atd. Vy sami při startu můžete dostat odklad startu a nebo výstrahu k uspíšení kvůli přistávajícímu letounu. Pokud synchronizace z jakéhokoli důvodu selže, přistávající letouny jsou odkloněny.

MULTIPLAYER zhodnotil Pavel „Rapier“ Ondruch
V multiplayeru máte možnost létat dogfight ve třech variantách nebo připravené mise. To hlavní, co ale sim odlišuje od ostatních, je možnost létat dynamické kampaně až v 16-ti lidech! A zábava je to věru moc dobrá. Vyberete si misi, podobně jako v sigleplayerové kampani, zvolíte výzbroj, prostudujete briefing, upravíte trasu letu (pokud vám nevyhovuje počítačem navržená) a domluvíte se na rozdělení úkolů.

Hlasová komunikace probíhá přes externí programy, F4:AF nemá vlastní integrovanou. Atmosféra letu tak dostává úplně jinou dimenzi, než komunikace s počítačovými wingmany. Připadáte si doslova v centru dění, v té chvíli snad i zapomínáte, že sedíte před monitorem doma. Naopak získáte pocit, že vaše F-16, která právě překročila hranice Jugoslávie, je skutečně ve válce na pozadí veškerého mumraje. Komunikace s kolegy pocit jen umocní. A pokud by vás kampaň omrzela, nic nebrání vytvořit si vlastní samostatnou misi a zaletět si ji s kamarády.

F4:AF má stabilní síťovou hru: létal jsem na zahraničních serverech jako guest a také jsem hostoval. V obou případech bylo spojení naprosto stabilní. Problém nastává, jestliže máte neveřejnou IP, pak si nezalétáte. Naštěstí ale přes externí program Hamachi se dá obejít i tento nedostatek. Samotný let je plynulý, nedochází k lagování, ale u těsných formací se již projevuje mírné warpování, což je nepříjemné.

 Audiovizuální zpracování
Pilotovatelný F-16 má dva kokpity – klikatelný 2D se skokovým rozhlížením a neklikatelný 3D s plynulým rozhlížením. 2D kokpit je velice detailní, 3D již méně. Kokpity zachycují rozdílnosti jednotlivých verzí. Externí model a textury F-16 jsou poměrně kvalitní, stejně jako některé ostatní letouny. Pár nových modelů však vůbec nemá textury, např. Super Hornet a Ruslan. Spousta letadel, jako Prowler, je naprosto ohavných, tvarově i texturami.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Krajina, objekty v ní a letiště vypadají akceptovatelně, ale terén je složen z „dlaždic“ a na případnou srovnávací navigaci to tedy moc není. Oblačnost se vyskytuje jednak v podobě skutečných mraků, ale také placatých textur. Na druhou stranu se počasí může v různých oblastech lišit, což je pozitivum. Zvuky vlastního letounu i ostatních objektů jsou kvalitní. Celkově simulátor svým vzhledem rozhodně není na špičkové úrovni, ovšem na druhou stranu nemá nijak přehnané HW nároky. A co je naprostým unikátem, při akceleraci času, třeba i na 64x, je stále plynulý a to i když jsou ve vzduchu opravdu hordy letadel. Veškeré nedostatky ve vizuálním podání F4:AF by se snad daly prominout s výjimkou jediné, omezené dohlednosti. Grafický engine má omezenou max. dohlednost a horizont je vždy schován v oparu, který se navíc postupně překresluje.

 Shrnutí
V této recenzi jsme se snažili minimalizovat srovnávání s ostatními simulátory, zcela je ale ignorovat nelze. Velmi důležité je připomenout existenci všemožných zdarma dostupných rozšíření pro původního Falcona, které jsou v mnoha ohledech kvalitnější. F4:AF však je tu a lze jej (v zahraničí) koupit, kdežto starý Falcon 4 je v podstatě nesehnatelný. Přínosem je také instalace jednoho produktu, zmiňovaná rozšíření a jejich kombinace nejsou vždy jednoduchá ke zprovoznění. F4:AF je stabilní simulátor, padl mi jenom několikrát, narozdíl od dřívějších verzí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Některé aspekty simulace jsou dosud nedotažené, ale např. přepracování umělé inteligence je poměrně snadno proveditelné. S grafikou a letovými modely se toho mnoho zásadního dělat nedá. Autoři snad zapracují drobnosti jako je např. výzbroj ruských letounů. V porovnání s ostatními simy F4:AF není krásný a neposkytuje takový požitek z letu jako třeba Flaming Cliffs. Dynamické kampaně F4:AF však způsobí znovuhratelnost i tehdy, kdy už člověka v ostatních simulátorech přestane bavit stahovat nebo tvořit nové mise a kampaně. Tento problém do značné míry samozřejmě odpadá v multiplayeru, který konečně solidně funguje, ale pořád má nedostatky v přesnosti. Koneckonců i Virtual Thunderbirds létají v Lock Onu a ne ve Falconu. Jak už to tak bývá, je třeba si vybrat, co si od simulátoru slibujete především a co oželíte.

Související články: Falcon 4 versus Flanker speciál, Novinky

 
Michal "TCRaven" Urban
autorovi je 30 let, pracuje v Hradci Králové jako technik/webmaster, specializuje se na simulátory všeho druhu, kterými se zaobírá od roku 1996






 
 
TC
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Komplexní a náročný simulátor, k jehož přednostem patří dynamické kampaně, avionika a komunikace. Nedostatky jsou v oblastech umělé inteligence, grafiky a letových modelů. Kdo to nezkusil, netuší, jakou zábavu dynamická kampaň přináší. Allied Force ale není žádný převrat, jedná se pořád jenom o zdokonalení původního Falcona 4.

Nejnovější články