Far Cry Vengeance - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Far Cry Vengeance - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

31. 1. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Pomsta nevěstí nic dobrého, obzvlášť když se ji chopí Jack Carver vybaven predátorskými schopnostmi a pohyby ručně ovládanými přes Wii. Dostalo v návratu na tropické ostrovy první pořádnou FPS?


Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 31.ledna 2007
Verze hry: prodávaná/anglická/Wii
Doba recenzování: 1 týden
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Jako „bývalý“ PCčkář jsem kdysi zastával názor, že konzole je sice hezká věc, ale počítač se jí nahradit nedá. Už jste viděli pořádnou střílečku z vlastních očí ovládanou na nemotorném gamepadu, na nějž se těžko zvyká? Myš a klávesnice se mi zdály nenahraditelné. Můj názor však hodlalo změnit Wii a jeho dálkový ovladač. K míření se přece hodí bezvadně a s nunčakem v druhé ruce to může být pěkná mela. Red Steel nenaplnilo očekávání a proto jsem byl velmi zvědav, jak dopadne po převodu na Wii jedna z nejznámějších FPS sérií – Far Cry (recenze PC verze z roku 2004).

 Jack Carver vs. Semeru
S Jackem a jeho strastiplnou poutí životem jsme se měli možnost seznámit už v několika hrách. Pro plné pochopení zápletky Vengeance je podstatné alespoň letmo znát pozadí předchozích instancí, jinak se budete v příběhu motat jako opilec kaštanovou alejí. Sám jsem hrál pouze PC verzi a mé pocity z příběhu jsou podobné jak po vypití pěti rumů. Na začátku Jack sedí v baru a rozmlouvá s ostatními štamgasty, načež se zjeví krásná žena a pozve ho na romantickou schůzku na pláž. Ještě se mu ani neztratí z očí a už si pro něj jdou členové místního pořádkového sboru. Zatknou ho za podporu rebelů a převezou na stanici. Tam je Jack jak se patří promasírován a před další kosmetickou kůrou ho zachrání útok vzbouřenců, při kterém se mu daří uniknout.

V ten moment se roztáčí zběsilá akce. Najednou za svou zadnicí má policii, armádu, vzbouřence, obchodníky s drogami a hlavně podivína Semeru, který stejně jako Jack vládne speciálními schopnostmi. Celou dobu je Jack žádán o pomoc sličnou Kade, která se sice tváří jako mílius, ale vesměs ho pouze využívá. Nakonec se Kade stane něco ošklivého a Jack jí z toho samozřejmě musí vysekat, zachránit si vlastní krk a v mezičase překazit Semerův plán na vyhlazení lidstva. To vše se děje, jak už je ve Far Cry zvykem, na nádherných tropických ostrovech.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky od UbiSoftu

 Výzbroj
Od Far Cry asi nikdo nečeká intelektuální zážitek, naopak se předpokládá, že se zbraně nažerou a mozek zůstane celý. Tedy ten hráčův, postavám ho po setkání s Jackem většinou moc nezbude. Celá hra se odehrává ve zběsilém tempu, pobíháte po džungli, zabíjíte, ničíte a zachraňujete, občas se projedete autem nebo člunem a jednou za čas zmáčknete tlačítko nebo položíte trhaviny na určené místo. Opravdu žádná intelektuální smršť. Oproti PC verzi se úzce seznámíte s mačetou, s jejíž pomocí se nepřátelé odstraňují jedna báseň, vlastně jeden zásek. Zbytek arzenálu tvoří klasické osazenstvo, ale dost překvapí rozsáhlý počet druhů pistolí, samopalů, ostřelovaček a granátů. Dle manuálu je to dvacet pět kousků, z nichž některým jsem ani nepřišel do cesty.

Smutné je, že jsou si všechny zbraně podobné jako vejce vejci a je v podstatě jedno, jakou držíte v ruce, protože na zlikvidování jednoho vojáka potřebujete přibližně stejně času s Kalašnikovem i MP5. Rozdíl samozřejmě je, pokud nešťastníka trefíte do hlavy, potom umírá instantně. Taková strategie se dá použít jen při ostřelování nebo plížení, pokud o vás nikdo neví. Jinak máte dost starostí s tím, abyste se ukryli před sprškou kulek. Zbraně jsou rozdělené do tří skupin a z každé můžete mít vždy jen jeden druh (pistole, automatické pušky, těžké kalibry). Občas přijde vhod pevně nebo na korbě auta umístěný kulomet. Ano, párkrát se dostanete do situace, kdy Kade řídí a Jack likviduje útočící vozidla nebo vrtulníky.

Jinak se proti vám se staví vojáci a rebelové, každopádně jde výhradně o lidské plémě, jehož jediným rozlišovacím znakem je nesená uniforma a držená zbraň. Umělá inteligence není moc vysoká, nijak nekoordinují útoky a i s přesnou muškou mají nepřátelé problémy. Díky tomu je snadné zabíjet pouze mačetou a šetřit drahocenné náboje. Jediné, co umí skvěle, je uskakovat před granáty.

 Predátorem
Zvláštní pozornost si zaslouží Jackovy speciální schopnosti. Sám o sobě dokáže neskutečně vysoko a daleko skákat, k čemuž jsou přizpůsobeny i úrovně. Povedené jsou například vesničky stojící na kůlech nad vodou, které se dají procházet po vystavěných chodnících nebo lépe po střechách, při jejichž překonávání máte ten pravý nadřazený pocit. Další neobvyklou vlastností je upravený zrak, jenž jsem až na pár výjimek nepoužil. Pak je to spidermanská schopnost lézt po stěnách, ale pouze na místech, která vám odhalí právě speciální pohled. Při našetření dostatečného množství energie, která se využíváním speciálních vlastností vyčerpává, můžete přepnout do predátor módu, kdy se vám rozšíří vidění, běháte obrovskou rychlostí, doplňuje se vám automaticky zdraví a holýma rukama sápete vojáky na kusy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jak jsem zmínil, pro provádění těchto kousků potřebujete určitou zásobu energie. Její ukazatel je v levém dolním rohu a doplňuje se při zabití bez použití střelných zbraní nebo při zásahu nešťastníka přímo mezi oči. Tu nejpodstatnější extra vlastnost jsem si nechal nakonec. Je jí doplňování zdraví. Za každé dva dílky energie dostanete asi patnáct procent života a ačkoliv tu a tam najdete lékárničku nebo brnění, v dobré kondici vás udržují pouze vaše samo-ozdravující schopnost. Nejvíce je oceníte v poměrně častých přestřelkách v uzavřeném prostoru. V tu chvíli se na vás valí zástupy nepřátel, dokud neuběhne nějaký časový limit nebo jich dost nepobijete a hra vás poté milosrdně pustí dál. Osobně jsem v nich mnoho zalíbení nenašel, protože se vojáci z ničeho nic objevují ve vaší blízkosti a než stačíte zareagovat, končíte v tratolišti krve.

 Ovládání na Wii
Alfou a omegou Wii her je v tuto chvíli samozřejmě ovládání. S pomocí Wii-mote pohybujete zaměřovacím křížem po obrazovce, jako byste měli světelnou pistoli. Nicméně, když se přiblížíte k okraji televize, začne se Jack tím směrem otáčet. Je to zpočátku trochu krkolomné, ale ve své podstatě velmi efektivní. Jen je škoda, že se nedokážete otočit dost rychle. Často se vám při zběsilé snaze podívat se za sebe stane, že se s infra vysílačem dostanete mimo senzorové pole. Místo rychlé otočky zůstanete zírat před sebe a s Wii-mote hledáte cestu zpět na obrazovku.

Tlačítkem naspodu Wii-mote (B), které v podstatě reprezentuje kohoutek, střílíte. A-čko má několik funkcí. Zaprvé jím zmrazujete pohled jedním směrem, což slouží pro lepší míření, když se cíl pohybuje na okraji zorného pole (obrazovky). Tahle funkce se velmi hodí při jízdě v autě nebo člunu. Pomocí A-čka ještě aktivujete predátorský mód a křížem měníte zbraně a krčíte se. Ostatní tlačítka slouží pro zobrazení úkolů, přechod do herního menu a další drobnosti.

S joystickem na nunčaku chodíte vpřed, vzad a úkrokujete do stran. Pomocí tlačítka C přebíjíte a používáte předměty a Z-etkem, doplněným o švih nunčakem, házíte granáty. Naneštěstí Far Cry není z her, které by si pohybovými senzory zrovna rozuměly. Jestliže zatřepete Wii-mote vlevo-vpravo, tak seknete mačetou, když trhnete vpřed zazoomujete a stejným pohybem se vrátíte do původního pohledu. S nunčakem skáčete trhnutím nahoru a pohybem do stran si doplňujete zdraví.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jenže všechny tyhle pohyby nejsou zrovna příjemné a už vůbec ne citlivě naprogramované. Místo abyste si doplnili zdraví, tak skočíte z útesu. Zoomovaní a sekání mačetou je otřesné, protože vyžaduje poměrně dost prudké pohyby a díky tomu si zásadně rozhodíte míření. Z ovládání mám smíšené pocity, na jednu stranu se povedlo zachovat jednoduše dostupné úkrokování, ale při konverzi se příliš nehledělo na uživatelskou příjemnost ve vztahu k pohybovým schopnostem ovladače.

 Zpracování
Na vizuální stránku hry mám odlišný názor než většina hráčů, kteří svá stanoviska zvěčnili na webu. Je jasné, že Far Cry na Wii nikdy nebude vypadat tak jako na PC. Je to dáno sílou procesoru a grafického čipu. Přesto si myslím, že Vengeance vypadá dobře. Samozřejmě textury nejsou v tak vysokém rozlišení a postavy nemají tolik polygonů, ale přesto se povedlo bez problémů zachovat atmosféru tropického podnebí. Pěkné jsou efekty rozostření po vyplutí z vody a nijak vtíravý bloom efekt. Navíc je vidět docela daleko, což se ale v určitých momentech negativně projevuje na chvilkovém cukání. Možná jde o dohrávání detailnějších modelů a textur do paměti. Je velká škoda, že hra neobsahuje alespoň trochu toho filtrování, protože zmlsán z PC je to jediná věc, která mi na zpracování Vengeance opravdu vadila.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hudba není nijak výrazná, zní jen na pár adrenalinovějších místech. Myslím, že mnohem více by mohlo být zvuků, zejména těch dotvářejících atmosféru (vítr, ptactvo). Chvílemi jsem si myslel, že má Jack v uších špunty. Velké mínus dostává Vengeance za multiplayer, který ač Wii podporuje připojení k internetu, nabízí pouze split-screen a to je velká škoda. Kdyby na tom UbiSoft zapracoval, určitě by se to na zábavnosti i prodejích projevilo.

Stáhněte si: Trailery

Související články: Novinky, Far Cry recenze

Pavel Oreški
autorovi je 25 let, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem





 
 

Pavel Oreški
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Dost nevyrovnaná střílečka, která unikátní možnosti Wii využívá v podstatě jen při míření pomocí infrasenzoru, nicméně pro milovníky žánru dobrá volba. Hře nelze upřít akční momenty, které vás díky Wii-mote zabaví. Pak ale přichází pasáže, které nejsou zase až tak zábavné nebo nemají vybalancovanou obtížnost. Nemalý podíl na tom má rozporuplné ovládání, které zejména co do využití gyroskopických senzorů značně pokulhává.

Nejnovější články