FIFA World Cup 2002 - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

FIFA World Cup 2002 - recenze

29. 4. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nadcházející mistrovství světa v Japonsku a Koreji je námětem meziročníku počítačového fotbalu od EA Sports, který přináší řadu vylepšení v hratelnosti a je o něco fotbalovější, ale opět zklamali brankáři.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 29.dubna 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Nadcházející mistrovství světa v kopané v Japonsku a Koreji je námětem meziročníku počítačového fotbalu, který se v těchto dnech objevuje na pultech jako nový počin sportovních gigantů Electronic Arts. Plné hře předcházelo hratelné demo, díky němuž jste se mohli s hlavními rysy v něm postřehnutými seznámit již v poměrně obsáhlých prvních dojmech. S plnou hrou přinášíme i recenzi, kde se dozvíte, jaké změny oproti demu ve hře nastaly, co bylo odstraněno či naopak přidáno.

 Oficiální licence
V každém případě ve World Cup 2002 najdeme oficiální licence na kde co včetně reklam okolo stadionu. Z toho nejdůležitější pro hru jsou reálné týmy s neméně skutečnými sestavami a stadiony, na nichž budou zápasy hrány. Těch je celá dvacítka a důležité je, že je rozdíl vidět. Všechno jsou to impozantní stánky, na jejichž zaplněné ochozy a sestřižený trávník do sexy obrazců je radost pohlédnout. Doplňme už jen, že lze nastavit hru ve dne anebo v noci, žádné vlivy počasí jako déšť a sníh tu nenajdeme. Na hřiště se tradičně můžete dívat pohledem několika kamer, z nichž rovněž tradičně je většina k ničemu, ale přibyl jeden použitelný zvaný Panoramic.

Ve hře najdeme i oficiální znělku světového šampionátu, která se ke kopané moc dobře hodí i v jeho počítačové podobě. Intro srovnává virtuositu hudební s fotbalovou a je hezkou předehrou vlastního vstupu do mistrovství. Pro to počítačové máte k dispozici jedenačtyřicet týmů, což je o něco víc než těch, které se na skutečné mistrovství probojovaly. Najdete zde totiž i mančafty, které nepostoupily z kvalifikace, čehož klasickým příkladem je bohužel Česká republika.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Díky shovívavosti autorů si tak můžeme vyčutat cestu na mistrovství i s naší reprezentací a za to by snad hra v hodnocení zasloužila na českých webech nějaké ty body nahoru. K týmům, jež jsou ve hře jaksi „navíc“, snad doplním, že pokud si je zvolíte pro svou cestu mistrovstvím, ošidíte se tak o celou kvalifikaci a po vítězství v úvodním barážovém zápase skočíte ihned do šampionátu a jeho dohrání pro vás bude otázkou několika málo zápasů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ve hře postupně odkryjete ještě další pětici týmů, říkejme jim třeba nadnárodní. Budou to výběry Evropy, Asie, Afriky, Ameriky a světa. Zvítězíte-li na mistrovství s evropským týmem, přibude vám v nabídce výběr evropské smetánky atd. Celkový počet týmů se tedy blíží padesátce, což je pro hru až až, i když se to s několika stovkami, které jsme zvyklí ve FIFĚ nacházet, nedá srovnávat. Co ubrali autoři na počtu týmů, to věnovali konečně úpravě herního enginu a hra tak po dlouhých letech marného čekání doznala velkých změn, obvykle k lepšímu. Většinu toho jsme již popisovali v prvních dojmech z dema, ale nebude na škodu si některé podstatné novinky shrnout ještě jednou, případně se na ně podívat trochu blíž.

 Nový systém ovládání
Začneme novým a jednodušším ovládáním. Jednak je ovládání - světe div se - definovatelné. Kdo již zlomil hůl, bude ji muset spravit. Nyní si konečně lze nastavit pro všechny akce vlastní klávesy tak, jako v každé jiné normální hře. Bombastičnost tohoto kroku je ale trochu zmírněna tím, že s novým zredukovaným ovládacím systémem vlastně žádné změny nepotřebujete. Paradoxní, ale je to tak.

Zapomeňte na nutnost kličkovat pomocí "Shift plus něco“. Vše je nyní otázkou jediné klávesy. Bohužel, redukce ovládání (ubyla i řada dvojstisků apod) mi připadne zbytečně veliká a proto máte nyní k dispozici třeba jen jednu kličku a dost, což asi zamrzí. Podle mého by bylo mnohem lepší nyní, kdy si konečně ovládání mohu nastavit jak chci, mít i širší možnosti co se týká speciálních pohybů. Ve hře bohužel nenajdeme ani možnost používat klávesu pro přepínání mezi předvolenými strategiemi, ani ofsajdové pasti a jim podobné týmové manévry. Myslím si, že je to škoda.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Důležitá volba správného nastavení
Budete-li hledat tréninkový mód, ani zde nebudete úspěšní. Musíme se asi smířit s tím, že ze hry zcela zmizel a vše je potřeba nacvičit v přátelských zápasech. Na pomoc začínajícím přichází nová - nejjednodušší obtížnost Beginner, kdy se soupeř chová velice přátelsky a máte více času zkoušet, jak se vlastně hra v různých situacích chová. Bude to potřeba, neboť systém přihrávek, centrů a střel je dosti odlišný od zavedeného modelu a je vyšším stupněm toho, co nám EA představili v poslední verzi FIFY. Z enginu zmizela ona přesnost, kdy přihrávka vždy našla přesně adresáta a rovněž minout branku byl kumšt. Vrcholem toho pak byly akrobatické góly nůžkami z nemožných pozic, strojově sázené do libovolných koutů svatyně. Tomu je konec a je to jenom dobře.

Nový systém přináší do hry nepřesnosti dané tím, že je potřeba při každé přihrávce, centru i střele držet patřičnou klávesu přiměřeně dlouho. Volíte tím sílu a potažmo i přesnost. Chvíli vám bude trvat, než to celé správně vstřebáte, ale určitě se to bude každému líbit. Já po zkušenostech doporučuji povypínat všechny asistenty, kteří v herních volbách jsou a snaží se vaší ruční práci pomáhat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Výsledkem je to, že vaše vlastní nepřesnosti jsou do jisté míry kompenzovány a hraje se vám snáze. Ale nese to s sebou jednu velkou nepříjemnost. Když letí dlouhý centr třeba na soupeřova křídelního útočníka a vy byste se chtěli s obráncem stáhnout k brance, nepůjde to, protože počítačový asistent váš pohyb bude směřovat k místu, kde soupeř na míč čeká. A to je průšvih v okamžiku, kdy už je jasné, že centr nedoběhnete a soupeř bude u míče rychleji. Pokud se tedy nezačnete včas stahovat, uteče vám. A to se stává dost často a pak jste v loji. Už proto je tedy dobré se spoléhat na sebe a ruční práci.

 FIFA fotbalovější
V novém herním systému je celý dojem o mnoho fotbalovější. Vytvořit si gólovou šanci není jen tak a přechytračit obranu dá docela práci. O to líp je třeba i bránit, protože každá obdržená branka se těžko oplácí. Z toho důvodu nejste svědky dvouciferných výsledků, ale konečná skóre se velice podobají těm skutečným. Hra v poli prostě prodělala spoustu změn a většinou k lepšímu. Ale musíme být upřímní a i zde najdeme prvky, které nejsou dopilované. Často se stává, že se hráči jakoby zasekávají. Jde o zlomky vteřiny, ale ty právě rozhodují.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nepochopil jsem také, jaký význam mají stupnice síly při autových vhazováních, protože ať jsem použil kterýkoli způsob hození a libovolnou sílu hodu, pokaždé mi vyšel stejný výsledek. Na autech mi vadí i to, že když hází soupeř, často se mi vůbec neukáže prostor, do nějž míč hodí. Jsou to relativně drobnosti, ale když začnete hru zvládat a brát své výkony vážně, právě ty vás budou zlobit nejvíc.

 Výborná atmosféra
Odbočme nyní k atmosféře, která je opravdu výborná. Divácí fandí z plných plic, orchestrální znělky chytají za srdce a střihy na zajímavé momenty gradují vaše emoce. Znělka doprovázející vstřelenou branku patří k těm, které dokážou nahrnout slzu do oka i chlapům. Z tohoto hlediska je hra velice dobrá včetně záběrů před utkáním na stadiony, bouřící tribuny, nastupující mančafty a jakous takous laserovou show. Komentář je standardní, na který jsme zvyklí, a občas komentátor přidá i nějakou průpovídku ze světlých okamžiků hráčovy kariéry. Až se ale pošesté za zápas dozvíte, že „Pavel Nedvěd kdysi vstřelil důležitou vítěznou branku Lazia Řím“, možná vám to trošku zacuchá nervy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva K dobré atmosféře přispívá i grafika, která mi přijde hodně vydařená a začínají se objevovat skutečné tváře fotbalových hvězd. Sice ne v takové míře jako v sérii NHL, ale řadu hráčů poznáte podle vizáže stoprocentně. I ti, kdo nejsou zrovna svými přesnými kopiemi, používají většinou modely jim co nejpodobnější a i celé týmy globálně vypadají tak, jak byste čekali - Afričany si nespletete s Asiaty atd. I jejich modely jsou poplatné jejich tělesným parametrům a fotbalisté se tak liší i co do výšky a robustnosti postav, což poznáte třeba když postaví zeď proti přímému kopu. Z něj jsem ke své radosti dostal poprvé ve své historii i branku, kterou mi nedal nikdo menší než Zizu Zidane.

 Pokutové kopy a fauly
Jak jsme psali již v prvních dojmech, došlo i k zásahu do zahrávání pokutových kopů. I zde je použita stupnice síly a přesnosti. Necháte-li ji vyšplhat až na vrchol, branku minete. Zastavíte-li ji dílek před koncem, trefíte zpravidla tyčku a jen ojediněle padne branka. To zní celkem šikovně a čekali bychom, že to podobně bude dál. Ale brzy jsem zjistil, že když nechám dojet stupnici třeba jen do půlky, nic nezkazím a pokutový kop letí přesně, kam má a ani mi nepřišlo, že by střela byla nějak pomalá. Čili celý systém je lepší než nic, ale jako dotažený jej určitě ještě zdaleka nepovažuji.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Oproti demu byly ze hry odstraněny dělové hlavičky, které zaznamenal asi každý, kdo demo zkoušel. Padáček se od hlavy hráče často odrazil s takovou vervou, že ani z kopačky takovou šlupku neuvidíte. Občasné záseky zažijete třeba po faulu, kdy počítač často čeká, dokud se míče někdo další nedotkne a podle toho ponechá výhodu anebo odpíská. Pokud se k míči nehrnete (často to ani nejde, protože je kolem zfaulovaného hráče jakási neviditelná překážka), projeví se hluché místo a chvíli se neděje vůbec nic. Na faulech se mi nelíbí, že počítač je používá strašlivě sporadicky a to je velká škoda. Nejde mi teď o faul jako takový, ale o standardní situaci, která po něm následuje a která hru vždycky okoření.

 Zase ti golmani
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na konec jsem si nechal již tradiční achillovu patu - golmany. Ti bohužel ani zde nevybočují z pravidla, že jsou nejslabším článkem celé hry a na nich hratelnost hodně padá. To, co někdy předvádějí, je k zešílení a tak v nich nemůžete v žádném případě spatřovat nějakou záchranu. Střely z vápna končí v síti téměř vždy a to samé platí i o vzdálenosti za vápnem, čili česky „za šestnáctkou“, což už je pro střelu docela dálka. Obrovskou slabinou golmanů je práce v kratších vzdálenostech a to nemluvím jen o reakcích na střely. Míč, který golman vyrazí vedle sebe, zpravidla nezvedne a často máte pocit, že se jej snad štítí. Ta tam je mrštnost, o rozumu nemluvě.

Příkladem AI budiž centr z boku hřiště, na který si golman vyběhne nepochopitelně špatně a nejhorší je, že vyběhnutý už zůstane a vystaví se tak zcela mimo dění v poli. Následuje pak většinou úplně laciný banán do zcela odkryté branky. V situacích, kdy jede na branku útočník a golman by měl vyběhnout a zmenšit střelecký úhel, se nic podobného nekoná a brankař zůstává trčet na brankové čáře v pozici, z níž už střelu prostě nechytí. Je to škoda a nezbude než si počkat na další FIFU a doufat, že se dočkáme konečně nápravy v ní.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Při hře živých hráčů (přes LAN, internet, po modemu a dokonce i sériovém kabelu) je naštěstí situace útočníka zkomplikována potřebou správně vystřelit, ale počítač se s tím nemazlí. Navíc mrštnost a rozum golmanů se s rostoucí obtížností nemění a tak jsou jejich slabiny čím dál markantnější.

• Závěr
Závěrem když shrnu vše, co jsem o hře napsal a zjistil, uznám, že se jedná opět o nejlepší fotbal pro PC. Tím ale nechci říct, že je to hra bez chyb. Velkou radost mi udělala v přepracování herního enginu, kterým přibyla spousta nepřesností a tím se hra posunula mnohem dál než byla kdy dříve.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva I tak si ale všimnete občas nepříliš povedených scriptů, kdy se hráči na chvíli zaseknou. Anebo zjistíte, že když v určitém místě míč správně napálíte, padne branka děj se co děj a žádný golman ji nechytí. Naštěstí takových situací nezažijete za zápas dvacet a i kdyby, ne vždy čutnete, jak byste si představovali. Ona pověstná strojovost zde ale je i nadále, i když v mnohem menší míře a hůře dosažitelná.

Stáhněte si: Demo (18 MB), Trailer (11 MB), Screenshoty, Cheaty
Související články: Novinkové články, World Cup 2002 první dojmy (březen 2002), FIFA 2002 recenze (říjen 2001), FIFA 2001 recenze (listopad 2000), EURO 2000 recenze (červen 2000), FIFA 2000 recenze (listopad 1999)

 
Mickey Mouse
připravil: jd




 
 
Mickey Mouse

Verdikt:

FIFA World Cup 2002 je mnohem lepší než předchozí fotbaly od EA Sports, ale za vyladěnou hru ji stále nepovažuji, hlavně díky golmanům, ale nejen jim. Díky novému enginu u ní stráví i skalní mnohem více času než kdy dříve, kdy po třetím zápase se stali pro počítač neporazitelní a šlo jen o to „o kolik“. Pro každého FIFA fandu bude hra určitě příjemným překvapením.

Nejnovější články