Firestarter - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Firestarter - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

20. 1. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Do světa plného krvelačných bestií, v němž se musíte vymanit ze spárů zkázonosného viru, vás vrhne nová střílečka Firestarter, která se inspirovala v Quake 3 Areně. Je i díky RPG prvkům zábavnější než Kreed?

Autor: David Ducháček
Publikováno: 20.ledna 2004
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1,5 týdne


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po nedávno vydaném a (právem) kritizovaném Kreedovi je tu dnes další first-person akce původem z bývalého Sovětského svazu. Tentokrát nemělo jít o žádný „Doom3 killer“, takže jsem se zase tak netěšil. Bylo to také tím, že jsem hry již částečně okusil v kratičkém demu. Ale hodnotit produkt podle jedné nedodělané mise by bylo značně neprofesionální a hloupé. Dočkal jsem se tedy soudného dne, abych mohl zákoutí Firestartových útrob řádně prozkoumat. Hups do toho!

Firestarter má na 3D akční hru poměrně dosti netradiční a velmi dobře zpracované intro. Sledujete nějakého plešatého herního šílence, umístěného do ocelového kolosu ve tvaru obtloustlého zapečetěného virtuálního stroje. Svalovec má na očích klapky, aby byl „in-da-game“. V tom se kamera přesune na jiného (budoucího) účastníka v slušivém kovově lesklém saku, který si kráčí kovovou chodbou. No, nebudeme to prodlužovat. „Koženkář“ zaujme pozici místo svalovce, jenž (konkurenční) nátlak nevydržel a odporoučel se do rakve. Svému následníku však zapomněl vzkázat, že přechod z virtuální reality do normálního světa není tak snadný. My to víme, ale on chudák ještě netuší….

 Hlavní idea Firestartera
Koncepční myšlenka Firestartera je velmi prostá. Zapomeňte na příběh, hledání klíčů, kódů, cest do dalších úrovní, tajemných zpráv či záchranu bankovních úřednic před smrtelnou chorobou. Vašim úkolem bude likvidace předem stanoveného počtu obnovujících se monster v šestnácti úrovních nacpaných do 4 epizod. Abych byl opravdu přesný, každá úroveň je rozčleněná na několik částí, do tzv. zón. Jejich počet se liší v závislosti na náladě tvůrců – někdy jsou zóny dvě, jindy tři, čtyři nebo i šest. Na začátku mise máte přístup jen do té první a postupným vymlacováním monster přecházíte do dalších.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na vaší primitivní pouti střevním guláškem protivníků je ale jeden nepříjemný předmět, jehož existenci musíte bedlivě pozorovat. Čas od času se na libovolném místě mapy na pár vteřin (v závislosti na obtížnosti) zjeví tajemný fialově zářící artefakt, s jehož pomocí získáte na několik okamžiků (maximálně 20 pozemských vteřin) speciální schopnosti – posun zpět v čase, teleportaci, ovládnutí myšlení monster, vysátí jejich energie, zpomalení času a řadu dalších vychytávek. Bossy jsou vůči těmto voodoo hrátkám obvykle imunní. V případě, že se vám artefakt nepodaří sebrat, nastává smrt. Naštěstí nemusíte hru hrát znova, protože se hra před touto akcí vždy uloží. Jiných savů využít nelze. Hra se ukládá po úspěšně vyřešeném levelu.

 Postavy, dovednosti a příšery
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na začátku hry si zvolíte postavu z šesti možných - policistu, pistolníka, kyborga, mutanta, agentku nebo mariňáka. Každá z bytostí je jinak disponovaná. Kyborga chrání hustý ocelový pokryv, ale je pomalý, agentka je rychlá, leč křehká, mariňák je někde uprostřed a mutant je extrémně silný atd. Na výběru zase tak moc nezáleží. Mnohem důležitější je rozdělování tzv. „skillů“. Je jich 27 a mají čtyři stupně účinnosti. Nemá cenu je všechny vyjmenovávat, ale určitě bych zmínil critical damage, extra ammo, fire resistance, super skoky a vampire (úder od protivníka je transformován do vaší životní energie). Po každé zkompletované misi máte možnost tyto dovednosti rozdělovat.

Obtížností je stejně jako postav, tedy opět půltucet, přičemž první lze doporučit jen příležitostným hráčům nebo naprostým začátečníkům. Za to poslední dvě už vás pěkně rozproudí. Troufám si tvrdit, že pro většinu z nás (smrtelníků) nejsou vhodné vůbec.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Široká nabídka zbraní
Základním odšťavňovacím prostředkem je cirkulárka. Na pár slabých příšerek hravě postačí, ovšem na cokoliv většího je nepoužitelná. Navíc pila zcela postrádá jakékoli vizuální efekty, pouze se točí – když jsem zkoušel krájet stěnu nebo cokoliv jiného, neobjevovaly se žádné odštěpky nebo kousky zdiva či jiné hmoty, natož pak masa z nepřátel. Její přítomnost v singlu je podle mě zbytečná. Ještě, že je tu několik verzí brokovnic, „bezbolestná“ minigun, granátomety (ať už v klasické podobě nebo jako mortar), raketomety, a výčet uzavírá velmi silná plasmovka a elektrická puška. Zbraně se krom cirkulárky vyskytují ve dvou verzích, což potěší zejména v multiplayeru.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Umělá inteligence opět nenalezena
V oblasti hodnocení umělé inteligence v počítačových hrách mi pomalu začínají docházet přirovnání a nadávky. Ano, tak je to s ní špatné. Bohužel ani Firestarter mne nepřesvědčil o opaku. Někteří jeho protivníci jsou na intelektuální úrovni Zazy (tedy s IQ na úrovni Kaspického moře) po drastické lobotomii pilníkem. Třeba takový ghoulové (prvotní Firestarterovi prudiči) jsou extrémně tupá sebranka. Nepoužívají taktiku ani šedou svinutou věc v lebce. Prostě se jen objeví a útočí, navíc špatně.

Několikrát sem své protivníky přistihl, jak se ani nesnaží bojovat – i sekerníci a další havěť. Nečinně přede mnou stáli a jen čekali, až je rozmáznu po stěně. Zvláštní. Na vyšších obtížnostech se podobné excesy objevovaly zřídka, což je dobře. U silnějších nebo řekněme zákeřnější potvor (flamer, phantasm) jsem jisté náznaky inteligence spatřil, jenže bossové si bohužel zachovávají IQ svislé liány. Většina z nich se už ani nehýbe a pouze plive rakety/ plasmu. Dosti smutné, řekl bych.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Herní engine a grafika
Grafika Firestartera bude pro některé hráče mírným překvapením, ale tipl bych si, že pro většinu spíš zklamáním. Na první pohled připomíná lehce modifikovaný engine z Quake 3 Areny, ale nenechte se mýlit. Firestarter se stranní jakékoliv konkurenční licence a dává všanc engine vlastní výroby. Důvodem je úspora financí – to víte, kvalitní engine není levná záležitost. Hlavními výhodami vlastního enginu je dle tvůrců velmi slušná kompatibilita a podpora současných akcelerátorů (chvályhodné, leč téměř samozřejmé) a co je důležitější, solidní rychlost (tedy nízká hardwarová náročnost). Na mé konfiguraci (Athlon 2.1GHz, 1GB RAM, GF4) běhal bez nejmenších problémů na nejvyšší detaily v 1280×1024 (v 1600×1200 už měl trochu problémy). Vezeme-li v potaz, že Kreed neběžel ideálně ani v 800×600, musíme programátorům enginu Firestartera zatleskat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ovšem, nedělejme ukvapené závěry. Plynulost pohybu je jedna věc a kvalita zprostředkovaného vizuálního zážitku věc druhá. Na tomto poli už přesvědčovací schopnosti grafiků dostávají na kokos a novinářské tlachy pozbývají účinnosti. Firestarter nevypadá špatně, ale při pečlivém prozkoumání zjistíte, že o žádné revoluci také nemůže být řeč. Textury jsou z dálky hodně rozmazané a hlavně postavy, resp. monstra obsahují žalostně málo polygonů. Grafici si alespoň vyhráli s reflexními texturami a průhlednými tabulemi ze skla, které jsou vážně moc pěkné. Solidní je také architektura a to zejména v první (Industrial zone) a druhé epizodě (Empire).

 Hudba jako z Dooma
Musím rád přiznat, že s hudebním doprovodem jsem byl spokojen. Drobné mušky bychom jistě našli, ovšem ve srovnání s nedávným paskvilem v Kreedu jde o opravdovou lahůdku. Melodie velmi vhodně a nenásilně doplňují vaše morbidní chování a v příhodnou chvíli vás dokáží i patřičně pozlobit a nabudit. Tak by to mělo být. Tvůrci v našem rok starém  rozhovoru hudební styl přirovnávali k Doomovi, což, jak mohu nyní posoudit, nebylo tak scestné, jak jsem se domníval. Skladby skutečně Dooma svou rockovou psycho-atmosférou připomínají.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Multiplayer
Firestarter obsahuje i multiplayer, což není velkým překvapením. Vzhledem k poměrně nudnému a relativně krátkému single-playeru je to spíš povinnost než cokoli jiného. V multiplayeru si můžete vyzkoušet boj ve 32 lidech, což není špatné. Z tradičních režimů nechybí Deathmatch ani klasický kooperativní mód. O něco inovativněji působí Hunting – máte za úkol v co nejkratším čase odzbrojit mutanta. Slaughter je obdoba single, takže nic moc. Bohužel v současné době si internetového zápolení moc neužijete, jelikož běží naprosté minimum serverů – je to spíš otázka štěstí. Budete si tedy muset ještě nějaký ten pátek počkat. Nebyl bych si tak jistý, jestli to má cenu.

 Shrnutí kladů a záporů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Singleplayer hry je krátký, nepříliš zábavný (vše se neustále opakuje) a nebýt volby nelidské obtížnosti, patrně by vás dlouho neudržel. Dále je tu multiplayer s drobnými inovacemi a řádkou klasických módů. Jenže na trhu je dnes nespočet kvalitnějších síťových tituků, čímž se Firestarterovi šance rapidně snižují. V podstatě jej nad vodou drží již několikrát zmiňovaná audio-vizuální prezentace a dostatečný počet zbraní. Někomu to možná budete stačit, ale mě ne. I přes to všechno si myslím, že Firestarter je lepší volba než několikrát uvedený Kreed. V každém případě Firestartera nespouštějte s méně jak 512 MB paměti. Zemřeli byste nudou při načítání hry.

Stáhněte si: Demo, Trailery, Cheaty...

Související články: Rozhovor (1/2003), Novinky

David Ducháček
autorovi je 23 let, dříve psal pro GamePort a nyní působí i v Levelu, pracuje jako správce sítě, nejraději má akční hry všeho druhu a mezi jeho nejoblíbenější tituly patří Dungeon Master, Shadowman a Half-Life (všechny články autora)


 
 
David Ducháček
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Firestarter není nikterak zázračná FPSka. Sice nám předkládá svižnou a relativně slušivou grafiku, ale s herní náplní už je to o dost horší.

Nejnovější články