Autor: David Ducháček Publikováno: 20.ledna 2004 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 1,5 týdne |
Na vaší primitivní pouti střevním guláškem protivníků je ale jeden nepříjemný předmět, jehož existenci musíte bedlivě pozorovat. Čas od času se na libovolném místě mapy na pár vteřin (v závislosti na obtížnosti) zjeví tajemný fialově zářící artefakt, s jehož pomocí získáte na několik okamžiků (maximálně 20 pozemských vteřin) speciální schopnosti – posun zpět v čase, teleportaci, ovládnutí myšlení monster, vysátí jejich energie, zpomalení času a řadu dalších vychytávek. Bossy jsou vůči těmto voodoo hrátkám obvykle imunní. V případě, že se vám artefakt nepodaří sebrat, nastává smrt. Naštěstí nemusíte hru hrát znova, protože se hra před touto akcí vždy uloží. Jiných savů využít nelze. Hra se ukládá po úspěšně vyřešeném levelu. Postavy, dovednosti a příšery Na začátku hry si zvolíte postavu z šesti možných - policistu, pistolníka, kyborga, mutanta, agentku nebo mariňáka. Každá z bytostí je jinak disponovaná. Kyborga chrání hustý ocelový pokryv, ale je pomalý, agentka je rychlá, leč křehká, mariňák je někde uprostřed a mutant je extrémně silný atd. Na výběru zase tak moc nezáleží. Mnohem důležitější je rozdělování tzv. „skillů“. Je jich 27 a mají čtyři stupně účinnosti. Nemá cenu je všechny vyjmenovávat, ale určitě bych zmínil critical damage, extra ammo, fire resistance, super skoky a vampire (úder od protivníka je transformován do vaší životní energie). Po každé zkompletované misi máte možnost tyto dovednosti rozdělovat. Obtížností je stejně jako postav, tedy opět půltucet, přičemž první lze doporučit jen příležitostným hráčům nebo naprostým začátečníkům. Za to poslední dvě už vás pěkně rozproudí. Troufám si tvrdit, že pro většinu z nás (smrtelníků) nejsou vhodné vůbec. Široká nabídka zbraní Základním odšťavňovacím prostředkem je cirkulárka. Na pár slabých příšerek hravě postačí, ovšem na cokoliv většího je nepoužitelná. Navíc pila zcela postrádá jakékoli vizuální efekty, pouze se točí – když jsem zkoušel krájet stěnu nebo cokoliv jiného, neobjevovaly se žádné odštěpky nebo kousky zdiva či jiné hmoty, natož pak masa z nepřátel. Její přítomnost v singlu je podle mě zbytečná. Ještě, že je tu několik verzí brokovnic, „bezbolestná“ minigun, granátomety (ať už v klasické podobě nebo jako mortar), raketomety, a výčet uzavírá velmi silná plasmovka a elektrická puška. Zbraně se krom cirkulárky vyskytují ve dvou verzích, což potěší zejména v multiplayeru. Umělá inteligence opět nenalezena V oblasti hodnocení umělé inteligence v počítačových hrách mi pomalu začínají docházet přirovnání a nadávky. Ano, tak je to s ní špatné. Bohužel ani Firestarter mne nepřesvědčil o opaku. Někteří jeho protivníci jsou na intelektuální úrovni Zazy (tedy s IQ na úrovni Kaspického moře) po drastické lobotomii pilníkem. Třeba takový ghoulové (prvotní Firestarterovi prudiči) jsou extrémně tupá sebranka. Nepoužívají taktiku ani šedou svinutou věc v lebce. Prostě se jen objeví a útočí, navíc špatně. Několikrát sem své protivníky přistihl, jak se ani nesnaží bojovat – i sekerníci a další havěť. Nečinně přede mnou stáli a jen čekali, až je rozmáznu po stěně. Zvláštní. Na vyšších obtížnostech se podobné excesy objevovaly zřídka, což je dobře. U silnějších nebo řekněme zákeřnější potvor (flamer, phantasm) jsem jisté náznaky inteligence spatřil, jenže bossové si bohužel zachovávají IQ svislé liány. Většina z nich se už ani nehýbe a pouze plive rakety/ plasmu. Dosti smutné, řekl bych. Grafika Firestartera bude pro některé hráče mírným překvapením, ale tipl bych si, že pro většinu spíš zklamáním. Na první pohled připomíná lehce modifikovaný engine z Quake 3 Areny, ale nenechte se mýlit. Firestarter se stranní jakékoliv konkurenční licence a dává všanc engine vlastní výroby. Důvodem je úspora financí – to víte, kvalitní engine není levná záležitost. Hlavními výhodami vlastního enginu je dle tvůrců velmi slušná kompatibilita a podpora současných akcelerátorů (chvályhodné, leč téměř samozřejmé) a co je důležitější, solidní rychlost (tedy nízká hardwarová náročnost). Na mé konfiguraci (Athlon 2.1GHz, 1GB RAM, GF4) běhal bez nejmenších problémů na nejvyšší detaily v 1280×1024 (v 1600×1200 už měl trochu problémy). Vezeme-li v potaz, že Kreed neběžel ideálně ani v 800×600, musíme programátorům enginu Firestartera zatleskat. Ovšem, nedělejme ukvapené závěry. Plynulost pohybu je jedna věc a kvalita zprostředkovaného vizuálního zážitku věc druhá. Na tomto poli už přesvědčovací schopnosti grafiků dostávají na kokos a novinářské tlachy pozbývají účinnosti. Firestarter nevypadá špatně, ale při pečlivém prozkoumání zjistíte, že o žádné revoluci také nemůže být řeč. Textury jsou z dálky hodně rozmazané a hlavně postavy, resp. monstra obsahují žalostně málo polygonů. Grafici si alespoň vyhráli s reflexními texturami a průhlednými tabulemi ze skla, které jsou vážně moc pěkné. Solidní je také architektura a to zejména v první (Industrial zone) a druhé epizodě (Empire). Musím rád přiznat, že s hudebním doprovodem jsem byl spokojen. Drobné mušky bychom jistě našli, ovšem ve srovnání s nedávným paskvilem v Kreedu jde o opravdovou lahůdku. Melodie velmi vhodně a nenásilně doplňují vaše morbidní chování a v příhodnou chvíli vás dokáží i patřičně pozlobit a nabudit. Tak by to mělo být. Tvůrci v našem rok starém rozhovoru hudební styl přirovnávali k Doomovi, což, jak mohu nyní posoudit, nebylo tak scestné, jak jsem se domníval. Skladby skutečně Dooma svou rockovou psycho-atmosférou připomínají. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Firestarter obsahuje i multiplayer, což není velkým překvapením. Vzhledem k poměrně nudnému a relativně krátkému single-playeru je to spíš povinnost než cokoli jiného. V multiplayeru si můžete vyzkoušet boj ve 32 lidech, což není špatné. Z tradičních režimů nechybí Deathmatch ani klasický kooperativní mód. O něco inovativněji působí Hunting – máte za úkol v co nejkratším čase odzbrojit mutanta. Slaughter je obdoba single, takže nic moc. Bohužel v současné době si internetového zápolení moc neužijete, jelikož běží naprosté minimum serverů – je to spíš otázka štěstí. Budete si tedy muset ještě nějaký ten pátek počkat. Nebyl bych si tak jistý, jestli to má cenu. Shrnutí kladů a záporů Singleplayer hry je krátký, nepříliš zábavný (vše se neustále opakuje) a nebýt volby nelidské obtížnosti, patrně by vás dlouho neudržel. Dále je tu multiplayer s drobnými inovacemi a řádkou klasických módů. Jenže na trhu je dnes nespočet kvalitnějších síťových tituků, čímž se Firestarterovi šance rapidně snižují. V podstatě jej nad vodou drží již několikrát zmiňovaná audio-vizuální prezentace a dostatečný počet zbraní. Někomu to možná budete stačit, ale mě ne. I přes to všechno si myslím, že Firestarter je lepší volba než několikrát uvedený Kreed. V každém případě Firestartera nespouštějte s méně jak 512 MB paměti. Zemřeli byste nudou při načítání hry. Stáhněte si: Demo, Trailery, Cheaty... Související články: Rozhovor (1/2003), Novinky |
David Ducháček | |
autorovi je 23 let, dříve psal pro GamePort a nyní působí i v Levelu, pracuje jako správce sítě, nejraději má akční hry všeho druhu a mezi jeho nejoblíbenější tituly patří Dungeon Master, Shadowman a Half-Life (všechny články autora) |