Forza Horizon 4 – recenze – část první
zdroj: tisková zpráva

Forza Horizon 4 – recenze – část první

25. 9. 2018 19:15 | Recenze | autor: Jan Olejník |

Už jsou to dva roky od doby, kdy jsme ve třetí Forze Horizon projížděli australský outback křížem krážem. Tehdy se tato arkádová odnož série Forza Motorsport přiblížila na dosah arkádové závodní nirváně. Nejnovější čtyřka se přestěhovala do Velké Británie a valí na nás opět novou vlnu obsahu v čele se změnou ročních období.

Vzhledem k tomu, že jsem měl možnost zahrát si kompletní hru několik dnů před vydáním, online složka pořádně nefungovala. Microsoft mi sice umožnil zúčastnit se několika předem připravených multiplayerových závodů, ovšem k tomu, abych si vytvořil kompletní obrázek o všech funkcích, je potřeba, aby herní svět zaplnili běžní hráči. A protože online složka je velmi důležitou součástí celého zážitku, rozhodl jsem se v rámci co nejlepšího zhodnocení ještě s finálním verdiktem počkat. Prozatím alespoň přináším zhodnocení hry pro jednoho hráče.

Návrat domů

Je zajímavé, že vývojářům z Playground Games trvalo dost dlouho, než se rozhodli umístit Horizon do své domoviny, tedy do Velké Británie. Svým způsobem to ale dává smysl. Pokud hledáte silnice a dálnice přímo stvořené pro zběsilé závody, napadne vás třeba Azurové pobřeží nebo malebné serpentiny ve švýcarských Alpách. Velká Británie se kvalitou silnic velmi silně podobá naší zemičce, takže o díry v asfaltu, do kterých pomalu zapadnou celé menší vozy, není nouze.

Na druhou stranu, bavíme se o počítačových hrách, takže díky troše fantazie mohli vývojáři vytvořit v sérii Forza Motorsport závodní okruh umístěný v ulicích Prahy. Což je dost průšvih, protože od té doby mám tendenci projíždět zatáčku kolem Chotkových sadů výrazně rychleji, než by se slušelo.

Ale zpět k Forza Horizon. V předchozích dílech byla vždy vidět snaha vybrat lokalitu, která obsahuje větší množství různých biomů, což sice někdy vedlo k dost bizarním mapám (zvlášť Austrálie ve třetím dílu má s tou skutečnou společného pramálo), ale o zábavu a rozmanitost nebyla nikdy nouze. Británie ovšem nic takového nenabízí, proto se vývojáři přiklonili k velmi příjemnému kroku: Forza Horizon 4 nabízí změnu ročních období. Je to v podstatě největší tahák nového dílu, protože ostatní změny jsou spíše kosmetického rázu.

zdroj: Archiv

Přezouváme dvakrát měsíčně

Forza Horizon 4 má mírně odlišný přístup ke světu, ve kterém se odehrává. Poté, co vás hra ohromí typicky nabušeným úvodem, kdy se během deseti minut vystřídají všechna roční období, začne úvodní seznamovací pětihodinovka. Během ní se dozvíte, jak funguje odemykání nových závodů, co je potřeba udělat pro zvýšení vaší popularity, vyzkoušíte si roli filmového kaskadéra, koupíte si první dům a zkrátka tak nějak přirozeně pochopíte zákonitosti tohoto světa.

Po oněch zhruba pěti hodinách ale dojde k další změně – naplno propukne festival Horizon. V ten moment se začne hra výrazněji řídit instrukcemi z centrálního serveru, který řídí změny ročních období. Změna nastává každý týden, je doprovázena krátkým loadingem a nese s sebou zásadní proměnu vizuálu i hratelnosti. A ačkoliv díky sdílenému světu budete na silnicích potkávat ostatní hráče a máte možnost je jednoduše vyzvat na souboj, je zde pořád plnohodnotný singleplayer jako dříve.

Změna ročních období je opět další krok k vytvoření uvěřitelnějšího virtuálního světa. Ještě v rámci úvodu jsem si koupil BMW M5 (E60) a zaparkoval jsem ho vedle svého nového domu na břehu jezera. Byl zrovna podzim, na zemi se válelo pestrobarevné listí a okolní krajina nemohla anglický venkov reprezentovat lépe – melancholická vřesoviště, klikaté silničky na úbočích kopců, stáda ovcí pasoucích se na loukách… a pak přišla zima. A já jsem zjistil, že jezero u domu zamrzlo, tudíž jsem se po něm mohl vydat na opačný břeh, což v létě samozřejmě nešlo.

Forza Horizon 4 zdroj: tisková zpráva

Dokonce se tak můžete dostat na ostrůvky, kam se v jiných ročních obdobích zkrátka nepodíváte. Možná to zní jako detail, ale minimálně pro mě to má neoddiskutovatelný vliv na vnímání herního světa. Mimochodem, když se začne ochlazovat, jsou ovce na loukách huňatější. To jen tak na okraj.

Samozřejmě neplatí, že by v létě bylo jen slunečno a na podzim jen pršelo. Počasí je stále dynamické, stejně jako střídání dne a noci, tudíž se v létě můžete dočkat pořádného deště, zatímco podzim vám rád nabídne trochu toho babího léta i neproniknutelnou mlhu.

Co dřív?

Vývojáři z Playground Games dobře vědí, jak hráče kvalitně zabavit. Závod střídá závod, do toho se ještě přimíchávají vedlejší aktivity (jako dobře známé hledání vraků ve stodolách) nebo řidičské minihry, díky kterým se stanete například filmovým kaskadérem – Forza v takových momentech trošku připomíná Stuntman Ignition, byť tu není tolik explozí.

Samotné závody se pak dělí do několika kategorií. Jsou tu klasické městské okruhy, „ilegální“ noční sprinty, off-road závody, cross-country tratě a pár dalších. Není to nic, co bychom neznali. Ovšem možnost upravit si pravidla závodů (počet kol, počasí, kategorie vozů) k obrazu svému propůjčuje hře velkou dynamiku a v podstatě vám umožní hrát jen takové závody, které vás osobně baví.

Jestli jste některý z předchozích dílů hráli, pravděpodobně víte, že série Horizon představuje arkádovou odnož své starší sestry s podtitulem Motorsport. Nutno podotknout, že pojem arkáda je zde míněn v nanejvýše pozitivním smyslu slova, protože ačkoliv je jízdní model zjednodušený, nemáte pocit, že byste řídili kartonovou krabici, což se v některých hrách stává. Navíc je tu báječný pocit z rychlosti, který mi třeba v The Crew 2 dost silně chyběl.

Forza Horizon 4 zdroj: tisková zpráva

Horizon 4 ještě přináší jakýsi „simulátor života“ na festivalu, což je ale dost honosný název pro pár drobných zpestření. Ve skutečnosti to znamená, že si postavu můžete oblékat, vidíte ji v různých cutscénách a v neposlední řadě si můžete kupovat i chaty, domky, vily, a pokud našetříte vážně velkou sumu peněz, pořídíte si Edinburský hrad.

Zábava, adrenalin i odměny jsou dávkovány s neuvěřitelnou efektivitou a zároveň se vývojáři úspěšně vyhýbají nešvarům v podobě loot boxů, grindu a podobných „vymožeností“. V tomto ohledu je Forza Horizon 4 skoro až oldschoolová, a je to dobře. Pořád je co objevovat, stále je za co utrácet peníze a hra vás štědře zásobuje dalšími a dalšími odměnami za ujeté závody nebo provedené triky.

Británie jako živá

Herní mapa je opět „pokroucená“ tak, aby zobrazovala co možná nejrozmanitější prostředí. V podstatě lze říct, že je tu zhuštěný sever Anglie a jih Skotska, tudíž z Astmooru do Edinburghu vede relativně krátká dálnice v pravé části mapy, zatímco nalevo se nachází jezero Derwent Water. Když se na tyto lokace podíváte na skutečné mapě, uvidíte, jak moc si vývojáři realitu přiohnuli.

Pokud si ale nebudeme hrát na učitele zeměpisu, pak se před námi rozprostírá nepředstavitelně nádherný kus země. Britská krajina je nám určitě bližší než ta australská, tudíž si občas budete připadat skoro jak u nás doma. Obrovský vliv na to má opět fantastická grafika, která exceluje především na konzoli Xbox One X, kde běží v nativním 4K rozlišení při stabilních 30 fps.

Je tu ještě možnost přepnout do FullHD a 60 fps, pokud vám záleží spíše na plynulosti. V obou případech je ale aktivované HDR, které má na vizuál větší dopad než zmiňované 4K rozlišení. Dá se očekávat, že PC verze bude vypadat ještě o něco lépe, ale možná nebude od věci mít se na pozoru. Třetí díl měl totiž pár nepříjemných problémů s výkonem. Každopádně se na PC verzi detailněji podívám až ve finální recenzi.

Forza Horizon 4 zdroj: tisková zpráva

Už třetí díl vyšponoval laťku hodně vysoko, takže čtyřka nemůže jít až o takový kus dál, ale rozhodně mi přijde, že je lépe vyřešený model nasvícení, lak vozidel lépe odráží okolní krajinu a světlomety vrhají v noci uvěřitelnější stíny. Jen se podívejte na screenshoty kolem, nejsou to promo rendery, ale snímky zachycené buď během hraní, nebo s pomocí zabudovaného fotografického režimu. Jediné slabší místo, stejně jako minule, jsou modely postav, které vypadají o řád hůř než například modely v moderních akčních adventurách.

Herní svět působí o ždibec dynamičtějším a živějším dojmem než minule. Po loukách a lesích se potulují zvířata (a ne, nemůžete přejíždět ovce, vy zrůdy!), krajinkou se prohání vlak, a zdá se mi, že je tu o trošku více demolice než dříve – lze snáze probourávat třeba ploty nebo kamenné zídky.

To samé, ale lepší

Předpokládám, že od čtvrtého dílu téhle arkádové závodní série nečekáte nějakou obří revoluci. Forza Horizon 4 je bezesporu dosud nejnašlapanějším vydáním. Obsahuje přes 450 vozů od více než stovky automobilek, je tady překrásně zpracovaná mapa bez hluchých míst (dívám se na tebe, The Crew 2), rozmanité závody i vedlejší aktivity. Navíc do hry vstupují zásadní změny ročních období.

Je tu jen jediný problém: to samé jsme poslední dva roky hráli, byť v jiných kulisách. Jasně, co se tak asi pořád dá vymýšlet a zlepšovat na závodech? Ale je možné, že se s tímto dílem hráči definitivně rozdělí na dva tábory. Budou zde ti, kteří prostě chtějí další arkádovou Forzu v nových kulisách, zatímco druhá skupina bude tvrdit, že mají vývojáři dopřát celé sérii delší pauzu. Kam se přidáte vy?

Nejnovější články