Freelancer - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Freelancer - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

12. 3. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Když vybouchne kosmická stanice, kde jste žili celý život, i s vaší lodí a milionem kreditů, máte jedinou možnost: stát se Freelancerem a dělat svobodně v nekonečném vesmíru pro toho, kdo dá víc...

Autor: Blackjack
Publikováno: 12.března 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva Párkrát jsem přemýšlel, co dělá počítačové hry tak přitažlivými zabijáky času. Došel jsem k názoru, že skoro každý člověk miluje virtuální svět, kde má možnost „load“, když se něco nepovede. A aby se ve svém virtuálním světě cítil dobře, musí mít spoustu volnosti. Vzpomeňme si na skvělé Fallouty a podobně nelineární hry. A právě proto jsem přesvědčen, že i FreeLancer se zapíše do historie. Po dokončení hlavní příběhové osy můžete dělat, co chcete a tato volnost se ještě prohlubuje v multiplayeru. FreeLancer tedy není jen pro dobrodruhy, obchodníky, piráty, či průzkumníky. Je pro každého, kdo někdy seděl ve vesmírné lodi :) A pro ty ostatní taky.

 Král je mrtvý, ať žije král!
Někteří tvrdí, že vesmírné simulátory mají dva krále: Starlancera a Freespace 2. Mně osobně vyhovoval více Starlancer, kde byl člověk přinucen dokonale se vžít do děje. Mohli jste (v rámci možností) žít svůj vlastní život lodi, úspěch, či neúspěch se projevoval na chování lidí při cestě do brífingové místnosti, byli jste ohodnocováni a podle hodnosti jste měli přístup k lepším a dražším lodím, zkrátka paráda. Freespace zase udivoval vynikajícně propracovanými stanicemi a vesmírnými koráby. Nicméně, když říkám: „Král je mrtvý!“, myslím tím oba současně. Věrný přísloví „když se dva perou, třetí se směje“, přichází k nám po mnohých odkladech Freelancer! Z určité části i dílko lidí, kteří pracovali na skvělém Wing Commanderu, takže se pojďme podívat, co nám zplodili především po stránce příběhu, neboť ten patří mezi nosné prvky hry.

 Události, které předcházely
Pro skalní příznivce Starlancera mám na začátek špatnou zprávu: Freelancer v žádném případě není Starlancer 2. Jediné pojítko, které mezi nimi je, je návaznost času a děje. Nejste ani pravnukem svého pilota Aliance, ani přeběhlíkem z Koalice, jste zkrátka Edison Trent - normální občan žijící na vesmírné stanici Freeport 7 a nemíchající se do politiky ani ničeho jiného, s vyjímkou peněz. A kdeže je ta návaznost děje? O pár let zpátky, ve 23. století našeho letopočtu, už válka mezi Koalicí a Aliancí trvala bezmála sto dlouhých let. Zatímco u Koalice se zdálo, že má neomezeně zdrojů, Aliance povážlivě ztrácela dech.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Byl tudíž vytvořen plán, jak zachránit lidstvo - tedy tu západní část samozřejmě. V těžkých podmínkách marného boje s Koalicí začala stavba pěti obrovských lodí. Aliance však byla na pokraji zničení a času nebylo nazbyt. Bylo jasné, že jestli se lodě nepovede včas dokončit, veškeré obyvatelstvo aliančních území, nyní už jen Jupiteru, bude zničeno. Koalice neustále podnikala nálety, které ničily daleko více budov a strojů, než kolik bylo možno v přestávkách mezi nálety znovu postavit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ale jeden den se měl zapsat do historie. Ze zničené kapitoly Jupiteru vzletěly desítky stíhaček, aby odvrátily další koaliční nálet. Zdálo se, jakoby se náhle objevily mezi troskami, jakoby povstaly z mlžných plynů, unikajících ze zničených budov. Koaliční útočníci vrhli proto do boje všechno, co v daném sektoru měli, a že toho zas tak moc nebylo. Hned za stíhacím předvojem vzletělo z hangáru pod zničeným městem 5 obrovitých aliančních lodí. Společně se stíhačkami zničili útočníky, rozbili blokádu a zamířili ke svobodě, do neznámého vesmíru, aby vytvořili novou civilizaci. Každá byla plná lidí jiné národnosti, aby v dalekém vesmíru byli zástupci všech národů Aliance. Tyto lodě měly svá jména: Liberty, Bretonia, Kussari, Hispania a Rheinland. Aliance byla zachráněna.

 Místa je dost pro všechny
Čekali byste, že se svobodní lidé ze všech 5-ti národnostně rozdělených lodí zaradují ze svobody a budou žít pospolu šťastně až do smrti? Chyba! Protože měli fůru místa, každý si ve svém sektoru vybral vhodnou planetu, osídlil ji a hurá tvořit předpisy a zákony. Měli demokracii, tak museli mít i nařízení a předpisy. Nicméně, demokracie je přece od toho, aby si každý dělal co chce. A zákony jsou zase od toho, aby se porušovaly.

Téměř současně s policií a armádou tedy vznikly v každém sektoru zločinecká seskupení. Teď už to ale nebyla bitva o přežití, bojovalo se o něco mnohem důležitějšího - o peníze. Každý vesmírný sektor, pojmenovaný podle jedné z lodí, má svou armádu, policii, vládnoucí vrstvu a v každém sektoru existují nezávislá obchodní sdružení a pirátské skupiny. Každý stát má nějakou surovinu, kterou nemá zas ten druhý, takže se obchodu daří a zbude i pro piráty - většinou i víc než pro kupce.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 A co vy, Edison Trent?
Vy jako hráč žijete v nezávislém systému na vesmírné stanici - Freeportu 7. Všechno jde svou cestou až do osudného dne, kdy je Freeport 7 kompletně zničen obrovským výbuchem. Vzhledem k tomu, že jste kosmický pilot, měl jste to štěstí, že jste se dostal do záchranného modulu s několika obyvateli stanice. Takže jste na volné noze a bez peněz. Zajdete do baru, kde potkáte celoherní partnerku Juni - velitelku Liberty Security force. Za malou protislužbu - zničení pirátské základny - vám dá loď a nechá vám ji k dalšímu použití dle vašeho gusta. Máte tedy loď a váš život jde normálně dál. Občas se stane něco zvláštního, například když vás potká obchodní loď, jejíž pilot vám sdělí, že byl na Freeportu 7 a že vás musí varovat, že ostatní přeživší jednoduše mizí. V té chvíli ale přiletí 3 stíhačky Liberty NAVY, ubožáka rozstřílí na kusy a vám oznámí, že to byl zločinec a abyste šli po svých. Při pohledu do desítky hlavní uznáte, že to byl pěkný parchant a bez vzrušení letíte dál. Ovšem zanedlouho přijde čas, kdy se budete muset opravdu zamyslet, kdo měl tenkrát pravdu…

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Typy misí
Mezi příběhovými misemi vás hra přinutí vydělat si vždy určitý obnos. Po dokončení příběhové linie a opakovaném kontaktu s mimozemskými artefakty jde vlastně jen o peníze. Ze začátku jsem měl pocit, že vydělat něco je hrozně těžké. Možná to bylo dané tím, že bez prohlížení zbraní, či štítu, jsem se hned po první příběhové misi dal do vydělávání peněz natvrdo - vzal jsem ten nejdražší job, jaký měli. Od té doby mám k FreeLanceru respekt a mise se mi nezdají těžké. Musí se totiž samozřejmě umět vybrat.

Nejlehčí je vždy vražda nějakého nepřátelského důstojníka. Stačí tam dorazit, buď rozstřílet první hlídku, nebo rovnou jeho a máte vyděláno. Nevšímejte si ničeho kromě něho a po jeho smrti máte ihned peníze v kapse. Útoky na základny, či „vyčišťovací“ mise mohou být obtížné. Pokud si nevěříte, berte jen levnější mise a kupujte nové stroje pouze na bitevních lodích. Tam jsou vždy nejlepší. Pokud se tímto budete řídit, neměli byste se dostat do podobných stavů, jako lidé, kteří FreeLancera uspěchali a uzavřeli si cestu k zábavě.

 Souboje aneb rozporuplná umělá inteligence
Na soubojích mě zaujalo, že ačkoliv je FreeLancer jinak skvělá hra, zde trochu kulhá. Je totiž pouze několik modelů manévrů, které nepřátelé zvládají a to podle úrovně obtížnosti. A tyto modely jsou ještě zajímavě zkloubené, takže neexistuje protivník, jehož byste nemohli udolat. Nepřátelé totiž dokáží kličkovat tak brilantně, že byste po jednom mohli střílet 15 minut a sundali mu nanejvýš štíty.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Bohužel, pro slabší piloty bohudík, dříve či později protivník přejde k modelu boje, při kterém spustí přídavné spalování a snaží se vám utéct krásně rovným letem. Pokud máte slušné zbraně, tak tento okamžik (někdy docela dlouhý) protivník prostě nemůže přežít. A co mě zaráží ještě více, každá malá stíhačka je schopna sama o sobě zlikvidovat libovolně velkou vesmírnou stanici, či dokonce bitevní loď, stačí vzít pár maličkých torpéd a dobře mířit.

Naproti tomu je dobré, že při „pracovních“ misích, se protivníci chovají přirozeně. V případě, že máte vyčistit určité území a zbývá již jen jeden, či dva obránci, přivolají posilu. Máte-li zabít nějakého vyššího velitele, buď narazíte na přední hlídku, či se s vámi ani on ani jeho strážci nepouští do boje a pokoušejí se uniknout, samozřejmě s patřičnou pohrůžkou, abyste se neopovážili je sledovat. Zkrátka, připadalo mi, že takhle nějak by to opravdu vypadalo v podobné operaci. Občas, po úspěšné misi vás totiž napadne slušný počet stíhačů pomstychtivého protivníka - obvykle když mu zničíte základnu, či zabijete vysokého důstojníka. Občas se taky stane, že jako první najdete obchodní konvoj, který vás sice bere jako přítele, ale aby se kvůli vám namočil do průšvihu? Ani náhodou. A klidně vás nechá napospas podsvětí.

 Svoboda pohybu po dohrání příběhu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na FreeLanceru je fajn spousta věcí, ale jasně nejlepší jsou grafika a příběh. Na druhou stranu vás volnost po dohrání hlavního příběhu moc nepotěší. Ne, že by celý vesmír byl málo, ale prostě to už není ono. Můžete sice dál pracovat jako lovec odměn, prozkoumávat vesmírné prostory apod., ale stále budete čekat, že to není konec, že se něco stane, třeba jste někde pár vetřelců zapomněli, nebo něco na ten způsob.

Pokud se nechcete zbláznit, vryjte si do paměti, že herní příběh má 13 misí a definitivně končí na 18. úrovni vašeho pilota. Osobně mi trvalo dost dlouho, než jsem pochopil, že už vážně nic nebude, že představení zkrátka definitivně skončilo. Byl jsem mírně řečeno zklamán. Hra, jejíž nejzajímavější část se dá odehrát za 16 hodin čistého času je dost krátká. Zkuste proto multiplayer, je to možná ještě zábavnější než samotný příběh.

 Multiplayer
Pokud máte obyčejný modem, musíte se spokojit s problémovým chodem a ani na mikrovlně či kabelu se vám potíže taktéž nemusí vyhnout. Ale odměna je sladká. Můžete vzít přátele a udělat gigantické vesmírné bitvy, či zcela ovládnout nějaký server. Protože ve Freelanceru můžete být lovec odměn, pirát, obchodník, průzkumník, či co chcete, skýtá multiplayer dlouhé hodiny zábavy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pokud je vás dost, je možné vytvořit vlastní obchodní karavanu, jejíž zisky budou určitě pohádkové. Tzn. 3-4 obchodní lodě, stejný počet ochránců a nemáte se čeho bát. Nicméně pokud vytvoříte ve stejném počtu pirátskou bandu, budete mít zisky ještě větší. Na internetu jede český server - Czech server je doslovný název. Takže to určitě zkuste, je tam dost lidí, kteří vám určitě rádi pomohou, kdybyste si nebyli s něčím jistí.

 Ovládání bez joysticku
Ačkoliv mně to příliš nevadilo, dost lidí volá po smyčce lasa a hlavách vývojářů. Jde o to, že zde není možno zakomponovat joystick do ovládání. Musíte se spokojit s myší. Podle mě je ovládání celkově rozvrženo docela příjemně - všechno, co potřebujete, máte při ruce, zkrátka to ujde. Tedy hned potom, co si zvyknete. Co se týče funkcí „save“ a „load“, v singleplayeru je máte k dispozici po celou dobu hraní. Bohužel, když uložíte pozici v multiplayeru za běžící mise, po nahrání jste sice na stejném místě, nicméně bez mise a okolo vás jsou v 90% případů piráti.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vizuální ztvárnění je vedle příběhu jednoznačně největší trumf Freelancera. Už nemusíme brát dívky do parku - posadíme je ke kompu a zapneme hru . Pokud je v nich alespoň trocha romantiky, musí roztát jako kus sýra na horké plotně :) Vzhledem k tomu, že dle mého odhadu je ve FreeLanceru snad 50 hvězdných systémů a takových 37 z nich budou volné vesmíry (zbytek mlhoviny apod.), musela být mravenčí práce se s tím patlat.

 Grafika versus kokpit a komunikátor
Skládám hold grafickým mágům, kterým vděčíme za vesmírná nekonečna. Je prostě úžasné, jak přirozeně a zároveň líbivě jsou vesmírné dálavy zpracovány a přitom se ani jednou neopakují, nebo to alespoň člověku vůbec nepřijde na mysl. Takový skvělý soulad barev určitě neviděli ani vědátoři v NASA :) Taktéž modely zbraní jsou celkem povedené, ačkoliv lodě už tak promakané nejsou. Ve srovnání s vesmírem působí přinejmenším dost jednoduše. Pokud se obáváte, že vám FreeLancer nebude běhat, oficiální minimální HW požadavky jsou: PIII 600, 128 MB RAM, 4X CD-ROM, 3D Akcelerátor, 16MB VRAM, 1300 Mb místa na disku.

Co mě dost zklamalo, byl kokpit stíhaček. Je sice zařízen účelně, nic nepostrádáte, ale ta grafika, to je horor. Vidíte jen sklo a rámy kabiny, nicméně se nemůžete rozhlédnout do stran a nějaké zařízení, jako palubní deska, se vypařily naprosto. Možná jsem moc kritický, třeba stíhačka reaguje na psychické povely, ale dle mého by propracovaný kokpit o něco zvedl dobrý dojem ze hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

I když hrůzou největší je asi komunikátor. Komunikátorem myslím malou čtvercovou obrazovku, ve které se objeví hlava osoby, která s vámi momentálně mluví. Snad bych i přežil pohled na svůj stroj zepředu, kdy vidíte v kokpitu pilota, který sedí jako by spolknul prkno, ani hlavou nepohne, ale ne pohled na komunikátor, který vypadá jako od Walta Disneye. Tak dokonalá grafika prostředí a do ní tohle. Působí to jako pěst na oko. Ve Starlanceru byl komunikátor proveden dost dobře, jen řadoví nepřátelé byli všichni stejní. Ve Freelanceru jsou však všichni nepřátelé v podstatě řadoví panáci, takže se komunikátor degradoval ještě více.

 Audio
Zvuk mi na začátku připadal také dokonalý, pak se však oposlouchá a je spíše průměrný. Sice pro každé prostředí je hudba maličko odlišná (každé má své rytmy pro boj, varování, průzkum apod., liší se ale jen nepatrně), ale po nějaké době člověk dojde k názoru, že by si raději pustil své MP3. Zvuky zbraní, motorů, komunikátoru apod. do hry sice pasují, ale nevidím na nich nic výjimečného, zkrátka lepší průměr. Krom toho, dost lidí, včetně mě samotného má problémy s praskáním zvuku při hraní FreeLancera.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Freelancer představuje velice zábavného žrouta času. Nicméně má několik chyb a člověk se musí naučit je ignorovat, jinak si naprosto zkazí dojem ze hry. Působí to celé trochu nedodělaně a to i přesto, že se Freelancer tak dlouho odkládal a několikrát předělával jeho koncept, který původně měl být ryze multiplayerového charakteru.

Stáhněte si: Demo, Intro, Teaser video, Gamestar video, E3 2001 video, Trailer, Cheaty

Související články: Novinky

 
Blackjack
připravil: jd




 
 
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Tolikrát odložený a přece nedodělaný, i když velice zábavný titul.

Nejnovější články