Frontline: Kursk - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Frontline: Kursk - recenze

13. 3. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Bitva u Kursku se stala milníkem války na východní frontě. Vzalo si ji na paškál už několik her včetně datadisku k prvnímu Blitzkriegu. Jeho autoři si nyní dávají repete a nabízí to samé v modernější podobě.

Autor: Bergy
Publikováno: 12.března 2007
Verze hry: review/anglická
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Druhý díl Blitzkriegu a stejně tak jeho nedávný datadisk Fall of the Reich posunul tuto válečnou sérii do úrovně atraktivní hlavně pro obyčejné hráče. Herní systém už vás totiž nenutil hýčkat si každou svou jednotku a procházet mapami s nejvyšší možnou opatrností. Díky masivním posilám navíc nikdy nebyla nouze o spousty jednotek a velké bitvy. Mě osobně se přesto tento koncept poměrně líbil, protože se jednalo o krásnou oddechovku, nicméně celá řada fandů původního Blitzkriegu (včetně milovníků datadisků typu Mission Kursk a Barbarossa) tuto skutečnost prostě neskousla.

Návrat k prvnímu Bliztkriegu
Možná právě proto se společnost Nival Interactive rozhodla navázat na kořeny původní série, díky níž se tak výrazně proslavila. Výsledkem je podle názvu zbrusu nová série pod jiným vydavatelem, jejíž úvodní díl nese název Frontline: Kursk. Chápejte to spíš jako klasický Blitzkrieg převedený do grafické podoby druhého dílu.

Dvě hlavní kampaně se zaobírají jednou z největších tankových operací, které se za druhé světové války odehrály. Autoři dávali velký pozor na historickou přesnost, narozdíl od volněji pojatého Blitzkriegu II. Ujmout velení se tady dá buď za Němce nebo Rusy, přičemž za každou stranu odehrajete deset misí. Součet dělající dohromady dvacet scénářů není zrovna veliký (asi jako u běžného datadisku), ale v žádném případě nepočítejte, že byste Frontline: Kursk jen tak dohráli. Garantuji vám, že vydrží opravdu na dlouho, neboť laťka obtížnosti je nastavená dost vysoko.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Pokud začnete hrát za Němce, projdete si postupně zejména útočnými misemi na pozice Rusů v kurském výběžku. Mezi tyto operace patří čištění vesnic od nepřátel, překračování řek, prolamování ruských obranných řad, ničení stanovišť obávaných kaťuší a v neposlední řadě se od vás očekává adekvátní reakce na zdrcující ruské protiútoky.

Za ruskou stranu je styl hry spíše defenzivní, to však nic nemění na vysoké obtížnosti. Mise se vykazují rozsáhlými obrannými liniemi plnými opevnění a zákopů, ale také skoro nekončícími zástupy nepřátel, kteří se valí přímo na vás. Ofenzivním scénářům ovšem neuniknete ani zde, takže po této stránce jsou obě kampaně víceméně vyrovnané.

Zapněte mozkové závity
Styl hry tedy odpovídá původnímu Blitzkriegu a jeho datadiskům. Boje proti obrovské přesile nepřátel berte jako samozřejmost, stejně tak, že čelit této síle musíte obvykle jen s přidělenou skupinou jednotek. Vaše zdroje jsou velmi omezené a s posilami raději moc nepočítejte. Když splníte nějaký dílčí úkol jako zabraní stanovené lokace, většinou se aktivuje skript, jenž vám na mapu přihodí pár dalších jednotek. Vybrat si jejich druh jako v Blitzkriegu 2 ale rozhodně nemůžete, neboť o tom rozhoduje pevné nastavení každého scénáře.

Postup po mapě vyžaduje maximální opatrnost, soustředění, taktické myšlení a někdy jistou dávku štěstí, zejména při odhalování nesčetných minových polí. Dohrát novou mapu na první pokus a bez funkce save/load snad ani není v lidských silách, ale zase to představuje určitou výzvu. Tohle ocení zejména hardcore fandové, kteří si v tomto případě rozhodně přijdou na své. Normální hráče to ovšem může značně frustrovat nebo i úplně odradit, proto je nezbytné obrnit se trpělivostí. Berte to tak, že když tyto extrémně těžké mise zvládnete, můžete být posléze na sebe patřičně hrdí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nutností je využívat co možná nejvíc z rozličných schopností jednotek. K triviálním úkonům patří například řízení dělostřelecké palby prostřednictvím leteckého průzkumu. Pokud letecká podpora k dispozici není, musíte si pomoci pěšáky s dalekohledy a opět nepřímou palbou (střílející jednotka nemá přímou viditelnost na cíl) likvidovat vše, co je v dosahu. K tomu vám dobře poslouží artilerie a pancéřované jednotky, například typu Stug III s kanónem 7,5 cm KwK 37 L/24 nebo Brummbar, jenž se mohou přepnout do módu pro střelbu po balistické křivce.

Mezi další možnosti patří například precizní střelba (vyžaduje delší míření), schopnost zamaskovat se, zakopat se, zaměřovat pásy nepřátelských tanků (nepřátelský obrněnec není zničen úplně, ale je hned prvním zásahem znehybněn), střelba z tanků za jízdy, házení jednotlivých granátů nebo celých svazků atd.

Staré známé nedostatky
Ovládání hry zůstalo stejné jako v druhém dílu Blitzkriegu. Počet tlačítek pro aktivování specifických schopností jednotek se ovšem znatelně rozrostl. Trochu mě však mrzí, že zde stále není extra tlačítko pro zpátečku motorizovaných jednotek. Situacím, kdy je třeba takticky ustoupit, se prostě nevyhnete a rychle stáhnout své jednotky z dostřelu nepřátel není zrovna jednoduché. Když nařídíte ústup, vaše tanky se obvykle začnou na místě otáčet a vystaví své slabě pancéřované zadky nepříteli. Zpátečka de facto funguje jen tak, že při přesunu kliknete kousíček za vybranou jednotku, pak opravdu zacouvá, ale pokud tento postup aspoň pětkrát rychle po sobě nezopakujete, vlastně nic nevyřešíte.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Alespoň, že cílené otáčení jednotek (zejména v obranných liniích) funguje tak, jak má. To samé platí pro zadávání waypointů, které řeší přeci jen trochu přidušenou umělou inteligenci vlastních jednotek při přemísťování z bodu A do bodu B. Jak už jsem řekl, počítač proti vám v kampaních sází především na brutální přesilu. Z toho vyplývá, že inteligence protivníka nemůže být nijak omračující, protože pak by se z Frontline: Kursk stala nehratelná záležitost. Prakticky vše je tedy řešeno skripty, což znamená, že reakce počítače jsou předvídatelné a je na vás naleznout jeho slabá místa a takticky ho předčít.

Dohráním kampaní ovšem zábava v singleplayeru končí. I zde mě tedy mrzí, že ve hře není žádný skirmish nebo generátor mísí. Součástí je alespoň multiplayer, který si můžete s kamarády zahrát na celkem deseti mapách hraných buď prostřednictvím vlastní lokální sítě nebo po internetu přes herní server Nivalu.

Grafika k nerozeznání
Vizuální podoba je až na drobnosti v uživatelském rozhraní vzatá přes kopírák z Blitzkriegu 2. Je to možná trochu škoda, ale na druhou stranu se jedná o plně dostačující a přitažlivý engine, který by s trochou vůle mohl sloužit stejně dlouho jako ten předchozí. Vše je trojrozměrné a dle libosti můžete využít rovněž 3D kameru, s níž můžete zoomovat, otáčet kolem dokola a měnit úhly pohledu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Hardwarová náročnost podle očekávání nijak nevzrostla a je proto úplně stejná jako u Blitzkriegu 2 a jeho datadisku. Testování proběhlo na sestavě AMD Athlon 64 3500+ a 2GB RAM a GF 7900GTX při rozlišení 1280x1024 a maximálními detaily.

U nás připravuje vydání této hry společnost Cenega Czech, která stojí i za překladem českých textů. Cena je stanovena na velmi příjemných a počtu misí odpovídajících 499,- Kč, což je stejná suma, za kterou se ještě nyní prodává buď Blitzkrieg 2 nebo datadisk k prvnímu dílu Mission: Kursk.

Jasná cílová skupina
Pokud původní tiskové zprávy mluvili o zbrusu nové válečné sérii, jejímž prvním dílem měl být právě Frontline: Kursk, mnozí z vás zřejmě čekali více. Já to ale vidím tak, že tento nový přírůstek zkrátka vyplnil volné místo na trhu. Jestliže původní Blitzkrieg dostal svého nástupce v podobně regulérního druhého dílu, který ortodoxní fandové odmítají, nyní se právě tato skupina hráčů může radovat. Právě pro ně je totiž Frontline: Kursk ušitý přímo na míru. Sám jsem ale zvědav, jakým tématem bude Nival Interactive pokračovat a jestli se příště přeci jen nedočkáme nějakých větších inovací hratelnosti.


Stáhněte si: Demo, Trailer...

Související články: Novinky, Blitzkrieg II recenze&Blitzkrieg II: Fall of the Reich recenze

Bergy
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře






 
 
Bergy

Verdikt:

Velmi vysoká obtížnost, důraz na historickou přesnost a nutnost hrát maximálně takticky - to jsou hlavní rysy Frontline: Kursk. Zavděčí se především těm z vás, co nemohli přijít Blitzkriegu 2 na jméno kvůli jeho jednoduššímu pojetí a celkově odlišnému stylu hry. Kladem je také nízká cena.

Nejnovější články