Game Over - recenze a rozhovor
zdroj: tisková zpráva

Game Over - recenze a rozhovor

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

21. 10. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

S kampaní namířenou proti domácímu násilí přišla na svět česká freeware hra Game Over. Čím se podobá a naopak liší od The Sims, co vylepšil patch 1.1 a jak se na ní tvůrcům z Centauri Production pracovalo?

Autor: Korgull
Publikováno: 21.října 2003
Verze hry: freeware v1.1
Doba hraní: 3 dny


Zvětšit zdroj: tisková zpráva GAME OVER. Tato dvě slůvka se obvykle vyskytují tam, kde zábava končí. Není proto příhodnějšího názvu pro projekt, jenž má poukázat na problém, který když se v životě kohokoliv z nás projeví, končí nejen zábava, ale mnohdy jde o holý život. Tím problémem je násilí, a to navíc jedna z jeho nejzákeřnějších forem vůbec - násilí domácí. Vyskytuje se tam, kde bychom to nejméně čekali, mezi partnery, manželi, prostě mezi lidmi sobě nejbližšími, kteří se milují nebo to alespoň tvrdí. Často nemáme ponětí, že se něco takového děje. Bohužel kolikrát ani v případě, že jde o nás samotné.

Domácí násilí se může projevovat mnoha způsoby. Nejedná se vždy o ryzí fyzické násilí, ale také o násilí psychické, sociální, ekonomické nebo sexuální povahy, což je ještě horší, neboť není na první pohled tak patrné a pokud se oběť nesvěří odborníkům nebo svému okolí sama, není příliš šance podchytit to v počátcích. Jde o velmi komplikovaný problém, který se neomezuje na žádnou konkrétní skupinu lidí, i když existuje řada předsudků. Objevuje se v domácnostech bez ohledu na ekonomickou situaci, vzdělání, víru, rasu, atd. A hlavně - je skryt očím "ostatních" lidí a zatímco oběti nenacházejí východiska, agresoři obvykle považují své chování za normální.

 Kampaň proti domácímu násilí
Vláda České republiky, konkrétně ministerstvo práce a sociálních věcí, se rozhodla zakročit proti domácímu násilí a zvolila pro to formu kampaně, která by měla oslovit hlavně mladé lidi. Nejspíš vzhledem k tomu, že velká část mládeže tráví velkou spoustu svého času u internetu, počítačů a počítačových her, vyhrál návrh firmy Creative Bazaar, jehož součástí byl i projekt, o kterém bude v tomto článku řeč.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na informační kampaň bylo z rozpočtu vyčleněno celkem 3,4 milionů Kč. Z toho 1,4 mil. je určeno na kreativní část kampaně a 2 mil. na distribuci. První jmenovaná část kampaně zahrnuje vytvoření TV spotu, který uvidíte i v kinech, návrhy propagačních letáků, billboardů, brožur a podobných materiálů a konečně i vytvoření hry/počítačové simulace, kterou nyní můžete znát pod názvem GAME OVER. Pro vývoj tohoto projektu bylo osloveno studio Centauri Production, tedy stejné studio, které mj. pracuje i na druhém pokračování oblíbené adventury Gooka.

 Game Over - jak nenarazit!
GAME OVER je tedy simulací vztahu a soužití dvou lidí a zaměřuje se zejména na ty situace, které mohou vést ke konfliktům a vyústit v domácí násilí. Už nějakých pár dní je hra volně k dispozici (17 MB) všem zájemcům, ovšem kvůli dodržení termínu vydání byla její první verze, o které jsme psali zde, v mnoha ohledech značně nedodělaná. Nyní však tvůrci vydali opravný patch 1.1, který hře výrazně pomohl, upravil hratelnost, umělou inteligenci a mnoho dalších věcí, o kterých se dočtete níže.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Těm z vás, kteří jste si Game Over, jež je přirovnávána k The Sims, ještě nevyzkoušeli, se v následujících řádcích pokusím dílo přiblížit a poodhalit také trochu zákulisí jeho zrodu. Samozřejmě nás totiž zajímalo, jak se vývojářům z Centauri Production, konkrétně to bylo šest lidiček - gamedesignér, grafik/animátor, modelář, texturář, skriptař a zvukař - na takové věci vůbec pracovalo. "Základní zadání bylo udělat hru, která uchopí téma, zaujme určitou cílovou skupinu a podá informaci o tom, že je domácí násilí problém, na který by si měl každý dát pozor. Dalším kritériem už byl jen rozpočet a termín dokončení. Tím pádem jsme měli celkem velkou tvůrčí volnost. Nejhorší ale byl šibeniční termín - kompletně dokončená hra za měsíc a půl - to nás celkem vysílilo", prozradil Jan Hloušek, který má co do činění s designem hry, jinak je hlavním programátorem enginu (CPAL3D).

Pochopitelně, že srovnání se slavnou sérií The Sims musíte brát s velkou rezervou, ale jisté prvky mají tyto dva projekty skutečně společné. Je jasné, že za ten měsíc (když nepočítám pár dní na základní přípravu), který na projekt tvůrci z Centauri Production měli, by se nikomu nepodařilo vyrobit hru skutečně srovnatelnou a konkurující bestselleru od Maxisu. Navíc, v případě Game Over byl sledován úplně jiný, několikrát výše zmiňovaný cíl - upozornit lidi (zejména ty mladé) na problém domácího násilí. Tvůrci byli nuceni zabrousit do tajů lidské psychiky a zákonitostí fungování mezilidských vztahů a nakonec se i spojit s psychology - ovšem ne snad proto, že by ze své práce byli na prášky, ale ze zcela zištných důvodů... Kdo jiný ví o psychice člověka více než právě tito odborníci?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nedalo nám to a zeptali jsme se, jaké pocity při vývoji takového projektu člověk má a zda byla tato práce pro Centauri Production pouze rutinou nebo se jich dané téma skutečně dotklo. "Pokud mohu mluvit za sebe, tak se mě to celkem silně dotýkalo," připustil Jan Hloušek. "Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že hranice domácího násilí není pevně načrtnutá a těžko se dá určit posouzením jen jedné situace - proto je třeba hru brát trochu s nadhledem. Ačkoliv během vývoje probíhaly cenné konzultace s psychology a odborníky, nejde o žádný psychoanalytický zázrak - ostatně ani to nebylo jejím účelem."

 Kouzlo osobnosti
Hra začíná nadefinováním postaviček. První je na řadě ta, kterou pak ve hře zastupujete. Vyberete, jakého má být pohlaví a pak si ji přizpůsobíte jak co do vzhledu (k dispozici je několik typů obličejů a barev vlasů), tak co do oblečení (tričko, kalhoty/sukně). Pak se pustíte do definice charakteru - v první fázi určíte, zda bude postava cholerik, sangvinik, flegmatik nebo melancholik. Anebo něco mezi tím, protože ani v životě nemusí být člověk přímo cholerikem, ale mít k němu pouze sklony.

Při výběru některého z těchto typů máte proto možnost využít i tři mezi-stupně mezi každými z nich. Stejně to funguje i u dalších výběrů charakterových znaků postavy - atlet, casanova, tlouštík, puritán. Nakonec ještě zadáte, zda má jít o osobnost dominantní, submisivní, puntičkáře nebo bordeláře. Co každá z voleb znamená, máte vždy na obrazovce stručně a výstižně vysvětleno. Až budete se svou postavičkou hotovi, ještě si stejným způsobem vytvoříte partnera/ku a pak hurá do hry (života?).

 Byl jednou jeden domeček...
Když vezmu v potaz dnešní složitou situaci mladých párů, byli tvůrci dosti štědří. Do začátku naši dvojici obdařili malým domečkem 2+1 a dotací 50 tisíc Kč. Jediným zařízením, které se zde nachází, je gauč. Ten je velmi frekventovaným kusem nábytku, neboť slouží jako výchozí pozice pro obě postavy. Ať se kterákoliv z nich vydá dělat jakoukoliv činnost, vždy vychází právě odsud a vrací se právě sem. V první verzi hry byla tato vlastnost dosti otravná, ale patch ji upravil, takže nejenže jde postavičce naplánovat jednu činnost dopředu, ale pokud předtím vykonává nějakou jinou činnost sama, návrat na gauč mezi nimi klidně vynechá.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ostatní zařízení je tedy nutné teprve dokoupit. I to základní, jako je toaleta nebo umyvadlo v koupelně. Ovšem nesmíte v zápalu zařizování svého hnízdečka zapomenout hlavně na telefon, který hraje významnou roli při získávání zaměstnání, tudíž i dalších nezbytných příjmů do domácnosti. Veškerý nábytek je dostupný ve třech provedeních nebo stupních, chcete-li. To nejlevnější neskýtá taková potěšení a pohodlí jako to nejdražší. Jednotlivé místnosti můžete rovněž vybavit několika dekory tapet a podlah. V původní verzi hry tato vlastnost fungovala pouze v obýváku, ale s patchem 1.1 můžete pokládat koberce a tapetovat všude.

 Sledování potřeb a činnosti postav
Jak již bylo naznačeno výše, vy ovládáte pouze jednu z postav, druhou má ve své moci počítač. U obou zvlášť ale můžete sledovat veškeré ukazatele spokojenosti v různých oblastech pocitů a potřeb - zábava, energie, pohodlí, sytost, klid, láska, fauna a hygiena. K dispozici proto máte minimalizovatelné okno v pravé dolní části obrazovky, které lze přepínat podle potřeby z jednoho hrdiny na druhého.

Neustále můžete mít přehled i o činnosti, kterou právě který z nich vykonává nebo jak jsou na tom s fyzickou kondicí, tvořivostí, logikou a charisma. Tyto vlastnosti mají vliv na zaměstnání a tím pádem i plat. Čím více se v průběhu hraní zdokonalujete, tím lepší pracovní zařazení pro vás zaměstnavatel bude mít a tím více peněz budete přidávat do domácího rozpočtu. Výplatu nosíte mimochodem každý týden v pondělí, stejně jako váš partner, pokud však pracuje.

Vaše zaměstnání se naopak může nějak projevovat na množství energie, klidu, zábavě, atd. Stejně jako všechno ostatní, tzn. partnerovy rozmary, zařízení domácnosti, apod. Nejlepší je pochopitelně mít všechny hodnoty "v zelené", pak je vše v pořádku. Zvládat jde vše i v případě, že jsou některé hodnoty "v červené", ale pokud je jich příliš, hra končí - postavička umírá. Přeci jen, kdo by vydržel neustálé hladovění, citové strádání, totální nevyspaní nebo naprosté selhání v hygieně....

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Źivot není peříčko
V levém horním rohu obrazovky máte k dispozici hodiny, ukazatel, zda je den či noc, dozvíte se, jaký je den v týdnu a nakonec je zde na očích samozřejmě i stav konta. Čas lze v případě potřeby zrychlit. Na výběr máte 4 stupně - 1x, 2x, 4x a 8x. Plynutí času je mimochodem rovněž součástí nového patche 1.1 - bylo zpomaleno. Kdyby tak chtěl někdo udělat takový patch na realitu...

Dalším prvkem interface je lišta v dolní části obrazovky, přes kterou vlastně svou postavičku řídíte. Pod ní je ještě ukazatel stavu vztahu obou hrdinů, který je rozdělen do dílků, rovněž přecházejících z červené do zelené. Jestliže projevujete vůči partnerovi nepřiměřené reakce, je to znát nejen na ukazatelích potřeb a citů u vaší postavičky, ale také právě zde. Čím méně dílků, tím blíže jste konci vztahu a hry. Kromě toho, u silného nátlaku se ozve alarmující zvuk a začne blikat nápis, který blíže specifikuje, jakého prohřešku jste se ve vztahu ke svému partnerovi právě dopustili (ponižování, omezování, zastrašování, apod.).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zmíněná ovládací lišta obsahuje deset různých ikon znázorňujících činnosti, které chcete postavičce zadat, aby dělala. U většiny činností můžete rozhodnout, zda ji chcete vykonávat sami nebo s partnerem, přičemž souhlas partnera nemusí být a ani není zaručen - pak už je jen na vás, jak se k jeho případnému odmítnutí postavíte. Možností máte šest: od nejklidnější s úsměvem, až po nejdramatičtější, která vyústí ve rvačku. Některé činnosti můžete partnerovi dokonce přikázat, což může také dopadnout jakkoliv. Všechny tyto činnosti navíc stojí nějaký čas, většina z nich i peníze a odrážejí se různě na stavu potřeb postav. Tak jako můžete partnera požádat o spolupráci vy, tak může on/ona požádat vás. I vy máte možnost přijmout nebo odmítnout. Každé rozhodnutí má své následky.

 Raději zábavu nebo debordelizaci?
První z ikon na ovládací liště je zábava, která může být provozována venku (dovolená, koncert, kino, divadlo) nebo doma (podle zařízení - rádio, televize, knihy). Druhá ikona značí úklid, což může být celková tzv. "debordelizace" (vyžaduje oba partnery bez výjimky) nebo jen umytí nádobí, vyprání či vysypání koše. Třetí se týká stravování. Můžete si zajít do restaurace, do bistra, anebo si připravit jídlo či svačinu doma. Čtvrtá ikona, s obrázkem srdce, má vliv hlavně na ukazatel stavu lásky. Udáváte jí, že si chcete s partnerem povídat, obejmout se, políbit nebo dovádět v posteli. Pátá ikona se vztahuje k různým projevům a výlevům, jako je zmlácení, výhrůžky, facka, nadávky nebo křik.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ve hře si můžete pořídit i zvířátko, a to buď rybičky, kanára nebo kočku. Když budete chtít tyto mazlíčky nakrmit nebo se s nimi pomazlit, využijete ikonu v pořadí šestou zleva. Sedmá vás zažene vykonávat hygienu - vykoupat se, osprchovat, vyčistit si zuby nebo umýt ruce, tedy pokud jste si už pořídili potřebné koupelnové zařízení. Až toho všeho budete mít dost, s osmou ikonou si můžete dát šlofíka, jít spát nebo prostě jen nic nedělat. Předposlední ikona vás nechá trénovat na těle i na duchu. Skrývá se pod ní návštěva fitnesscentra, cvičení na žebřinách, malování atd. Desátá ikona se týká telefonu. Jen s ním můžete odpovědět na inzerát a získat práci nebo naopak dát výpověď, pokecat si ve volné chvíli s kamarádem a ve stavu psychické nouze zavolat psychiatrovi.

 Vylepšená verze hry s patchem 1.1
Mám-li tento projekt hodnotit a vezmu-li v potaz dobu, za kterou vznikl, složitost problematiky, která byla tématem, velikost souboru, neboť od začátku vývoje museli tvůrci počítat s tím, že by se toto dílo mělo dostat coby součást informační kampaně proti domácímu násilí do rukou co největšímu počtu zájemců, kteří navíc ne vždy disponují rychlým internetem, je co obdivovat. Obzvlášť nyní, když máte možnost stáhnout si vylepšenou verzi s už mnohokrát zmiňovaným patchem v1.1. Každého by jistě napadlo ještě hodně věcí, které by zde mohly být, ale prostě - mj. i z důvodů uvedených v tomto odstavci - nejsou. O tom to ale není. GAME OVER je součástí propagace boje proti domácímu násilí a myslím, že zdařilou a hodnotnou.

A co bylo podle Centauri Production na celém projektu nejnáročnější? "Už od začátku odladění hratelnosti," uvedl Jan Hloušek. "Bohužel se tahle fáze neustále oddalovala, díky práci na samotných funkcích hry, takže ona před čtrnácti dny vydaná hra byla z hlediska hratelnosti laděná jen několik dnů - téměř všechno v ní bylo z čisté vody podle původního design dokumentu. Ale pevně věřím, že se nám vše patchem podařilo napravit." Zde je hrubý souhrn všeho, co patch v1.1 mj. přináší: stěny a podlahy do všech místností, přikazovací akce, vylepšena umělá inteligence, úprava hratelnosti, možnost naplánovat jednu akci dopředu, možnost vypnout/zapnout hudbu klávesou (H nebo M), možnost odkliknout "message box" a nábytek pravým tlačítkem nebo pomocí ESC a potvrdit pomocí ENTER, časové omezení informativního "message boxu", animace "starost o kočku", opravena televizní obrazovka, čas plyne pomaleji atd...

Jak se říká - každá zkušenost dobrá! Co na to Jan Hloušek? "Zkušenosti to byly k nezaplacení - vlastně díky GameOver nyní ve firmě krystalizují menší skupinky které obsahují od každého oboru vývoje her jednoho člověka (tzn. skriptař, programátor, hlavní grafik/skicař, texturář/modelář). Umožňuje to lehce vyčleňovat síly na konkrétní projekty."

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů


GAME OVER má jako projekt ale ještě jeden význam. Jak bylo uvedeno už na začátku tohoto článku, při jeho tvorbě byl využit stejný engine (CPAL3D), na kterém je stavěna i očekávaná akční adventura Gooka 2. Respektive, díky Game Over jsou vývojáři s vylaďováním enginu, na kterém je stavěn Gooka 2, zase o krok dále a chystaná hra je tak o krok blíže nám, hráčům. Jan Hloušek nám o CPAL3D řekl toto: "Máme z něj radost :-) Díky menším projektům, které na něm vznikají co dva měsíce (pravidelně vychází Ferda) musí být neustále vyladěný a funkční a zároveň mít jednoduše ovladatelný editor a skriptovací jazyk, aby se v něm dala hra postavit v krátkém časovém úseku. Má to trochu nevýhodu v horší flexibilnosti - přidávání převratných nových funkcí při neustálém udržování funkčnosti a kompatibility byl docela problém - ale i to jsme již vyřešili infrastrukturou enginu i programátorského týmu samotného."

Takže jak to vlastně vypadá s hrou Gooka 2? "Gooka bude doufám na Vánoce... Ačkoliv dlouho hledal svou "tvář", díky našemu hlavnímu grafikovi, který si vzal na starosti i scénář, se to přece jen začalo dařit a nyní je opravdu na co se těšit. Ale o tom zase někdy jindy."

 Závěr
GAME OVER je zřejmě prvním podobným projektem, jaký se naše vláda pokusila v boji s čímkoliv využít. Jako hra by se dala ještě rozvinout a kdo ví, třeba by jednou mohla i skutečně zakonkurovat stále častěji se objevujícím titulům zaměřeným na simulaci lidských vztahů (The Sims, Singles, apod.). To bychom však podle slov vývojářů už moc předbíhali...

Stáhněte si: Plnou verzi Game Over 1.1 nebo patch z 1.0 na 1.1, Trailer

Související články: Novinka o vydání verze 1.0, Rozhovor a novinky o Gooka 2

Korgull
Korgull spatřil světlo světa před více než 24 lety, protlouká se, jak se dá, a na Tiscali Games píše především novinky. Nejraději hraje adventury (staré dobré Grim Fandago, Neverhood), ale nepohrdne ani dobrou strategií, RPG nebo akcí (všechny články autora)

 
 
Korgull
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Nejnovější články