Gears of War - PC recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Gears of War - PC recenze

17. 11. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nejlepší akce loňského roku se z domácího Xboxu 360 přestěhovala na sousední PC, nabrala nový obsah, nadopovala se několika kily steroidů a nekompromisně si probojovala cestu mezi herní elitu 2007.

Autor: Moolker
Publikováno: 17.listopadu 2007
Verze: PC/finální/anglická
Doba hraní: 3 dny+měsíce xboxová


Obrázek zdroj: tisková zpráva Nejlepší akce loňského roku se z domácího Xboxu 360 přestěhovala na sousední PC, nabrala nový obsah, nadopovala se několika kily steroidů a nekompromisně si probojovala cestu mezi herní elitu 2007. Zcela po právu to může přijít majitelům Xbox 360 a originálních Gears of War nespravedlivé. Těšili se z exkluzivní špičkové akce, na ostatní mohli vesele plazit jazyky, jenže půl roku na to se začaly šířit zvěsti o možné konverzi na osobní počítače a když je Epic na E3 potvrdil, mnozí už měli jasno. Marcus Fenix, drsňák, který poklekne jen před Chuckem Norrisem, si z mateřské platformy prostřílí cestu ven. A co mohlo „podvedené“ nakrknout ještě více, je pak fakt, že PC verze GoW přináší bonusový obsah, který se na Xboxu neobjeví ani coby přídavek.

Každopádně to klaplo na jedničku. Hra na monitoru ovládaná klávesnicí a myší neztratila pranic ze svého kouzla. Je to ukázka špičkové konverze, která je sice v jádru shodná, ale přesto trochu jiná. Původní GoW mám za sebou dvakrát a když jsem před pár dny shlížel závěrečné titulky PC verze, jinými slovy, když jsem skoro stejnou hru dojel potřetí, pořád to pro mě byla nadupaná adrenalinová jízda a nelituji ani jedné minuty. V podrobné recenzi vám vysvětlím proč.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Jsem Marcus Fenix a nic víc vědět nepotřebujete
Zapomeňte na to, že byste se v PC verzi dozvěděli něco o pozadí příběhu či o postavách. Dějová linie zůstává stejná a pokud s ní někdo není obeznámen, nechť si udělá zastávku v následující tabulce pojednávající...

O PŔÍBĚHU
Děj se odehrává na planetě Sera, na povrchu vskutku to krásném místě. Jenže pod povrchem to hnije. Celou dobu tam sídlí krvelačná rasa Locust, která jednoho dne provedla invazi, během chvilky napáchala paseku s miliardami obětí a lidé v zoufalosti použili zbraně hromadného ničení. Jelikož agresoři bydlí v nedotknutelném prostředí, našinci si tak sami pod sebou podřezali větev a zbyly pouze hrstky lidí. Ti, leč zoufale, stále bojují. Bez vás. Vy, Marcus Fenix, totiž sedíte za údajnou velezradu. Jednoho dne vás však osvobodí parťák Dom a vracíte se zpět do boje...

Ze hry samotné se však dozvíte pouze poslední dvě věty z předchozího odstavce. Kdo proto nestudoval GoW hlouběji anebo si nepořídil xboxovou sběratelskou edici obsahující výbornou ilustrovanou knížečku s hromadu informací „za oponou“, bude zřejmě po celou dobu zmaten. Fakt, že se celou dobu kutí další Gears of War, je proto jasný i bez toho otevřeného konce. Že by dokonce prequel? Dost možná.

 Precizní hlodavec
Ačkoliv byli GoW šité xboxovému ovladači na míru, Epic nedovolil, aby potenciální zprasené počítačové ovládání zruinovalo celkový zážitek a hraje se to prostě parádně. Původní tlačítko „A“, sloužící pro tolik důležité krytí, skákání a sprintování, bylo nahrazeno mezerníkem a spolu s tradičními WASD tlačítky to pracuje bezproblémově. O něco pohodlnější bylo na joypadu přebíjení i listování mezi zbraněmi. Majitelé malých pařátek mohou mít problém s udělováním rozkazů svým parťákům (k tomu totiž slouží relativně vzdálená klávesa G), jenže ono stejně nejde o nějakou esenciální funkci. A kdyby někdo pořád remcal, nic mu nebrání v připojení gamepadu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

S myší v ruce trochu klesla obtížnost a mít možnost nosit u sebe stovku nábojů do sniperky, měli byste od začátku takřka vyhráno. Další rozdíl je v rychlosti otáčení kolem své osy, které je s hlodavcem přeci jen hbitější, takže původně problémovějšími situacemi, kdy mě obklíčili hbití hopsající wretches, jsem se zde vypořádával s prstem v nose.

 Rozumná HW náročnost
Obměnou prošlo i grafické zpracování těžící s většího výkonu počítačů. Vše je teď detailnější a máte-li silný stroj & znáte-li důvěrně X360 verzi, rozdíl zaznamenáte na první pohled. Nejlepší na tom všem jsou hardwarové nároky, které jsou překvapivě střídmé. Při testování jsem měl k dispozici pouze notebook osazený dvoujádrovým procesorem taktovaným na 1.8 GHz s 2 GB RAM a GeForce 7600. Narozdíl od Crysis, kdy se můj laptop strachy zaklapl, vystrčil nožičky a utekl, GoW nabídli plynulou podívanou v rozlišení 1024x768 a se středními až vysokými detaily. I v takovémhle nastavení to je nádhera, ale v tom maximálním s DirectX 10 efekty s GeForce 8 + nutnými Windows Vista (hra však naštěstí podporuje i DirectX 9 a Windows XP), vás to zarazí do země. Suma sumárum se jedná o výborně vypadající hru, která však váš počítač nepřivede do "Kryzového" stavu.

zdroj: Archiv


Gears of War PC gameplay video 1

Co už není tak super je prostor, který si GoW vyžádají na vašem harddisku (12 gigabytů) a samotná instalace trvající beze srandy skoro čtyřicet minut. Ale máte v tom zase UE3 editor. Trochu otravné byly také zprávy nutící vás aktualizovat ovladače vašeho procesoru a grafické karty, hrozící tím, že hra se v určitém bodě stopne a všechny savy se údajně vypaří. Znělo to dost přiblble, tak jsem se na to vykašlal a opravdu to byl jen planý poplach, ve skutečnosti mne s tím žádné trable nečekaly. No a nakonec je tu pak povinná tvorba Windows LIVE profilu, přičemž pro možnost získávat achievementy a užívat si multiplayerové hraní ho pak ještě musíte aktivovat online.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nová singleplayerová kapitola
Na konci čtvrtého aktu jste urputně bránili vilu, abyste nakonec unikli s obřím Brumakem v zádech, přeskočili do aktu pátého a dojeli až na vlakové nádraží ve snaze dostihnout vlak s bombou na palubě... Takhle to vypadalo před rokem. Nová kapitola v PC verzi, která je nezvykle přístupná ihned z menu, vypráví o přejezdu z vily na nádraží. Někde uprostřed se totiž zaseknete u klíčového zvedacího mostu přes řeku, který je ve vertikální pozici a nechce zalehnout. Celý přídavek de facto vypráví o tom, kterak se snažíte znovu nahodit proud a zprovoznit stavbu.

Je trochu zřejmé, že tahle mise je dělaná až později, místy působí trošku „jen tak vlepeně doprostřed děje“, ale celkově je parádní, je v ní pár jiných prvků a nikterak nekazí zážitek. Ba naopak, hezky o obohacuje o necelé dvě hodiny intenzivní zábavy. Spolu s finály čtvrtého a pátého aktu jde o nejtužší pasáž hry a největší bitva mi tady zabrala skoro deset minut. Základní premisa je nicméně stále stejná. Chvilka klidu, chvilka boje, chvilka klidu, chvilka boje a to vše je sem tam proložené výbornými animacemi.

Protivníci na vás zde vybalí skoro vše, co mají, často chodí ve vlnách, je jich ukrutná převaha, díry, ze kterých lezou na povrch zemský, kopou daleko od vás, takže dostat se k nim a zacpat je skoro nemožné a do toho všeho vám hraje našlapaná muzika. Když už jsem v oné protáhlé bitvě konečně zabil posledního pěšáka a jal se pokračovat vpřed, hledajíce kulky do vyprázdněného samopalu, vyběhla na mě dvojice boomerů, třímetrových odolných bestií s raketomety. Stále nebyly náboje náboje, takže jsem skrčen pobíhal mezi zídkami, pátral po munici a pokaždé, když jsem slyšel ty mrchy říkat „bum“, modlil jsem se, aby jejich raketa minula svůj cíl... Souboje jsou dlouhé, náročné, adrenalinové a neskutečně zábavné.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Autoři využili možnosti PC nejen pro načančání „staré grafiky“, ale také pro vytvoření větších oblastí. Pravda, podzemní jeskyně Locustů byly megalomanské, ale vy jste ve skutečnosti museli jít po víceméně jedné úzké cestičce. Tady na vás čekají několikrát větší prostranství a místy máte na výběr z několika možných cest. Obohacuje to i samotnou, na krytí a střílení ze zálohy založenou hratelnost, neboť již nemůžete zakleknout za nejzazším sloupkem nebo zídkou a všechny odtamtud vykosit (výjimkou jsou situace, kdy máte sniperku).

Teď je třeba obezřetně postupovat vpřed a hlídat si nejen předek, ale i strany a zadek. Jít rovnou za nosem se často rovná sebevraždě a tak se vyplatí zakotvit u stran, kde většinou naleznete lepší palebné i obranné pozice. Nejste však jediní, kdo to praktikuje a nejednou mě Locustové překvapili nečekaným vpádem do zad, což skoro vždy znamenalo load. Marcus je sice korba, ale větší dávka ze samopalu složí i jeho. GoW nejsou frenetickou FPS, ale rozvážnější third-person akcí, kde i jeden oponent může znamenat pořádný průšvih.

 Brumak a další
Vzhledem k tomu, že pcčkové rozšíření je zasazeno dovnitř původní hry, nelze očekávat novinky v podobě nových zbraní nebo nepřátel, protože to by logicky nekorespondovalo se zakončením. GoW to ani moc nepotřebují, jelikož už základ je perfektní. K dispozici jsou granáty, dva typy pistolí, brokovnice, ostřelovačka, raketomet, kuše s explodujícími projektily, naváděč satelitního laseru a onen bezkonkurenční samopal s pod hlavní zabudovanou motorovkou aneb nejoriginálnější zbraň od dob gravity gunu. Střílení ještě nikdy nebylo zábavnější!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nepřátel je ještě méně, ale každý druh má dva nebo více typů a rozhodně se nepřejí. No a pak tu je pro PC verzi specifický Brumak, monstrum s kulomety na obou pažích a raketometem na zádech. Tahle potvora vás bude vlastně provázet po celou dobu a není to jen něco, co musíte zabít, protože jinak by to všechno nebylo dost cool. Vše je nadesignované tak, že bez Brumakovy smrti byste nebyli schopni spustit dolů zvedací most a pokračovat v příběhu. Více prozrazovat nebudu, jen poukazuji na to, jak Epic při vývoji opravdu přemýšlí a skládá vše do rozumného celku.

Nová tu jsou také některá prostředí. Celkem brzy zavítáte do vážně pěkného divadla, kde vás budou provázet melodie houslí a až se dostanete za kulisy, budete si připadat skoro jako v Max Paynovi 2. Další menší obměnou jsou dva okamžiky, kdy narazíte na seedery, obří brouky rušící signál. Jenže narozdíl od minula nebudete mít k dispozici laser z oběžné dráhy a ke slovu přijde jiná taktika... BTW, možná to nevíte, ale na PC verzi spolupracovali s Epicem tvůrci Painkillera z firmy People Can Fly.

zdroj: Archiv


Gears of War PC gameplay video 2

 Multiplayer a pár chybek
Singl je špičkový, ale až multiplayer se stane tou pravou drogou. Najdete zde všechny mapy z X360 verze (včetně těch později stažitelných) plus tři zcela nové. Dále nový mód King of the Hill, který je založený na bitvách o území. Tradiční deathmatch mi sice přišel zábavnější, ale kdo radši něco taktického, ten si zde přijde na své. Teď už jen aby MP (není placený) vždy pořádně fungoval... Nemožnost připojit se k serveru si můžete vynahradit hraním co-op režimu s kámošem na jednom počítači.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Co se chyb týče, nenajdete zde nic, co by vás znechutilo. Naštvala mě jen (velmi ojedinělá) situace, kdy se Marcus z ničeho nic zasekl a já musel nahrát poslední checkpoint. Sem tam také zahapruje AI a to jak na straně vaší (střemhlavý náběh před nepřátelské mušky), tak té opoziční (schování pouze půlky těla a nereagování na střelbu). Podobných věcí jsem ale viděl jen minimum a u titulu s průměrnou hrací dobou dvanácti hodin se to dá v klidu odpustit.

 Více než jen tunelovka
Co do grafiky bodují GoW nejen počtem polygonů, ale i fantastickým výtvarným zpracováním a vůbec designem celého světa. Je to hra, která vás vtáhne do sebe a o tom, co vypráví, vás přesvědčí. Planeta Sera má svůj vlastní, unikátní neo-gotický styl namíchaný s tím starořeckým. A když se procházíte po jejím povrchu a vidíte ty pobourané domy, kostely či továrny, nemusí vám ani nikdo říkat, že tady zuří válka a že lidstvo je takřka vyhubené. Tyhle věci vidíte na vlastní oči. Stanete se Marcusem, bojovníkem za přežití lidské rasy. „It's mad world“, jak zpívá Gary Jules v písni doprovázející hru od prvotního vydání.

Ne každý dokáže ocenit to kouzlo a je strašně snadné GoW hodit do koše se slovy „je to jen tupá lineární střílečka“. Ne každý dokáže pochopit na první pohled ubohé chování a rozmlouvání Marcuse, Doma, Bairda i Colea. Jenže to jsou chlapi, co bojují celý svůj život, v jádru jsou zoufalí stejně jako ostatní a tohle je drsná hra, kterou by nějaké filozofování, namísto sprostého černého humoru, spíše jen uškodilo. Ne každý si dokáže uvědomit, že kdyby měl k dispozici volnost, a že kdyby se za ním po projití checkpointu nelogicky nezavřeli dveře, atmosféra by trpěla. Ne pro každého je Gears of War.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

 Sera volá
Vzpomínáte na konverze Halo? „Co skvěle fungovalo na Xboxu, nemusí tak dobře fungovat i na PC,“ říkalo se a já přikyvuji. Nemusí, ale může a taky to může fungovat zatraceně dobře. Gears of War jsou toho zářným příkladem. I kdybyste za sebou měli konzolovou verzi, udělejte si na konverzi čas, protože něco podobného na počítačích jen tak nenajdete. Tahle hra má co nabídnout i napodruhé a když už nic jiného, tak těch pět kapitol navíc, Unreal Engine 3 editor, nový multiplayerový mód a. tři čerstvé mapy... za to stojí.

DRUHÁ STRANA MINCE OČIMA KONZOLOVÉHO HRÁČE - Martin Zavřel
Rozpačitý první dojem ve mne vyvolala již instalace hry. Docela dlouhou dobu zabere, než se vůbec data z dvojvrstvého DVD do počítače přenesou a dekompresují. Aby to nebylo málo, následuje poněkud podezřelý proces s instalací specifického patche pro procesor, který má „umožnit svobodnější využívání jeho kapacity“. Jeho průvodním projevem u mě byla nutnost znovu aktivovat licenci Windows, což vyvolává pocit, že jde o umělý způsob, jak očekávanou hrou ověřit legálnost operačního systému uživatele. Když už jsem hru konečně spustil, čekala mne ještě nutnost vytvoření profilu Windows Live, abych mohl začít hrát (naštěstí není povinné jej online registrovat). Pokud tenhle zdlouhavý proces srovnáte s prostým několikavteřinovým vložením hry do Xboxu 360, nevychází to pro PC verzi úplně nejlépe. Na fórech se objevují američtí hráči, které instalace hry znechutila do té míry, že hru dokonce protestně vrátili do obchodu.

Jelikož od doby vydání hry uběhl rok a dnešní nadupané PC by mělo výt výkonnější než Xbox 360, bylo na místě očekávání vylepšení grafiky hry. Ta je sice stále ohromující po výtvarné stránce (geometrie, design a detaily postav, práce s texturami nebo barvami), ale technicky již nejde o takový šok a jednoznačného krále jako před rokem na konzoli. Navíc některé efekty, které na mě působily skvěle na televizi, nemusí nutně působit dobře na monitoru. Narážím teď například na rozmazání obrazu během otáčení kamery dokola. Jestliže sedíte dva metry od televize, přijde vám to jako filmový a plastický efekt. Jenže hledíce do monitoru ze vzdálenosti několika desítek centimetrů, jsem zvyklý na vnímání obrazu jaksi „ostřeji“. V kombinaci s častějším a rychlejším otáčením díky myši mi tohle otáčení způsobovalo lehký bolehlav. Na druhou stranu, grafika hry lze samozřejmě vyhnat do vyššího rozlišení než na konzoli a nově dodané úrovně jasně ukazují, že se za ten rok tvůrci naučili využívat technologii Unreal 3 engine ještě lépe (nové pasáže jsou rozlehlejší) a nebo jim pomohlo, že PC nemá tak omezenou paměť RAM.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ovládání je téma na velkou diskusi. Jistě, míření myší je přesnější než analogovou páčkou gamepadu, ale na druhou stranu ovládání pohybů agilní postavy mi na klávesnici připadalo jaksi komplikovanější a pomalejší. Přitom právě navigování prostředím, rychlé změny pozice a skákání z krytu do krytu jsou klíčovým prvkem hratelnosti Gears of War, přesné míření je jaksi sekundární. Z toho důvodu se mi (jako primárně konzolovému hráči) podezřele často stávalo, že jsem situace naučené a zvládnuté na konzoli při hraní PC verze vůbec nezvládal tak dobře nebo snadno. Pro jistotu dodávám, že se nepovažuji za nezkušeného PC hráče. Vše samozřejmě řeší možnost zapojit do PC ovladač (ideálně přímo ten z Xboxu 360, který je s hrou a USB kompatibilní). Celé to pak ale působí poněkud legračně, když na několikrát dražším PC (oproti konzoli) hrajete s konzolovým ovladačem hru v prakticky stejné grafice o rok později.


Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Video-recenze, Mega-recenze X360 verze, Dojmy, Novinky vč. benchmarků PC verze

Moolker
autorovi je 17 let a momentálně dlouhodobě studuje za velkou louží; přispívá i do SCORE; nejdéle vydrží u kvalitní strategie, akce a fantasy her s dobrým dějem; život by si nedokázal představit bez závodního lyžování a horského kola



 
 
Moolker

Verdikt:

Gears of War zařadili ještě vyšší rychlostní stupeň a jsou učebnicovým toho, jak se mají dělat konverze. Připravte se na krvavou adrenalinovou hratelnost v úžasném výtvarném zpracování, která vás přiková k monitoru na déle, než byste si přáli. Nejdrsnější PC hra posledních let!

Nejnovější články