God of War II - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

God of War II - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

29. 3. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Brutální a nemilosrdný Kratos je zpět v ještě krvavější a velkolepější bitvě, která hravě strčí do kapsy kdejaký next-gen titul. Myslíte, že si dokážete představit, co vás čeká? Zapomeňte! Tak bujnou fantazii totiž asi nemáte.

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 29.března 2007
Verze hry: prodávaná/PS2/anglická
Doba recenzování: 10 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
God of War (recenze) byla ohromující podívaná, která šokovala hráčskou veřejnost před dvěma lety způsobem své prezentace, neuvěřitelně dokonalou grafikou a strhujícím příběhem. To všechno na stařičké konzoli PS2, kterou by mnozí skoro odepisovali. Kolik tahle hra posbírala ocenění, to ani nemá cenu počítat. Velká čísla dělají ze statistiky suchopárnou vědu. Počet vavřínů totiž i nadále poroste. Ve velkém stylu přijíždí druhý díl, který chce hranice posunout ještě o kus dál. Je to ještě vůbec možné?

Krutý až do morku kosti
Sparťanský bojovník Kratos je surový a krutý až do morku kostí. Pyšný, arogantní, sebestředný, pohrdající všemi a vším. Takhle si ho pamatujeme z předcházejícího dílu, kde jsme si ho i přes všechny jeho nectnosti zamilovali, protože bolest ukrytá hluboko v jeho srdci se stala i naší bolestí. Ve druhém pokračování se však musíme ztotožnit vyloženě se zločincem. Poté, co usednul na trůn boha války, ho dál trápí jeho noční můry a nedokáže nalézt svou vnitřní rovnováhu.

Jakožto novopečený bůh stane v čele své armády a vydá rozkaz dobýt celý svět, zbořit města a vyhladit národy, pokud se odváží postavit na odpor. Za toto pohrdání lidskými životy se znelíbí ostatním olympským bohů, kteří se rozhodnou ho zbavit. Zrazen Athénou, bohyní moudrosti, je vyhnán z pantheonu a nakonec přichází i o svou božskou podstatu. Stává se znovu smrtelníkem a vydává se na strastiplnou cestu, aby opět změnil osud, který ho zavál nepříznivým směrem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky ze hry

Nesmírně zajímavý děj, chvílemi i skličující, je inspirován legendami z řecké mytologie, které popisují bitvy bohů a Titánů. Autoři se známých faktů nedrží příliš přesně, spíše navařili takový velký guláš, všehochuť nejzajímavějších věcí, ale koho by to trápilo? Cílem bylo vytvořit co nejatraktivnější scénář a to se dokonale podařilo. Příběh již není tak osobní jako v jedničce, je daleko výpravnější, monumentálnější a ponechává si prostor na třetí pokračování, které se chystá pro PS3.

Trochu mě zamrzelo, že dějová linie je opět přísně lineární, a že vývojáři nezkusili vytvořit alespoň jednu nebo dvě alternativní cesty. Nicméně, Ferrari také nikdo nevyčítá, že se s ním nedá jezdit v terénu, takže se s tím prostě a jednoduše smiřme. Líbí se mi, že tvůrci God of War v závěru otevřeně říkají - máme chuť a nové nápady pro další díly. Nedělají drahoty a nenechají se prosit jako třeba Epic, kde levá ruka neví, co dělá pravá a jeden člověk slibuje pokračování Gears of War, zatímco druhý jej popírá.

Minimum změn
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ovládání je takřka identické jako u prvního dílu a nějaké změny musíme hledat doslova s lupou. Přibylo pár nových pohybů a zbraní, z nichž vzpomenu třeba obří kladivo, Diův meč nebo magický luk. Bohužel, jejich účinnost není moc dobře vybalancována a nejlepší volbou tak stále zůstávají čepele na řetězech. Nezapomnělo se ani na postupné vylepšování zbrojního arzenálu, k čemuž slouží červená energie. Pro pořádek připomenu, že zelená energie obnovuje zdraví, modrá magii a žlutá ukazuje využívání speciální schopností, jako například zpomalení času. Energii získáte v okovaných truhlicích nebo z těl zabitých nepřátel. Platí pravidlo, že čím brutálnější útok použijete, tím větší bonus dostanete.

Během hry se neobejdete ani bez magie, protože mnohé ze soupeřů jinak zlikvidovat nelze. Blesky, zemětřesení, znehybnění nebo jiné efekty vypadají velmi dobře a jsou také pořádně smrtící. Problémem je trochu využitelnost kouzel, jelikož většina z nich je designována jen pro specifickou část hry a jinde jsou v podstatě zbytečná.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Složení nepřátel vám rovněž bude povědomé, ale dočkáte se i nových postav, mezi něž patří Perseus se svým oslňujícím štítem, pološílený Ikarus nebo samotný vládce bohů Zeus. Pochopitelně je tu celá řada dalších oblud (tříhlavý Cerberus, jednooký kyklop, děsivý minotaurus, ječící harpie, chiméry, kostlivci,…), ale většinu z nich ani neumím pojmenovat.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Podobnost s jedničkou God of War může vést trochu k výhradám, námitkám, ale špičkový produkt nelze nějak dramaticky vylepšit. Lze ho jen odladit. Ten, kdo čeká zásadní změny, bude zklamán. Jedinou zásadní změnou je tu jiný příběh. Kdo se však těší na další pokračování stejně akčního dobrodružství, bude nadšen.

Po kolena v krvi
Jakmile se vydáte s Kratosem na cestu pomsty, povšimnete si, že hra je zřetelně brutálnější. Boj je velmi stylový a krutý, tvůrci se nebojí ukázat ani barbarské násilí nebo nahotu – ano, opět vás čeká populární sexuální minihra, byť byla původně mnohem lépe uvedena. Tentokrát se grafici nenamáhali připravit žádnou uvítací animaci a to je škoda. Souboje s některými protivníky jsou až děsivé, což pochopíte, jakmile vytrhnete kyklopovi oko nebo urvete někomu hlavu. Stínání, lámání a trhání údů je pointou této hry. Kdo vám bude stát v cestě, toho naporcujete jako japonský kuchař maso na suši. S trochou nadsázky se dá mluvit o tom, že hra je důmyslnou přehlídkou bestiálního zabíjení a mučení. Pokud s tím máte jakýkoliv problém, ruce pryč od téhle hry - strašila by vás v těch nejdivočejších snech.

Pochopitelně se znovu dočkáte i překrásných soubojů s hlavními protivníky, tentokrát ne jen s obřími monstry, ale i s lidmi normálního vzrůstu. Tato klání jsou založena na rychlé akci, logické úvaze a kombinaci náhodně volených kontextových tlačítek. Nenarazil jsem na žádný problematický úsek, snad jen v úplném závěru si neodpustíte plivnout jedovatou slinu na člověka, který nastavoval obtížnost poslední sekvence.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Novinkou jsou dvě pasáže, kde létáte na okřídleném Pegasovi s ohnivými křídly po předem určené dráze. Někteří hráči si stěžují, že je to příliš krátké zpestření, ale na můj vkus je délka tak akorát, jinak by létání snadno zapadlo do stereotypu.

Akce skloubená s logikou
Mnoho hráčů bude s povděkem kvitovat skutečnost, že v God of War 2 již není tolik nástrah v podobě nepopulárního skákání. Obecně je hra trochu jednodušší, ale já to hodnotím pozitivně, protože si zahrají i lidé, kteří nemají nervy časovat některé akce na setiny vteřiny. Narazit však mohou na nejrůznější rébusy, hádanky, v krátkosti řečeno logické minihry. Nejčastěji mačkáte páky, přesouváte kamenné kvádry a sochy, pracujete s váhou objektů nebo vás tlačí čas. Některé rébusy mi přišly poněkud nečitelné, když jsem se zamotal do přesunování různých objektů na různá místa a vše jsem rozlousknul spíše metodou pokus - omyl. Dva nebo tři úkoly mě naopak vyloženě nadchnuly čistou logikou svého řešení. Za všechny budu jmenovat třeba místnost s protékajícím proudem vody, ale více neprozradím.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kvůli dvěma zatuhnutím jsem hru dokončil asi během čtrnácti hodin, což není špatný výsledek. V případě, že se takovým problémům vyhnete, bude dosažitelný limit nižší. Záleží na zvolené obtížnosti. Poté se vám otevře už známý herní mód Challenge of the Gods, ve které máte za úkol porazit sedm vybraných protivníků v určeném časovém limitu. Úplným finále je pak odemknutí Arény, kde si můžete vybírat soupeře. Žádný multiplayerový mód hra nenabízí.

Božská krása
Nebýt nižšího televizního rozlišení, mohl by se God of War 2 s klidem prezentovat na kterékoliv z next-gen konzolí. Skutečně výjimečná kvalita grafiky, která je stejně nádherná jako posledně, teď ohromí ještě velkolepějšími scenériemi. Monumentální stavby, gigantické sochy a až groteskní velikosti oblud jsou fascinující. Působivá výprava, geniální level design a ruka talentovaného umělce – i tak lze charakterizovat nový God of War. V hloubi duše doufám, že se námětu prokletého sparťanského válečníka jednou chopí ruka skvělého režiséra.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vynikající technické zpracování ždímá z PS2 poslední kapky výkonu. Framerate sice není dokonale plynulý, ale zadrhne jen výjimečně a velmi lehce. Načítání a ukládání pozic je záležitostí několika málo vteřin a průchod hrou zpestřují parádní filmové sekvence. Díky nim nápis Loading prakticky nepostřehnete. Technické grify (fixní kamera, reflexe) sice prozrazují, jakým způsobem tvůrci dosáhli tak zázračné kvality, ale stejně před nimi musím smeknout. Vážněji bych jim vyčetl pouze jednu jedinou věc a tou je nezvládnutá synchronizace obrazu. Horizontální pruhy jsou v úvodních fázích hry dost rušivé, později je už tolik neuvidíte.

Nedělám to příliš často, ale tentokrát musím velmi vyzdvihnout i audio stránku hry. Jak zvuk, tak i hudba jsou perfektní. Prvotřídní herecké výkony většiny představitelů, až na dvě výjimky, dokonale sedí k jednotlivým charakterům. A ze zpívaných chorálů člověka až zamrazí. Nevybavím si mnoho her, které mě fascinovaly svou hudbou, ale tahle se mezi ně určitě zařadí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Velkolepé finále
Těžko přetěžko se hledají slova, která by zhodnotila tuhle hru. Nechce se mi opakovat stále tytéž superlativy, protože čeština není v tomto směru bohatým jazykem. Příval dojmů, který se na vás valí, nevysychá ani po mnoha hodinách. Scéna se ustavičně dynamicky mění a ani na okamžik nevycházíte z údivu, když se před vámi otevírají stále nádhernější scenérie. Říkáte si, že nic lepšího už vidět nemůžete a najednou před vámi obživne hora, která vám vezme poslední slova z úst.

Možná si někdo řekne, že hledat tady chyby je jako kritizovat Da Vinciho obraz Mona Lisa nebo jako opravovat Michelangelovu sochu Davida. Pořekadlo však říká, že nic není dokonalé, i když se některé věci dokonalosti blíží. Pokud tedy budeme mermomocí a hnidopišsky hledat problémy, lze poukázat na občasnou nepřehlednost kamery při řešení puzzle hádanek nebo mnohdy zbytečně přímočarý postup k cíli.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Ne všem hráčům také bude vyhovovat akce založená převážně na zuřivém bušení do tlačítek a určitě je škoda, že tu není žádný multiplayer – kooperativní mód bych si dokázal dobře představit. Nejasné je riziko, kde mohu spadnout dolů a kde mě naopak chrání neviditelné bariéry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hodně mě pak naštval samotný závěr, finále, kde mačkáte kontextová tlačítka. Tento úsek jsem opakoval možná dvacetkrát, protože na rozdíl od zbytku hry musíte až nesmyslně rychle reagovat. A když stále dokola sledujete jednu a tutéž animaci, abyste se pak konečně dočkali zmíněné herní sekvence, je to na liskanec. Tohle si tvůrci vážně mohli odpustit…

Přesto se jedná vesměs o detaily, které nemohou nikterak ovlivnit mé mínění, že God of War II je jednou z nejlepších akčních her všech dob. Jediné, z čeho lze mít obavy, je to, že tenhle titul pravděpodobně uzavírá slavnou éru PS2. Je málo pravděpodobné, že by se na této platformě objevila další hra podobných kvalit.



Stáhněte si: Videa...

Související články: Novinky, God of War recenze (7/2005)

Ivan Kratochvíl
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým






 
 
Ivan Kratochvíl
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Zářný příklad toho, co se dá vykouzlit na sedm let starém hardwaru a ostuda pro většinu takzvaných next-gen titulů. Akční scény se střídají s logickými, souboje s gigantickými nestvůrami nahrazují davy menších nepřátel. Toto mistrovské dílo svým zpracováním překračuje běžný rámec a blíží se opravdovému umění, což nedokázalo mnoho her. Škoda jen, že je na světě tak málo stejně fenomenálních vývojářských týmů. Co dokáží tihle lidi na PS3 v budoucnu přesahuje veškeré mé představy...

Nejnovější články