Gothic 3: Forsaken Gods - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Gothic 3: Forsaken Gods - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

6. 12. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Všichni bezpochyby znáte ta omílaná klišé „Dvakrát do stejné řeky nevstoupíš“ nebo „Chybami se člověk učí“. Některé firmy je však naprosto popírají, jako třeba vydavatel datadisku. Ale víra v bohy tu umírá poslední.

Autor: El Kamil
Publikováno: 6.prosince 2008
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická/PC/s patchem
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Všichni bezpochyby znáte ta neustále omílaná klišé á la „Dvakrát do stejné řeky nevstoupíš“ nebo „Chybami se člověk učí“. Existují lidé, kteří jsou zářnými příklady těchto úsloví, ale známe i ty, kteří je naopak naprosto popírají. Do druhé skupiny by se bez sebemenších servítek dal zařadit rakouský producent JoWooD. Ten se po dokončení třetího dílu rozešel s vývojáři Piranha Bytes, ovšem sérii chtěl samozřejmě vyvíjet dál. Čtvrtý díl (má vyjít na přelomu 2009/10) svěřil do rukou jiného německého studia – Spellbound – a vzhledem k tomu, s jakým příběhem nový vývojáři přišli, ukázalo se jako nutné vydat datadisk, jehož primární úkol má být jediný: Přemostit děj od konce Gothic 3 po začátek Arcania: A Gothic Tale (ano, tak se má čtvrté pokračování jmenovat).

Datadisk svěřil do rukou Trine Games, neznámému indickému studiu, které tak rázem stálo před velkou výzvou, ovšem zároveň nelehkým úkolem: Za relativně krátkou dobu vytvořit z toho, na čem byl založen bugy prošpikovaný Gothic 3, novou hru, která by hráče navnadila na čtvrtý díl.

 Začněme od podlahy
Ačkoli se jedná o datadisk, nepotřebujete k hraní původní Gothic 3. Volba je to rozumná a z příběhového hlediska i jediná možná. Podtitul Forsaken Gods by se dal doslova přeložit jako „opuštění bohové". Obyvatelé Myrtaně nyní více spoléhají na své vůdce a víra zůstává v pozadí, což má jediný dopad – bohové nehrají v datadisku žádnou roli. Veškeré kroky povede hrdina sám za sebe a zemi, za kterou bojuje. A pokud na své pouti narazí na někoho, kdo upírá své naděje k bohům, glosuje to sarkastickými poznámkami. Prostě taková renesance a chudák Innos nyní ostrouhal.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Honza se stal králem
Hra navazuje na jeden ze tří konců Gothic 3, v němž jste odešli s tajemným nekromancerem Xardasem do neznámých krajin. Tam, daleko od dění v Myrtaně, sledujete, jak se vaši staří i noví přátelé perou se situací, která nastala po válce. Země je rozdělena, každé město má svého vládce. Tak například bratři Inog a Anog ovládají města na severozápadě a východní regiment hlavního města Vengard si vzal pod svá křídla bývalý generál Lee. Jádro pudla však tkví mezi hrdinovými známými – Gornem a Thorusem.

Zatímco Gorn stojí na straně dobra, Thorus je v roli jasného záporáka. Již v základní hře byl zadobře se skřety, nyní ale stojí na samém vrcholu své kariéry. Doposud dělal vždy jen důležitého strážného, teď je v roli vládce. A to dokonce i nad samotnými skřety. Thorus, jehož hlavní baštou je město Trelis, chce ovládnout celou zemi a jde tomu patřičně vstříc. Jeho nohsledové přepadávají karavany a útočí na bezbranný lid. Na svou pomoc povolal i mocného temného mága... Úkol hráče je, dá se říci, předem nalinkovaný. Zastavit válku, která zuří mezi dvěma jeho znesvářenými přáteli, a vrátit Myrtaně mír. Jakým způsobem to bude, je opět čistě jen na vás. Ovšem vězte, že to nebude žádná procházka růžovým sadem…

 Oslabený, unavený, zmatený…
Po úvodním intru, které příliš neoslní, se probouzíte ve městě Silden. Jste potlučení, unavení a osláblí; otřepaný způsob jak ze superhrdiny udělat někoho normálního. Hned na první pohled poznáte upravenou tvář vašeho alter ega a nutno podotknout, že je to změna k lepšímu. Nejste ovšem jediným, kdo prošel plastickou operací. Všechny ostatní hlavní charaktery včetně starých známých prošly úpravami vzhledu, což je oproti obludným obličejům v původní trojce příjemná změna.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Děj se rozjíždí relativně pomalu. Byli jste dva roky pryč a lidé si nejsou jisti, zda vám mohou věřit. Časy jsou těžké a důvěra velmi vzácná. Musíte postupně všem dokázat, že vaše plány jsou ryze čistého charakteru. Až to učiníte v prvním městě, pošlou vás dalšího a pak postupně dál. Pokud si budete hrát na dobrodruhy a hned v začátku hry proběhnete na druhý konec světa, může se stát, že tam s vámi nebude nikdo mluvit. NPC často rozvážou jazyk, až když se k nim bude vázat nějaký aktuální úkol. To je další změna oproti G3. Nyní jste vázáni na určitou dějovou linii. Nemáte tu absolutní svobodu, nemůžete se najednou rozhodnout, že půjdete tam a uděláte to a to a ten hlavní úkol, který vám teď nejde vyřešit, uděláte až později. V tomto směru se datadisk vrací ke kořenům série, sice ne úplně, ale i ta troška přidává k většímu přilnutí hráče k příběhu.

 Menší svět, hustší atmosféra
Když si ve hře otevřete mapu, praští vás do očí omezený svět. Původní tři kraje Myrtana, poušť Varant a ledový Nordmar, se scvrkly pouze na první jmenovanou. Pokud se budete chtít dostat do zbylých dvou, zastaví vás velká zeď či neviditelná bariéra, která v jednu chvíli paradoxně brání ke splnění vedlejšího úkolu. Z pohledu vývojářů a i z pohledu příběhu je omezení světa logickým krokem, který nelze než přijmout. Vzhledem k herní době 15 až 20 hodin to hodnotím jako správnou volbu. Nejen že zhoustne atmosféra, ale náplní hry bude i něco jiného než běhání sem a tam. Nemluvě o tom, že ani Nordmar, ani Varant za moc nestály tak jako tak.

Tím se dostávám k náplni vlastních úkolů. Gothic 3 se „pyšnil“ úctyhodným počtem více než 500 questů. Není divu, když drtivá většina těchto úkolů byla typu „Běž za roh a řekni něco postavě anebo za rohem někoho zbouchej“. Ne že by v tomto směru udělali Forsaken Gods kdovíjaký pokrok, ale při hraní jsem měl pocit, že náplň mé práce byla poněkud duchaplnější.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hra v sobě skrývá zajímavé úkoly, jako třeba tento, který jsem dostal v městě Gotha: Abych se vykoupil od jednoho chlapíka, potřeboval jsem mu zaplatit 11 zlaťáků. Bojovník, kterému jsem měl poté sloužit, mi ale dal jen deset, zbylý zlaťák jsem musel sehnat sám. Samozřejmě že vývojáři určitě věděli, že by se tento úkol dal jednoduše obejít posbíráním pár věcí a jejich prodejem nebo výběrem nějaké truhly, ale je přinejmenším zábavné projít tento úkol obíháním NPC postav v okolí a žebráním o drobnou almužnu.

 Bez výdrže ani ránu
Nedílnou součástí hry jsou samozřejmě boje. Vývojáři slibovali, že s velmi jednoduchým bojovým systémem z Gothic 3 něco udělají. Svému slovu dostáli, nicméně žádné převratné změny nečekejte. Vaši nepřátelé se s vámi opět mlátí jen po jednom, zatímco ostatní stojí kolem a čekají, jak se váš souboj vyvrbí.

Nejmarkantnější změnou co se bojů týče je nová funkce výdrže (neboli staminy). Výdrž sice byla již v původní trojce, ale až nyní konečně dostává nějakou zajímavou funkci. Pokud vám v boji klesne výdrž na nulu, nebudete moci provádět žádné bojové útoky. Možná se vám to zprvu zdá jako drastické opatření, ale vězte, že je to jen a jen ku prospěchu věci. Skoro bych si dovolil říct, že komu se líbil relativně náročnější bojový systém v prvních dvou dílech Gothicu, bude bojem v datadisku nadšen. Nejde totiž jen o „uklikání“ nepřítele, ale až pozbudete vaši výdrž, musíte se chvíli stáhnout a čekat, než vám trochu toho žlutého balkonku naskočí a vy budete moci uštědřit vašemu protivníkovi další ránu.

Zajímavostí je, že výdrž se doplňuje v závislosti na tom, kolik máte aktuálně zdraví. Čili pokud jste v boji zraněni, bude vám výdrž naskakovat po menších dávkách. Nutno ale podotknout, že v tom nejste sami. Stejné podmínky mají vaši nepřátelé. I oni bez jsou bez výdrže bezmocní. Například tuhle jsem v jedné jeskyni narazil na trojičku obrů, kteří měli z nějakého zvláštního důvodu (ano, bug) výdrž na nule. Chudáci tam jen stáli a pozorovali, jak si z nich dělám dobrý den...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nové předměty, nové bestie
Kromě obrů ve hře narazíte na další staré známé bestie z původního G3 a také na pár nových. Slovo "pár" je poměrně trefný výraz, protože kromě několika modifikací starých monster přidali indičtí vývojáři právě dvě nová monstra. Jejich vzhled není nijak oslnivý a jejich výskyt velmi omezený. Ovšem i tak si s nimi určitě užijete spoustu zábavy a raději je ani nebudu odhalovat.

Zato arzenál zbraní se celkem rozrostl. Navíc dostanete nějaké meče, sekery a podobné věcičky, které – stejně jako upravené a nově přidané zbroje – vypadají velmi pěkně. Indové zřejmě mají smysl pro detail, poněvadž jsem se párkrát přistihnul, jak se kochám krásou nového meče nebo zajímavými tvary čerstvě objeveného neortodoxního brnění. Nemohu ale vynechat fakt, že jakmile jsem začal používat novou zbraň s dvojnásobným poškozením než ta, kterou jsem nosil předtím, nezpozoroval jsem žádný rozdíl ve zranění, které jsem nepřátelům způsoboval. Má to snad znamenat, že na damage má vliv jen síla a používaná zbraň má vliv jen na míru úbytku výdrže? Těžko říci, uvidíme, zda to nějaký další patch změní.

 Záplata sem, záplata tam
Ano, ano, jak jinak. V úvodu recenze jsem naznačil, zde myšlenku dokončuji. Ani datadisk nevyšel na světlo světa hotový. Stejný problém jako u Gothic 3. Nenalézám jiný výraz než ostuda nebo trapas, když distributor 14 dní před vydáním datadisku ohlásí, že hra je hotova a připravena do obchodů, a hned dodá, že v den vydání vyjde patch. Je to frustrující, protože přesně totéž se stalo dva roky zpátky. JoWooD opět opakuje staré chyby a opět vstupuje do téže řeky. Totéž by se však dalo říci o hráčích, kteří se opět stávají betatestery a mnohdy se ve hře dostávají do situací, které jim zamezují dohrání. JoWooD se sice již za své další selhání omluvil, nicméně to už nemůže být náhoda...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Abych nedramatizoval – tentokrát není situace tak žalostná jako posledně u G3. Hra běží stabilně, za celou dobu mého hraní mi ani jednou nespadla, což je dost potěšující. Nejviditelnější bugy jako chybějící dialogy, dabing atp., alespoň částečně opravují první dva patche, které již stihl JoWooD vydat. A další jsou v plánu.

Grafika hry údajně prošla vylepšením, ovšem divné tečky u vegetace odstranilo až zapnutí depth of field. Jinak vypadá grafika velmi podobně jako u G3. Vysoké hardwarové nároky zůstaly, takže abyste si Forsaken Gods zahráli v plné kráse, potřebujete mít sakramentsky výkonné železo. Kolega Miloš Bohoněk to na svém notebooku AMD 64 X2 1.8 GHz s 2 GB RAM a GeForce 7600 Go sotva rozpohyboval na nejnižší detaily.

 U nás až po Novém roce
Pokud se právě díváte do nabídky vašeho oblíbeného obchodu a hledáte tam Forsaken Gods, nenajdete ho skladem. U nás se hra z důvodů, které český distributor Seven M formuloval jako „zabugovanost hry“ a „rozhodnutí vývojářů“, odložila na první čtvrtletí roku 2009. Má to ale i své výhody. Datadisk snad vyjde již se všemi do té doby vydanými záplatami, takže snad bude lépe hratelný (ačkoli úplně bezchybný, jak Seven M slibují, jej lze jen stěží očekávat). A pro většinu tuzemských hráčů nejdůležitější kritérium – hra bude v češtině, nicméně doufejme, že ta bude mít lepší kvalitu než v původním G3, kde si ji musela komunita sama opravit prostřednictvím CZ Fix módů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Recenze se kvapem blíží ke konci a tak přemýšlím nad tím, jak celý datadisk nějakým způsobem shrnout. Mé pocity z něj jsou vesměs pozitivní. Po pomalejším rozjezdu mě hra pohltila, časté odkazy na předešlé díly vyvolaly trochu nostalgie, známé a důležité charaktery jsou ve hře lépe zapracované a příběh mi přijde mnohem silnější než v základní trojce. Hra má dost atmosférické vyústění a ačkoli přesně víte, kam to vše spěje, budete Zvětšit zdroj: tisková zpráva překvapeni, jaké překážky budete muset zdolat.

Na druhou stranu často narazíte na prázdné části světa. Škoda jen, že vývojáři nedostali více času na budování postranních úkolů a plnění Myrtany zajímavými místy. Proto často narazíte na prázdné jeskyně, partu hraničářů, z nichž s vámi ani jeden nemluví atd. Dovedu si představit množství zajímavých úkolů, které by se na ně daly navázat. Když vezmu v potaz již vydané patche, nabízejí Forsaken Gods slušnou porci kvalitní zábavy, v kterou mnozí hráči a fanoušci série po Gothic 3 již ani nedoufali.

Stáhněte si: Video a vše ke Gothic III

Související články: Omluva JoWoodu za chyby, Vše o Gothic 4, Gothic III recenze, Oblivion vs. Gothic III téma, Novinky...
 
El Kamil
autorovi je 21 let a už nějaký ten pátek studuje na FIT VUT v Brně, občas si přivydělává jako PHP programátor; je šéfredaktorem Gothicz.net, ale hry už moc nehraje; nejradši tráví čas s přítelkyní a v kině



 
 
El Kamil
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

V porovnání s původním Gothicem 3 nabízí silnější příběh, větší interakci s důležitými postavami a zajímavější úkoly, které vám dobrých dvacet hodin zaberou. A vzhledem k tomu, že existuje více cest, jak se k předem danému konci dostat, určitě nezůstanete jen u jednoho dohrání. No a až hra vyjde u nás, bude dokonce možná už i „hotová“, bez mraků chyb ze základní verze, které dáváme šestku, ale po několika patchích si klidně bodík přičtěte.

Nejnovější články